![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1826
|
||||
|
||||
![]()
Omassa XJ:ssä kävi sillä tavalla, että vakaaja joskus katkesi. Silloin 4,5" korotusosat oli käytännössä uudet (jouset, iskarit, tukivarret puslineen, panhardin kiinnitykset korjattu) vielä ja maastossa niillä ei ollut juurikaan ajettu. Katsastuskonttorin pihassa sitten odotellessa huomasin tuon vakaajan katkenneen... Eli ei sillä silloin juuri mitään vaikutusta ollut. Ajelin kyllä aiemmin ihan tietoisesti tiellä vakaaja irroitettuna testimielessä, eikä silloinkaan havaittavaa vaikutusta ollut sillä, normaaleilla tuollaisella autolla käyttämilläni nopeuksilla, eli ihan tavan maantievauhdeilla.
Toki nykyään samassa autossa vaikutus on isokin, kun ne samaiset osat on kaikki löystyneet / kuluneet. |
#1827
|
||||
|
||||
![]()
Uutena varsinkin takalehdet on niin perhanan jäykät, että ne voi hyvinkin pitää auton kallistelut tehokkaasti kurissa. Kun lehtipakat ja vieterit on ajettu sisään muutamien metsäreissujen jälkeen, niin meno on ihan erilaista. Itsellä ei XJ:ssä aikanaan 3.5" pakat joustaneet juuri yhtään metsässä (ei ollut tankin panssaria, vetokoukkua eikä järeää puskuria), piti laittaa ensi alkuun takakonttiin parisataa kiloa hiekkasäkkejä ja käydä venyttelemässä autoa että sai paikat elämään
![]() XJ:ssä oli sekä 3.5" korotussatsilla - uudet etu- ja takajouset, kaikki uudet tukivarret, uudet ohjausosat, uusi panhardi - vakaaja auki kallisteli reilusti enemmän. Myöhemmin vaihtui 4.5" vietereihin, taakse eri pakat (OME:n 2.5" pakat, RE:n 3.5" pakat oli mielestäni vähän turhan jäykät) + pidemmät riiput + pieni korotus jousipetiin, ja pitkät tukivarret. Kallisteli vakaaja auki tiellä ihan selvästi edelleen. Takavakaaja oli irti alusta asti. ZJ:ssä jos otan etuvakaajan auki (takavakaaja on koko ajan kiinni), auto tuntuu mutkissa kuin ajaisi hyytelömaton päällä. Vakaaja kiinni ei kallistele enempää kuin mitä voi 3" korotetun 2 tonnia painavan auton kuvitella. Uskaltaa ihan huolella ajaa mutkatielläkin reilumpaa vauhtia ![]() On oikeasti aika käsittämätöntä, jos ei halkaisijaltaan 28mm:n vakaajan aukiolemista huomaisi kierrejousilla olevassa korotetussa autossa mitenkään ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 20.08.2015 08:02 |
#1828
|
||||
|
||||
![]()
Onkohan kuinka tyypillistä sisävalojen kytkimien kytkeytyminen itsestään pysyvästi? Viime syksynä syttyi toinen takapenkin kattovaloista ajossa eikä sammunut kuin polttimon irroituksella. Eilen piti sitten autoa siirtää ja akut oli ihan tyhjät. Käyntiin irtoakulla ja äsken sitten huomasin akkujen ollessa latauksessa, että nyt palaa se toinenkin eikä sammunut kuin smalla keinolla...
![]() |
#1829
|
||||
|
||||
![]()
On tyypillistä...mulla molemmat takaovet painokatkaisija rikki ja valot kokoajan päällä...etsin ite ensin vikaa muualta.
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#1830
|
||||
|
||||
![]()
mistähän tuota lähtis ettimään vikaa, -91 HO ja kylmänä kun räkäsee käyntiin ni tyhjäkäynti aivan helvetin korkeella ja välillä katkoo, eli ei meinaa kestää käynnissä. sit kun on lämmenny niin pyörii kun enkeli?
![]() ![]()
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
#1831
|
|||
|
|||
![]()
Bensatankista bensalähdöt tihkuttaa bensaa jostain läpi, onko muuta vaihtoehtoa kuin vaihtaa uus pumppu/anturiyhdistelmä?
Suolaisen hintaisia näin pikaisen googlauksen perusteella... :/ |
#1832
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#1833
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Mutta, vuoto on tuossa jossain kuvan punaisella laipalla. Pumppu toimii muuten hyvin, mutta tuosta laipasta tihkuttaa. Tuota laippaa ei vissiin saa erikseen? |
#1834
|
||||
|
||||
![]()
Tuleehan siihen toki lähetyskulut, ja sen päälle tulli (~5%) + alv. lisäksi. Mutta silti ihan kelpo hinta.
Lainaus:
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#1835
|
||||
|
||||
![]()
Ton saa korjattua vaikka tinaamalla. Pinnat vaan kunnolla puhtaaksi teräsharjalaikalla ja sit pilli käteen. Kolme-neljä vuotta sitten tuli samat oireet korjattua
|
#1836
|
|||
|
|||
![]() uudelleenkaapelointeja
Joopa, alkaa olee aika hapokkaan näköstä toi johto ja vielä akkua vaihtaessa loppuu pituuskin kesken taktisesti.
