![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Jos valua ei ole peitetty muovilla, kevytpeitteillä tmv, niin kastele toistuvasti. Nyt on sen verran lämmin keli, että käy kastelemassa ohuella vesisumulla nyt jo uudestaan. illalla vielä kerran ja sitten taas heti aamulla. Olisi hyvä, jos saisit vedettyä siihen muovin tai kevytpeitteen päälle kastelun jälkeen - ettei kuivu liian aikaisin. Valu pitäisi pitää märkänä useamman päivän. Se hoitoaine auttaa asiaa, eli hidastaa kuivumista. Pinta ei saisi mennä vaalean harmaaksi, eli kuivan betonin näkoiseksi 3-4 päivään, jos haluaa kovan betonin. Valu kestää kävellä aika pian. Putsaa illalla tai huomenna aamulla ylimääräiset roiskeet, mitä et halua kovettuvan hankalammin poistettaviksi. Roiskeiden poisto on paljon työläämpää myöhemmin.
__________________
Jukka Viimeksi muokannut JiiPee : 12.08.2015 18:44 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Tuossa lattialämmityksen teossa pärjää ilman suunnitelmaakin. 90 noita alettiin värkkään Nereus nimen aliurakoina ja 14mm putkea käytössä. Nythän noi koot ja valmistajat on eri ja uusia merkkejä markkinoilla.
Erona on esim Upoon että siinä voi sotkea putkea ilman spiraalia tms loogisuutta ja tuota lämpötilaeroa tuskin kukaan fyysisesti huomaa. Kuitenkin itse kierrän (ainakin itselle laitettuna) aina ulkoseinille omat piirit ns täyskuumat ja suosin useampaa lyhyttä kuin muutamaa pitkää piiriä ja aina termostaatit jakotukkiin. Vaikuttavia asioita kuitenkin on laatan vahvuus ja missä syvyydessä putket on, lämmönlähde ja putkikoko millä lämmin vesi tuodaan jakotukkiin jne. Painehäviö on lyhyessä piirissä pienempi, toki se putken koko vaikuttaa asiaan ja isolla pumpulla (turhaan) asiaa saa kompensoitua, säätöongelmi jos monta paljon eri mittaista piiriä. Massaa ja matalaan lämpöön perustuu lattialämmitys ja menoveden max lämpötilaa tuntuvat laskevan jatkuvasti, joskus noita tehtiin käyttöveden kierrosta ja saattoi olla 65 ast menoveden lämpö. Riittävän paljon kun sotkee putkea vaikka tiuhemmalla välillä niin lattia lämpii tasaisemmin, toki tallissa niin väliä. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Hyvältä näyttää
Itse sitä mieltä että kyllä putket hyvä oikein mitottaa ei tule turhaan laattaan hukattua energiaa. (vaikka eihän tallissa paljoa peruslämpöä tartte pitää, jos oikeasti siellä jotain tekee lämpiäähän siinä puuhaillessa
![]() ![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Lattia vaan lämpii tasaisemmin mitä taajemmassa on putkea, vielä jos haluaa hifistellä niin kiertämällä spiraaliin ja kuumat piirit ulkoseinille asia paranee ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Lämpöhäviöt määräävät lämmitysenergian tarpeen ja lämmöntuotantojärjestelmän häviöt kun lisätään tuohon ja vähennetään ilmaislämpöenergiat, niin aletaan päästä energiankulutukseen.
2000kW tuollaiseen halliin on hiukka liikaa, 20kW saattaa olla lähempänä maksimitehoa.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Lattialämmityksen mitoituksessa saatiin laskennalliseksi tehontarpeeksi 4,3 kW -26 asteen pakkasella ja +16 asteen sisälämpötilalla.
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lämmitettävää lattiapinta- alaa n.210m^2, korkealla olohuoneella ja kuutiotilavuutta muistaakseni vajaa 550m^3 (2,70m huonekorkeus yms. muut "hukkatilat"). Lämmitysenergian laskennallinen tarve oli reilu 10kW. 12kW Jäspi Ekowatilla olisi hoitanut kevyesti kämpän lämmityksen, siihen päälle muutama kilowatti käyttövedelle.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 17.08.2015 05:56 |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Vesimäärä pitää olla riittävä ja putkisto riittävän isoa mikä menee noille jakotukeille. Josko matalalämpösellä vedellä lämmittää niin lyhyet piirit toimii paremmin kuin pitkät. Viimeksi muokannut 2,4TD : 15.08.2015 04:20 |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ilmiö näkyy ja tuottaa ongelmia mm. muutettaessa öljykeskuslämmityksiä maalampöön. Lämpöpumpulla ei tahdo saada aikaan sellaista kiertoveden lämpötilaa, mitä vanhassa patteriverkostossa tarvittaisiin. Ongelmaa ratkaistaan joko laittamalla sähkökattila pumpun perään tai nostamalla veden kiertonopeutta. Veden virtausmäärän lisäämiselläkin on rajansa. Oikeasti pitäisi lisätä radiaattorien pinta-alaa, mutta se taas maksaa lisää. Jotta lämpöpumpun hyötysuhde olisi hyvä, pitäisi sen siirtää energia mahdollisimman matalan lämpötilan systeemiin, olipa se sitten betonilaatta tai lämmönvaihdinkierukan kautta varaajan alareunan viileämpi vesi.
