Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.02.2016, 11:59
Karvapöpö:n Avatar
Karvapöpö Karvapöpö ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.01.10
Sijainti: Porvoo
Viestit: 306
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes Näytä viesti
Sit eikun rakentamaan vaan.
Aivan varmasti vastaan tulee yksi jos toinenkin ihmettelyn kohde rakentamisen varrella vaan täältähän voi sitten kysyä.

t. Ismo Ämmä
Joo satuin löytämään juutubesta tämmösen rakenteluvideon. Uudempi korimallihan tämä on omaan verrattuna, mutta kuvittelisin että alusta on samanlainen tai ainakin samalla periaatteella toimiva. https://www.youtube.com/watch?v=LqZA0JOc9sI

Tää oli aika hyvä ja opettavainen video ja 4x4partsilla näyttikin olevan tuota Rough Countryn alustaa varastossa. Ulkomailta tilaamistakin pohdiskelin, mutta luulen että tulliin menee ne rahat mitä sarjan hinnassa säästäis.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.02.2016, 17:37
ValoMa ValoMa ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.03.15
Sijainti: Valkeakoski
Viestit: 33
Perusasetus

Kannattaa hakee Youtubesta sellainen kun bleepinjeep. Sillä on paljon noita rakenteluvideoita XJstä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.02.2016, 17:42
Limite:n Avatar
Limite Limite ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 02.10.10
Sijainti: Tampere,Finland
Viestit: 512
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Karvapöpö Näytä viesti
Joo satuin löytämään juutubesta tämmösen rakenteluvideon. Uudempi korimallihan tämä on omaan verrattuna, mutta kuvittelisin että alusta on samanlainen tai ainakin samalla periaatteella toimiva. https://www.youtube.com/watch?v=LqZA0JOc9sI

Tää oli aika hyvä ja opettavainen video ja 4x4partsilla näyttikin olevan tuota Rough Countryn alustaa varastossa. Ulkomailta tilaamistakin pohdiskelin, mutta luulen että tulliin menee ne rahat mitä sarjan hinnassa säästäis.
Itse tilasin aikoinani tuolta 4x4partsilta RC:n 4" etujouset,koropalat+riiput taakse ja pidemmät iskarit. Mietin kans Joelta amerikasta tilaamista mutta tulin siihen tulokseen etten siihen showhun ala jos jotakin tulee väärin tai just noita takuujuttuja...
Omaani laitoin ainakin pidemmät teräspunos jarruletkut kans.Aika täpärällä oli vakio etuletkut maksimi joustoissa.
Takakardaani meni kans uusiksi kun nousi senverran että murroskulma nivelessä män liian isoksi.Tuplanivel etukepistä sellainen syntyi kohtuu vaivalla
Niiin..oma auto oli vm -90
__________________
J E E P
just empty every pocket

Viimeksi muokannut Limite : 19.02.2016 17:44
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.02.2016, 09:14
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Limite Näytä viesti
Itse tilasin aikoinani tuolta 4x4partsilta RC:n 4" etujouset,koropalat+riiput taakse ja pidemmät iskarit.
4" korotus tosin tappaa kaiken ajomukavuuden ja alustan edes kohtalaisen toiminnan jos pitää lyhyet tukivarret eikä nosta tukivarren kiinnikkeitä etuakselilla ylemmäs - on tukivarret sitten säädettävät tai ei. Rikkoo myös paikkoja helpommin kun kiviin töksäykset yms. välittyy kiinnikkeisiin ihan eri tavalla kuin tukivarret vaaterissa.

