Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   HJ60 Vaihdelaatikko ääntää, neuvoja.. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=141281)

Timoboy 19.01.2016 13:56

HJ60 Vaihdelaatikko ääntää, neuvoja..
 
Tänään kauppareissulla alkoi vaihteisto pitämään kauheaa ääntä, loppui kun ajeli hiljalleen ja pysähteli, kaupassa käynnin jälkeen n.20min ja auto käynnissä niin sama mekastus. Ääni oli vst kytkimen painelaakerin viimeisiä hetkiä.
Öljyn vähyyttä vai laakerit loppu? Jakopääremppa tehty noin 2.5v sitten jolloin vaihdettu askiin öljyt.

Bj Andy 19.01.2016 14:10

No tarkasta ihan ensihätään ne ölpät ja lisää tarvittaessa.

Timoboy 19.01.2016 14:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1278502)
No tarkasta ihan ensihätään ne ölpät ja lisää tarvittaessa.

Ostin apteekissa käydessä ruutan millä lisäillä kunhan saadaan kaverin talliin. Öljyillä ei kai nyt niin väliä kunhan sinnepäin. Huomenna pakko jollai se 70kilsaa jurnuttaa töihin.. Oliks siel joku tikku mistä näkee öljyn määrän?

savustin 19.01.2016 14:56

Ei siellä tikkua ole,öljyn pinta on täyttö propun pinta.Siinä on voinut käydä samanlailla kun minun laatikolle öljy pakenee päälaatikkoon ja jakolaatikko on tyhjä, jos näin on ei haittaa vaikka laittais jäykkää öljyä niin pysyis vähänaikaa sisuksissa.

Timoboy 19.01.2016 14:58

ok,kiitos!

Timoboy 19.01.2016 18:14

Öljyä kai liikaakin, eli laakerit jäässä kai?

hiluvitkutin 19.01.2016 18:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timoboy (Viesti 1278547)
Öljyä kai liikaakin, eli laakerit jäässä kai?

Ei kai nyt sentään. Katoitko molemmat laatikot?

E: saattaa muute mittari/vaijeri pitää melko elämän pakkasilla. Ettet sotke siihen?

Timoboy 19.01.2016 19:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin (Viesti 1278548)
Ei kai nyt sentään. Katoitko molemmat laatikot?

E: saattaa muute mittari/vaijeri pitää melko elämän pakkasilla. Ettet sotke siihen?

Nelikon kytkin pois päältä ensin kyl siel laakeri huutaa..

MakeO 19.01.2016 19:50

Joskus aikoinaan ajelin vinssin ulosotto päällä Hjllä ja ihmettelin outoa ääntä kunnes viimein tajusin kytkeä sen pois :D

Hessu888 19.01.2016 22:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timoboy (Viesti 1278562)
Nelikon kytkin pois päältä ensin kyl siel laakerk huutaa..

Niin katoitko että sekä päälaatikossa että jakolaatikossa (ulosotossa sit eri proppu...) on tarpeeks öljyä eli täyttöpropun reiän alareunaan? Jos toisessa vajausta ja toisesta tulee norona öljyä ulos, niin laatkoiden välinen stefa paskana ja riippuen siitä kummin päin stefa on sinne aikanaan laitettu, niin toinen laatikko pumppaa öljyä toiseen laatikkoon. Enshätään öljyn lisäystä ja jos päälaatikko oli se missä enemmän öljyä, niin "hullun kierto" searchiin (http://www.slck.net/gallery2.php?g2_itemId=474019) ja sellaista tekemään. Jos jakiksessa liikaa öljyä, niin hullunkierto ei tietenkään tule auttamaan...

Timoboy 20.01.2016 04:40

En kattonu muuta ku päälaatikon öljyt. Nyt lämmityslaite huutamas lootan kupeessa jos vaik pääsis töihin ja sais auton lämpimään talliin. En löytänyt kuvaa et missä se jakiksen proppu on.

artsi777 20.01.2016 06:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timoboy (Viesti 1278664)
En kattonu muuta ku päälaatikon öljyt. Nyt lämmityslaite huutamas lootan kupeessa jos vaik pääsis töihin ja sais auton lämpimään talliin. En löytänyt kuvaa et missä se jakiksen proppu on.

