Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.01.2016, 22:01
tomhod2011:n Avatar
tomhod2011 tomhod2011 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.11.15
Sijainti: Tampere, Finland
Viestit: 106
Perusasetus

Perä asiaa vielä tietämättömälle, oon tossa mielessäni demostroinut ajaessa että humina/ujellus saattaa sittenkin kuulua takaa sivulta, ja epäilykset kohdistu pyöränlaakeriin.

no tänään pistin emännän takakonttiin ja hän paikansi äänen oikeeseen takarenkaaseen, eikä kuulemma keskeltä kuulu mitään ääntä.

kysymys kuuluukin voiko perä antaa ääntä sivulle ollessaan sökönä vai kuuluisiko se ääni nimenomaan keskeltä mikäli poskilaakerit tai hammaskosketus ois pielessä?

onkos toi pyöränlaakeri helpoin tsekata siten että tunkkaa renkaan ilmaan ja kokeilee päittäis välystä, ja kuinka paljon sielä välystä on vaikka laakeri oliskin ehjä, katsastuksessakaan ei pyörän laakerieista löytynyt mainintaa vikalistassa, kuinka tarkkaan ne osaa ne tsekata yleensäkkään, varsinkaan jos ei kauheemmin näitten nelikoiden päälle ymmärrä niinkun allekirjottanut itse.

alunperin lähdin epäilemään perää äänen alkaessa koska perän stefa vuosi öljyä ja en sieltä imemällä saanut tavaraa ulos kun 10L ämpäriin siten että pohja just peitty, lisäksi sillon oli myös kova naksuminen/pauke kääntäessä mikä tosin lakkas kun laitto uudet öljyt ja kitkan esto aineen, ulina/humina jäi vielä kiusaamaan.

__________________
Jeep Grand Cherokee Zj 4.0 1996
Jeep Grand Cherokee Wj 2.7 2004

Jeep Cherokee Xj 4.0 1990
Jeep Cherokee Xj 4.0 1991
Jeep Cherokee Kj 3.7 2004

Jeep Wrangler YJ 2.5 1995
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.01.2016, 22:19
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tomhod2011 Näytä viesti
Perä asiaa vielä tietämättömälle, oon tossa mielessäni demostroinut ajaessa että humina/ujellus saattaa sittenkin kuulua takaa sivulta, ja epäilykset kohdistu pyöränlaakeriin.

kysymys kuuluukin voiko perä antaa ääntä sivulle ollessaan sökönä vai kuuluisiko se ääni nimenomaan keskeltä mikäli poskilaakerit tai hammaskosketus ois pielessä?
Se mitä minulla on jäykkäakselisissa takapyöränlaakereita hajonnut, niin ei sitä ääntä ole ihan noin vain tunnistanut mistä se tulee. Se on jyrinää jostain takaa. Ei ne hajonneet poskilaakerit kuulostaneet yhtään erilaiselta sen suhteen mistä ääni kuului, se vain kuuluu eri yhteydessä.


Lainaus:
onkos toi pyöränlaakeri helpoin tsekata siten että tunkkaa renkaan ilmaan ja kokeilee päittäis välystä, ja kuinka paljon sielä välystä on vaikka laakeri oliskin ehjä
Ei ole helpoin tsekata noin, koska ei vetarin päittäisvälys c-clippiperässä oikeastaan kerro pyöränlaakerin kunnosta mitään. C-clippiperässä saa olla päittäisvälystä pari-kolme milliä, mutta se ei liity pyöränlaakereihin (tai poskilaakereihin) millään tavalla.
Voit päittäisvälyksen testauksen sijaan toki koittaa nitkuttaa rengasta ylös-alas, mutta aika perhanan väljä laakeri saisi olla että sillä mitään huomaisit.

