![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Eikös tuolla mene MMJ laudan ja muovin välissä sivusuunnassa, lautojen välissä pituussuunnassa? Mieti valaisinten kiinnitys nyt, kun katto on vielä auki. Jos tarvitsee kiinnityksiä varten tukia, niin on hyvä tilaisuus laittaa ne. Lautarenki oli minullakin kattoa koolatessa käytössä. Korvasin vinkan kiinteällä haarukalla, jossa oli koolingin paksuinen laudan pätkä ja sen päällä ohut vesivanerin pala, kantit pyöreiksi hiottuna. Siitä tuli kannatushaarukka, joka otti tukea reunimmaisesta laudasta. Haarukka oli sen verran pieni, että rengin sai välistä pois, kun käänsi sen ruodelaudan suuntaan. Etäisyystulkkina en sitä renkiä käyttänyt, vaan merkkasin jaon ennalta kattoristikoihin leveällä mustalla tussilla, mikä näkyi muovin läpi. Minulla on katossa leveyttä vähän yli 14m. Jakotulkkia käyttäessä pitää huomata tehdä ajoittain täsmäytysmittauksia, ettei rintama lähde sortamaan kertautuvien virheiden vuoksi.
__________________
Jukka |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Laitoin hitsauskäryjä ja maalihuuruja varten erikseen poiston. Se on IV-konetta tehokkaampi. Putki nousee keskeltä katolle ja harjapellin sivusta kattopellistä ulos. Toimii hyvin myös painovoimaisena ilmanvaihtona, kun putkessa tulee suoraa nousua noin 4m.
Kylmässä tilassa putki pitää eristää kunnolla, ettei ala kerätä kondenssia sisäpintaan. Myös se katon yläpuolinen osa pitää olla lämpöeristetty. Perusilmanvaihtoon tulee vielä käytetty IV-kone, 90-luvun lopun Vallox. Koneen poistopuhaltimen ohjaus tulee menemään vaihtoreleen kautta, jolloin poistoa hoitaa joko IV-kone tai se käryimuri. IV-koneen raitis ja ilmeisesti myös jäteilma tulee menemään seinästä läpi.
__________________
Jukka |
#3
|
||||
|
||||
![]() Puhallusvilla asennettu
Laitetaanpa taas päivitystä. Olen jatkanut lusmuilua, eli tehnyt hommia vain viikonloppuisin. Ja kun melkein joka viikonloppu on jotain menoa niin yhden päivän viikossa on tullut tehtyä. Sipoon Puhallusvillan kaverit sensijaan eivät lusmuilleet kun kävivät ruiskuttamassa Termex-puhallusvillat seiniin ja yläpohjaan. Villaa meni yhteensä 69 m3, ja kuutisen tuntia pari ukkoa puuhastelivat sen kanssa. Kummallinen laji tuo villoittaminen kun se on asennettuna huomattavasti halvempaa kuin että olisi tilannut villat pihaan ja itse levyttänyt ja puhaltanut.
![]() Selluvilla kiinnittyy seinään kun villan seassa ruiskutetaan vettä ja liimaa ![]() Seinä on hiottu rungon tasolle n. 80 cm leveällä telalla joka on kiinnitetetty porakoneeseen. Ylimääräiset villat imuroidaan lattialta ja ruiskutetaan yläpohjaan. ![]() Yläpohjassa n. 45 cm villaa. Myös yläpohjassa käytettiin vettä ja liimaa, jonka pitäisi estää villan painuminen. Oli kuulemma vähän ahdasta tuolla. ![]() ![]() Lämmitin tallia viikon verran auton sisältilanlämmittimellä ja kuivasin samalla kosteutta ilmankuivaimella. 2 kW Calix jaksoi nostaa lämmön reilu 10 asteeseen ja kosteus laski tuona aikana 70% tietämille. Ovet on peitetty väliaikaisesti pressuilla että lämmin ilma ei lähde heti pihalle. Lämmitys on nyt pois, ja laitan varmaan päälle vasta kun saan VILPin paikalleen ja lattian lämpimäksi. Kuivaamisen jäkeen vuorossa on sitten höyrunsulkumuovin asentaminen. Muovi on 3 m leveää, joten yhdellä vedolla ei pääse ylhäältä alas asti. Pähkäilin asiaa ja lopulta laitoin muovit pystysuuntaisesti. Sillä tavalla muovien saumat saa osumaan runkotolppien kohdalle, ja se puristuu mukavasti kipsilevyn ja tolpan väliin. Ja saumat tietysti teipataan. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
https://picasaweb.google.com/1025043...jaluolaMancave
Terve! Näköjään noita halliprojekteja muillakin, omani tuntuu olevan ns. "iäisyysprojekti" vaan ensi kesänä pitäisi saada aikaiseksi lattiavalu, ruisku-uretaani "seiniin/kattoon" ja ovi. Itse tykästyin tuohon "hangaari"-lookkiin, vähän niinkuin WW2, puuttuu vain aito Willys! |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Mitenkäs nuo kipsilevyn saumat..? En ole ikinä kitannut sellaisia, mutta kittaamiseen näytetään suosittavan reunaohennettuja levyjä ja paperinauhaa. Palstallakin aihetta käsitelty joitakin vuosia sitten -> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=92044 . Nyt kuitenkin tehdään tallia eikä näyttelytilaa, niin helpommalla tekisi mieli päästä. Jos laitan levyjä ilman reunaohennusta, niin saako niistä saumoista yhtään järkevän näköisiä liippaamalla päälle kittiä ilman isompia valmisteluita? Jos joku saumoista repeää niin se ole iso juttu, mutta jos jokainen kittaus pettää niin sitten sitä ei tietenkään kannata tehdä. Seinään tulee tuplalevyt, joten kuvittelisin että saumat eivät pääse juuri elämään.
