![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() No ehjät renkaathan tuossa pytyssä oli. Männässäkin näyttäis olevan teräsvahvistus. laakeriliuskatkin näytti uudehkoilta. Liekkö joku aiempi vaurio? Täytyy puskea loputkin männät pihalle jos siellä olis rikkinäisiä renkaita. 0.025mm oli pytty soikea, ja muutenkin spekseissä. Hoonaamalla lähden viemään tätä eteenpäin. Edit 28.10 Ei noisssa mitään teräsvahvistuta ollu. Ylin ura 3.05mm ja uran ja renkaan välinen gäppi 0.75mm (speksi 0.2mm max ainakin sen korjausmanuaalin mukaan). Alumiinia tursunnu urasta ulospäin, ja se näytti teräsvahvikkeelta. Ilmeisesti jotain tapahtunu aiemmin kun oli kankikin vaihdettu.....
Viimeksi muokannut Radis : 28.10.2015 10:49 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
mistä uudet männät?
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
mistä uudet männät?=> Karin autotarvike Kirkkonummella vois toimittaa Japanilaisia teräsvahvisteisia Kikumoto mäntiä 780€ sarja. Mahlen mäntiä saatavilla maaliskuussa (yli 200€ kpl).
Lipponen myy rebuild-kittiä jossa 1mm ylikoon männät. Toimitusaika 1-2wks (tulee Ranskasta) => Kai siltä standaridimäntäsetillä varustettua sarjaa saa ostettua mutta Ranskan varastolla ei juuri nyt ollu standarikokoa. Mulle tulee tällä palstalla myynnissä olleet Ausseista tilatut teräsvahvisteiset männät. Viimeksi muokannut Radis : 01.11.2015 22:16 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Aihetta sivuten.
Avasin eilen oman "vara" 12h-t:n. 640tkm oli ajettu vesien kanssa ja sit sen muutaman kymmenen kilsaa ilman. Tai kannen otin jo aikaisemmin kun pahvi vikaisena ostin. Männät nostin pois ja siinä hommassa katkesi muutamasta ylin rengas. Kaikista männistä oli ylin ura venynyt sen verran ettei tarvi mittailla välyksiä. 1.n mäntä oli kaiken pahin, rengas poikki ja hakannut uran leveäksi. Männän tapin laakerikin oli väljä ykkös sylinterissä. Mutta sylintereissä ei ollut vielä naarmuja ja hooni jäljetkin erottuivat selkeästi. Tämä moottori laitetaan nyt varastoon ja haalitaan dollarit roodogs rebuilt kit:tiin. Nyt vaan pitää toivoa että noi muut 12h-t toimii vielä niin kauan että tämä vara moottori saadaan kuntoon.
__________________
PäHäMa MMC Slck |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Miks ne muuten yleensä alkaa porsia sielt ykkösest ?
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Mä en oo oikein moottori mies mutta luulen että kylmään ja kuumaan veteen liittyy ykkös sylinterin ongelmat.
__________________
PäHäMa MMC Slck |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Kaikki männät oli samanlaisia eikä missään ollu katkenneita renkaita. Horot urat kaikissa. Oliskohan ne syynä ohivuotoon?
=> Edit 29.10. Oli turbo roiskinu öljyä lokasuojaan. Ilmeisesti pössäyttely johtui tuosta kuluneesta turbosta. Sitten se suodattimen jalka lienee syynä siihen ulkoiseen vuotoon. Nuo selittää sen öljyn syömisen. Mutta mitenkäs se huohotus... pystyyköhän turbosta karkaamaan painetta paluuputkea pitkin öljytilaan??? Kartiokkuus ja soikeus ja mittaheitto pyttyjen kesken kaikki 0.03mm sisällä pytyissä. Paitsi ongelmapytyssä kartiokkuus on max 0.05mm. Tuokin tulee siitä että pytyn alareuna on noin 0.02 -0.03mm tiukempi kuin muissa pytyissä. Liekkö se syynä erilaiseen kulumiseen? Oiskohan tuota pyttyä syytä hoonata alareunasta enempi? Sitten onks tommonen silikoni nyt hyvä ratkaisu kannentiivisteessä? Edit 2.11. => Siinä tiivistessä onkin näemmä musta pinnoitus, jota tuo tavara on tuossa kuvassa. Viimeksi muokannut Radis : 02.11.2015 10:03 |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
1-pyttyä vähän hoonailtu tänään. Pitäskö tuommoset saada miten hyvin pois?
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Ny on kaikki pytyt hoonattu. Tuossa ennen ja jälkeen kuvat sekä yleiskuvaa kaikista pytyistä. Eipä se ongelmapytty ollutkaan suuritöisin.