Taisin jo aiemmin sanoa (ehkä, ainakin muistaakseni? ), että helpoin ja järkevin tapa tarkistaa onko pyöränlaakeri rikki on ajaa tiellä ja kääntyä vuoronperään vasemmalle ja oikealle sopivan rauhallisesti. Pyöränlaakerin ollessa rikki ulkokaarteen puolella oleva rikkinäinen laakeri käytännössä aina pitää kovempaa ääntä, ja ko. laakerin ollessa sisäkaarteen puolella hiljenee.


Jos kyseessä on poskilaakerit, niin ääni hiljenee ja voimistuu oikeastaan vain vedon (tai voimakkaan moottorijarrutuksen) kautta tulevan kuormituksen takia. Pinionilaakereissa sama homma, mutta ääni on enemmänkin inisevä kuin rohina.


Lainaus:
alunperin lähdin epäilemään perää äänen alkaessa koska perän stefa vuosi öljyä ja en sieltä imemällä saanut tavaraa ulos kun 10L ämpäriin siten että pohja just peitty, lisäksi sillon oli myös kova naksuminen/pauke kääntäessä mikä tosin lakkas kun laitto uudet öljyt ja kitkan esto aineen, ulina/humina jäi vielä kiusaamaan.
No jos inininä/ humina kuuluu ja noin vähillä öljyillä menty vähänkään pidempään, niin on siellä ollut kaikki laakerit sekä itse välitys ollut kovilla. Melkein pitäisi tarkistaa peräkoppa, vetarit ja murikka irrottamalla että mitä näkyy.. pinionin laakerit voi tarkistaa vain yoken ja sen jälkeen pinionin irrottamalla, mutta niiden paikalleen laitto oikealla tavalla onkin vähän isompi proggis.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.01.2016, 22:33
tomhod2011:n Avatar
tomhod2011 tomhod2011 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.11.15
Sijainti: Tampere, Finland
Viestit: 106
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Se mitä minulla on jäykkäakselisissa takapyöränlaakereita hajonnut, niin ei sitä ääntä ole ihan noin vain tunnistanut mistä se tulee. Se on jyrinää jostain takaa. Ei ne hajonneet poskilaakerit kuulostaneet yhtään erilaiselta sen suhteen mistä ääni kuului, se vain kuuluu eri yhteydessä.




Ei ole helpoin tsekata noin, koska ei vetarin päittäisvälys c-clippiperässä oikeastaan kerro pyöränlaakerin kunnosta mitään. C-clippiperässä saa olla päittäisvälystä pari-kolme milliä, mutta se ei liity pyöränlaakereihin (tai poskilaakereihin) millään tavalla.
Voit päittäisvälyksen testauksen sijaan toki koittaa nitkuttaa rengasta ylös-alas, mutta aika perhanan väljä laakeri saisi olla että sillä mitään huomaisit.

Taisin jo aiemmin sanoa (ehkä, ainakin muistaakseni? ), että helpoin ja järkevin tapa tarkistaa onko pyöränlaakeri rikki on ajaa tiellä ja kääntyä vuoronperään vasemmalle ja oikealle sopivan rauhallisesti. Pyöränlaakerin ollessa rikki ulkokaarteen puolella oleva rikkinäinen laakeri käytännössä aina pitää kovempaa ääntä, ja ko. laakerin ollessa sisäkaarteen puolella hiljenee.


Jos kyseessä on poskilaakerit, niin ääni hiljenee ja voimistuu oikeastaan vain vedon (tai voimakkaan moottorijarrutuksen) kautta tulevan kuormituksen takia. Pinionilaakereissa sama homma, mutta ääni on enemmänkin inisevä kuin rohina.




No jos inininä/ humina kuuluu ja noin vähillä öljyillä menty vähänkään pidempään, niin on siellä ollut kaikki laakerit sekä itse välitys ollut kovilla. Melkein pitäisi tarkistaa peräkoppa, vetarit ja murikka irrottamalla että mitä näkyy.. pinionin laakerit voi tarkistaa vain yoken ja sen jälkeen pinionin irrottamalla, mutta niiden paikalleen laitto oikealla tavalla onkin vähän isompi proggis.

