Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.01.2016, 13:56
Timoboy Timoboy ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 21.05.11
Sijainti: Kouvola
Viestit: 485
Perusasetus

HJ60 Vaihdelaatikko ääntää, neuvoja..


Tänään kauppareissulla alkoi vaihteisto pitämään kauheaa ääntä, loppui kun ajeli hiljalleen ja pysähteli, kaupassa käynnin jälkeen n.20min ja auto käynnissä niin sama mekastus. Ääni oli vst kytkimen painelaakerin viimeisiä hetkiä.
Öljyn vähyyttä vai laakerit loppu? Jakopääremppa tehty noin 2.5v sitten jolloin vaihdettu askiin öljyt.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.01.2016, 14:10
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.212
Perusasetus

No tarkasta ihan ensihätään ne ölpät ja lisää tarvittaessa.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.01.2016, 14:25
Timoboy Timoboy ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 21.05.11
Sijainti: Kouvola
Viestit: 485
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
No tarkasta ihan ensihätään ne ölpät ja lisää tarvittaessa.
Ostin apteekissa käydessä ruutan millä lisäillä kunhan saadaan kaverin talliin. Öljyillä ei kai nyt niin väliä kunhan sinnepäin. Huomenna pakko jollai se 70kilsaa jurnuttaa töihin.. Oliks siel joku tikku mistä näkee öljyn määrän?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.01.2016, 14:56
savustin savustin ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 11.04.12
Sijainti: kaukana
Viestit: 681
Perusasetus

Ei siellä tikkua ole,öljyn pinta on täyttö propun pinta.Siinä on voinut käydä samanlailla kun minun laatikolle öljy pakenee päälaatikkoon ja jakolaatikko on tyhjä, jos näin on ei haittaa vaikka laittais jäykkää öljyä niin pysyis vähänaikaa sisuksissa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.01.2016, 14:58
Timoboy Timoboy ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 21.05.11
Sijainti: Kouvola
Viestit: 485
Perusasetus

ok,kiitos!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.01.2016, 18:14
Timoboy Timoboy ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 21.05.11
Sijainti: Kouvola
Viestit: 485
Perusasetus

Öljyä kai liikaakin, eli laakerit jäässä kai?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.01.2016, 18:17
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.356
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timoboy Näytä viesti
Öljyä kai liikaakin, eli laakerit jäässä kai?
Ei kai nyt sentään. Katoitko molemmat laatikot?

E: saattaa muute mittari/vaijeri pitää melko elämän pakkasilla. Ettet sotke siihen?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.01.2016, 19:17
Timoboy Timoboy ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 21.05.11
Sijainti: Kouvola
Viestit: 485
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin Näytä viesti
Ei kai nyt sentään. Katoitko molemmat laatikot?

E: saattaa muute mittari/vaijeri pitää melko elämän pakkasilla. Ettet sotke siihen?
Nelikon kytkin pois päältä ensin kyl siel laakeri huutaa..

Viimeksi muokannut Timoboy : 20.01.2016 05:26
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.01.2016, 19:50
MakeO:n Avatar
MakeO MakeO ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.04.03
Sijainti: Siuntio, Finland.
Viestit: 3.322
Perusasetus

Joskus aikoinaan ajelin vinssin ulosotto päällä Hjllä ja ihmettelin outoa ääntä kunnes viimein tajusin kytkeä sen pois
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 19.01.2016, 22:04
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.905
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timoboy Näytä viesti
Nelikon kytkin pois päältä ensin kyl siel laakerk huutaa..
Niin katoitko että sekä päälaatikossa että jakolaatikossa (ulosotossa sit eri proppu...) on tarpeeks öljyä eli täyttöpropun reiän alareunaan? Jos toisessa vajausta ja toisesta tulee norona öljyä ulos, niin laatkoiden välinen stefa paskana ja riippuen siitä kummin päin stefa on sinne aikanaan laitettu, niin toinen laatikko pumppaa öljyä toiseen laatikkoon. Enshätään öljyn lisäystä ja jos päälaatikko oli se missä enemmän öljyä, niin "hullun kierto" searchiin (http://www.slck.net/gallery2.php?g2_itemId=474019) ja sellaista tekemään. Jos jakiksessa liikaa öljyä, niin hullunkierto ei tietenkään tule auttamaan...