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ylläoleva teksti on linkistä: http://www.rakentaja.fi/artikkelit/1...ka_saumaus.htm |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Entäs jos vaan maalaat ne levyt. Tahtoo olla että niiden saumojen kittaamiseen menee aloittelijalla iäisyys ja 2 viikkoa. Lämpötilan vaihtelu tahtoo rasittaa ja kun ei tuossa hallissa oo oikeen väliseiniäkään jotka jäykistäs. Jos sitte paistaa pahasti silmään niin jos on ohennetut reunat niin kittiä ja saumanauhaa ja kittiä. Kaikki kolme vaihetta kerrasta. Jos ei oo ohennettu niin ovat puukolla vähä loiventaneet ensin reunaa ja sitte sama operaatio. Tästäkin on varmaan monta eri tyyliä.
Jos kuitenkin ovien reunassa olevat levyt sitte vahvistaisit semmoisella kulmapellillä |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Terve! Pari vuotta sitten kun kyselin niin tuohon omaan halliini 5cm paksu ruisku-uretaani olisi ollut n.3.5tonnia "avaimet käteen" (ruiskutettavia neliöitä silloin joku 153m2, nyt niitä on 200m2) eli ei se halpaa tule olemaan vaan tuohon "puoliputkeen" on vaikea kuvitella muutakaan.
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Joo, eiköhän unohdeta se kittaaminen ja tehdä ei-reunaohennetuilla levyillä. Mitenkäs sitten nurkat ja seinän ja katon liitos, pitäiskö sinne laittaa kitti, akryylimassa vai mitä?
|
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#12
|
|||
|
|||
![]()
Terve! Ei se nyt ihan hyllykamaa ole, tekevät mittatilaustyönä asiakkaan perustuksille. Harmi kun en ollut paikalla kun tuo pystytettiin, oltiin rouvan ja pystykorvan kanssa vuosittaisella kanalintumetsästysreissulla viikon verran Taivalkoskella juuri kriittiseen ajankohtaan viime vuonna. Vaan minulla oli "pehtoori" valvomassa hommia ja kehui kyllä meininkiä miten tuo homma hoitui. Noita toimijoita on useampia vaan itse päädyin tuohon Suomen Teräskate Oy:n toimitukseen ihan referenssien pohjalta (tekevät käsittääkseni etupäässä isompia juttuja vaan onnistuu tuommoinen pienempikin ihan näppärästi).
|
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
![]() |
Luokat |
autonostin, autotalli, autotalliprojekti, lattialämmitys, maalämpö, nosturi, pitkästä rakentaminen, rakennusohje, rakentaminen, siltanosturi, talliprojekti, vilp |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hj-61 käynnissä pysymis ongelma! | datsun 3.3d | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 10.07.2014 21:36 |
OHI: 11.10. Hakumoottorin uudelleenindeksointi käynnissä | Lars | Uutiset | 0 | 11.10.2012 04:53 |
Jeep 2.1 TD ei pysy käynnissä | Mikedeus21 | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 02.10.2009 16:33 |
salainen operaatio käynnissä poliisilla ja puolustus voimilla suomen ilmatilassa | toyota4x4 | Chit-Chat | 5 | 14.06.2009 09:47 |
Range 3.5 efi, lievä notkahdus käynnissä | Paavo | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 24.05.2006 16:22 |