Miltei jokaiseen pyttyyn jäi tuommonen puolikuuu klo10:ssä keulastapäin katsttuna. No sellaset siihen nyt jäi... saapa nähdä aiheuttavatko ongelmia. Eipä se kartiokkuus tai soikeus juuri muuttunu. Viimeksi muokannut Radis : 31.10.2015 22:50 |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Speksit: Tappi : 32.000- 32.012 mm Pusla: 32.008- 32.020 mm Standardivälys: 0.004-0.012 mm Puslan vaihtorajavälys: 0.03 mm Ei oikein tönäri riitä mittauksiin (tarkkus 0.03mm)..... No öljyt kuivattuna uuden tapin kanssa heiluu ja hieman kolisee (kuitenkin vähän vähemmän kun vanhan tapin kanssa.). Noilla speksin välyksillä tusikin tuommosia havaintoja sais?? No tilasin Tamgearsilta uudet puslat ja vien koneistamolle sovitukseen. kotikonstein ei taida tuo sovitushoonaus onnistua, ja kun ei oo noita mittavälineitäkään... |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Tuommosella trigonometrisella menetelmällä arvioin tuota välystä. Näyttäis että välykset oli 0.035- 0,06 mm välillä.
Eli kun a= 31mm (puslan leveys), b= 190mm (tapin yläpinnasta kangen ja laakerikannen liitoskohtaan), c:n ollessa esim 0.45mm on välys 0.07mm Tuon mitan c mittasin laittamalla kaksi kankea saman tapin kanssa yhteen ja mittasin maksimivälyksen kankien välistä, tuloksena siis 4*c. Tuosta saa siis kahden kangen kesimääräsien välyksen eli kun jakaa mittatuloksen neljällä. Eli välyks noissa mun puslissa uudella tapilla tuolla tavalla arvioiden on viisinkertainen speksiin nähden. Onkohan tuossa menetelmässä mitään järkeä? Edit => Ylläolevaa teksitiä korjattu. Pieni ajatusvirhe jäi: tuo mittatulos tulee jakaa 4:llä. Mittaus tehdään niin että ne kanget käännetään ensin lähelle toisiaan, mitataan niiden välinen rako esim siitä laakerikannen ja kangen liitoskohdan reunasta, nollataan tönäri, käänetään kanget niin että rako on maksimi, ja mitataan uudestaan. Silloin mittatulos on 4*c. Kanget ei sais liukua yhtään tapin akselin suuntaisesti. Riittävän monta kertaa kun tuon toistaa niin pääsee jonkinlaiseen käsitykseen mittauksen tarkkudesta. Noissa kangissa tuo tuon menetelmän mukaan välys tuossa kohtaa mtattuna sais olla 0.1-0.3mm välillä jotta menis standardivälykseen. No hylkyraja ylittyy noissa mun kangissa joten puslat menee vaihtoon. Tuo mitta b (190mm) on mitattu viivoottimella joten se on vain suuntaa antava, kuten tää koko mittajärjestelykin. Mutta kyllä tällä jonkinlaisen käsityksen pitäis saada onko vaihtokunnossa vai ei. Edit=> koneistamon mittausten perusteella välykset oli 0.09-0.03 välillä. Ja tekivät kanget uusilla puslilla sadasosamillin välykselle (sanoi että alle satkun - puolitoista satkua). Tuolla mittamenetelmällä sain tulokseksi 0.009-0.014mm keskimääräiset välykset. Eli kyllä tää aika tarkka menetelmä on. Viimeksi muokannut Radis : 12.11.2015 19:53 |
#13
|
|||
|
|||
![]() Tieto luo tuskaa, varsinkin jos.. Auto on SUOMESSA museo-ikäinen.
Siis jos tuo välys on pienentynyt, ja alkuperäisten osin välys ei ole aiheuttanut mitään toimenpiteitä/ongelmia, niin varmaan toimii hamaan tulevaisuuteen....
Siis jos tuo 12h-t on kyytinnyt HJ-61:stä yleensä 500-1000 tkm pelkillä suodattimien ja öljyjen vaihdolla (tuota Moottoriöljyä on täytynyt Lorottaa koneseen aika paljon, vaikka ei olisi tarvinut lisätä) Siis vaikka välykset aiheuttaa ongelmia kestävyyteen, niin jos -80 luvun öljyt on vaatimus, niin 2010+ öljyillä noilla raja-arvoilla olevilla välyksillä vois päästä """" 25% taikka jopa 50% lisää"""" Siis tuolle rempatulle 12h-t :lle kilometrejä on edessä reilusti yli 100 tkm, toki seuraavan 10v aikana alkaa tulla kumi yms osien loppumista.... aika tekee tehtävänsä. |
![]() |
Luokat |
moottori, sylinteri, toyota |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään 12H-T | HekaNRT | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 05.08.2012 22:37 |
Ostetaan 12H-T pata | Eskimo | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 12.10.2011 21:32 |
2H/12H-T | Grau | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 13.07.2011 11:32 |
Myyty 12H-T:n ahtoputket | lepoantti | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 23.05.2011 05:56 |
12h-t | hj | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 05.08.2008 09:39 |