![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Miksi selluvillan kanssa tarvitsee laittaa erikseen sitä paperia sinne väliin muutenkaan, kun kipsilevyn pinnassa on kuitenkin jo paperi valmiiksi?
__________________
-Pauli- |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Voi olla ihan toimiva ratkaisu pelkkä kipsilevykin, jos se on saatu tiiviisti kiinni lattiaan ja katonrajat jne., ettei ilmavuotoja tule. Loppujen lopuksi moneen rakenteeseen tulee höyrynsulku siinä vaiheessa kun pintaan telataan parit kerrokset tikkurilaa mitkä ei hengitä mitään.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Hyviä vinkkejä/pointteja tullutkin monta, kiitokset niistä!
Juu tosiaan ei ole tarkotus sulatella kuin korkeintaan mönkijää pääsääntöisesti. Vaimokkeen käyttistä ehkä jos pääsee oikeen syväjäähän mutta tuskinpa montaa kertaa talvessa sitäkään. Tossa olis mahdollista laittaa tuloilma räppänät nosto-oven molemmin puolin ja toisessa päässä tallia olis tarkoitus jättää huone korkeus lähes tulkoon harjaan asti korkeaksi. Eli sinne sais kyllä poiston n. 3-4m korkeuteen. Porukoilla on kämpässä kanssa painovoimainen ilmanvaihto ja faija pisti kylppäriin tämmösen tehostaakseen ilmanvaihtoa ja toimii kyllä uskomattoman hyvin vaikka vähän epäileva olinkin. ![]() https://www.motonet.fi/fi/tuote/8868...100d-valkoinen Tolla vois tota tallinkin ilmanvaihtoa tehostaa. Sisäverhoukseksi olis tosiaan tulossa osittain kipsilevy ja osittain vaneri. Tämä vain ja ainoastaan siitä syystä että noita sattuu nurkissa olemaan ja autopaikan seinät ajattelin laittaa gyprokilla ja ns. verstaan seinät vanerilla, lähinnä helpomman kiinnityksen takia. Eli lähinnä että pysyy hyllyt sun muut rojut varmemmin seinässä. Myöskin välikatto tehdään kipsilevyllä. Maalata ajattelin sen verran että saa tilan valoisammaksi. Eli saumat ja ruuvien reijät sun muut saa jäädä kittaamatta yms. Onkohan se ongelma että vaneri kaiketi jonkin verran hengittää läpi mutta gyprokki ei isommin? Vai onko sillä edes mitään väliä...? Lähinnä juuri sen höyrynsulun kannalta.. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Ei juurikaan merkitystä, et osiks vaneri- osiks kipsiverhous. Toisethan laittaa vanerin alle ja kipsi päälle, et tulipalo suojaus olis parempi.
Tuollainen puhallimn on ihan hyvä just johonkin kylppäriin, mut talliin aattelisin et on hippasen ujohko, tietty kuutiot ratkaisee...
__________________
NIIN OONKIN RYYPÄNNYT, MITÄ SITTE!!! ![]() EN SE MINÄ OLLUT, SE OLI PIRKKA... ![]() https://instagram.com/offroadteamruu...d=ZDdkNTZiNTM= http://www.slck.net http://www.mansenmaasturiclub.com http://forums.offipalsta.com/group.php?groupid=32 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Minä hankin jossain vaiheessa nipun halpoja kiinalaisia lämpö- ja ilmankosteusmittareita ja olen nyt seurannut ilmankosteutta tässä vajaan vuoden ajan. Nyt on pidemmän aikaa ollut kosteusprosentti lähes joka päivä ulkona 95-99% välillä. Tuulettamisessa on se huono juttu että jos sisälämpö on lähellä ulkolämpöä, niin korvausilma on liian kosteaa että tuulettamalla saisi kuivattua sisätilaa. Vaihtoehtoinen tapa olisi käyttää ilmankuivainta, joka siinä samalla tuottaa jonkin verran lämpöä sisätilaan.
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tällainen on kans yks vaihtoehto, jos haluaa että puhallin ohjautuu kosteuden mukaan, eli niin kauan kun on kosteutta, pyörii kovaa, jos tilassa oleskellaan muttei kosteaa, niin pikkasen hitaampaa ja jos ei kumpaakaan noista, niin pyörii vaan sen verran, ettei vetoa poistoputkesta tule: http://www.talotarvike.com/pax-passa...attinen-p10847 Todennäköisesti ongelmia ei tule, vaikka unohtaisit paperit/muovit kokonaan pois. Pari kerrosta nykyakrylaattimaalia on melkoisen tiivis kerros, eikä paljoo hengitä enää.. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Itse olen noihin ilmatiiveysasioihin paneutunut muutama vuosi sitten rak.ins. päättötyön merkeissä, kun labrassa mittailtiin seinärakenteiden ilma- ja kosteusliikkeitä. Päähuomio keskittyi lämpövirtaan, mutta myös kosteusdataa kerättiin ja tarkasteltiin. Siltä pohjalta on oma mielipide muodostunut ihan mitatun faktan pohjalta. Labrassa seinärakenne on 3m luokkaa kantiinsa, joten myös seinän ylä ja alaosien erot on huomioitu.
