![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Ihan hyvä tumpeloille, itse haluisin kyl että olisi saatavissa pois. Yhdessä työautossa jota ajoin oli kaikki mahdolliset kirjaimet. Lähti luisuu 10kmh nopeudessa ja samala muutuin matkustajaksi, ei kivaa.
__________________
Hilux 2.4TD + MADzuki 3.0 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Enemmän ne on kusessa vanhojen autojen kanssa liukkaalla ketkä on kortin ajanu näillä esp-autoilla
__________________
================================== Mitä isommat renkaat,sitä pitempi matka hakea traktori. PäHäMa |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Omasta mielestä toimiva semmoinen on hyvä. Ja niin, että saa kytkettyä pois ja myös vetoluistoneston erikseen.
Ainakin nuo, mitä itsellä ollut, niin ovat sallineet kohtuullisen luiston, vaikka se vakautus päällä. 4wd Passat, joka oli vielä Torsen välitasauspyörästöllä, Jeep Commander ja nykyinen Ford F250. Tuota nykyistä olisi jopa vaikea ajaa ilman noita apuja... Joten itseä ei ainakaan nuo harmita, kunhan poiskytkettävissä tarvittaessa. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Itse pidin w210 mersun järjestelmää ainakin hyvin toimivana .
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ford transiitin esp systeemi on hengenvaarallinen. Pari kertaa unohtunu luistonesto liukkaalla päälle ja on ollu mettäänajo lähellä.
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan. Toyota crown rs50 OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta) Plus muita romuja Viimeksi muokannut Häänrik : 03.02.2016 18:15 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
ai se onkin merkkiongelma, eikä malli? fordilla vissiin pieni tutkiskelun paikka, ko nuita ransitteja ja rankereita liikkuu ja vähän helevetisti nykyään joka puolella..
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Ei se ainakaan koko merkin ongelma. Ainakin F250:ssä toimii hyvin, eikä puutu liian herkästi kulkuun, mutta luistonesto rauhoittaa sopivasti liikkeitä. Ehkä sitten Euroopan mallien ongelma?
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mun mielestä toimi tuollaiset systeemit sitten miten hyvin tai huonosti, niin se on valtakunnallisesri hyvä juttu, mutta itse valitsen auton jossa tuollaista systeemiä ei ole. Ugh
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan. Toyota crown rs50 OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta) Plus muita romuja |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
ESP on ihan sama kuin ABS:tkin: hyvä renki mutta huono isäntä. Järjestelmään ei missään nimessä saa luottaa, vaan ajonopeus sovittaa keliolosuhteiden ja ajotaitojen mukaan. Siitähän on ihan tutkimuksiakin että parantuneiden aktiivisten ja passiivisten turvajärjestelmien hyödyt usein ulosmitataan kasvaneilla tilannenopeuksilla. Se mitä itsellä on ESP- vekottimista kokemusta, niin toiset on ihan asiallisia, ja jotkut on TODELLA rasittavia. Esim. mutsilla aikanaan ollut Volvo V50 antoi kyllä hieman auton luistaa ennen puuttumista tilanteeseen - mutta anna olla jos erehdyit korjaamaan itse luiston suuntaan niin systeemi meni sekaisin ja yritti silloin korjata vastaohajusta. Muutaman kerran meinasin pöpperökelissä mennä sillä ojaan, kun lievä yliohjautuminen ja itse sitä korjaamalla auto päätteli että nyt on mentävä suoraan eikä käännyttävä. Kävi moottoritien rampit kapeaksi ![]() Joskus oli Mersun iso takatuuppari vuokrapaku kun piti saada Ikeasta iso jousipatja kotiin. Sopivasti oli pöpperökeli ja kerrostalon piha vielä auraamatta. Se saatanan paska löi ESP:tä vetoluistonrajoitusta kehiin heti kun vähänkin painoit kaasua ja perä siirtyi 10cm sivuun - vaikka oli kytketty vetoluistonesto pois. Auto jäi jumiin vaikka veto päällä pienellä luistolla olisi kulkenut oikein nätisti eteenpäin. Onneksi tajusin että kun piti koko ajan nappia sormella pohjassa niin systeemi pysyi pois päältä - pääsin oven eteen asti ja vielä poiskin ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Onnikka hommissa meillä oli sprintteri millä yritin joskus ajaa ilman epsiä. Ei oikein pelannu normiajossa talviliukkaalla mitenkään. Eli koko systeemi kun on rakennettu sen mukaan että nuo apuhimmelit on käytössä niin niiden on vaan silloin oltava.
Jos ne pelaa niin ettei liukkaalla tms.soppa kelissä tarvi keskittyä ajamiseen eli voi tyrkätä facebookki auki sen 140 ruuhkassa meneen ni kai ne silloin toimii niin kuin kuuluukin... ![]() ![]()
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Vaikkakin suurin osa suomalaisista autoilijoista pitääkin itseään keskivertoa parempana kuljettajana,ni pitäisin ajovakauden hallintaa ihan hyvänä varusteena.
