![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Aihetta sivuten. Avasin eilen oman "vara" 12h-t:n. 640tkm oli ajettu vesien kanssa ja sit sen muutaman kymmenen kilsaa ilman. Tai kannen otin jo aikaisemmin kun pahvi vikaisena ostin. Männät nostin pois ja siinä hommassa katkesi muutamasta ylin rengas. Kaikista männistä oli ylin ura venynyt sen verran ettei tarvi mittailla välyksiä. 1.n mäntä oli kaiken pahin, rengas poikki ja hakannut uran leveäksi. Männän tapin laakerikin oli väljä ykkös sylinterissä. Mutta sylintereissä ei ollut vielä naarmuja ja hooni jäljetkin erottuivat selkeästi. Tämä moottori laitetaan nyt varastoon ja haalitaan dollarit roodogs rebuilt kit:tiin. Nyt vaan pitää toivoa että noi muut 12h-t toimii vielä niin kauan että tämä vara moottori saadaan kuntoon.
__________________
PäHäMa MMC Slck |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Miks ne muuten yleensä alkaa porsia sielt ykkösest ?
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Mä en oo oikein moottori mies mutta luulen että kylmään ja kuumaan veteen liittyy ykkös sylinterin ongelmat.
__________________
PäHäMa MMC Slck |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Kaikki männät oli samanlaisia eikä missään ollu katkenneita renkaita. Horot urat kaikissa. Oliskohan ne syynä ohivuotoon?
=> Edit 29.10. Oli turbo roiskinu öljyä lokasuojaan. Ilmeisesti pössäyttely johtui tuosta kuluneesta turbosta. Sitten se suodattimen jalka lienee syynä siihen ulkoiseen vuotoon. Nuo selittää sen öljyn syömisen. Mutta mitenkäs se huohotus... pystyyköhän turbosta karkaamaan painetta paluuputkea pitkin öljytilaan??? Kartiokkuus ja soikeus ja mittaheitto pyttyjen kesken kaikki 0.03mm sisällä pytyissä. Paitsi ongelmapytyssä kartiokkuus on max 0.05mm. Tuokin tulee siitä että pytyn alareuna on noin 0.02 -0.03mm tiukempi kuin muissa pytyissä. Liekkö se syynä erilaiseen kulumiseen? Oiskohan tuota pyttyä syytä hoonata alareunasta enempi? Sitten onks tommonen silikoni nyt hyvä ratkaisu kannentiivisteessä? Edit 2.11. => Siinä tiivistessä onkin näemmä musta pinnoitus, jota tuo tavara on tuossa kuvassa. Viimeksi muokannut Radis : 02.11.2015 10:03 |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
1-pyttyä vähän hoonailtu tänään. Pitäskö tuommoset saada miten hyvin pois?
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Ny on kaikki pytyt hoonattu. Tuossa ennen ja jälkeen kuvat sekä yleiskuvaa kaikista pytyistä. Eipä se ongelmapytty ollutkaan suuritöisin.
Miltei jokaiseen pyttyyn jäi tuommonen puolikuuu klo10:ssä keulastapäin katsttuna. No sellaset siihen nyt jäi... saapa nähdä aiheuttavatko ongelmia. Eipä se kartiokkuus tai soikeus juuri muuttunu. Viimeksi muokannut Radis : 31.10.2015 22:50 |
#8
|
||||
|
||||
![]()
jaaha 600tkm huolto?
![]() ite oisin kyllä kaivanu lohkon pöydälle ja vieny koneitamolle, jos kerran uudet männät jne tulee? samalla tasopinta suoraks ja puhtaaks. ja orkkis pahvi ilman muuta. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Ja jos ei aivan oo peukalo keskellä kämmentä asennuspuuhissa niin tarvikepahvikin kestää. Victor reinz-pahvilla kasasin oman 1HD-T:n ja 100 000km menty nyt ilman ongelmia. Ei ollu halvin mutta neljäsosa orkkiksen hinnasta. Tais hodariin maksaa jonku 120€ ja ihan laatumerkki. Oli näpeissäkin tarkasteltuna jotenkin laadukkaamman oloinen ku orkkis, jotain mustaa "tefloni" pinnotetta tms ja tarkka koneistus, kun taas orkkis näytti siltä niinku joku lukiolaispoika olis pikku pöhnäs puukkosahalla vääntäny millisestä pellistä.
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan. Toyota crown rs50 OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta) Plus muita romuja |
#10
|
|||
|
|||
![]() Hinnoista....Lainaus:
Ja tuohon laatuun en komentoi muuta, kuin että: Minusta nuo orkkis osat on laadultaan/viimmeistelyltään paljon parempia, kuin 90 prosenttia tarvikkeista; kiertokangen laakerit on tuon vanhan hodarin häpeäpilkku: uudemmissa ne kestää... |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
No sylinterit on hoonauksenkin jälkeen edelleen spekseissä, lukuunottamatta noita puolikuita Orkkis pahvi tulee. |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Speksit: Tappi : 32.000- 32.012 mm Pusla: 32.008- 32.020 mm Standardivälys: 0.004-0.012 mm Puslan vaihtorajavälys: 0.03 mm Ei oikein tönäri riitä mittauksiin (tarkkus 0.03mm)..... No öljyt kuivattuna uuden tapin kanssa heiluu ja hieman kolisee (kuitenkin vähän vähemmän kun vanhan tapin kanssa.). Noilla speksin välyksillä tusikin tuommosia havaintoja sais?? No tilasin Tamgearsilta uudet puslat ja vien koneistamolle sovitukseen. kotikonstein ei taida tuo sovitushoonaus onnistua, ja kun ei oo noita mittavälineitäkään... |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Tuommosella trigonometrisella menetelmällä arvioin tuota välystä. Näyttäis että välykset oli 0.035- 0,06 mm välillä.
