Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.07.2015, 12:14
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Miten muuten tietääkö kukaan saako autossa olla kahta kytkettävää jarrupoljinta

Eli auton oman polkimen viereen traktori tyylisesti soljella yhdistettävä takimmaisen akselin jarru järjestelmä

Joku sopiva nelikon risukeula ripustaa taka-akselin taakse ja siihen ilmapussit sais vedon ja nostotelin ja jopa ohjauksenkin (hydrauli taka-akseli taitaa olla sallittu ainakin joissain roska-autoissa niitä kait on)
Miksi se takimmaisen akselin jarru pitäis olla omalla polkimella? Kuulostaa melko vaaralliselta patentilta tollanen raktoripoljin, eikä niitä nykykoneissa taida juurikaan olla, liikennetraktorissa jopa kielletty.

Toi nostoakseli on paaljon helpompi, halvempi ja yksinkertaisempi toteuttaa jäykällä akselilla kuin retkukeulan osilla.
Noita puimuriakseleita on ihan missä tahansa kuorma-autossa mihin se on haluttu, ei ole mitään tiettyyn tarkoitukseen olevaa autoa mihin sen saa.

Aloittajan kyssäriin, eikö tuo onnistuisi tavan jakolaatikolla minkä asentaa väärin päin, eli voima menee sisään takakardaanin lähdöstä, kolmannelle akselille voima menee sisäänmeno akselilta ja tokalle etuakselin lähdöstä. Esimerkiksi NP205 askilla saadaan se irti kytkettävä akseli, ja toisaalta NP203 askilla saadaan lukittavalla keskitasauspyörästöllä varustetta teliveto, ei sit pännää niin kovin vastaan tiukassa käännöksessä ku lukko on auki.

__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96

Viimeksi muokannut HeikkiH : 25.07.2015 12:24
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.07.2015, 19:33
Nalle:n Avatar
Nalle Nalle ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 16.12.03
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.665
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH Näytä viesti
Aloittajan kyssäriin, eikö tuo onnistuisi tavan jakolaatikolla minkä asentaa väärin päin, eli voima menee sisään takakardaanin lähdöstä, kolmannelle akselille voima menee sisäänmeno akselilta ja tokalle etuakselin lähdöstä. Esimerkiksi NP205 askilla saadaan se irti kytkettävä akseli, ja toisaalta NP203 askilla saadaan lukittavalla keskitasauspyörästöllä varustetta teliveto, ei sit pännää niin kovin vastaan tiukassa käännöksessä ku lukko on auki.
No mutta tuossahan olisi kenties ideanpoikanen kasassa... Mitenkähän tuo toimisi Suzukin jakolaatikolla? Siinähän on irtojakis.. Tai Hiluxin jakolaatikolla ja nimenomaan sillä itse jakolaatikko-osalla, josta olisi pikkupuolen ohjaus poistettu painonsäästösyistä kokonaan. Ja miksei Nivan jakolaatikollakin..

Ideahan alkaa kehittyä, kun porukalla pohtii ja alkaahan näitä systeemejä löytymään, kun oikein ravistelee.
__________________
Minulla on huonoja ja hyviä uutisia.. Huonot uutiset on ne, että täällä ei ole mitään muuta syötävää, kuin poronpaskaa.. Hyvät uutiset on ne, että sitä paskaa on paljon.
-Reino Hiltunen, Koe-eläinpuisto
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.07.2015, 20:04
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH Näytä viesti
Miksi se takimmaisen akselin jarru pitäis olla omalla polkimella? Kuulostaa melko vaaralliselta patentilta tollanen raktoripoljin, eikä niitä nykykoneissa taida juurikaan olla, liikennetraktorissa jopa kielletty.

Toi nostoakseli on paaljon helpompi, halvempi ja yksinkertaisempi toteuttaa jäykällä akselilla kuin retkukeulan osilla.
Noita puimuriakseleita on ihan missä tahansa kuorma-autossa mihin se on haluttu, ei ole mitään tiettyyn tarkoitukseen olevaa autoa mihin sen saa.
.
Pakuun vaan ei taida suomessa saada tehdä ylimääräistä akselia "ryöstämällä" takajarrupiiristä
Ja taitaa olla niin, et 2 piiristä ei saa muuttaa 1+1 piiriseksi joilloin alkuperäisakselit ois etupiirissä ja teli takapiirissä
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.07.2015, 07:26
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Pakuun vaan ei taida suomessa saada tehdä ylimääräistä akselia "ryöstämällä" takajarrupiiristä
Ja taitaa olla niin, et 2 piiristä ei saa muuttaa 1+1 piiriseksi joilloin alkuperäisakselit ois etupiirissä ja teli takapiirissä
Ei tuossa kolmannen akselin jarruissa ole mitään ongelmaa jos sille kolmannelle akselille yleensä saa luvat. Haaroitetaan kakkos akselilta siten että kakkosen vasemmalta menee linja kolmosen oikealle ja kakkosen oikealta kolmanne vasemmalle. Näin pysyy edes jotenkin suuntavakaus jarruttaessa jos toinen piiri vuotaa.

