Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.10.2015, 22:47
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ja nuo urat ei näytä pahalta, uskosin että lähtee hoonaamalla.
Jopa porakoneeseen laitetulla halpis hoonilla tuon vois yrittää hoonata, toki parempi tulisi koneistamon ammattimallilla....

Jos tulee ns. normaalikäyttöön/pikkaisen piristetty, niin:

Jos budjetti on tiukka, niin minä tekisin hoonauksen itse, ja en välittäisi juurikaan tuosta sylinterin maksimihalkaisijasta.... enempi huolettaisi tuo sylinterin kartiokkuus/soikeus. ja säästyneet rahat käyttäsin alkuperäiseen kannentiivisteeseen yms.

Ja jos hoonaat itse, niin hoonaa kaikki muut pytyt ensin, että kivet kuluisi oikeaan muotoon, ennen kuin alat hoonaamaan tuota ongelmasylinteriä.
(Jos aloitat uusilla kivillä tuosta pytystä, niin kivet alkaa todennäkoisemmin soimaan/värähtelemään, ja silloin homma "kusee"...

Ja hoonaus jäljet "pitää/pitäisi" olla alkuperäisessä kulmassa, siis tarvitset porakoneen, joka pyörii todella hitaasti.... ja tuo hoonaus täytyy tehdä märkänä....

Minä olen tehnyt kannen pulttien, muoviputkien pätkien ja kovalevyn avulla telineen, että tuo "TeeSeItse-" Bilteman hooni ei painu liian syvälle (kampiakselin laakeripukit) eikä liian ylös (kivet eivät nouse sylinteristä ylös enempää kuin 1/4 pituudestaan.) ja hoonaus tapahtuisi sylinterin suuntaisesti.

Ja tuo "märkähoonaus:" Itse olen käyttänyt hoonauksessa "nesteenä/huuhteluaineena" varmaan reilua 10 eri "litkua" ja taannoin yhden kerran kuivana.

Helpointa on voidella vedellä, mutta kivet alkavat "soimaan" helposti....
Diesel on hyvä kompromissi, ja valopetrooli myös (ei haise) molemmilla kivet työstää tyydyttävästi... siis minimissään "tippa/pari sekunnissa" , siis neste huuhtoo kaiken pois...


Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 27.10.2015 22:49 Perustelu: siis nyt koneesta lisätietoa
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 28.10.2015, 11:56
Radis:n Avatar
Radis Radis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.12
Sijainti: Inkoo
Viestit: 344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ja nuo urat ei näytä pahalta, uskosin että lähtee hoonaamalla.
Jopa porakoneeseen laitetulla halpis hoonilla tuon vois yrittää hoonata, toki parempi tulisi koneistamon ammattimallilla....

Jos tulee ns. normaalikäyttöön/pikkaisen piristetty, niin:

Jos budjetti on tiukka, niin minä tekisin hoonauksen itse, ja en välittäisi juurikaan tuosta sylinterin maksimihalkaisijasta.... enempi huolettaisi tuo sylinterin kartiokkuus/soikeus. ja säästyneet rahat käyttäsin alkuperäiseen kannentiivisteeseen yms.

Ja jos hoonaat itse, niin hoonaa kaikki muut pytyt ensin, että kivet kuluisi oikeaan muotoon, ennen kuin alat hoonaamaan tuota ongelmasylinteriä.
(Jos aloitat uusilla kivillä tuosta pytystä, niin kivet alkaa todennäkoisemmin soimaan/värähtelemään, ja silloin homma "kusee"...

Ja hoonaus jäljet "pitää/pitäisi" olla alkuperäisessä kulmassa, siis tarvitset porakoneen, joka pyörii todella hitaasti.... ja tuo hoonaus täytyy tehdä märkänä....

Minä olen tehnyt kannen pulttien, muoviputkien pätkien ja kovalevyn avulla telineen, että tuo "TeeSeItse-" Bilteman hooni ei painu liian syvälle (kampiakselin laakeripukit) eikä liian ylös (kivet eivät nouse sylinteristä ylös enempää kuin 1/4 pituudestaan.) ja hoonaus tapahtuisi sylinterin suuntaisesti.

Ja tuo "märkähoonaus:" Itse olen käyttänyt hoonauksessa "nesteenä/huuhteluaineena" varmaan reilua 10 eri "litkua" ja taannoin yhden kerran kuivana.

Helpointa on voidella vedellä, mutta kivet alkavat "soimaan" helposti....
Diesel on hyvä kompromissi, ja valopetrooli myös (ei haise) molemmilla kivet työstää tyydyttävästi... siis minimissään "tippa/pari sekunnissa" , siis neste huuhtoo kaiken pois...
Kiitos paljon vinkeistä. Näitä ohjeita noudattaen Bilteman hoonilla eteenpäin. Täytyy vielä mitata sylinterit männät irti, niin selviää tuo kartiokkuuskin. Ongelmasylinterissä oli mäntä paikallaan mitattavissa noin 0.02mm kartioituneisuutta, alhaalla tiukempi.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
moottori, sylinteri, toyota


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään 12H-T HekaNRT O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 05.08.2012 22:37
Ostetaan 12H-T pata Eskimo O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 12.10.2011 21:32
2H/12H-T Grau Tekniikka & Jutustelu 10 13.07.2011 11:32
Myyty 12H-T:n ahtoputket lepoantti O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 23.05.2011 05:56
12h-t hj Tekniikka & Jutustelu 6 05.08.2008 09:39


Sivu luotu: 13:45 (GMT +2).