![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Mitenkäs nuo kipsilevyn saumat..? En ole ikinä kitannut sellaisia, mutta kittaamiseen näytetään suosittavan reunaohennettuja levyjä ja paperinauhaa. Palstallakin aihetta käsitelty joitakin vuosia sitten -> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=92044 . Nyt kuitenkin tehdään tallia eikä näyttelytilaa, niin helpommalla tekisi mieli päästä. Jos laitan levyjä ilman reunaohennusta, niin saako niistä saumoista yhtään järkevän näköisiä liippaamalla päälle kittiä ilman isompia valmisteluita? Jos joku saumoista repeää niin se ole iso juttu, mutta jos jokainen kittaus pettää niin sitten sitä ei tietenkään kannata tehdä. Seinään tulee tuplalevyt, joten kuvittelisin että saumat eivät pääse juuri elämään.
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ylläoleva teksti on linkistä: http://www.rakentaja.fi/artikkelit/1...ka_saumaus.htm |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Entäs jos vaan maalaat ne levyt. Tahtoo olla että niiden saumojen kittaamiseen menee aloittelijalla iäisyys ja 2 viikkoa. Lämpötilan vaihtelu tahtoo rasittaa ja kun ei tuossa hallissa oo oikeen väliseiniäkään jotka jäykistäs. Jos sitte paistaa pahasti silmään niin jos on ohennetut reunat niin kittiä ja saumanauhaa ja kittiä. Kaikki kolme vaihetta kerrasta. Jos ei oo ohennettu niin ovat puukolla vähä loiventaneet ensin reunaa ja sitte sama operaatio. Tästäkin on varmaan monta eri tyyliä.
Jos kuitenkin ovien reunassa olevat levyt sitte vahvistaisit semmoisella kulmapellillä |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Omassa autotallissa on tasapaksut kipsilevyt ilman mitään kittauksia ja hyvältä näyttää, mitä niitä tallissa turhaan alkaa hieromaan.
__________________
Tumpula Racing Team |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Oon ihan samaa mieltä. Vittuako niitä paklaamaan ku tallista on kyse.
__________________
HJ61 MMC |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tallissa välttää hyvin ilman kittaamista, jos vaikka vaan maalaa seinät niin ei haittaa ruuvit näkysällä. Tallista kuitenkin kun on kyse niin harvemmin siellä yhtä puhdasta on kuin asuinrakennuksessa ![]() Tietysti jos haluat saumata seinät, niin ottaa ne reunaohennetut levyt, helpottaa hommaa kummasti. Kunnollinen saumanauha ja kitti niin ei mene puolta vuotta näpertäessä ![]() |
#8
|
|||
|
|||
![]() Kittaamatta
+2
Kun sinne tallin seinälle tulee kaikennäköistä koukkua, hyllyä yms niin on hemmetin mukava kun ei tartte sitä runkotolppaa hakea vaan sen näkee heti. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Terve! Pari vuotta sitten kun kyselin niin tuohon omaan halliini 5cm paksu ruisku-uretaani olisi ollut n.3.5tonnia "avaimet käteen" (ruiskutettavia neliöitä silloin joku 153m2, nyt niitä on 200m2) eli ei se halpaa tule olemaan vaan tuohon "puoliputkeen" on vaikea kuvitella muutakaan.
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Joo, eiköhän unohdeta se kittaaminen ja tehdä ei-reunaohennetuilla levyillä. Mitenkäs sitten nurkat ja seinän ja katon liitos, pitäiskö sinne laittaa kitti, akryylimassa vai mitä?
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Massa on ihan hyvä nurkkiin.
__________________
HJ61 MMC |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Liikuntavarasta riippuen on paloakryyliä tai -silikonia tullut käytettyä palo-osastoitujen tilojen saumauksissa. Kaksinkertaisessa kipsilevytyksessä myös kipsilaastia alemman kerroksen sauman täyttämiseen, jos on reunaohennettuja levyjä. Kipsilaasti on nopeasti jäykistyvä ja halpa täyte reunaohennettuun levyyn, tosin karkea, eli mieluummin välitäyttöön.
__________________
Jukka |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Nostetaas tätäkin jos vaikka olis jotakin uutta kiinnostavaa ehditty kehitellä
![]() |
#14
|
||||
|
||||
![]()
On taas vähän edistytty. Syksyn/alkutalven jatkuvat sateet alkoi ärsyttämään kun tuulensuojalevyt kastuivat pahasti ja saumoista pääsi vesi sisään villoihin päätyseinällä. Tarkoitus on laittaa julkisivulaudoitus pintaan vasta keväällä kun lämpötilat on taas plussalla että laudat voi maalata pihalla. Kun tuli todettua että räystäät eivät yksinään riitä seinien suojaksi niin ajattelin laittaa koolaukset paikalleen ja pressut siihen pintaan.