__________________
Jukka |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Ei ole kyse tuotetaanko lämpö maalämpöpumpulla, nykyisellään taitaa olla 32 suosituslämpö kun joskus se oli 37. Veden massa tulee olla suuri että se riittää, eli putkikoko riittävän suuri mikä menee jakotukille / jakotukeille. Myös se että on useampi piiri tasaa ja helpoittaa tuota lämpeämistä vs vähemmän ja pidemmät piirit. Jos putkisto taas on syvällä valussa on lämmönvaihtelu epätasaista kun jäähtyy ja lämpeää hitaammassa tahdissa. Epätasapainoa saadaan säädettyä laittamalla linjasäätöventtilit tai kuristamalla termostaatin esisäätöarvoa. Myös suurentamalla pumpun tehoa saadaan tuota asiaa kompensoitua. Pumppuhan mitoitetaan pisimmän piirin painehäviön mukaan... |
#13
|
||||
|
||||
![]() Runko valmistuu
Appiukko tuli auttelemaan rungon pystytyksen kanssa, joten nyt on vähän saatu taas aikaan. Rakennustelineitä minulla ei ole, joten vähän joutui soveltamaan. Testasin aluksi että istuin keskeneräisen yläjuoksun päällä ja naulasin sitä nippuun samalla itseäni eteenpäin hilaten. Olin kiinni kiipeilyvaljaissa, joten putoamisen riski oli varsin pieni, mutta työ oli silti hidasta. Periaatteesta en halua käyttää "paljoa" aikaa rakennustelineiden nikkaroimiseen tai rahaa niiden vuokraamiseen, joten Jeeppi pääsi mobiili-telineeksi. Vähän meinasi jäädä matalaksi kun pitkien sivujen yläjuoksu tulee n. 4 metrin korkeuteen ja Jeepin katto on 2 metrissä.
Ratkaisu tähän oli tietenkin laittaa Jeepin katolle kuormalava ja paketillinen styroxia jonka päällä voi seistä. "Teline" on varsin pienikokoinen, joten autoa joutuu siirtämään aika usein Runko on kohta siinä kunnossa että kattotuolit pitää nostaa päälle. Onko kellään Hiabillista autoa Espoon-Kirkkonummen suunnalla ja kiinnostusta tulla tekemään nopea viraabeli-keikka? Tai jos ei ole, niin löytyykö suosituksia mistä kysyä? EDIT: Ei tarvii enää, Hiab öytyi jo. Viimeksi muokannut offroadjouni : 18.08.2015 12:19 |
#14
|
||||
|
||||
![]() KarkeestiLainaus:
![]() |
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Joskus noita oli ohjeena että väh. 5cm kuraa päälle, nykyään hyvä kun peittyy riittää. Parketti ja laminaattivalmistajat kieltää (osa) yli 26 ast veden lattialämmitykseen. |
![]() |
Luokat |
autonostin, autotalli, autotalliprojekti, lattialämmitys, maalämpö, nosturi, pitkästä rakentaminen, rakennusohje, rakentaminen, siltanosturi, talliprojekti, vilp |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hj-61 käynnissä pysymis ongelma! | datsun 3.3d | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 10.07.2014 21:36 |
OHI: 11.10. Hakumoottorin uudelleenindeksointi käynnissä | Lars | Uutiset | 0 | 11.10.2012 04:53 |
Jeep 2.1 TD ei pysy käynnissä | Mikedeus21 | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 02.10.2009 16:33 |
salainen operaatio käynnissä poliisilla ja puolustus voimilla suomen ilmatilassa | toyota4x4 | Chit-Chat | 5 | 14.06.2009 09:47 |
Range 3.5 efi, lievä notkahdus käynnissä | Paavo | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 24.05.2006 16:22 |