Lyhyesti lämpövirrasta. Lämpö siirtyy rakenteessa kolmella tavalla: johtumalla, säteilemällä tai ilmavirtauksen mukana. Näistä tuo ilmavirtaus halutaan eliminoida. Siksi eristeen ulkopintaan laitetaan tuulensuoja, eli tuulensuojakangas tai ns. tuulileijona, tai tuulensuojakipsilevy. Kipsi näistä paras rakenteen jäykistyksen kannalta, varsinkin kun yleensä on kiinnitetty suoraan runkoon puurakenteessa. Sisäpuolen rakenteista jäljempänä. Ekovillan ukkojen hengityspuheista olen heidän kanssaan vääntäny. Tuon aiemmin kirjoitetun perusteella totean, että jos rakenne hengittää, se vuotaa. Sisäpuolelle laitetaan sitten aina joko ilmansulkupaperi tai höyrynsulkumuovi. Ilmansulkupareissa on monia vaihtoehtoja. Jotku käyttää "tervapaperia",en ole sen ominaisuuksiin tarkasti tutustunut, mutta käsitykseni mukaan se on vähemmän kosteutta läpi päästävä vaihtoehto ilmansulkupaperille. Ekovillalla on myös tuote X5 eli ilmansulkupaperi joka on siis viisinkertainen höyrynvastus heidän perinteiseen ilmansulkupaperiin verrattuna, ts. 5-kertaa vähemmän vesihöyryä läpipäästävä. Näillä siis estetään ilmavirtaus lämpöeristeeseen, sekä samalla vain hieman tai vähän enemmän rajoitetaan kosteuden johtumista. Toinen vaihtoehto on sitten höyrynsuolkumuovi, siis se monien pelkäämä mörkö. Tällä estetään sekä ilmavirta, että vesihöyryn kulkeutuminen eristeeseen. Luonnollisesti ulkoilman kosteus pääsee rakenteeseen. Tämän vuoksi eristemäärä pitää mitoittaa niin, että rakenteeseen talvella kertynyt kosteus (kastepiste lämmöneristeessä nolla-lämpötilan kohdalla) ehtii kesän mittaan kuivua. Mainitun puhallusvillavalmistajan markkinamiehet siis auliisti ylistävät kuinka rakenne kuivaa molempiin suuntiin, mutta samalla unohtavat, että rakenteeseen kertyy myös enemmän kosteutta sisäpuolelta tulevan kosteusrasituksen vuoksi. Olen neuvonut kysyneitä erittäin paljon yksinkertaistetusti: Jos pidät aina lämpöjä, laita muovi. Semmoinen 10asteen luokkaa riittävä, ei mieluusti alle 7astetta. Jos rakenne on joskus myös kylmillään, laita ilmansulkupaperi. Kaksi tärkeää pointtia: Rakenteen tulee hygroskooppisilta ominaisuuksiltaan harveta ulospäin, eli höyrynvastus ulospäin mentäessä pienenee. Ja ei saa laittaa kahta höyrytiivistä kalvoa päällekkäin, eli esim. höyrynsulkumuovi rakenteen välissä ja vesieriste sisäpinnassa. Hessu888 mainitsi maalit, totuuden siemmen on noissa, mutta täysin vesihöyrytiiviitä ne ei kuitenkaan ole toisin kuin höyrynsulkumuovi ja vesieriste. Tietysti näissäkin on erikoistuottteita, mutta siis perus sisämaaleista kun puhutaan. Painovoimainen ilmanvaihto ei mielestäni ole tätäpäivää. Joo toimii, mutta pitää mitoittaa ja säätää hyvin, jotta lämpöhäviö pysyy kohtuullisena. Ilmanvaihtokoneita saa varsin järkevään hintaan, noissa hyvä hyötysuhde, tai omaan puolilämpimään talliin LVI suunnittelija esitti edullisemman vaihtoehdon, eli kellolla ohjattu huippuimuri ja korvausilmaventtiilit. Viimeksi muokannut macro : 05.12.2015 20:35 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Vuokrata halutaan Tallipaikka/talli | Smuli | O/M/V Muut | 0 | 28.01.2011 12:16 |
Vuokrata halutaan Talli | Jammu | O/M/V Muut | 0 | 05.07.2009 12:22 |
Oulusta talli. | skrade | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 22.08.2008 20:09 |
Talli tilaa | jamezz | Chit-Chat | 0 | 28.04.2005 19:51 |
Minkälainen talli? | baxxter | Tekniikka & Jutustelu | 53 | 09.12.2004 19:26 |