Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.01.2016, 04:40
Timoboy Timoboy ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 21.05.11
Sijainti: Kouvola
Viestit: 485
Perusasetus

En kattonu muuta ku päälaatikon öljyt. Nyt lämmityslaite huutamas lootan kupeessa jos vaik pääsis töihin ja sais auton lämpimään talliin. En löytänyt kuvaa et missä se jakiksen proppu on.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.01.2016, 06:32
artsi777:n Avatar
artsi777 artsi777 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.05.07
Sijainti: Salo, Finland.
Viestit: 3.133
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timoboy Näytä viesti
En kattonu muuta ku päälaatikon öljyt. Nyt lämmityslaite huutamas lootan kupeessa jos vaik pääsis töihin ja sais auton lämpimään talliin. En löytänyt kuvaa et missä se jakiksen proppu on.
Jakoloota on se tärkeempi, eli päästä sieltä päälaatikosta ne ylimääräiset öljyt pois täyttötulpan tasalle ja lisää jakovaihteistoon. Eikä kannata ajaa yhtään ennen kun on varmuus että jakolootassa on tarpeeksi öljyä
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.01.2016, 07:14
savustin savustin ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 11.04.12
Sijainti: kaukana
Viestit: 681
Perusasetus

Se on mittarinvaijerista noin 15cm vasemmalle ainoa pulttikantainen (19mm) kun törröttää suoraan taaksepäin
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.01.2016, 08:42
Timoboy Timoboy ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 21.05.11
Sijainti: Kouvola
Viestit: 485
Perusasetus

Ok. Ihmeelliseksi tuon vielä tekee se, että esim alamäkeä laskiessa ilman vaihdetta se ääni kuuluu edelleen, hiljenee vasta kun kierrokset laskee ns tyhjäkäynnille, eikä ehdi pompata ulos kuuntelemaan et mistä ääni tulee. Resonanssia tuntuu joka kepissä ja aina kun pahin kirkaisu kuuluu, tuntuu vastus vauhdissa. Onko jollain selkeää kuvaa missä ne roput on?Alkaa olla jo vitsit vähissä, kun ainoa auto ja työmatka on n70km/pv. Loppumatkasta auto oli taas suht normaali ja ne äänet kuulostaa tosiaan siltä kuin laakerit hirttäis ihan just nyt kiinni.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.01.2016, 09:45
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Jakiksen proppu on korkeus suunnassa n.puolessa välissä jakiksen takapäässä ihan helpossa paikassa. Jos kerran päälootassa oli liikaa ölppää niin jakis on silloin kuiva.

Hakusanalla hullunkierto löytynee oireen hoito vinkkejä mutta akuutisti jakikseen lisää ölppää laadultaan joko 80w-90 Gl 4 tai Gl 5

Ja nuo lootan ölpät on vanhemmiten ennen stefa ja laakeriremppaa ihan säännöllisesti seurattavaa settiä.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi

Viimeksi muokannut Bj Andy : 20.01.2016 09:48
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.01.2016, 10:28
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Tuossa vielä kuva avuksi ja kuvassa oleva musta tulppa on se minkä avaat ja katot tuleeko öljyä ulos vai ei. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=83101

Kato nyt sitten samalla siellä auton alla ollessasi ettei sulla ole lähtenyt irti tuo kuvassa näkyvä akselinpää. Se pitäisi olla pultilla ja metallilevyn palalla kiinnitettynä silleen, ettei akselista näy kuin pää eikä tolleen kuin kuvassa jossa o-rengaskin jo ulkopuolella.

Jos jakis on päässyt kuivaksi, niin öljyä päivittäin lisäämällä pystyt ehkä tovin ajelemaan, mutta kannattaa alkaa metsästämään uutta jakista tai ehkä mieluummin äänetöntä päälaatikko+jakolaatikkopakettia sekä jotain pajaa joka noi sulle vaihtaa. Asiansa osaava vaihtaa laatikot puolessa päivässä tai päivässä nyt ainakin.