Jakoloota on se tärkeempi, eli päästä sieltä päälaatikosta ne ylimääräiset öljyt pois täyttötulpan tasalle ja lisää jakovaihteistoon. Eikä kannata ajaa yhtään ennen kun on varmuus että jakolootassa on tarpeeksi öljyä

savustin 20.01.2016 07:14

Se on mittarinvaijerista noin 15cm vasemmalle ainoa pulttikantainen (19mm) kun törröttää suoraan taaksepäin

Timoboy 20.01.2016 08:42

Ok. Ihmeelliseksi tuon vielä tekee se, että esim alamäkeä laskiessa ilman vaihdetta se ääni kuuluu edelleen, hiljenee vasta kun kierrokset laskee ns tyhjäkäynnille, eikä ehdi pompata ulos kuuntelemaan et mistä ääni tulee. Resonanssia tuntuu joka kepissä ja aina kun pahin kirkaisu kuuluu, tuntuu vastus vauhdissa. Onko jollain selkeää kuvaa missä ne roput on?Alkaa olla jo vitsit vähissä, kun ainoa auto ja työmatka on n70km/pv. Loppumatkasta auto oli taas suht normaali ja ne äänet kuulostaa tosiaan siltä kuin laakerit hirttäis ihan just nyt kiinni.

Bj Andy 20.01.2016 09:45

Jakiksen proppu on korkeus suunnassa n.puolessa välissä jakiksen takapäässä ihan helpossa paikassa. Jos kerran päälootassa oli liikaa ölppää niin jakis on silloin kuiva.

Hakusanalla hullunkierto löytynee oireen hoito vinkkejä mutta akuutisti jakikseen lisää ölppää laadultaan joko 80w-90 Gl 4 tai Gl 5

Ja nuo lootan ölpät on vanhemmiten ennen stefa ja laakeriremppaa ihan säännöllisesti seurattavaa settiä.

Hessu888 20.01.2016 10:28

Tuossa vielä kuva avuksi ja kuvassa oleva musta tulppa on se minkä avaat ja katot tuleeko öljyä ulos vai ei. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=83101

Kato nyt sitten samalla siellä auton alla ollessasi ettei sulla ole lähtenyt irti tuo kuvassa näkyvä akselinpää. Se pitäisi olla pultilla ja metallilevyn palalla kiinnitettynä silleen, ettei akselista näy kuin pää eikä tolleen kuin kuvassa jossa o-rengaskin jo ulkopuolella.

Jos jakis on päässyt kuivaksi, niin öljyä päivittäin lisäämällä pystyt ehkä tovin ajelemaan, mutta kannattaa alkaa metsästämään uutta jakista tai ehkä mieluummin äänetöntä päälaatikko+jakolaatikkopakettia sekä jotain pajaa joka noi sulle vaihtaa. Asiansa osaava vaihtaa laatikot puolessa päivässä tai päivässä nyt ainakin.

Lisähommaa kun siellä auton alla möngit, niin ravistele kardaanit kummastakin päästä, että onko laatikon päässä tai perän päässä laakerit ihan loppu. Niitä kardaanien liukuja ja ristiniveliä kannattaa kans rasvailla 5-10tkm välein, koska ilman rasvaa ne ei ikuisesti kestä...

Timoboy 20.01.2016 10:46

Akselin pää ei ulkona onneks. Miepä koetan täs työn ohessa! Kiitoksia!

Timoboy 20.01.2016 10:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 1278711)
Tuossa vielä kuva avuksi ja kuvassa oleva musta tulppa on se minkä avaat ja katot tuleeko öljyä ulos vai ei. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=83101

Kato nyt sitten samalla siellä auton alla ollessasi ettei sulla ole lähtenyt irti tuo kuvassa näkyvä akselinpää. Se pitäisi olla pultilla ja metallilevyn palalla kiinnitettynä silleen, ettei akselista näy kuin pää eikä tolleen kuin kuvassa jossa o-rengaskin jo ulkopuolella.

Jos jakis on päässyt kuivaksi, niin öljyä päivittäin lisäämällä pystyt ehkä tovin ajelemaan, mutta kannattaa alkaa metsästämään uutta jakista tai ehkä mieluummin äänetöntä päälaatikko+jakolaatikkopakettia sekä jotain pajaa joka noi sulle vaihtaa. Asiansa osaava vaihtaa laatikot puolessa päivässä tai päivässä nyt ainakin.

Lisähommaa kun siellä auton alla möngit, niin ravistele kardaanit kummastakin päästä, että onko laatikon päässä tai perän päässä laakerit ihan loppu. Niitä kardaanien liukuja ja ristiniveliä kannattaa kans rasvailla 5-10tkm välein, koska ilman rasvaa ne ei ikuisesti kestä...

17mm oli toi proppu, joka tuosta akselista hieman alaviistoon. Eipä sieltä ainakaan öljyä tuu. .

Timoboy 20.01.2016 11:41

Helvata, ku niitä roppuja on ummikolle jo liikaa. .