Ensimmäiset versiot ontuu toki enempi ja vähempi,kuten oli abs systeemienkin kanssa alkuaikoina, mut mitä uudemmat vehkeet sitä paremmin tuntuu toimivan. Käytii just tuon esp:n takia jääradalla kaverin kanssa testailemassa noita arkisia perhekuljettimia. Lähinnä kiinnosti se, miten nuo järjestelmät toimii suuremmissa nopeuksissa oikeesti liukkaalla pinnalla. Positiivinen yllätys oli se,miten hankala nelivetoista,hyvillä nastarenkailla ja ajovakaudenhallinnalla varustettua autoa on saada karkaamaan hallinnasta. Toki tietokone karsii samalla pois myös kaiken hauskan jääradalla ajelusta. Erojakin löyty eri merkkien välillä. Subaru salli huomattavasti suuremmat luisut kun Mitsu. Subarulla pystyy myös heittämään käsijarrukäännöksen Mitsulla ei. Vetoluistoneston ku kytki pois,ni pysty kaasun kanssa viemään jo jonkinlaisessa sivuluisussa. Subaru taaskin hieman näyttävämmin ku Mitsubishiä. Vetoluistonestot onkin sit tapaus sinäänsä. Niissä en oo törmänny vielä toistaseks sellaseen systeemiin mikä olis vieny auton pitemmälle ku perinteinen systeemi,oli sit olosuhde liukas tai pehmeä. Mut nää onkin yleensä poiskytkettävissä.
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Tuli huomattua aikanaan B- koppaisessa Omegassa moneenkin kertaan pääkallokeleillä, ja oli oikeasti ihan hyvä systeemi - varsinkin kun autossa oli lukkoperä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Itselläkin vastaavia tilanteita ollut muuta, mitä joutunut uudemmalla kalustolla ajamaan. ESP:llä varustettua autoa pitäisi vain oppia ajamaan niin että ei aja auto. Järjestelmässä on hyvät ja huonot puolet, auttaa kyllä varmasti jos on yllättävä tilanne, mutta tekee kuskista passiivisen ja huonokin kuljettaja alkaa luottamaan taitoihinsa ja pitoon. Autokouluissa ei tälläisiä autoja saisi olla ja muutenkin ihmisten pitäisi enemmän ajaa ilman apuja niin tuntuma itse ajamiseen säilyisi ja nuo aivan selkeät huolimattomuuteen ja keliolosuhteisiin liittyvät kolhut varmaan vähenisi. |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä näihin nyt vaan pitää itse kunkin totutella, ESP ollu pakollisena uusissa henkilöautoissa jo vuosia. Ei saa autokoulutkaan uutta autoa ilman ESPiä tilattua eikä rekisteröityä.
|
#15
|
|||
|
|||
![]()
Sukulaismiehellä on semmoinen uuenkarhia Bemari, kaikilla herkuilla. Ja ihan rattimies ollut aina, eli päässtelee ihan vauhdilla. Muutaman kerran olen ollut kyydissä ja kyllä se äkkinäistä hirvittää kun ei ole kokemusta moisista.
Se siinä kai se pahin on et niistä ulosmitataan se nopeus ajamalla ihan sinne rajoille. Eli jos Taunuksella ajais 50 km/h niin sillä bemmillä voi vetää 90 km/h. samanverran sitten pelivaraa jäljellä? Paitsi et jos tuut mutkaan ja sen takan onkin tukkitraktori tai auto puoliksi ojassa, niin se reaktio aika on vissiin eri. Tosin sen bemmin kanssa väsitäminen taitaa olla helpompaa? Mäne tiiä, kun ei oo kokemusta. Eilen ainakin oli itellä jänskää kun tiet oli aika hyvästi jäässä, ja nastattomat oli vähän lipakat. Nelikko päällä sitä liukkautta ei niin humannut, enenku yritti pysähtyä ![]() |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
No, nyt liukkailla on joutunutkin opettelemaan uutta ajotyyliä tuolla Nurmikkonelivedolla, eli lisää lappua lattiaan ja ratti menosuuntaan... ![]()
__________________
Olen postimerkkeilyä harrastava reipas seurakuntanuori, jonka mielestä päihteet ovat paholaisen työvälineitä ja seksi kuuluu ainoastaan avioliittoon. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
ESP toimii sittenkin | Heguli | Chit-Chat | 8 | 31.01.2016 19:13 |
Suomen poliisi. Hyvä vai huono? | tratok | Chit-Chat | 113 | 30.03.2010 16:18 |
O/M/V osastoiden uudistus hyvä vai huono? | samisami2 | Chit-Chat | 28 | 12.07.2007 00:26 |
Uusi Hilu aloittelijalle - Virhe vai hyvä homma? | Tekniikka & Jutustelu | 52 | 10.07.2006 21:39 | |
Onko raiskattu vai tuliko hyvä... | Vesa | Yleiset | 3 | 29.08.2003 22:37 |