Lisähommaa kun siellä auton alla möngit, niin ravistele kardaanit kummastakin päästä, että onko laatikon päässä tai perän päässä laakerit ihan loppu. Niitä kardaanien liukuja ja ristiniveliä kannattaa kans rasvailla 5-10tkm välein, koska ilman rasvaa ne ei ikuisesti kestä...

Viimeksi muokannut Hessu888 : 20.01.2016 10:31
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 20.01.2016, 10:46
Timoboy Timoboy ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 21.05.11
Sijainti: Kouvola
Viestit: 485
Perusasetus

Akselin pää ei ulkona onneks. Miepä koetan täs työn ohessa! Kiitoksia!
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 20.01.2016, 10:59
Timoboy Timoboy ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 21.05.11
Sijainti: Kouvola
Viestit: 485
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Tuossa vielä kuva avuksi ja kuvassa oleva musta tulppa on se minkä avaat ja katot tuleeko öljyä ulos vai ei. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=83101

Kato nyt sitten samalla siellä auton alla ollessasi ettei sulla ole lähtenyt irti tuo kuvassa näkyvä akselinpää. Se pitäisi olla pultilla ja metallilevyn palalla kiinnitettynä silleen, ettei akselista näy kuin pää eikä tolleen kuin kuvassa jossa o-rengaskin jo ulkopuolella.

Jos jakis on päässyt kuivaksi, niin öljyä päivittäin lisäämällä pystyt ehkä tovin ajelemaan, mutta kannattaa alkaa metsästämään uutta jakista tai ehkä mieluummin äänetöntä päälaatikko+jakolaatikkopakettia sekä jotain pajaa joka noi sulle vaihtaa. Asiansa osaava vaihtaa laatikot puolessa päivässä tai päivässä nyt ainakin.

Lisähommaa kun siellä auton alla möngit, niin ravistele kardaanit kummastakin päästä, että onko laatikon päässä tai perän päässä laakerit ihan loppu. Niitä kardaanien liukuja ja ristiniveliä kannattaa kans rasvailla 5-10tkm välein, koska ilman rasvaa ne ei ikuisesti kestä...
17mm oli toi proppu, joka tuosta akselista hieman alaviistoon. Eipä sieltä ainakaan öljyä tuu. .
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 20.01.2016, 11:41
Timoboy Timoboy ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 21.05.11
Sijainti: Kouvola
Viestit: 485
Perusasetus

Helvata, ku niitä roppuja on ummikolle jo liikaa. .
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 20.01.2016, 11:45
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

No sitten sitä roppua myöten täyteen ja menoksi. Tosiaan ne ölpät karkaa sinne päälootaan joka tulee ajastaan täyteen ja jostain yli eli joko kytkimen stefasta kytkyttimeen tai muualta.
Joten se hullun kierto olisi syytä askarrella.

Tarpeet ulkomuistista 2X M18-1.5 banjoliittimiä tiivisteineen ja metrinpätkä letkua lemmareineen. Ja tämä tulee siis täyttöproppujen väliin/tilalle. Eli kun ölppä karkaa ylämäkeen pää looraan niin se osaa letkua myöten takaisin jakikseen.

Joku ylitunnollinen toyotafundamentalisti saattaisi suositella vian korjausta eli huohottimen putsausta ja stefojen vaihtoa mutta tuo hullunkierto syntyy vaikka parkkiksella lumihangessa ja sen jälkeen oire pysyy kurissa vaikka tauti on päällä.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 20.01.2016, 12:06
Timoboy Timoboy ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 21.05.11
Sijainti: Kouvola
Viestit: 485
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
No sitten sitä roppua myöten täyteen ja menoksi. Tosiaan ne ölpät karkaa sinne päälootaan joka tulee ajastaan täyteen ja jostain yli eli joko kytkimen stefasta kytkyttimeen tai muualta.
Joten se hullun kierto olisi syytä askarrella.