Julkisivun ja tuulensuojalevyjen väliin tarvitaan tuuletusrako, ja vastaava mestari sai ylipuhuttua että ristiinkoolaus on hyvä vaihtoehto. Pintaan tulee vaakapaneelit, joten pelkkä pystykoolaus olisi ollut myös mahdollinen. Pelkkä pystykoolaus tekee kuitenkin sen että ikkunoiden ja ovien kohdalle syntyy umpinaisempia paikkoja jossa ilma ei vaihdu yhtä hyvin. Viereisten seinien välille syntyy tuulella myös paine-eroja joka voi edesauttaa että tuuli puskee raoista sisään. Näillä perusteilla päätin sitten että haluan ristiinkoolauksen, jossa alempi (22 mm, k900) lauta on vaakatasossa ja päällimmäinen (32 mm, k600) lauta pystyssä. No eipä siinä vielä kaikki, kun halusin vielä varmistaa että tuulensuojalevyjen saumoista ei vuosien saatossa ala puhuri puskemaan sisään. Levyjen pystysaumat olisi ollut helppo varmistaa pelkällä pystykoolauksella, mutta ristiinkoolauksella ei mennyt niin helpoksi. Päätin sitten että leikkaan 9 mm vanerista 80 mm leveitä suikaleita jotka naulaan levyjen saumoihin. Vanerit jäävät tietysti sitten pystykoolauksen alle piiloon, mutta vanerin ja laudan väliin jää sopiva 13 mm rako. Koolausten lisäksi väsäsin väliaikaisen telineen VILPille tallin eteläpäätyyn parista kevytsoraharkosta. Täytyy vaihtaa se tukevampaan ensi kesänä, mutta jospa tuo tuossa pysyisi tämän talven. ![]() Sitten kun lisäkastuminen oli estetty niin tein joitakin viiltoja höyrynsulkukun ja viritin puhaltimen kuivaamaan seinää sisäpuolelta. Vajaa viikon puhaltelun jälkeen pinnat tuntui kuivalta ja väliaikainen lämmitys voitiin taas kytkeä pois päältä. Kunhan saan kipsilevyt oviaukkojen ympärille niin meinasin sitten asentaa nosto-ovet ja sähkökeskuksen. Sen jälkeen pitäisi saada lattialämmitys päälle. ![]() Tänään sitten tuli kipsilevyjä. Suorien levyjen (ei reunaohennettu) saaminen ei ollutkaan niin helppoa. Gyprocilla on hinnastossa mutta EK:ta ei ole varastossa. Eivätkä lähteneet tekemään näin pientä tilausta minulle. Knaufin kautta onneksi sitten sai tilauksen sisään. Välikätenä oleva K-rauta oli tilannut tietenkin väärän kokoista levyä, mutta kuorma-auto saatiin käännytettyä takaisin tehtaalle ennen kuin pääsi tänne Etelä-Suomeen. Yksi kuorma-auto kävi eilen pihassa kääntymässä ja toteamassa että ei mahdu nostamaan levyjä talliin. Tänään uusi yritys, ja "iso" talli alkoi tuntua varsin pieneltä pilkin kanssa heiluessa. ![]() Useamman yrityksen ja temppuilun jälkeen levyt saatiin kuitenkin haluttuun paikkaan. Siinä nyt sitten on melkein 5 tonnia kipsilevyä siististi pinossa. ![]() |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Ai niin, unohtui vielä äskeisestä että kävin tänään ostamassa Torista bongatun ilmanvaihtokoneen. Käyttämätön Valloxin 90 SE ristivastavirta-kone DC-moottorisilla puhaltimilla. Vähän huonommallakin olisi varmaan selvinnyt, mutta kun koittaa käytettynä löytää niin se on sattumasta kiinni millaisia koneita tulee vastaan.
![]() |
![]() |
Luokat |
autonostin, autotalli, autotalliprojekti, lattialämmitys, maalämpö, nosturi, pitkästä rakentaminen, rakennusohje, rakentaminen, siltanosturi, talliprojekti, vilp |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hj-61 käynnissä pysymis ongelma! | datsun 3.3d | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 10.07.2014 21:36 |
OHI: 11.10. Hakumoottorin uudelleenindeksointi käynnissä | Lars | Uutiset | 0 | 11.10.2012 04:53 |
Jeep 2.1 TD ei pysy käynnissä | Mikedeus21 | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 02.10.2009 16:33 |
salainen operaatio käynnissä poliisilla ja puolustus voimilla suomen ilmatilassa | toyota4x4 | Chit-Chat | 5 | 14.06.2009 09:47 |
Range 3.5 efi, lievä notkahdus käynnissä | Paavo | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 24.05.2006 16:22 |