Korotuspaloja sekä lisälehtiä XJ:n takajousissa kannattaa yleensä välttää viimeiseen asti, jollei sitten halua karseaa määrää akselin kierymistä veto päällä ja/ tai katkenneita lehtiä. XJ:n vakiotakapakat on niin lötköt, että ne on tässä vaiheessa jo melkeinpä uusimmistakin aikalailla kuolleita, ja korotuspalan asentamisella saa aikaan lähinnä tuhoa. Jos asentaa traction bar:in, niin silloin korotuspala voi vielä toimia XJ:ssä.
Jos haluaa taakse esim. 4" korotusta, niin paras yhdistelmä tulee 2" pidemmillä riipuilla, rakentaa "shackle relocation box":in (sillä nimellä löytyy helposti googlesta), ja jotkut ~2" korottavat uudet lehtipakat taakse. Tällä yhdistelmällä saa ryhdikkäät uudet pakat, sopivasti korotusta, metsässä hyvin elävän alustan ja tiellä mukavan ja kuormaa kantavan yhdistelmän.


Jos taas haluaa pitää ajomukavuuden ja alustan toiminnan hyvänä edessä, niin 3" tai korkeammilla korotuksilla kannattaa vakavasti harkita eteen pitkiä tukivarsia, tai vaihtoehtoisesti ala- ja ylätukivarsien akselin kiinnityspisteiden nostoa ylemmäs jotta saa tukivarret vaateriin. Olen nyt kolmen eri Jeepin kanssa kokeillut varmaan kahdeksaa erilaista yhdistelmää, ja tähän mennessä ominaisuuksiltaan parhaaksi niistä on osoittautunut tukivarsien nosto edessä ylemmäs, jotta tukivarret on vaaterissa. Pitkät tukivarret hyvänä kakkosena, mutta nuo jakarivarret (joita käytännössä kaikki Jeeppien pitkät etutukivasi- paketit on) ei toimi yhtä hyvin kuin nelilinkki. Kun vain saisi itse rakentaa tukivarret haluamassaan mitassa, niin tekisi eteen "puolipitkillä" tukivarsilla kolmilinkki + panhard- yhdistelmän
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.02.2016, 21:33
Limite:n Avatar
Limite Limite ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 02.10.10
Sijainti: Tampere,Finland
Viestit: 512
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
4" korotus tosin tappaa kaiken ajomukavuuden ja alustan edes kohtalaisen toiminnan jos pitää lyhyet tukivarret eikä nosta tukivarren kiinnikkeitä etuakselilla ylemmäs - on tukivarret sitten säädettävät tai ei. Rikkoo myös paikkoja helpommin kun kiviin töksäykset yms. välittyy kiinnikkeisiin ihan eri tavalla kuin tukivarret vaaterissa.

Korotuspaloja sekä lisälehtiä XJ:n takajousissa kannattaa yleensä välttää viimeiseen asti, jollei sitten halua karseaa määrää akselin kierymistä veto päällä ja/ tai katkenneita lehtiä. XJ:n vakiotakapakat on niin lötköt, että ne on tässä vaiheessa jo melkeinpä uusimmistakin aikalailla kuolleita, ja korotuspalan asentamisella saa aikaan lähinnä tuhoa. Jos asentaa traction bar:in, niin silloin korotuspala voi vielä toimia XJ:ssä.
Jos haluaa taakse esim. 4" korotusta, niin paras yhdistelmä tulee 2" pidemmillä riipuilla, rakentaa "shackle relocation box":in (sillä nimellä löytyy helposti googlesta), ja jotkut ~2" korottavat uudet lehtipakat taakse. Tällä yhdistelmällä saa ryhdikkäät uudet pakat, sopivasti korotusta, metsässä hyvin elävän alustan ja tiellä mukavan ja kuormaa kantavan yhdistelmän.


