Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tomhod2011
Perä asiaa vielä tietämättömälle, oon tossa mielessäni demostroinut ajaessa että humina/ujellus saattaa sittenkin kuulua takaa sivulta, ja epäilykset kohdistu pyöränlaakeriin.
kysymys kuuluukin voiko perä antaa ääntä sivulle ollessaan sökönä vai kuuluisiko se ääni nimenomaan keskeltä mikäli poskilaakerit tai hammaskosketus ois pielessä?
|
Se mitä minulla on jäykkäakselisissa takapyöränlaakereita hajonnut, niin ei sitä ääntä ole ihan noin vain tunnistanut mistä se tulee. Se on jyrinää jostain takaa. Ei ne hajonneet poskilaakerit kuulostaneet yhtään erilaiselta sen suhteen mistä ääni kuului, se vain kuuluu eri yhteydessä.
Lainaus:
onkos toi pyöränlaakeri helpoin tsekata siten että tunkkaa renkaan ilmaan ja kokeilee päittäis välystä, ja kuinka paljon sielä välystä on vaikka laakeri oliskin ehjä
|
Ei ole helpoin tsekata noin, koska ei vetarin päittäisvälys c-clippiperässä oikeastaan kerro pyöränlaakerin kunnosta mitään. C-clippiperässä saa olla päittäisvälystä pari-kolme milliä, mutta se ei liity pyöränlaakereihin (tai poskilaakereihin) millään tavalla.
Voit päittäisvälyksen testauksen sijaan toki koittaa nitkuttaa rengasta ylös-alas, mutta aika perhanan väljä laakeri saisi olla että sillä mitään huomaisit.
Taisin jo aiemmin sanoa (ehkä, ainakin muistaakseni?

), että helpoin ja järkevin tapa tarkistaa onko pyöränlaakeri rikki on ajaa tiellä ja kääntyä vuoronperään vasemmalle ja oikealle sopivan rauhallisesti. Pyöränlaakerin ollessa rikki ulkokaarteen puolella oleva rikkinäinen laakeri käytännössä aina pitää kovempaa ääntä, ja ko. laakerin ollessa sisäkaarteen puolella hiljenee.
Jos kyseessä on poskilaakerit, niin ääni hiljenee ja voimistuu oikeastaan vain vedon (tai voimakkaan moottorijarrutuksen) kautta tulevan kuormituksen takia. Pinionilaakereissa sama homma, mutta ääni on enemmänkin inisevä kuin rohina.
Lainaus:
alunperin lähdin epäilemään perää äänen alkaessa koska perän stefa vuosi öljyä ja en sieltä imemällä saanut tavaraa ulos kun 10L ämpäriin siten että pohja just peitty, lisäksi sillon oli myös kova naksuminen/pauke kääntäessä mikä tosin lakkas kun laitto uudet öljyt ja kitkan esto aineen, ulina/humina jäi vielä kiusaamaan.
|
No jos inininä/ humina kuuluu ja noin vähillä öljyillä menty vähänkään pidempään, niin on siellä ollut kaikki laakerit sekä itse välitys ollut kovilla. Melkein pitäisi tarkistaa peräkoppa, vetarit ja murikka irrottamalla että mitä näkyy.. pinionin laakerit voi tarkistaa vain yoken ja sen jälkeen pinionin irrottamalla, mutta niiden paikalleen laitto oikealla tavalla onkin vähän isompi proggis.