Viimeksi muokannut Hessu888 : 19.01.2016 22:06
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 20.01.2016, 04:40
Timoboy Timoboy ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 21.05.11
Sijainti: Kouvola
Viestit: 485
Perusasetus

En kattonu muuta ku päälaatikon öljyt. Nyt lämmityslaite huutamas lootan kupeessa jos vaik pääsis töihin ja sais auton lämpimään talliin. En löytänyt kuvaa et missä se jakiksen proppu on.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 20.01.2016, 06:32
artsi777:n Avatar
artsi777 artsi777 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.05.07
Sijainti: Salo, Finland.
Viestit: 3.111
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timoboy Näytä viesti
En kattonu muuta ku päälaatikon öljyt. Nyt lämmityslaite huutamas lootan kupeessa jos vaik pääsis töihin ja sais auton lämpimään talliin. En löytänyt kuvaa et missä se jakiksen proppu on.
Jakoloota on se tärkeempi, eli päästä sieltä päälaatikosta ne ylimääräiset öljyt pois täyttötulpan tasalle ja lisää jakovaihteistoon. Eikä kannata ajaa yhtään ennen kun on varmuus että jakolootassa on tarpeeksi öljyä
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 20.01.2016, 07:14
savustin savustin ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 11.04.12
Sijainti: kaukana
Viestit: 681
Perusasetus

Se on mittarinvaijerista noin 15cm vasemmalle ainoa pulttikantainen (19mm) kun törröttää suoraan taaksepäin
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 20.01.2016, 08:42
Timoboy Timoboy ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 21.05.11
Sijainti: Kouvola
Viestit: 485
Perusasetus

Ok. Ihmeelliseksi tuon vielä tekee se, että esim alamäkeä laskiessa ilman vaihdetta se ääni kuuluu edelleen, hiljenee vasta kun kierrokset laskee ns tyhjäkäynnille, eikä ehdi pompata ulos kuuntelemaan et mistä ääni tulee. Resonanssia tuntuu joka kepissä ja aina kun pahin kirkaisu kuuluu, tuntuu vastus vauhdissa. Onko jollain selkeää kuvaa missä ne roput on?Alkaa olla jo vitsit vähissä, kun ainoa auto ja työmatka on n70km/pv. Loppumatkasta auto oli taas suht normaali ja ne äänet kuulostaa tosiaan siltä kuin laakerit hirttäis ihan just nyt kiinni.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 20.01.2016, 09:45
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.212
Perusasetus

Jakiksen proppu on korkeus suunnassa n.puolessa välissä jakiksen takapäässä ihan helpossa paikassa. Jos kerran päälootassa oli liikaa ölppää niin jakis on silloin kuiva.

Hakusanalla hullunkierto löytynee oireen hoito vinkkejä mutta akuutisti jakikseen lisää ölppää laadultaan joko 80w-90 Gl 4 tai Gl 5

Ja nuo lootan ölpät on vanhemmiten ennen stefa ja laakeriremppaa ihan säännöllisesti seurattavaa settiä.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi

Viimeksi muokannut Bj Andy : 20.01.2016 09:48
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 20.01.2016, 10:28
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.905
Perusasetus

Tuossa vielä kuva avuksi ja kuvassa oleva musta tulppa on se minkä avaat ja katot tuleeko öljyä ulos vai ei. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=83101

Kato nyt sitten samalla siellä auton alla ollessasi ettei sulla ole lähtenyt irti tuo kuvassa näkyvä akselinpää. Se pitäisi olla pultilla ja metallilevyn palalla kiinnitettynä silleen, ettei akselista näy kuin pää eikä tolleen kuin kuvassa jossa o-rengaskin jo ulkopuolella.

Jos jakis on päässyt kuivaksi, niin öljyä päivittäin lisäämällä pystyt ehkä tovin ajelemaan, mutta kannattaa alkaa metsästämään uutta jakista tai ehkä mieluummin äänetöntä päälaatikko+jakolaatikkopakettia sekä jotain pajaa joka noi sulle vaihtaa. Asiansa osaava vaihtaa laatikot puolessa päivässä tai päivässä nyt ainakin.

