![]() |
HJ60 Vaihdelaatikko ääntää, neuvoja..
Tänään kauppareissulla alkoi vaihteisto pitämään kauheaa ääntä, loppui kun ajeli hiljalleen ja pysähteli, kaupassa käynnin jälkeen n.20min ja auto käynnissä niin sama mekastus. Ääni oli vst kytkimen painelaakerin viimeisiä hetkiä.
Öljyn vähyyttä vai laakerit loppu? Jakopääremppa tehty noin 2.5v sitten jolloin vaihdettu askiin öljyt. |
No tarkasta ihan ensihätään ne ölpät ja lisää tarvittaessa.
|
Lainaus:
|
Ei siellä tikkua ole,öljyn pinta on täyttö propun pinta.Siinä on voinut käydä samanlailla kun minun laatikolle öljy pakenee päälaatikkoon ja jakolaatikko on tyhjä, jos näin on ei haittaa vaikka laittais jäykkää öljyä niin pysyis vähänaikaa sisuksissa.
|
ok,kiitos!
|
Öljyä kai liikaakin, eli laakerit jäässä kai?
|
Lainaus:
E: saattaa muute mittari/vaijeri pitää melko elämän pakkasilla. Ettet sotke siihen? |
Lainaus:
|
Joskus aikoinaan ajelin vinssin ulosotto päällä Hjllä ja ihmettelin outoa ääntä kunnes viimein tajusin kytkeä sen pois :D
|
Lainaus:
|
En kattonu muuta ku päälaatikon öljyt. Nyt lämmityslaite huutamas lootan kupeessa jos vaik pääsis töihin ja sais auton lämpimään talliin. En löytänyt kuvaa et missä se jakiksen proppu on.
|
Lainaus:
|
Se on mittarinvaijerista noin 15cm vasemmalle ainoa pulttikantainen (19mm) kun törröttää suoraan taaksepäin
|
Ok. Ihmeelliseksi tuon vielä tekee se, että esim alamäkeä laskiessa ilman vaihdetta se ääni kuuluu edelleen, hiljenee vasta kun kierrokset laskee ns tyhjäkäynnille, eikä ehdi pompata ulos kuuntelemaan et mistä ääni tulee. Resonanssia tuntuu joka kepissä ja aina kun pahin kirkaisu kuuluu, tuntuu vastus vauhdissa. Onko jollain selkeää kuvaa missä ne roput on?Alkaa olla jo vitsit vähissä, kun ainoa auto ja työmatka on n70km/pv. Loppumatkasta auto oli taas suht normaali ja ne äänet kuulostaa tosiaan siltä kuin laakerit hirttäis ihan just nyt kiinni.
|
Jakiksen proppu on korkeus suunnassa n.puolessa välissä jakiksen takapäässä ihan helpossa paikassa. Jos kerran päälootassa oli liikaa ölppää niin jakis on silloin kuiva.
Hakusanalla hullunkierto löytynee oireen hoito vinkkejä mutta akuutisti jakikseen lisää ölppää laadultaan joko 80w-90 Gl 4 tai Gl 5 Ja nuo lootan ölpät on vanhemmiten ennen stefa ja laakeriremppaa ihan säännöllisesti seurattavaa settiä. |
Tuossa vielä kuva avuksi ja kuvassa oleva musta tulppa on se minkä avaat ja katot tuleeko öljyä ulos vai ei. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=83101
Kato nyt sitten samalla siellä auton alla ollessasi ettei sulla ole lähtenyt irti tuo kuvassa näkyvä akselinpää. Se pitäisi olla pultilla ja metallilevyn palalla kiinnitettynä silleen, ettei akselista näy kuin pää eikä tolleen kuin kuvassa jossa o-rengaskin jo ulkopuolella. Jos jakis on päässyt kuivaksi, niin öljyä päivittäin lisäämällä pystyt ehkä tovin ajelemaan, mutta kannattaa alkaa metsästämään uutta jakista tai ehkä mieluummin äänetöntä päälaatikko+jakolaatikkopakettia sekä jotain pajaa joka noi sulle vaihtaa. Asiansa osaava vaihtaa laatikot puolessa päivässä tai päivässä nyt ainakin. Lisähommaa kun siellä auton alla möngit, niin ravistele kardaanit kummastakin päästä, että onko laatikon päässä tai perän päässä laakerit ihan loppu. Niitä kardaanien liukuja ja ristiniveliä kannattaa kans rasvailla 5-10tkm välein, koska ilman rasvaa ne ei ikuisesti kestä... |
Akselin pää ei ulkona onneks. Miepä koetan täs työn ohessa! Kiitoksia!