Bj Andy 20.01.2016 11:45

No sitten sitä roppua myöten täyteen ja menoksi. Tosiaan ne ölpät karkaa sinne päälootaan joka tulee ajastaan täyteen ja jostain yli eli joko kytkimen stefasta kytkyttimeen tai muualta.
Joten se hullun kierto olisi syytä askarrella.

Tarpeet ulkomuistista 2X M18-1.5 banjoliittimiä tiivisteineen ja metrinpätkä letkua lemmareineen. Ja tämä tulee siis täyttöproppujen väliin/tilalle. Eli kun ölppä karkaa ylämäkeen pää looraan niin se osaa letkua myöten takaisin jakikseen.

Joku ylitunnollinen toyotafundamentalisti saattaisi suositella vian korjausta eli huohottimen putsausta ja stefojen vaihtoa mutta tuo hullunkierto syntyy vaikka parkkiksella lumihangessa ja sen jälkeen oire pysyy kurissa vaikka tauti on päällä.:D:D:D

Timoboy 20.01.2016 12:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1278726)
No sitten sitä roppua myöten täyteen ja menoksi. Tosiaan ne ölpät karkaa sinne päälootaan joka tulee ajastaan täyteen ja jostain yli eli joko kytkimen stefasta kytkyttimeen tai muualta.
Joten se hullun kierto olisi syytä askarrella.

Tarpeet ulkomuistista 2X M18-1.5 banjoliittimiä tiivisteineen ja metrinpätkä letkua lemmareineen. Ja tämä tulee siis täyttöproppujen väliin/tilalle. Eli kun ölppä karkaa ylämäkeen pää looraan niin se osaa letkua myöten takaisin jakikseen.

Joku ylitunnollinen toyotafundamentalisti saattaisi suositella vian korjausta eli huohottimen putsausta ja stefojen vaihtoa mutta tuo hullunkierto syntyy vaikka parkkiksella lumihangessa ja sen jälkeen oire pysyy kurissa vaikka tauti on päällä.:D:D:D

Sain nyt n 2dl menee ölppää ja koetan päästä kotiin asti ja sit alan pähkäilemään tota hullulkiertoa; ) kun ny pääsis vaa sinne kotiin kaljakaupan kautta!

_kekkula_ 20.01.2016 12:43

Joskus kun oma Hj oli käyttöautona niin se tykkäsi painaa öljyt päälaatikkoon, minusta melko nopeastikin vielä. Silloin kierto letku paikoilleen. Näin mentiin jonkin aikaa. Jakiksen välityksen vaihdossa muutin huohottimen pitkäksi letkuksi. Jakiksen tyhjenemis ongelma jäi siihen. En edes stefaa vaihtanut.
Sitä en ny muista että saiko sen huohottimen nypittyä auki laatikon ollessa autossa kii.

Timoboy 20.01.2016 14:17

Kotona ja kaljat kylmässä!
Auto oli n6tuntia lämpimässä + ne n.2dl ölppää, eikä kuulunut lootasta mitään ääntä. (voiko noin pieni määrä auttaa?)
Nyt ruuttasin jakikseen n.1,5L, eikä tullu edes täyteen, muttei enempää ollu, mutta kuivahan se on ollu..
Jakolaatikko uusittu kokonaan, kuoria lukuunottamatta, sen jo sanotun 2,5vuotta sitten, saapi nyt sit nähdä, ehtikö pahasti ottaa siipeen.
Nyt tuo ed.omistajan mukana saama kansio auki ja opiskelemaan. Se hullunkierto on kai nyt ensin tehtävä, mutta eiköhän tuo 33v hojo jostain osaa päästellä sen aikaa ylimääräisiä ulos, kun en oo ihan varma siitä päälootan täyttöpropusta, eli uskallanko/tarviiko sieltä laskea ylimääräiset ulos.
Paljonkohan tuon jakiksen tilavuus on?
Jokatapauksessa, nöyrät kiitokset taasen avuliaille, ois tullu pitkä kävelylenkki ilman teitä.

Bj Andy 20.01.2016 14:30

Oiskohan n.3 litraa. Yli tai alle.

On meitsikin sen onnistunu ajamaan kuivaksi muutaman kerran. Ei ihan pienestä mene pasaksi mutta etuvedon kytkentä haarukka kulunee ekaksi jos kuivana ajelee. Ei muuta kuin ǩovaa ajoa.

Timoboy 20.01.2016 15:12

Löytyykös keltään kuvaa tuosta lootasta, sellaista mistä näkyisi esim. juuri nuo kaipailemani proput.. Onko 5-vaihteen siirtohaarukka mahdollista asentaa paikalleen ilman purkua, se nimittäin jäi jakopäänremontin yhteydessä korjaajalta unohduksiin..


Sivu luotu: 18:59 (GMT +2).