Eli kun a= 31mm (puslan leveys), b= 190mm (tapin yläpinnasta kangen ja laakerikannen liitoskohtaan), c:n ollessa esim 0.45mm on välys 0.07mm Tuon mitan c mittasin laittamalla kaksi kankea saman tapin kanssa yhteen ja mittasin maksimivälyksen kankien välistä, tuloksena siis 4*c. Tuosta saa siis kahden kangen kesimääräsien välyksen eli kun jakaa mittatuloksen neljällä. Eli välyks noissa mun puslissa uudella tapilla tuolla tavalla arvioiden on viisinkertainen speksiin nähden. Onkohan tuossa menetelmässä mitään järkeä? Edit => Ylläolevaa teksitiä korjattu. Pieni ajatusvirhe jäi: tuo mittatulos tulee jakaa 4:llä. Mittaus tehdään niin että ne kanget käännetään ensin lähelle toisiaan, mitataan niiden välinen rako esim siitä laakerikannen ja kangen liitoskohdan reunasta, nollataan tönäri, käänetään kanget niin että rako on maksimi, ja mitataan uudestaan. Silloin mittatulos on 4*c. Kanget ei sais liukua yhtään tapin akselin suuntaisesti. Riittävän monta kertaa kun tuon toistaa niin pääsee jonkinlaiseen käsitykseen mittauksen tarkkudesta. Noissa kangissa tuo tuon menetelmän mukaan välys tuossa kohtaa mtattuna sais olla 0.1-0.3mm välillä jotta menis standardivälykseen. No hylkyraja ylittyy noissa mun kangissa joten puslat menee vaihtoon. Tuo mitta b (190mm) on mitattu viivoottimella joten se on vain suuntaa antava, kuten tää koko mittajärjestelykin. Mutta kyllä tällä jonkinlaisen käsityksen pitäis saada onko vaihtokunnossa vai ei. Edit=> koneistamon mittausten perusteella välykset oli 0.09-0.03 välillä. Ja tekivät kanget uusilla puslilla sadasosamillin välykselle (sanoi että alle satkun - puolitoista satkua). Tuolla mittamenetelmällä sain tulokseksi 0.009-0.014mm keskimääräiset välykset. Eli kyllä tää aika tarkka menetelmä on. Viimeksi muokannut Radis : 12.11.2015 19:53 |
#14
|
|||
|
|||
![]() Tieto luo tuskaa, varsinkin jos.. Auto on SUOMESSA museo-ikäinen.
Siis jos tuo välys on pienentynyt, ja alkuperäisten osin välys ei ole aiheuttanut mitään toimenpiteitä/ongelmia, niin varmaan toimii hamaan tulevaisuuteen....
Siis jos tuo 12h-t on kyytinnyt HJ-61:stä yleensä 500-1000 tkm pelkillä suodattimien ja öljyjen vaihdolla (tuota Moottoriöljyä on täytynyt Lorottaa koneseen aika paljon, vaikka ei olisi tarvinut lisätä) Siis vaikka välykset aiheuttaa ongelmia kestävyyteen, niin jos -80 luvun öljyt on vaatimus, niin 2010+ öljyillä noilla raja-arvoilla olevilla välyksillä vois päästä """" 25% taikka jopa 50% lisää"""" Siis tuolle rempatulle 12h-t :lle kilometrejä on edessä reilusti yli 100 tkm, toki seuraavan 10v aikana alkaa tulla kumi yms osien loppumista.... aika tekee tehtävänsä. |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Venttiilihommat hoituvat kivasti sohvapöydällä. Ihme kyllä ilman hellasäröä.
Sisään katkennut pakosarjan pinnapulttikin kiertyi ulos kivasti autoilualan pilailukaupan pistepuikolla. Jospa huomenna sais kanget koneistamolta niin vois survia männän pesiinsä. Niin ja Tamgearsin puslat ovat Japanilaisia, niin kuin PH75 arveli. |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Noniin kanget pöydällä ja männän uunissa lämpiämässä noin 60asteeseen. Koneen kasaantuminen lähenee.
Mittausmenetelmä osoittautui yllättävän tarkaksi. Siitä lisää editoituna vanhaan kommenttiin. |
![]() |
Luokat |
moottori, sylinteri, toyota |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään 12H-T | HekaNRT | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 05.08.2012 22:37 |
Ostetaan 12H-T pata | Eskimo | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 12.10.2011 21:32 |
2H/12H-T | Grau | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 13.07.2011 11:32 |
Myyty 12H-T:n ahtoputket | lepoantti | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 23.05.2011 05:56 |
12h-t | hj | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 05.08.2008 09:39 |