Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.12.2015, 20:44
Karvapöpö:n Avatar
Karvapöpö Karvapöpö ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.01.10
Sijainti: Porvoo
Viestit: 306
Perusasetus

Sisäpuhallin


Moro! En löytänyt searchilla niin kokeillaas varovasti kysyä. Eli omassa -91 4.0 XJ:ssä on nyt tämmönen ilmeisesti aika perusongelma, elikä ilmaa ei puhalla kun tuulilasille. Mikä tahansa puhaltimen asento, teho tai lämpötila niin ilma tulee ainoastaan defrostina. Noh googlailin jenkkifoorumeilta ja vastaus oli, että 99% todennäköisesti alipainevika.
Lähdin siis seuraamaan konehuoneen alipaineletkuja ja löytyi kolme kappaletta tukittuja letkuja, eikä niillä näytä olevan minkäännäköistä paikkaa mihin ne kuuluis? Tietääkö joku itteä paremmin?

Eli konehuoneen puolelta otetussa kuvassa on ilmeisesti Heater control valven alipaineletku. Ja sen pitäis vissiinkin liittyä noihin vesiletkuihin? Mutta ei siinä mitään venttiiliä ole ollenkaan, eikä letkutkaan näytä siltä, että niiden välistä olisi mitään otettu poiskaan?

Toinen kuva on etupuskurin alta vänkärin ajovalon alta. Siinä molemmat letkut ja yks sähköjohto yksinään tulpattuina. Mitäs nämä sitten on? Tossa vieressähän on tuo mikälie säiliö, mutta siinä olevat letkut kyllä on paikallaan.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	20151209_173317.jpg‎
Views:	144
Size:	86,0 Kt
ID:	66049   Click image for larger version

Name:	20151209_173443.jpg‎
Views:	139
Size:	89,5 Kt
ID:	66050  
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.12.2015, 22:33
Pertsi:n Avatar
Pertsi Pertsi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 23.09.08
Sijainti: Padasjoki
Viestit: 1.268
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Karvapöpö Näytä viesti
Moro! En löytänyt searchilla niin kokeillaas varovasti kysyä. Eli omassa -91 4.0 XJ:ssä on nyt tämmönen ilmeisesti aika perusongelma, elikä ilmaa ei puhalla kun tuulilasille. Mikä tahansa puhaltimen asento, teho tai lämpötila niin ilma tulee ainoastaan defrostina. Noh googlailin jenkkifoorumeilta ja vastaus oli, että 99% todennäköisesti alipainevika.
Lähdin siis seuraamaan konehuoneen alipaineletkuja ja löytyi kolme kappaletta tukittuja letkuja, eikä niillä näytä olevan minkäännäköistä paikkaa mihin ne kuuluis? Tietääkö joku itteä paremmin?

Eli konehuoneen puolelta otetussa kuvassa on ilmeisesti Heater control valven alipaineletku. Ja sen pitäis vissiinkin liittyä noihin vesiletkuihin? Mutta ei siinä mitään venttiiliä ole ollenkaan, eikä letkutkaan näytä siltä, että niiden välistä olisi mitään otettu poiskaan?

Toinen kuva on etupuskurin alta vänkärin ajovalon alta. Siinä molemmat letkut ja yks sähköjohto yksinään tulpattuina. Mitäs nämä sitten on? Tossa vieressähän on tuo mikälie säiliö, mutta siinä olevat letkut kyllä on paikallaan.
Sulta puuttuu alipainesäiliö tuolta etukulmasta. Toisen kuvan purkki on pensahuurujen keruusäiliö tms.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.12.2015, 22:44
Karvapöpö:n Avatar
Karvapöpö Karvapöpö ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.01.10
Sijainti: Porvoo
Viestit: 306
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pertsi Näytä viesti
Sulta puuttuu alipainesäiliö tuolta etukulmasta. Toisen kuvan purkki on pensahuurujen keruusäiliö tms.
No ilmankos. Mihin lie joutunut sitten. Onkos mitään kuvaa mimmosen näkönen se sitten on nii vois netistä katella uutta. Mikähän se on englanniksi nimeltään?

edit: Vacuum reservoir -sanalla kun googlailee niin löytyy nimenomaan se puteli sieltä etupuskurin takaa, joka mulla jo löytyy. Eihän se se kuitenkaan ole?