|
Lainaus:
|
Helvata, ku niitä roppuja on ummikolle jo liikaa. .
|
No sitten sitä roppua myöten täyteen ja menoksi. Tosiaan ne ölpät karkaa sinne päälootaan joka tulee ajastaan täyteen ja jostain yli eli joko kytkimen stefasta kytkyttimeen tai muualta.
Joten se hullun kierto olisi syytä askarrella. Tarpeet ulkomuistista 2X M18-1.5 banjoliittimiä tiivisteineen ja metrinpätkä letkua lemmareineen. Ja tämä tulee siis täyttöproppujen väliin/tilalle. Eli kun ölppä karkaa ylämäkeen pää looraan niin se osaa letkua myöten takaisin jakikseen. Joku ylitunnollinen toyotafundamentalisti saattaisi suositella vian korjausta eli huohottimen putsausta ja stefojen vaihtoa mutta tuo hullunkierto syntyy vaikka parkkiksella lumihangessa ja sen jälkeen oire pysyy kurissa vaikka tauti on päällä.:D:D:D |
Lainaus:
|
Joskus kun oma Hj oli käyttöautona niin se tykkäsi painaa öljyt päälaatikkoon, minusta melko nopeastikin vielä. Silloin kierto letku paikoilleen. Näin mentiin jonkin aikaa. Jakiksen välityksen vaihdossa muutin huohottimen pitkäksi letkuksi. Jakiksen tyhjenemis ongelma jäi siihen. En edes stefaa vaihtanut.
Sitä en ny muista että saiko sen huohottimen nypittyä auki laatikon ollessa autossa kii. |
Kotona ja kaljat kylmässä!
Auto oli n6tuntia lämpimässä + ne n.2dl ölppää, eikä kuulunut lootasta mitään ääntä. (voiko noin pieni määrä auttaa?) Nyt ruuttasin jakikseen n.1,5L, eikä tullu edes täyteen, muttei enempää ollu, mutta kuivahan se on ollu.. Jakolaatikko uusittu kokonaan, kuoria lukuunottamatta, sen jo sanotun 2,5vuotta sitten, saapi nyt sit nähdä, ehtikö pahasti ottaa siipeen. Nyt tuo ed.omistajan mukana saama kansio auki ja opiskelemaan. Se hullunkierto on kai nyt ensin tehtävä, mutta eiköhän tuo 33v hojo jostain osaa päästellä sen aikaa ylimääräisiä ulos, kun en oo ihan varma siitä päälootan täyttöpropusta, eli uskallanko/tarviiko sieltä laskea ylimääräiset ulos. Paljonkohan tuon jakiksen tilavuus on? Jokatapauksessa, nöyrät kiitokset taasen avuliaille, ois tullu pitkä kävelylenkki ilman teitä. |
Oiskohan n.3 litraa. Yli tai alle.
On meitsikin sen onnistunu ajamaan kuivaksi muutaman kerran. Ei ihan pienestä mene pasaksi mutta etuvedon kytkentä haarukka kulunee ekaksi jos kuivana ajelee. Ei muuta kuin ǩovaa ajoa. |
Löytyykös keltään kuvaa tuosta lootasta, sellaista mistä näkyisi esim. juuri nuo kaipailemani proput.. Onko 5-vaihteen siirtohaarukka mahdollista asentaa paikalleen ilman purkua, se nimittäin jäi jakopäänremontin yhteydessä korjaajalta unohduksiin..
|
Sivu luotu: 18:59 (GMT +2). |