Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #11  
Vanha 24.02.2016, 08:39
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Isotuoppi Näytä viesti
Eli mistähän murros tuonne kun nyt ei enää perän mallistakaan ole varmuutta moisen ristiriidan takia ja mitähän kaikkia muita laakereita siellä mahtaisi olla mitkä samaan konkurssiin kannattais vaihtaa?
Akseli on Dana30, ja kuten Jamant totesi vetarina ZJ:ssä on joko ristikkomallinen (silloin ei ole suojakumia), tai CV- nivel (suojakumi). Kummat tahansa voi laittaa (tai vaikka toiselle puolelle CV ja toiselle ristikollinen), mutta CV- malli toimii 249- jakoaskillisessa paremmin. On heikompi vetari, mutta normikäytössä ei mitään väliä. Jos vaihdat CV- nivelellisestä ristikolliseen, niin joudut luonnollisesti vaihtamaan koko vetarin. CV- versioon pystyy vaihtamaan pelkän CV- nivelen, sitä olen nähnyt myynnissä vain Jamantilla. Pitäisi olla laadukkaat nivelet


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja rane58 Näytä viesti
Onko väliä minkä version sinne laittaa?
-Onko ristikkomalli vaihdettava ristikkoon vai voiko runnoo CV-nivelen tilalle....

Nimim. Epätietoinenespoosta.
Näitten "modernien" Jeeppien etuvetarit käy ristiin ihan miten sattuu on ne CV:t tai ristikolliset, eli käytännössä niin että XJ '87-01 (+ MJ, kun on rinnakkaismalli), ZJ, ja TJ vetarit käy kaikki ristiin, osin myös YJ:stä. Toki sitten pitää muistaa, että kaikki ei ole olleet ABS- jarrullisia, joten siltä osin on eroa.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN Näytä viesti
tietääkseni ne on keskenään yhteensopivia D30 akselissa. ite en ristikkoa vaan laittas, vakionopeusnivel on kehitetty aikoinaan ihan syystä..
Se syy ZJ:ssä oli se, että 249- jakolaatikon kanssa vakionopeusnivel toimii nimensä mukaisesti paremmin, eli pyörii vakionopeudella ja on siis "tasaisempi" käännöksissä. Teoriassahan CV- nivel on myös kestävämpi oikein toteutettuna.

ZJ:n tapauksessa se tosin ei ole missään nimessä kestävämpi kuin ristikolla oleva vetari, kiitos CV- vetarin reilun ohennuksen juuri ennen niveltä -> jos halkaisijoilla lasketaan ja oletetaan tehtaan alkuperäisten vetareiden materiaalit samanlaisiksi, CV- vetari on n.70% heikompi Molemmissa vetarin paksuus on sama ~29,5mm (1.16"), mutta ristikollinen vetari on aikalailla tasapaksu spooreilta haarukalle asti.

Kuvassa on AlloyUSA:n 27- spoorinen cromo- vetari, mikä on varreltaan hieman alkuperäsitä paksumpi ja vieressä katkennut tehtaan alkuperäinen CV:n sisempi vetari; aftermarket- versiot CV- vetareista on sitten vielä huomattavasti heikompia materiaaliltaan..

(linkki täyskokoiseen kuvaan: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg)



__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 24.02.2016 08:41
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 3 (0 jäsentä and 3 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan Jeep Grand Cherokee 4.0 Jeeep O/M/V Ajoneuvot 6 02.02.2012 21:06
M: JEEP GRAND CHEROKEE 5,2 -95 O/M/V Ajoneuvot 0 08.03.2008 13:40
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50
M: Jeep Grand Cherokee O/M/V Muut 1 01.11.2005 19:27


Sivu luotu: 11:34 (GMT +2).