![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Lattia valettu
Eiliseksi oli tilattu valu ja ennuste lupasi hellesäätä. Helletä tulikin ja auringossa ollut lämpömittari näytti mukavaa 51 asteen lämpöä. ![]() Aloituksen viivästymisen vuoksi lattian pinta saatiin valmiiksi vasta pimeän tultua. Tallissa kun ei ole vielä työvaloja niin työ tapahtui auton valojen loisteessa. Nyt minulla on sitten lattia! ![]() Valuankkurit laitettiin vasta valun tekemisen jälkeen, koska niiden kiinnittäminen raudoitukseen olisi ollut liian hankalaa kaadoista johtuen. Ei se ihan helppoa ollut nytkään. Jotenkin ne pitää vielä kopsutella esiin tuolta kun ovat millin-pari pinnan alapuolella. Tälle päivälle on tulossa lämpöistä keliä myöskin, jonka vuoksi kyselin tarkkaan betonin jälkihoidosta halkeilun estämiseksi. Sirotepinnan tekemisen jälkeen betonille ruiskutettiin jälkihoitoaine joka tekee pinnalle jotain taikoja ja hidastaa kuivumista. Tämän vuoksi jälkikäteen kasteleminen tai muovitus ei pitäisi olla tarpeen. Puutarhaletku on tuossa tallin kulmalla, joten saattaa olla että käyn skeptikkona vähän kuitenkin ruiskimassa vettä ja testailemassa kaatojen toimivuutta
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Ei siit vedest oo mitään haittaakaan joten kastele ihmees ja jos on ressuu ni päiväks päälle, valettu betoni minkä pinnotuksella ei kiirettä ei voi saada liikaa vettä.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Jos valua ei ole peitetty muovilla, kevytpeitteillä tmv, niin kastele toistuvasti. Nyt on sen verran lämmin keli, että käy kastelemassa ohuella vesisumulla nyt jo uudestaan. illalla vielä kerran ja sitten taas heti aamulla. Olisi hyvä, jos saisit vedettyä siihen muovin tai kevytpeitteen päälle kastelun jälkeen - ettei kuivu liian aikaisin.
Valu pitäisi pitää märkänä useamman päivän. Se hoitoaine auttaa asiaa, eli hidastaa kuivumista. Pinta ei saisi mennä vaalean harmaaksi, eli kuivan betonin näkoiseksi 3-4 päivään, jos haluaa kovan betonin. Valu kestää kävellä aika pian. Putsaa illalla tai huomenna aamulla ylimääräiset roiskeet, mitä et halua kovettuvan hankalammin poistettaviksi. Roiskeiden poisto on paljon työläämpää myöhemmin.
__________________
Jukka Viimeksi muokannut JiiPee : 12.08.2015 18:44 |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Tuossa lattialämmityksen teossa pärjää ilman suunnitelmaakin. 90 noita alettiin värkkään Nereus nimen aliurakoina ja 14mm putkea käytössä. Nythän noi koot ja valmistajat on eri ja uusia merkkejä markkinoilla.
Erona on esim Upoon että siinä voi sotkea putkea ilman spiraalia tms loogisuutta ja tuota lämpötilaeroa tuskin kukaan fyysisesti huomaa. Kuitenkin itse kierrän (ainakin itselle laitettuna) aina ulkoseinille omat piirit ns täyskuumat ja suosin useampaa lyhyttä kuin muutamaa pitkää piiriä ja aina termostaatit jakotukkiin. Vaikuttavia asioita kuitenkin on laatan vahvuus ja missä syvyydessä putket on, lämmönlähde ja putkikoko millä lämmin vesi tuodaan jakotukkiin jne. Painehäviö on lyhyessä piirissä pienempi, toki se putken koko vaikuttaa asiaan ja isolla pumpulla (turhaan) asiaa saa kompensoitua, säätöongelmi jos monta paljon eri mittaista piiriä. Massaa ja matalaan lämpöön perustuu lattialämmitys ja menoveden max lämpötilaa tuntuvat laskevan jatkuvasti, joskus noita tehtiin käyttöveden kierrosta ja saattoi olla 65 ast menoveden lämpö. Riittävän paljon kun sotkee putkea vaikka tiuhemmalla välillä niin lattia lämpii tasaisemmin, toki tallissa niin väliä. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Hyvältä näyttää
Itse sitä mieltä että kyllä putket hyvä oikein mitottaa ei tule turhaan laattaan hukattua energiaa. (vaikka eihän tallissa paljoa peruslämpöä tartte pitää, jos oikeasti siellä jotain tekee lämpiäähän siinä puuhaillessa
![]() ![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Lattia vaan lämpii tasaisemmin mitä taajemmassa on putkea, vielä jos haluaa hifistellä niin kiertämällä spiraaliin ja kuumat piirit ulkoseinille asia paranee ![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#8
|
||||
|
||||
![]() KarkeestiLainaus:
![]() |
![]() |
Luokat |
autonostin, autotalli, autotalliprojekti, lattialämmitys, maalämpö, nosturi, pitkästä rakentaminen, rakennusohje, rakentaminen, siltanosturi, talliprojekti, vilp |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hj-61 käynnissä pysymis ongelma! | datsun 3.3d | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 10.07.2014 21:36 |
OHI: 11.10. Hakumoottorin uudelleenindeksointi käynnissä | Lars | Uutiset | 0 | 11.10.2012 04:53 |
Jeep 2.1 TD ei pysy käynnissä | Mikedeus21 | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 02.10.2009 16:33 |
salainen operaatio käynnissä poliisilla ja puolustus voimilla suomen ilmatilassa | toyota4x4 | Chit-Chat | 5 | 14.06.2009 09:47 |
Range 3.5 efi, lievä notkahdus käynnissä | Paavo | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 24.05.2006 16:22 |