Lisähommaa kun siellä auton alla möngit, niin ravistele kardaanit kummastakin päästä, että onko laatikon päässä tai perän päässä laakerit ihan loppu. Niitä kardaanien liukuja ja ristiniveliä kannattaa kans rasvailla 5-10tkm välein, koska ilman rasvaa ne ei ikuisesti kestä...

Viimeksi muokannut Hessu888 : 20.01.2016 10:31
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 20.01.2016, 10:46
Timoboy Timoboy ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 21.05.11
Sijainti: Kouvola
Viestit: 485
Perusasetus

Akselin pää ei ulkona onneks. Miepä koetan täs työn ohessa! Kiitoksia!
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 20.01.2016, 10:59
Timoboy Timoboy ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 21.05.11
Sijainti: Kouvola
Viestit: 485
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Tuossa vielä kuva avuksi ja kuvassa oleva musta tulppa on se minkä avaat ja katot tuleeko öljyä ulos vai ei. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=83101

Kato nyt sitten samalla siellä auton alla ollessasi ettei sulla ole lähtenyt irti tuo kuvassa näkyvä akselinpää. Se pitäisi olla pultilla ja metallilevyn palalla kiinnitettynä silleen, ettei akselista näy kuin pää eikä tolleen kuin kuvassa jossa o-rengaskin jo ulkopuolella.

Jos jakis on päässyt kuivaksi, niin öljyä päivittäin lisäämällä pystyt ehkä tovin ajelemaan, mutta kannattaa alkaa metsästämään uutta jakista tai ehkä mieluummin äänetöntä päälaatikko+jakolaatikkopakettia sekä jotain pajaa joka noi sulle vaihtaa. Asiansa osaava vaihtaa laatikot puolessa päivässä tai päivässä nyt ainakin.

Lisähommaa kun siellä auton alla möngit, niin ravistele kardaanit kummastakin päästä, että onko laatikon päässä tai perän päässä laakerit ihan loppu. Niitä kardaanien liukuja ja ristiniveliä kannattaa kans rasvailla 5-10tkm välein, koska ilman rasvaa ne ei ikuisesti kestä...
17mm oli toi proppu, joka tuosta akselista hieman alaviistoon. Eipä sieltä ainakaan öljyä tuu. .
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 20.01.2016, 11:41
Timoboy Timoboy ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 21.05.11
Sijainti: Kouvola
Viestit: 485
Perusasetus

Helvata, ku niitä roppuja on ummikolle jo liikaa. .
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 20.01.2016, 11:45
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.212
Perusasetus

No sitten sitä roppua myöten täyteen ja menoksi. Tosiaan ne ölpät karkaa sinne päälootaan joka tulee ajastaan täyteen ja jostain yli eli joko kytkimen stefasta kytkyttimeen tai muualta.
Joten se hullun kierto olisi syytä askarrella.

Tarpeet ulkomuistista 2X M18-1.5 banjoliittimiä tiivisteineen ja metrinpätkä letkua lemmareineen. Ja tämä tulee siis täyttöproppujen väliin/tilalle. Eli kun ölppä karkaa ylämäkeen pää looraan niin se osaa letkua myöten takaisin jakikseen.

Joku ylitunnollinen toyotafundamentalisti saattaisi suositella vian korjausta eli huohottimen putsausta ja stefojen vaihtoa mutta tuo hullunkierto syntyy vaikka parkkiksella lumihangessa ja sen jälkeen oire pysyy kurissa vaikka tauti on päällä.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 20.01.2016, 12:06
Timoboy Timoboy ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 21.05.11
Sijainti: Kouvola
Viestit: 485
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
No sitten sitä roppua myöten täyteen ja menoksi. Tosiaan ne ölpät karkaa sinne päälootaan joka tulee ajastaan täyteen ja jostain yli eli joko kytkimen stefasta kytkyttimeen tai muualta.
Joten se hullun kierto olisi syytä askarrella.