Jos taas haluaa pitää ajomukavuuden ja alustan toiminnan hyvänä edessä, niin 3" tai korkeammilla korotuksilla kannattaa vakavasti harkita eteen pitkiä tukivarsia, tai vaihtoehtoisesti ala- ja ylätukivarsien akselin kiinnityspisteiden nostoa ylemmäs jotta saa tukivarret vaateriin. Olen nyt kolmen eri Jeepin kanssa kokeillut varmaan kahdeksaa erilaista yhdistelmää, ja tähän mennessä ominaisuuksiltaan parhaaksi niistä on osoittautunut tukivarsien nosto edessä ylemmäs, jotta tukivarret on vaaterissa. Pitkät tukivarret hyvänä kakkosena, mutta nuo jakarivarret (joita käytännössä kaikki Jeeppien pitkät etutukivasi- paketit on) ei toimi yhtä hyvin kuin nelilinkki. Kun vain saisi itse rakentaa tukivarret haluamassaan mitassa, niin tekisi eteen "puolipitkillä" tukivarsilla kolmilinkki + panhard- yhdistelmän
Näinhän se on. Itsellä oli päämääränä saada safariluokan tasoista menoa kestävä ja pystyvä rakkine aikaiseksi jolla pyhänä pääsi sitten kylille kirkkoon. Molemmat tehtävät se täytti moitteetta
__________________
J E E P
just empty every pocket
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.03.2016, 11:06
Karvapöpö:n Avatar
Karvapöpö Karvapöpö ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.01.10
Sijainti: Porvoo
Viestit: 306
Perusasetus

Kävin katsastuskonttorilla kyselemässä tuosta Jeepin korotuksesta ja ukko oli sitä mieltä, että niin vanhan auton korottamisesta hän ei pahastu, kunhan on lain sallima 150mm. Ja lakihan taisi sanoa, että renkaat mukaanlukien 150mm kun kyseessä on itsekantava kori.
Eli kun mulla nyt on otteessa noi 31" muutoskatsastettuna niin STRO-kirjasta äkkiä katsottuna vakio 215/75R15 renkaiden halkaisija on 703mm ja 31" päässälaskettuna 787mm eli halkaisijan erotus on 84mm ja renkaiden korottava vaikutus 42mm eikö niin? Korjatkaa jos olen väärässä, mutta alustaahan kaiken järjen mukaan saa korottaa vielä sen about 100mm. Jos en ihan väärin ymmärtänyt.
Tietysti sehän lasketaan allaolevien renkaiden korottava vaikutus eli mulla on nyt alla paskat pinnoitetut sileät renkaat, niin täytyis mittailla paljonko on uusien renkaiden ja vanhojen renkaiden ero halkaisijassa. Mutta eikö järjen mukaan kannata olla mahdollisimman sileät renkaat alla katsastuksessa jos haluaa pelata varman päälle?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.03.2016, 11:52
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Karvapöpö Näytä viesti
Eli kun mulla nyt on otteessa noi 31" muutoskatsastettuna niin STRO-kirjasta äkkiä katsottuna vakio 215/75R15 renkaiden halkaisija on 703mm ja 31" päässälaskettuna 787mm eli halkaisijan erotus on 84mm ja renkaiden korottava vaikutus 42mm eikö niin? Korjatkaa jos olen väärässä, mutta alustaahan kaiken järjen mukaan saa korottaa vielä sen about 100mm. Jos en ihan väärin ymmärtänyt.

Tietysti sehän lasketaan allaolevien renkaiden korottava vaikutus eli mulla on nyt alla paskat pinnoitetut sileät renkaat, niin täytyis mittailla paljonko on uusien renkaiden ja vanhojen renkaiden ero halkaisijassa. Mutta eikö järjen mukaan kannata olla mahdollisimman sileät renkaat alla katsastuksessa jos haluaa pelata varman päälle?

Trafin pykälien hölmöys on siinä, että vaikka renkaiden koko tarkistetaan STRO:sta, niin niiden vaikutus korotukseen ei ole laskennallinen vaan mitataan todellisten mittojen mukaan. Eli leimaamaan mennessä ekalla kerralla kannattaa tosiaan olla mahdollisimman pienet 31" renkaat alla, ja korotukset otteeseen.