Tarpeet ulkomuistista 2X M18-1.5 banjoliittimiä tiivisteineen ja metrinpätkä letkua lemmareineen. Ja tämä tulee siis täyttöproppujen väliin/tilalle. Eli kun ölppä karkaa ylämäkeen pää looraan niin se osaa letkua myöten takaisin jakikseen.

Joku ylitunnollinen toyotafundamentalisti saattaisi suositella vian korjausta eli huohottimen putsausta ja stefojen vaihtoa mutta tuo hullunkierto syntyy vaikka parkkiksella lumihangessa ja sen jälkeen oire pysyy kurissa vaikka tauti on päällä.
Sain nyt n 2dl menee ölppää ja koetan päästä kotiin asti ja sit alan pähkäilemään tota hullulkiertoa; ) kun ny pääsis vaa sinne kotiin kaljakaupan kautta!
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 20.01.2016, 12:43
_kekkula_:n Avatar
_kekkula_ _kekkula_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland
Viestit: 919
Perusasetus

Joskus kun oma Hj oli käyttöautona niin se tykkäsi painaa öljyt päälaatikkoon, minusta melko nopeastikin vielä. Silloin kierto letku paikoilleen. Näin mentiin jonkin aikaa. Jakiksen välityksen vaihdossa muutin huohottimen pitkäksi letkuksi. Jakiksen tyhjenemis ongelma jäi siihen. En edes stefaa vaihtanut.
Sitä en ny muista että saiko sen huohottimen nypittyä auki laatikon ollessa autossa kii.
__________________
PäHäMa
MMC
Slck
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 20.01.2016, 18:39
Timoboy Timoboy ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 21.05.11
Sijainti: Kouvola
Viestit: 485
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Tuossa vielä kuva avuksi ja kuvassa oleva musta tulppa on se minkä avaat ja katot tuleeko öljyä ulos vai ei. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=83101

Kato nyt sitten samalla siellä auton alla ollessasi ettei sulla ole lähtenyt irti tuo kuvassa näkyvä akselinpää. Se pitäisi olla pultilla ja metallilevyn palalla kiinnitettynä silleen, ettei akselista näy kuin pää eikä tolleen kuin kuvassa jossa o-rengaskin jo ulkopuolella.

Jos jakis on päässyt kuivaksi, niin öljyä päivittäin lisäämällä pystyt ehkä tovin ajelemaan, mutta kannattaa alkaa metsästämään uutta jakista tai ehkä mieluummin äänetöntä päälaatikko+jakolaatikkopakettia sekä jotain pajaa joka noi sulle vaihtaa. Asiansa osaava vaihtaa laatikot puolessa päivässä tai päivässä nyt ainakin.

Lisähommaa kun siellä auton alla möngit, niin ravistele kardaanit kummastakin päästä, että onko laatikon päässä tai perän päässä laakerit ihan loppu. Niitä kardaanien liukuja ja ristiniveliä kannattaa kans rasvailla 5-10tkm välein, koska ilman rasvaa ne ei ikuisesti kestä...


17mm oli toi proppu, joka tuosta akselista hieman alaviistoon. Eipä sieltä ainakaan öljyä tuu. .

Ja tosta ruuttasin sisään ne öljyt :/ Vituiks män?

Viimeksi muokannut Timoboy : 20.01.2016 18:54
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 20.01.2016, 21:33
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Öljypinnoista ja 5-vaihteen siirtäjästä.


Siis onko tuo unohtunut siirtohaarukka kuvassa oleva osa n 614 ?

http://www.tamgears.com/Toyota%20HJ6...t/image002.gif

siis haarukka, U-kirjaimen muotoinen ja U-osan sisämitta noin 7-10 cm? Jos on, niin ei onnistu laittaa paikalleen ainakaan ilman jakolaatikon irroitusta.