Joo kokeilin tota rauhassa mutkittelua enkä saanut oikeen mitään erikoisia ääniä kuulumaan, ujellus alkaa n 40-60 kmh vauhdissa vaimeana ja 120 kmh vauhdissa on jo hirveetä kuunneltavaa ja tosiaan kiihdyttäessä sen kuulee ehkä selkeimmin, ehdin jo innostua et jos sittekki pääsis helpolla ja halvalla et ois pyöränlaakeri kiitoksia neuvoista.
__________________
Jeep Grand Cherokee Zj 4.0 1996
Jeep Grand Cherokee Wj 2.7 2004

Jeep Cherokee Xj 4.0 1990
Jeep Cherokee Xj 4.0 1991
Jeep Cherokee Kj 3.7 2004

Jeep Wrangler YJ 2.5 1995
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 04.01.2016, 23:04
PunisherFIN:n Avatar
PunisherFIN PunisherFIN ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.07.13
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 1.883
Perusasetus

vahva veikkaus, että se peräkoppa kannattes ihan ekana ottaa auki ja vilkasta mitä sieltä löytyy. tolkuttomat klapit näkee jo silmällä ja jos jotain on rikki niin hyvin suurella todennäkösyydellä sieltä löytyy öljyn seasta jotain mikä ei kuulu joukkoon. ainahan noissa hiukan voi olla jauhoa seassa, mutta palasia siellä ei kuulus olla, samoten jos ne öljyt hohtaa hopeeta, niin jotain on pielessä tai käytetty öljy täyttä paskaa ja jokatapauksessa ne on pakko vaihtaa laadukkaampiin..
tuo imemällä öljyn vaihtaminen on huuhaa homma, toki nopea ja silleen, mutta sie näet joka öljynvaihdossa sen perän tilanteen ja kun niitä on muutaman aukonu, niin alkaa silmä ja sormet kertoo missä mennään huoltotarpeiden jne suhteen, eli ei sitä avaamista toinna arastella, niputtaessa pinnat puhtaaksi ja RTV väliin ja tasasesti kiinni, niin ei jää vuotamaan ja sillai
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 05.01.2016, 07:18
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Ostaa nuo, niin ei tartte pelleillä RTV:n kanssa minulla on etuperässä sama Lubelocler käytössä minkä ostin vuonna 2006.

http://www.lubelocker.com
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.01.2016, 22:06
PunisherFIN:n Avatar
PunisherFIN PunisherFIN ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.07.13
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 1.883
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Ostaa nuo, niin ei tartte pelleillä RTV:n kanssa minulla on etuperässä sama Lubelocler käytössä minkä ostin vuonna 2006.

http://www.lubelocker.com
monesti oot abaut aukassu sen etupersiin sinä aikana?

omaan tulee suunnariin peräöljynvaihtoja ajoreissujen määrästä riippuen kohtuu paljon, männä vuonna 10kpl.. yhellä RTV tuubilla oon pärjänny vuoden ja puolet jälellä. ostin venäjältä jotain paikallista "hathat" mallia, makso 160rub ~2€ ja siel ois ollu paikallista "normi" kamaaki hintaan 75rub..