Tarpeet ulkomuistista 2X M18-1.5 banjoliittimiä tiivisteineen ja metrinpätkä letkua lemmareineen. Ja tämä tulee siis täyttöproppujen väliin/tilalle. Eli kun ölppä karkaa ylämäkeen pää looraan niin se osaa letkua myöten takaisin jakikseen.

Joku ylitunnollinen toyotafundamentalisti saattaisi suositella vian korjausta eli huohottimen putsausta ja stefojen vaihtoa mutta tuo hullunkierto syntyy vaikka parkkiksella lumihangessa ja sen jälkeen oire pysyy kurissa vaikka tauti on päällä.
Sain nyt n 2dl menee ölppää ja koetan päästä kotiin asti ja sit alan pähkäilemään tota hullulkiertoa; ) kun ny pääsis vaa sinne kotiin kaljakaupan kautta!
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 20.01.2016, 12:43
_kekkula_:n Avatar
_kekkula_ _kekkula_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland
Viestit: 917
Perusasetus

Joskus kun oma Hj oli käyttöautona niin se tykkäsi painaa öljyt päälaatikkoon, minusta melko nopeastikin vielä. Silloin kierto letku paikoilleen. Näin mentiin jonkin aikaa. Jakiksen välityksen vaihdossa muutin huohottimen pitkäksi letkuksi. Jakiksen tyhjenemis ongelma jäi siihen. En edes stefaa vaihtanut.
Sitä en ny muista että saiko sen huohottimen nypittyä auki laatikon ollessa autossa kii.
__________________
PäHäMa
MMC
Slck
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 20.01.2016, 14:17
Timoboy Timoboy ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 21.05.11
Sijainti: Kouvola
Viestit: 485
Perusasetus

Kotona ja kaljat kylmässä!
Auto oli n6tuntia lämpimässä + ne n.2dl ölppää, eikä kuulunut lootasta mitään ääntä. (voiko noin pieni määrä auttaa?)
Nyt ruuttasin jakikseen n.1,5L, eikä tullu edes täyteen, muttei enempää ollu, mutta kuivahan se on ollu..
Jakolaatikko uusittu kokonaan, kuoria lukuunottamatta, sen jo sanotun 2,5vuotta sitten, saapi nyt sit nähdä, ehtikö pahasti ottaa siipeen.
Nyt tuo ed.omistajan mukana saama kansio auki ja opiskelemaan. Se hullunkierto on kai nyt ensin tehtävä, mutta eiköhän tuo 33v hojo jostain osaa päästellä sen aikaa ylimääräisiä ulos, kun en oo ihan varma siitä päälootan täyttöpropusta, eli uskallanko/tarviiko sieltä laskea ylimääräiset ulos.
Paljonkohan tuon jakiksen tilavuus on?
Jokatapauksessa, nöyrät kiitokset taasen avuliaille, ois tullu pitkä kävelylenkki ilman teitä.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 20.01.2016, 14:30
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.212
Perusasetus

Oiskohan n.3 litraa. Yli tai alle.

On meitsikin sen onnistunu ajamaan kuivaksi muutaman kerran. Ei ihan pienestä mene pasaksi mutta etuvedon kytkentä haarukka kulunee ekaksi jos kuivana ajelee. Ei muuta kuin ǩovaa ajoa.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 20.01.2016, 15:12
Timoboy Timoboy ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 21.05.11
Sijainti: Kouvola
Viestit: 485
Perusasetus

Löytyykös keltään kuvaa tuosta lootasta, sellaista mistä näkyisi esim. juuri nuo kaipailemani proput.. Onko 5-vaihteen siirtohaarukka mahdollista asentaa paikalleen ilman purkua, se nimittäin jäi jakopäänremontin yhteydessä korjaajalta unohduksiin..
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hj60 vaihdelaatikko niska Tekniikka & Jutustelu 1 14.11.2010 17:36
hj60 vaihdelaatikko penna Tekniikka & Jutustelu 8 05.11.2008 21:32
Ostetaan Hj60 vaihdelaatikko komulainen O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 01.09.2008 17:19
O:hj60 vaihdelaatikko akp O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 20.07.2006 23:24
M: HJ60 vaihdelaatikko O/M/V Muut 2 20.10.2005 15:22


Sivu luotu: 15:39 (GMT +2).