Minkäs pituset ja mitenkä paksut kaapelit tarviin, jos haluisin uusia XJ:n akkuun liittyvät paksummat kaapelit muuttamatta systeemin topologiaa kovin paljoa? Vähäsen siis lisämittaa jotta voi jatkossa sovitella paikalle millon mitäkin akkuja ja paremmat kengät. Mistä näitä kaapeleita ja kenkiä kannattais hankkia? |
#1837
|
||||
|
||||
![]()
niitä nyt saa vaikka motonetistä, maattojohtoja ja virtajohtoja eri paksuuksina ja mittoina, valmiiksi päiden kanssa. ite oon käyttäny ulkotiloihin käytettävää (masto) virtakaapelia 50mm^2 niin ei lopu kyky kuletella virtaa kesken :P mut hiukan overkill, joku 25mm^2 kykenee viemään jeepin tarviiman starttivirran tuon matkan eli sen puoli metriä enemmän kun riittävästi. ja hintakin on ihan toinen
![]() ![]()
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
#1838
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Omaan ajatusmaailmaan sopii esivalmisteet ihan hyvin siinä missä pitkästä tekeminenkin. Ajattelin vetää uuden kaapelin paikalle siinä vanhaa poistaessa ja siksi en ole ihan ensimmäisenä menemässä mallikappaleen kanssa kauppaan. Sehän ois ostaessa helpointa, mut sähkärin kokemus kertoo, että piuha menee helpoiten paikalle jos sen voi kiskoa vanhalla menemään. |
#1839
|
||||
|
||||
![]()
ei niitä paksumpia tarvia miusta vetää väkisin mihinkään, eihän siellä ole kun startille menevä päävirta ja maatto. vitsi kun mie tajusin vähän väärin tuon siun kyssärin
![]() ![]()
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
#1840
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#1841
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Haluan siis akun päähän tommosen kunnollisen akun napakengän: http://custombatterycables.com/image...with_wires.jpg Sille kaveriksi sitten kulloinkin tarpeellinen määrä ihan tavallisia kengitettyjä kaapeleita. Nyt kun siis osasin vihdoin täsmentää mitä varsinaisesti haluan ni osaan tännekin kertoa, että lähinnä sopiva kaapelin pituusmitta ja paksuusmitotus kiinnostaa, niillä tiedoilla osaan sitten hakea sopivan näköstä kaupasta. Kiitos neuvoneille, nyt pääsee eteenpäin ![]() |
#1842
|
|||
|
|||
![]()
Osaako joku kertoa minkä pituinen moniurahihna on 4litrasessa xj:ssä missä ei ole ilmastointia.
__________________
Näin kerran unta, ettei vi#u##anut yhtään! Toyotalla ei saa toosaa! |
#1843
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
CONTINENTAL 4060710 Elite® Poly-V Belt; 6 Ribs / Effective Length 71" / Outside Length 71.75" EffectiveLength MM 1805 €4.77 |
#1844
|
||||
|
||||
![]() FSM huoltomanuaali korjausopas
Jos kiinnostaa tehtaan huoltomanuaalit, niin tänne rekisteröitymällä löytyy useampaankin Jeeppiin FSM:t ilmaiseksi
![]() http://jeepslimited.com/index.php
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#1845
|
|||
|
|||
![]()
Mikäköhän tuossa minun jeepissä on menny persiilleen ko kuskin puolen pyörännavasta etäisyys kaaren tasalle on 105mm ja vänkärin puolella 80mm. Tarkoitan siis raideleveyttä, etu- ja takapäähän näissä vissiin eri raideleveydellä mutta ei se varmaan nuin pitäs olla.
|
#1846
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Panhard-tankohan tuon akselin paikan määrittää, joten katse sinne. |
#1847
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jos on, ja vielä alkuperäinen panhardi paikallaan niin siinähän se syy on. Etuakseli siirtyy enemmän kuskin puolelle autoa korottaessa -> pitää kompensoida säädettävällä panhardilla tai akselin kiinnikkeen kiinnitysreiän paikkaa vaihtamalla.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#1848
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Niin ja pellit ei oo solmussa ja mitattu ihan paino akselilla. Viimeksi muokannut Patajumi : 21.09.2015 21:49 |
#1849
|
||||
|
||||
![]()
Alkuperäisessä panhardissa ei ole säätöä.. eli tuskin siellä alkuperäinen on. Toisaalta ei minulla ainakaan ole tullut vastaan säädettävää panhardia, missä ei säätö riittäisi akselin keskittämiseen..
Kuva auttaisi asiaa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#1850
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Hilux LN65 jousitusmurheita...pikaisia vastauksia toivoen. | 754 | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 17.09.2010 09:10 |
Taasen jeep xj kysymyksiä | NORT | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 11.12.2009 09:09 |
Jeep Grand Cherokee (kysymyksiä) | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 13.09.2008 11:40 |
Boorittamista (kysymyksiä/vastauksia/kuvia) | SuurSyömäri | Tekniikka & Jutustelu | 24 | 23.11.2005 19:59 |
Jeep Wrangler kysymyksiä | Tepa | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 12.01.2004 14:13 |