tulevalle "kaudelle" on tarkotus fiksata perät ja nostaa viel entisestään huohotukset ylemmäs, koska tuntuuvat välillä haukkaavan vodaa ja jakiksen huohotuksen/ilmäreijät turaan jotenki sillai, ettei sieltä aina löytys viittä litraa nestettä kun pohjaropun avaa jos autolla on uitu..
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 05.01.2016, 22:41
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Useamman kymmentä kertaa avattu, ja on tullut kiviosumaa, vääntynyttä peräkoppaa yms.. eihän nuo tietenkään kaikkea kestä, mutta olen ollut yllättynyt miten hiton hyviä olleet. Harmi ettei löydy d44a:han
Muistaa vain alunalkaen huolellisen outsauksen sekä banjosta että kannesta, ja vähän sipaisee aina öljyä molemmin puolin ettei jää kiinni
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 05.01.2016, 07:49
tomhod2011:n Avatar
tomhod2011 tomhod2011 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.11.15
Sijainti: Tampere, Finland
Viestit: 106
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN Näytä viesti
vahva veikkaus, että se peräkoppa kannattes ihan ekana ottaa auki ja vilkasta mitä sieltä löytyy. tolkuttomat klapit näkee jo silmällä ja jos jotain on rikki niin hyvin suurella todennäkösyydellä sieltä löytyy öljyn seasta jotain mikä ei kuulu joukkoon. ainahan noissa hiukan voi olla jauhoa seassa, mutta palasia siellä ei kuulus olla, samoten jos ne öljyt hohtaa hopeeta, niin jotain on pielessä tai käytetty öljy täyttä paskaa ja jokatapauksessa ne on pakko vaihtaa laadukkaampiin..
tuo imemällä öljyn vaihtaminen on huuhaa homma, toki nopea ja silleen, mutta sie näet joka öljynvaihdossa sen perän tilanteen ja kun niitä on muutaman aukonu, niin alkaa silmä ja sormet kertoo missä mennään huoltotarpeiden jne suhteen, eli ei sitä avaamista toinna arastella, niputtaessa pinnat puhtaaksi ja RTV väliin ja tasasesti kiinni, niin ei jää vuotamaan ja sillai
Tarkoitus olis ottaa auki heti kun mittari ei näytä -20 kun tällä hetkellä joutuu ulkona temppuileen
__________________
Jeep Grand Cherokee Zj 4.0 1996
Jeep Grand Cherokee Wj 2.7 2004

Jeep Cherokee Xj 4.0 1990
Jeep Cherokee Xj 4.0 1991
Jeep Cherokee Kj 3.7 2004

Jeep Wrangler YJ 2.5 1995
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 05.01.2016, 08:41
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Minä veikkaan ulinan tulevan hammaskosketuksesta.
Varmaan kannattas uusia poski ja pinjonin laakerit sekä samalla kattoo sitte se välitys kohdalleen.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 05.01.2016, 09:52
tomhod2011:n Avatar
tomhod2011 tomhod2011 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.11.15
Sijainti: Tampere, Finland
Viestit: 106
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin Näytä viesti
Minä veikkaan ulinan tulevan hammaskosketuksesta.
Varmaan kannattas uusia poski ja pinjonin laakerit sekä samalla kattoo sitte se välitys kohdalleen.
joo tästä operaatiosta on jo ihan houkutteleva tarjous sähköpostissa, innostuin vaan tosiaan kun emäntä kehu äänen tulevan selkeesti takarenkaalta et oliskin pyöränlaakeri mikä vollottaa, mutta ei ollu naisiin uskominen tässäkään asiassa, jeeppi pysyy ja pitää vaihtaa akkaa.
__________________
Jeep Grand Cherokee Zj 4.0 1996
Jeep Grand Cherokee Wj 2.7 2004

Jeep Cherokee Xj 4.0 1990
Jeep Cherokee Xj 4.0 1991
Jeep Cherokee Kj 3.7 2004

Jeep Wrangler YJ 2.5 1995
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 5 (0 jäsentä and 5 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan Jeep Grand Cherokee 4.0 Jeeep O/M/V Ajoneuvot 6 02.02.2012 21:06
M: JEEP GRAND CHEROKEE 5,2 -95 O/M/V Ajoneuvot 0 08.03.2008 13:40
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50
M: Jeep Grand Cherokee O/M/V Muut 1 01.11.2005 19:27


Sivu luotu: 02:52 (GMT +2).