Alustan korotuksen maksimin määrettelee kuitenkin pykälät, eikä välttämättä se paljonko renkaiden halkaisijan kasvamisesta on "jäljellä". Alustaa saa korottaa maksimissaan 77mm alkuperäisestä, ja muutaman Jeepin tapauksessa tehtaan "Up-country"- paketin olemassaolon takia vielä ylimääräiset 25mm; up-countryt kun oli 25mm vakiota korkeampia.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 22.03.2016, 12:16
Karvapöpö:n Avatar
Karvapöpö Karvapöpö ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.01.10
Sijainti: Porvoo
Viestit: 306
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Trafin pykälien hölmöys on siinä, että vaikka renkaiden koko tarkistetaan STRO:sta, niin niiden vaikutus korotukseen ei ole laskennallinen vaan mitataan todellisten mittojen mukaan. Eli leimaamaan mennessä ekalla kerralla kannattaa tosiaan olla mahdollisimman pienet 31" renkaat alla, ja korotukset otteeseen.

Alustan korotuksen maksimin määrettelee kuitenkin pykälät, eikä välttämättä se paljonko renkaiden halkaisijan kasvamisesta on "jäljellä". Alustaa saa korottaa maksimissaan 77mm alkuperäisestä, ja muutaman Jeepin tapauksessa tehtaan "Up-country"- paketin olemassaolon takia vielä ylimääräiset 25mm; up-countryt kun oli 25mm vakiota korkeampia.
Okei noniin hyvä, eli tämä mulla meni ohi. Kun siellä Trafin teksteissä tosiaan oli puhetta, että rungon ja korin väliin sai laittaa sen 77mm korotuspalikan vai miten se meni. Niin tästä mä ymmärsin toisin. mut eipä mitään. Eli vielä on varaa laittaa se 3" korotussarja alle kun se jää justiinsa tuon 77mm alle. Ja korkeus mitataan auton korkeimmasta kiinteästä kohdasta? Eli kattotelineet ja työvalot tuskin tähän kuuluu?
Enää pitäisi hankkia ne alkuperäiset arvot jostain. jotka tosiaan unohdin kattoa siitä mun omasta saksankielisestä ohjekirjasta.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 20.02.2016, 09:25
ImacInnes:n Avatar
ImacInnes ImacInnes ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 09.03.07
Sijainti: Hki / A´la Malmi
Viestit: 4.598
Perusasetus

Rahti maksaa.


Ei se tullimaksu hirvetä ole vaan rahtikulut. Aika usein rahtikulut on samanverran kuin osa maksa.

Just ostin FSJ Jeepin kardaanin laippakiinniiteisen pään.
Osa maksoi 55,- ja rahtikulut 57,- + tulli 23,-. Paketin koko oli n. 20cm x 15cm.
Luottokorttilla maksoin osan + rahdin ja netissä tein ja maksoin tullauksen.
Paketti oli parinpäivän päästä lähipostista noudettavissa.

Jos ostaa ulkomailta niin aina kannattaa kysyä rahtikulut etukäteen.

t. Ismo Ämmä

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Karvapöpö Näytä viesti
Ulkomailta tilaamistakin pohdiskelin, mutta luulen että tulliin menee ne rahat mitä sarjan hinnassa säästäis.
__________________
http://www.fjdc.org/
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
https://www.facebook.com/GPKorjausOy/
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
cherokeesta loppu puhti gunman Tekniikka & Jutustelu 14 06.04.2014 22:43
chevrolet blazer 6.2 diesel uusinta offariksi riivio Maasturiprojektit 0 21.09.2012 20:16
Cherokeesta katosi vaihteet! Atello Tekniikka & Jutustelu 14 10.04.2007 23:38
Tuli cherokeesta 2-vetoinen?! Tekniikka & Jutustelu 11 30.10.2003 11:05
Cherokeesta Cheaprokee Tekniikka & Jutustelu 0 10.10.2003 19:50


Sivu luotu: 19:37 (GMT +2).