Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.02.2016, 19:40
Isotuoppi Isotuoppi ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 06.03.14
Sijainti: Eteläinen Karjala
Viestit: 20
Perusasetus

93 grandin etuperä


Nyt tuli dilemma etuperän kanssa, rupesin kuuntelemaan että kuuluu omituista kohinaa kuskin puolelta, siispä etulaakeri vaihtoon, halpaa harrastamista, ei apua. Jarrulevy halki, eli kaikki etujarruhilut uusiks, eri halpaa....

Nyt sitten rupesin selvittämään että mitä kaikkea pitää vaihtaa.. murros tuntuis naputtavan, rockautosta katsellessani tarjoaa dana 30 ristikkomurrosta, omasta nappasin tuossa tänään suojakumin raolleen ja eihän siellä mitään ristikkoa ole.

Eli mistähän murros tuonne kun nyt ei enää perän mallistakaan ole varmuutta moisen ristiriidan takia ja mitähän kaikkia muita laakereita siellä mahtaisi olla mitkä samaan konkurssiin kannattais vaihtaa?

__________________
Mopar or No car
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.02.2016, 19:50
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.073
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Isotuoppi Näytä viesti
Nyt tuli dilemma etuperän kanssa, rupesin kuuntelemaan että kuuluu omituista kohinaa kuskin puolelta, siispä etulaakeri vaihtoon, halpaa harrastamista, ei apua. Jarrulevy halki, eli kaikki etujarruhilut uusiks, eri halpaa....

Nyt sitten rupesin selvittämään että mitä kaikkea pitää vaihtaa.. murros tuntuis naputtavan, rockautosta katsellessani tarjoaa dana 30 ristikkomurrosta, omasta nappasin tuossa tänään suojakumin raolleen ja eihän siellä mitään ristikkoa ole.

Eli mistähän murros tuonne kun nyt ei enää perän mallistakaan ole varmuutta moisen ristiriidan takia ja mitähän kaikkia muita laakereita siellä mahtaisi olla mitkä samaan konkurssiin kannattais vaihtaa?
ZJ:ssä on kahta verisota, ristikkomallia ja CV-niveltä. Mulla on varastotavarana se nivel, tosin nyt heti on varasto nollilla, mutta kunhan tukkutilauksen teen, sitten niitä taas tulee... Tuommoinen: http://jamant.fi/fi/tuote/2463406-va...zj-emp87-9324k
__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.02.2016, 02:42
rane58:n Avatar
rane58 rane58 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.11
Sijainti: Espoo
Viestit: 2.378
Red face

Tietämätön taas kyselee...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT Näytä viesti
ZJ:ssä on kahta verisota, ristikkomallia ja CV-niveltä. Mulla on varastotavarana se nivel, tosin nyt heti on varasto nollilla, mutta kunhan tukkutilauksen teen, sitten niitä taas tulee... Tuommoinen: http://jamant.fi/fi/tuote/2463406-va...zj-emp87-9324k
Onko väliä minkä version sinne laittaa?
-Onko ristikkomalli vaihdettava ristikkoon vai voiko runnoo CV-nivelen tilalle....

Nimim. Epätietoinenespoosta.
__________________
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95.

Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66

Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98

MYYTÄVÄNÄ:
https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.02.2016, 07:10
PunisherFIN:n Avatar
PunisherFIN PunisherFIN ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.07.13
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 1.883
Perusasetus

tietääkseni ne on keskenään yhteensopivia D30 akselissa. ite en ristikkoa vaan laittas, vakionopeusnivel on kehitetty aikoinaan ihan syystä..

murros saa naputtaa ihan "jonkun aikaa" ennen ku se on oikeesti vaihtokunnossa, sillon ku auto ei enää edes rullaa suoraan, ettei kuulu napsutus, se on syytä oikeesti vaihtaa. kaarroksissa kuuluva naksutus ei merkkaa viellä, tai merkkaa se sen verran et ettii osat hyllyyn.
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!