Viimeksi muokannut Karvapöpö : 09.12.2015 22:49
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.12.2015, 22:53
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

äkkiseltään näyttää etä sulla on 90- ja vanhempi renix kone tossa, niissähän se heater control valve on vähä eri näköinen kun HO koneissa mutta ihan yhtä hyvin senkin voi poistaa, se on ollut tuossa taaemmassa letkussa missä kuvasta katsoen näkyy jousiklemmari ja pätkä suoraa putkea...

venttiilin tehtävä on estää lämpöisen veden kierto kennoon kun ilmastointi on päällä.



keulassa siellä puskurin takana pitäis olla alipainesäiliö, en nyt muista että oliko niin että toisesta päästä pönttöä menee imusarjalle ja toisesta sitte kaikille toiminnoille, imusarjan alipaine riittää ainoastaan aivan tyhjäkäynnillä isojen liikkeiden tekoon lämppärillä joten takaiskun taakse alipainetta säilöön keräävä säiliö on tarpeen jotta toiminnot pelais muulloinkin, mulla on tuo säiliö siirretty aparin jalkatilaan hieman turvallisempaan paikkaan mutta pois sitä ei kannata jättää...

Viimeksi muokannut Rytari : 09.12.2015 22:55
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.12.2015, 22:56
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.12.2015, 23:09
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

Asiasta Moottorisahaan...

Onkos kellään muulla käytössä wj:n tehostajanpumppua, mä vaihdoin aikanaan semmosen. Piti olla niin paljon tehokkaampi mutta en ole niinkään ollut tyytyväinen ja nykyään tuntuu siltä että tehostus ei riitä edes tienkäytössä. Aamulla ekan kerran kun pihasta lähtee niin pyörät ei käänny ensin mihinkään, joutuu pari kertaa vekslaan, sitte vain yhtäkkiä ratti käy kevyemmäksi. Loppupäivän kyllä pelaa ilma sitä ongelmaa. Tyhjäkäynnillä ei ole minkäänlaista tehostusta mutta pieni kierroksien lisäys ja jo pelaa, mettässä ei vaan riitä ees ne kierrokset,. Ja lämmetessään aina huonommaksi käy...

Mitä luulette, onko pumpussa ollut vikaa jo uutena? Onko mulla väärä öljyvalinta (wj sitä kirkasta), öljyt toki käyneet kuumana mutta pelastaako vaihto enään? Mulla oli ennen jäähdytin mutta se oli konehuoneessa joten se ei ollut kovin tehokas kun ei liikuta vauhdilla ja tuntui että se ahdisti aamuisin enemmän sen takia, otin jäähdyttimen pois kun se aina yli 20 pakkasilla yskäsi letkun halki tai irti siitä jäähdyttimelle tulevasta putkesta...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.12.2015, 23:49
KoniJeep:n Avatar
KoniJeep KoniJeep ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.02.10
Sijainti: Halinjälvi / Pohjois-Kaljala
Viestit: 1.904
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytari Näytä viesti
Asiasta Moottorisahaan...

Onkos kellään muulla käytössä wj:n tehostajanpumppua, mä vaihdoin aikanaan semmosen. Piti olla niin paljon tehokkaampi mutta en ole niinkään ollut tyytyväinen ja nykyään tuntuu siltä että tehostus ei riitä edes tienkäytössä. Aamulla ekan kerran kun pihasta lähtee niin pyörät ei käänny ensin mihinkään, joutuu pari kertaa vekslaan, sitte vain yhtäkkiä ratti käy kevyemmäksi. Loppupäivän kyllä pelaa ilma sitä ongelmaa. Tyhjäkäynnillä ei ole minkäänlaista tehostusta mutta pieni kierroksien lisäys ja jo pelaa, mettässä ei vaan riitä ees ne kierrokset,. Ja lämmetessään aina huonommaksi käy...

Mitä luulette, onko pumpussa ollut vikaa jo uutena? Onko mulla väärä öljyvalinta (wj sitä kirkasta), öljyt toki käyneet kuumana mutta pelastaako vaihto enään? Mulla oli ennen jäähdytin mutta se oli konehuoneessa joten se ei ollut kovin tehokas kun ei liikuta vauhdilla ja tuntui että se ahdisti aamuisin enemmän sen takia, otin jäähdyttimen pois kun se aina yli 20 pakkasilla yskäsi letkun halki tai irti siitä jäähdyttimelle tulevasta putkesta...
vai eikö riitä kierrokset pumpulle? Onko eri kokoiset hihnapyörät?
__________________
Jeep


