Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #21  
Vanha 01.02.2016, 13:04
Källbacka Källbacka ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.09.12
Sijainti: v-s
Viestit: 72
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
...on turha odottaa että peruskäyttöön tarkoitetut vehkeet olisi suunniteltu urheilulliseen ajoon, vaan ne nimen omaan pyrkivät tähtäämään parhaan kykynsä mukaan sinne minne ratilla sojotetaan.

Mitä tulee kuljettajan toimenpiteisiin mukautumiseen niin yksi esp:n tarkoituksista on korjata kuskin tekemät virheet. Ei järjestelmä voi tietää painatko liukkaassa mutkassa kaasua tarkoituksella vai onko vatasen jalat ja omat kädet.
Omalta osalta todettava, että juurikin tuon kuskin pölhöilyn paikkaamisen ainakin omien matala-autojen järjestelmät osaavat hyvin, nopeuksien noustessa sitten tekee tätä myös varsin "huomionarvoisesti" eli sitä rätinää ja rytinää riittää hytissä, kun korkeampi äly puuttuu koheltamiseen. Varsinaisista nelikkojen ajonvakautuksista ei sitten ole kokemusta nurmimaastureiden ulkopuolelta. RAV:ssa, Discossa ja muissa (X5 ja Audin säksättimet) tuntuvat toimivan "ihan kivasti" eli menevät vaikka anopin alla metsäpalstalle tietä pitkin järjellä ajellen.

Finnhopperin kanssa vastaavaan Passatin omaavana on saanut ajella talvet varsin paskoillakin renkailla varsin huoleti, koska 4motion-sähköneliveto ja ESP antavat anteeksi aivan älyttömyyksiin asti. Auton siis todellakin joutuu ajamaan lepikkoon tai vaihtoehtoisesti pitää joutua pohjasta hankikantoon vauhdissa, jotta hommat alkavat mennä huolestuttavalla tavalla perseelleen. Hauskempaa ja mukavampaa sekä osin "vakaampaakin" meno on toki ilman, mutta näillä maantiekilometreillä ja omilla maileilla alkaa pikkuhiljaa myöntymään faktaan, että parempi jonkun muunkin hiukan vahtia tilannetta pitkillä siirtymillä. Enkä ole kirkonmiehiä, niin ESP sitten.

Uudemmassa pikku-Volvossa ESP onkin sitten viety lähes liiallisuuksiin eli autolla pitää ajella kuin kirkkokyytiä liukkailla tai systeemi puuttuu solkenaan menoon ja paukutus käy hermoille. Tosin kikkaretta ei saa pienistä vauhdeista edes käsijarrulla koivuun eli jarrusysteemit kyllä osaavat hommansa (tätä on siis empiirisesti pitänyt tietysti testata).

Summa summarum: liikenteen kannalta tosi hyvät systeemit, ajotaidon, tilannenopeuksien sekä varsinkin nuorten kuljettajien arviointi- ja ennakointitaitojen kannalta kaikkiaan aika paska homma.
__________________
100% matala-autoilija since 02-2016.
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
ESP toimii sittenkin Heguli Chit-Chat 8 31.01.2016 19:13
Suomen poliisi. Hyvä vai huono? tratok Chit-Chat 113 30.03.2010 16:18
O/M/V osastoiden uudistus hyvä vai huono? samisami2 Chit-Chat 28 12.07.2007 00:26
Uusi Hilu aloittelijalle - Virhe vai hyvä homma? Tekniikka & Jutustelu 52 10.07.2006 21:39
Onko raiskattu vai tuliko hyvä... Vesa Yleiset 3 29.08.2003 22:37


Sivu luotu: 02:37 (GMT +2).