Ja sitten nuo öljytasot laatikoissa: ULKOMUISTISTA!
Päälaatikossa pitää olla öljyä suuruusluokkaa 10 cm pohjalta. (muistaakseni täyttöroppu kuskin puolella, laatikon sivussa, suurin piirtein n. 10-15cm kytkinkopasta taaksepäin. Kanta noissa propuissa voi olla melkein mitä vaan, yleensä kuusiokanta, poistoroput 24mm ja täyttöroput 17 vai 19 mm?

Jakolaatikon öljypinta on niin korkealla, että öljy pääsee virtaamaan jakolaatikon sisällä ulosoton ja jakolaatikon/kardaanilöhtöjen välillä. se täyttöproppu on juuri siinä kohtaan, missä öljypinta pitäisi olla, siis suoraan auton takaapäin katsottuna.

p.s Tyhjennysproput: päälaatikossa takaosassa keskellä alhaalla, JA jakolaatikossa kardaanilähtöjen välissä alimmaisena sekä toinen ulosoton alla. tämä poistoproppu monesti tuo pienempi, siis oliko 17 vai 19mm avaimelle.

Ja jos haluaa lisää turvaa ja tietoa, niin molempiin laatikoihin ainakin yksi magneetilla oleva proppu, jakikseen laittasin täyttöpopun ja ulosoton tyhjennys propun magneetilla olevaksi, päälaatikossa poistopropun taikka molemmat. (siis jos/kun öljyssä on seassa terästä laakereista/hammaspyöristä, niin se jää proppuun, josta se löytyy tarkistettaessa taikka öljynvaihdossa)

Ja tuosta öljyn siirtymisestä laatikosta toiseen: "Joskus" onnistuu korjata jakiksen huohotin aukaisemalla
(Yhdessäkään minun omassa cruiserissa ei ole koskaan ollut ns. hullunkiertoa)
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 20.01.2016, 22:26
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Tätä lueskelin mielenkiinnosta ja samalla mietin, että voisiko Hilmna ulina johtua tästä öljyvajeesta. 60...80 vauhdissa esiintyy. Ei väliä onko 4-veto vai ei. Ulisee vaikka olisi vapaalla. Koska lähes kaikki järjellinen on vaihdettu, niin ei jää kuin tuo enää jäljelle. Tarttee lisätä öljyä jakolootaan ja kuunnella josko möly häviäisi.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 20.01.2016, 22:42
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis onko tuo unohtunut siirtohaarukka kuvassa oleva osa n 614 ?

http://www.tamgears.com/Toyota%20HJ6...t/image002.gif

siis haarukka, U-kirjaimen muotoinen ja U-osan sisämitta noin 7-10 cm? Jos on, niin ei onnistu laittaa paikalleen ainakaan ilman jakolaatikon irroitusta.
Niin voihan se olla että joku on tuonkin onnistunut unohtamaan, mutta ite kyllä aattelin, että kuvassa keltasella täplällä varustettu http://forum.ih8mud.com/attachments/...89-jpg.643972/ ois viturallaan. Laatikon kansiosaa paikalleen laittaessa pitää kattoo tarkasti vipstaakit kohdilleen tai muutoin päältä päin näyttää kaikki hyvältä, mutta vipstaaki väärässä kohtaa eikä vitonen mene päälle.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hj60 vaihdelaatikko niska Tekniikka & Jutustelu 1 14.11.2010 17:36
hj60 vaihdelaatikko penna Tekniikka & Jutustelu 8 05.11.2008 21:32
Ostetaan Hj60 vaihdelaatikko komulainen O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 01.09.2008 17:19
O:hj60 vaihdelaatikko akp O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 20.07.2006 23:24
M: HJ60 vaihdelaatikko O/M/V Muut 2 20.10.2005 15:22


Sivu luotu: 04:54 (GMT +2).