ISORY
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.12.2015, 23:53
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep Näytä viesti
vai eikö riitä kierrokset pumpulle? Onko eri kokoiset hihnapyörät?
hihnapyörän ja säiliön otin orkkispumpusta
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 09.12.2015, 23:58
KoniJeep:n Avatar
KoniJeep KoniJeep ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.02.10
Sijainti: Halinjälvi / Pohjois-Kaljala
Viestit: 1.904
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytari Näytä viesti
hihnapyörän ja säiliön otin orkkispumpusta
mites muut hihnapyörät? Ovatko saman kokoisia kuin siinä moottorissa josta otit? Ei tarvii olla hirveitä eroja pyörimisessä kun jo huomaa
__________________
Jeep


ISORY
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 09.12.2015, 22:58
Karvapöpö:n Avatar
Karvapöpö Karvapöpö ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.01.10
Sijainti: Porvoo
Viestit: 306
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytari Näytä viesti
äkkiseltään näyttää etä sulla on 90- ja vanhempi renix kone tossa, niissähän se heater control valve on vähä eri näköinen kun HO koneissa mutta ihan yhtä hyvin senkin voi poistaa, se on ollut tuossa taaemmassa letkussa missä kuvasta katsoen näkyy jousiklemmari ja pätkä suoraa putkea...

venttiilin tehtävä on estää lämpöisen veden kierto kennoon kun ilmastointi on päällä.



keulassa siellä puskurin takana pitäis olla alipainesäiliö, en nyt muista että oliko niin että toisesta päästä pönttöä menee imusarjalle ja toisesta sitte kaikille toiminnoille, imusarjan alipaine riittää ainoastaan aivan tyhjäkäynnillä isojen liikkeiden tekoon lämppärillä joten takaiskun taakse alipainetta säilöön keräävä säiliö on tarpeen jotta toiminnot pelais muulloinkin, mulla on tuo säiliö siirretty aparin jalkatilaan hieman turvallisempaan paikkaan mutta pois sitä ei kannata jättää...
Aa niinii elikä tuohon väliin se sitten tulee. Mikähän mahtaa olla syy, että ihmiset näitä on poistellut? Ite mielellään haluisin sen takaisin että puhallin toimisi
Nyt ei satu olee parempaa kuvaa konehuoneesta, että tunnistajat vois tunnistaa. Ite en siis tiedä autosta tai sen historiasta mitään, kun vasta kuukauden mulla ollut.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 09.12.2015, 23:02
Karvapöpö:n Avatar
Karvapöpö Karvapöpö ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.01.10
Sijainti: Porvoo
Viestit: 306
Perusasetus


Tämmönen piuha multa tulee sieltä puhaltimen johtosarjalta, mihin ne puhaltimen kaks piuhaa liittyy. Kuuluuko tämäkin samaan ongelmaan vai onko se johonkin muuhun sitten?
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 09.12.2015, 23:15
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Karvapöpö Näytä viesti

Tämmönen piuha multa tulee sieltä puhaltimen johtosarjalta, mihin ne puhaltimen kaks piuhaa liittyy. Kuuluuko tämäkin samaan ongelmaan vai onko se johonkin muuhun sitten?
en johdosta tiedä hetikään mutta siihen puhalluksen suuntaan eikä määrään se ei vaikuta
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 09.12.2015, 23:12
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Karvapöpö Näytä viesti
Aa niinii elikä tuohon väliin se sitten tulee. Mikähän mahtaa olla syy, että ihmiset näitä on poistellut? Ite mielellään haluisin sen takaisin että puhallin toimisi
Nyt ei satu olee parempaa kuvaa konehuoneesta, että tunnistajat vois tunnistaa. Ite en siis tiedä autosta tai sen historiasta mitään, kun vasta kuukauden mulla ollut.
se ei pysy ehjänä tolla kohtaa jos poistuu kestpäällysteeltä
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 09.12.2015, 23:44
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Karvapöpö Näytä viesti
Mikähän mahtaa olla syy, että ihmiset näitä on poistellut? Ite mielellään haluisin sen takaisin että puhallin toimisi
Nyt ei satu olee parempaa kuvaa konehuoneesta, että tunnistajat vois tunnistaa. Ite en siis tiedä autosta tai sen historiasta mitään, kun vasta kuukauden mulla ollut.
Purkki halkeaa, eikä jakseta ostaa uutta ja alipaineet katoaa -> heivataan purkki kuuseen ja tukitaan letkut. Täysin typerää jos minulta kysytään, mutta eipä ole eka kerta kun kaikenlaisia juostenkustuja hommia tulee vastaan käytetyissä autoissa..