Tuo jakolaatikko väärinpäin rakenne on vanha juttu, muistaakseni oli 90-luvulla toteutettu K30 Chevyyn tuolla rapakon takana. Yritin kaivella k.o lehteä missä se on esitelty, mutta toistaiseksi ei ole löytynyt.

Mutta tuossa Chevolet D60 6x6:ssa esimerkki (17. kuva) miten kolmannen akselin kardaanin ujuttaa perille.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 28.07.2015, 15:56
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Talking

Range Roverin suomenkielisen korjausohjekirjan AKM 4082, sivulta 90.00.04, löytyy tuollainen teksti josta ei todennäköisesti ole hiluxin kanssa mitään apua:



Onha noita tehty vetävälläkin akselilla, mutta tuossa ei siitä ole mainintaa...
__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 28.07.2015, 19:37
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.696
Perusasetus

muuten kyllä idea kuulostaa hyvältä, mutta mitä etuja sillä on että saa erivauhtia pyörittää eri akseleita? keppejä ois hytissä ku lentokonneessa ja aina miettiä mikä mihinki vaikutti
itse tekisin semmosen laatikon ihan normaalin jakolaatikon perään millä saa takakartaanin haarotettua. ketjuvälitys ja öljykylpy sinne niin se kestää kyllä iät ja ajat siellä eikä tule pöljän painava.
toki saahan se painaa ku on lisäakseli sitä kannattelemassa
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 28.07.2015, 22:02
Nalle:n Avatar
Nalle Nalle ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 16.12.03
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.665
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja smgt Näytä viesti
muuten kyllä idea kuulostaa hyvältä, mutta mitä etuja sillä on että saa erivauhtia pyörittää eri akseleita? keppejä ois hytissä ku lentokonneessa ja aina miettiä mikä mihinki vaikutti
itse tekisin semmosen laatikon ihan normaalin jakolaatikon perään millä saa takakartaanin haarotettua. ketjuvälitys ja öljykylpy sinne niin se kestää kyllä iät ja ajat siellä eikä tule pöljän painava.
toki saahan se painaa ku on lisäakseli sitä kannattelemassa
Noo.. Tuota.. Ainakaan tuohon minun suunnitelmaan ei olisi tulossa eri nopeuksilla pyöriviä akselistoja, vaan korkeintaan irtikytkettävä taka-akseli..

Tuo ketjuvedon toteuttaminen kieltämättä olisi se helpoin temppu, mutta edelleen tekisin homman mieluiten hammaspyörävälitteiseksi. Minä kun en ole mikään ketjufani. Riittää, että mopossa niitä saa aina sillointällöin tiukkoa.
__________________
Minulla on huonoja ja hyviä uutisia.. Huonot uutiset on ne, että täällä ei ole mitään muuta syötävää, kuin poronpaskaa.. Hyvät uutiset on ne, että sitä paskaa on paljon.
-Reino Hiltunen, Koe-eläinpuisto
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 28.07.2015, 23:08
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.696
Perusasetus

mopon ketjuissa ei vaan ole voitelua. oikee ketju kotelossa öljyn kans kestää kyllä maaliman tappii.

isoin homma siinäki on tehä kunnollinen laatikko jos aikoo sopusuhtasen kokosen siitä.
melkeen pakko koneistaa lootusta levyt missä ois akseleille laakerien paikat.
kaupan laakeri yksiköillä taitaa koko kasvaa isoksi.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 28.07.2015, 20:41
murkula_:n Avatar
murkula_ murkula_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.09.09
Sijainti: satakunta
Viestit: 980
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ZeiZei Näytä viesti
Range Roverin suomenkielisen korjausohjekirjan AKM 4082, sivulta 90.00.04, löytyy tuollainen teksti josta ei todennäköisesti ole hiluxin kanssa mitään apua:



Onha noita tehty vetävälläkin akselilla, mutta tuossa ei siitä ole mainintaa...

Ei hitto.
En mä tiennytkään että tämmösiäkin on tehty
https://www.google.fi/search?q=6+whe...iw=320&bih=408


Taas on tänään opittu jotain uutta
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu Ilmapussit kierrejousien sisään Rompe1 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 09.07.2009 20:56
ei pääse sisään Rekisteröimätön Ongelmia palstalla? Kysyttävää ylläpidolta? 1 15.02.2009 18:25
bj40 jossa 3b kone, mistä laturi? Tekniikka & Jutustelu 1 13.01.2008 23:40
Sisään ajo kilometrit.. Maastorauta Chit-Chat 6 04.01.2007 20:55
Kumpi tärkeempi sisään vai ulos jousto ? joker Tekniikka & Jutustelu 7 29.03.2006 21:12


Sivu luotu: 20:33 (GMT +2).