Viimeksi muokannut PunisherFIN : 24.02.2016 07:15
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.02.2016, 08:39
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.457
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Isotuoppi Näytä viesti
Eli mistähän murros tuonne kun nyt ei enää perän mallistakaan ole varmuutta moisen ristiriidan takia ja mitähän kaikkia muita laakereita siellä mahtaisi olla mitkä samaan konkurssiin kannattais vaihtaa?
Akseli on Dana30, ja kuten Jamant totesi vetarina ZJ:ssä on joko ristikkomallinen (silloin ei ole suojakumia), tai CV- nivel (suojakumi). Kummat tahansa voi laittaa (tai vaikka toiselle puolelle CV ja toiselle ristikollinen), mutta CV- malli toimii 249- jakoaskillisessa paremmin. On heikompi vetari, mutta normikäytössä ei mitään väliä. Jos vaihdat CV- nivelellisestä ristikolliseen, niin joudut luonnollisesti vaihtamaan koko vetarin. CV- versioon pystyy vaihtamaan pelkän CV- nivelen, sitä olen nähnyt myynnissä vain Jamantilla. Pitäisi olla laadukkaat nivelet


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja rane58 Näytä viesti
Onko väliä minkä version sinne laittaa?
-Onko ristikkomalli vaihdettava ristikkoon vai voiko runnoo CV-nivelen tilalle....

Nimim. Epätietoinenespoosta.
Näitten "modernien" Jeeppien etuvetarit käy ristiin ihan miten sattuu on ne CV:t tai ristikolliset, eli käytännössä niin että XJ '87-01 (+ MJ, kun on rinnakkaismalli), ZJ, ja TJ vetarit käy kaikki ristiin, osin myös YJ:stä. Toki sitten pitää muistaa, että kaikki ei ole olleet ABS- jarrullisia, joten siltä osin on eroa.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN Näytä viesti
tietääkseni ne on keskenään yhteensopivia D30 akselissa. ite en ristikkoa vaan laittas, vakionopeusnivel on kehitetty aikoinaan ihan syystä..
Se syy ZJ:ssä oli se, että 249- jakolaatikon kanssa vakionopeusnivel toimii nimensä mukaisesti paremmin, eli pyörii vakionopeudella ja on siis "tasaisempi" käännöksissä. Teoriassahan CV- nivel on myös kestävämpi oikein toteutettuna.

ZJ:n tapauksessa se tosin ei ole missään nimessä kestävämpi kuin ristikolla oleva vetari, kiitos CV- vetarin reilun ohennuksen juuri ennen niveltä -> jos halkaisijoilla lasketaan ja oletetaan tehtaan alkuperäisten vetareiden materiaalit samanlaisiksi, CV- vetari on n.70% heikompi Molemmissa vetarin paksuus on sama ~29,5mm (1.16"), mutta ristikollinen vetari on aikalailla tasapaksu spooreilta haarukalle asti.

Kuvassa on AlloyUSA:n 27- spoorinen cromo- vetari, mikä on varreltaan hieman alkuperäsitä paksumpi ja vieressä katkennut tehtaan alkuperäinen CV:n sisempi vetari; aftermarket- versiot CV- vetareista on sitten vielä huomattavasti heikompia materiaaliltaan..

(linkki täyskokoiseen kuvaan: http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg)



__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 24.02.2016 08:41
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.02.2016, 09:19
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.073
Perusasetus

Muistutan taas, että KAIKKI Grand Cherokeet on AINA ABS-jarruilla varustettu, muut ei. Siis ihan 93 to today, ZJ, WJ, WK...
__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.02.2016, 10:44
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.457
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT Näytä viesti
Muistutan taas, että KAIKKI Grand Cherokeet on AINA ABS-jarruilla varustettu, muut ei. Siis ihan 93 to today, ZJ, WJ, WK...
Juu, Grandit on ABS:illisiä, muut sitten on tai ei ole. Olisi pitänyt tarkentaa jo itse
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 24.02.2016, 09:26
hitsaa hitsaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.09.12
Sijainti: Stadi
Viestit: 420
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN Näytä viesti
murros saa naputtaa ihan "jonkun aikaa" ennen ku se on oikeesti vaihtokunnossa, sillon ku auto ei enää edes rullaa suoraan, ettei kuulu napsutus, se on syytä oikeesti vaihtaa. kaarroksissa kuuluva naksutus ei merkkaa viellä, tai merkkaa se sen verran et ettii osat hyllyyn.
D30:llä pitää olla hyllyssä aina valmiina varavetarit tai kahdet
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (1 jäsentä and 1 vierasta)
kapteenimahtava

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan Jeep Grand Cherokee 4.0 Jeeep O/M/V Ajoneuvot 6 02.02.2012 21:06
M: JEEP GRAND CHEROKEE 5,2 -95 O/M/V Ajoneuvot 0 08.03.2008 13:40
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50
M: Jeep Grand Cherokee O/M/V Muut 1 01.11.2005 19:27


Sivu luotu: 12:07 (GMT +2).