Sulla on muuten '90 tai vanhempi XJ (Renix- kone, ei HO). Lyön vaikka pääni pantiksi että ei ole VIN- koodin mukaan '91 vuosimallin kulkine vaikka otteessa lukisi mitä.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Karvapöpö Näytä viesti
Tämmönen piuha multa tulee sieltä puhaltimen johtosarjalta, mihin ne puhaltimen kaks piuhaa liittyy. Kuuluuko tämäkin samaan ongelmaan vai onko se johonkin muuhun sitten?
Ei liity ongelmaasi mitekään; alipaine säätää puhalluksen suunnan, ja puhallinmoottorin nopeus taasen menee sähköllä. Siihenkään tuo johto ei liity. Nyt en ole ihan 100% varma, mutta minulla on sellainen hämärä muistikuva että ABS- anturin johdon liitin on jotakuinkin tuonnäköinen. Jos tarkistat johtojen värit, niin pystyisi kattomaan johtokaavioista.. Näissä vain usein on tyhjiä liittimiä siellä täällä, kun valmistaja tehnyt jokseenkin yhtä johtosarjaa tietylle kone-laatikkopaketille, riippumatta auton varustetasosta.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 09.12.2015 23:48
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 10.12.2015, 10:09
Karvapöpö:n Avatar
Karvapöpö Karvapöpö ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.01.10
Sijainti: Porvoo
Viestit: 306
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Purkki halkeaa, eikä jakseta ostaa uutta ja alipaineet katoaa -> heivataan purkki kuuseen ja tukitaan letkut. Täysin typerää jos minulta kysytään, mutta eipä ole eka kerta kun kaikenlaisia juostenkustuja hommia tulee vastaan käytetyissä autoissa..


Sulla on muuten '90 tai vanhempi XJ (Renix- kone, ei HO). Lyön vaikka pääni pantiksi että ei ole VIN- koodin mukaan '91 vuosimallin kulkine vaikka otteessa lukisi mitä.




Ei liity ongelmaasi mitekään; alipaine säätää puhalluksen suunnan, ja puhallinmoottorin nopeus taasen menee sähköllä. Siihenkään tuo johto ei liity. Nyt en ole ihan 100% varma, mutta minulla on sellainen hämärä muistikuva että ABS- anturin johdon liitin on jotakuinkin tuonnäköinen. Jos tarkistat johtojen värit, niin pystyisi kattomaan johtokaavioista.. Näissä vain usein on tyhjiä liittimiä siellä täällä, kun valmistaja tehnyt jokseenkin yhtä johtosarjaa tietylle kone-laatikkopaketille, riippumatta auton varustetasosta.
Joo oikeassa olet. Tarkistin valmistenumeron, niin -90 tää näyttäisi olevan. Muttamutta, onko se nyt tuosta vesiletkun välistä mistä puuttuu se venttiili?

http://i156.photobucket.com/albums/t...t/DSC01507.jpg

Tuon mallinen näyttää google kun hakee Renixin heater control valvea. Alipaineletkukin on samanvärinen ja -mittainen.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 10.12.2015, 13:23
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

Juu, tommonen siitä on poistettu, ne tuppaa hajota ikää myöden ja poistetaan, uudemmissa (90 puoliväli) sitä ei sitte enää edes tehtaalla ole vaivauduttu laittamaan lainkaan, mulla on "aito 91" ja jouduin kanssa ottamaan sen pois että sain eberin toimimaan kun se alipaineen loppuessa sulki aina kierron kennolta ja puhallin puhalsi vain kylmää
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hilux LN65 jousitusmurheita...pikaisia vastauksia toivoen. 754 Tekniikka & Jutustelu 9 17.09.2010 09:10
Taasen jeep xj kysymyksiä NORT Tekniikka & Jutustelu 2 11.12.2009 09:09
Jeep Grand Cherokee (kysymyksiä) Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 6 13.09.2008 11:40
Boorittamista (kysymyksiä/vastauksia/kuvia) SuurSyömäri Tekniikka & Jutustelu 24 23.11.2005 19:59
Jeep Wrangler kysymyksiä Tepa Tekniikka & Jutustelu 8 12.01.2004 14:13


Sivu luotu: 13:53 (GMT +2).