Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.07.2015, 10:55
juuri juuri ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.06.15
Sijainti: Lempäälä
Viestit: 48
Perusasetus

Tapahtui seuraavaa: Pistin toisen auton virralla Hiluxin käyntiin ja pidin reilulla tyhjäkäynnillä ja seurasin akun navoista mitattua virtaa, eli latausjännitettä? Näinhän se meni? Oli onnettoman pien, eli noin 8,4, mutta kävi kuitenkin nätisti, eli jakso pitää solenoidin auki.. Pikkuhiljaa se lähti siitä nousemaan 8,6:een, jonka jälkeen uskalsin lähteä ajelemaan, jotta pääsisi kunnon kierroksilla latautumaan. Joulukuusi-ilmiö mittaristossa valaisi edelleen tunnelmallisesti.. Mutta: se hävisi pari kertaa ripeemmän kiihdytyksen aikana. Mutta tuli kuitenkin aina takaisin, ja lopulta ei hävinnyt edes kiihdytyksissä. Sitten pysäytin tien poskeen tarkistaakseni latausjännitteen, ja sehän oli hyvänen aika pienempi ku lähtiessä! Kiireenvilkkaa kotio, ja parkkiin päästyäni mittasin taas -> sama; sammutin koneen, mittasin taas navat -> alko nousemaan! Nousi noin yhdeksään volttiin. Tänään on alle 8,5.

Mitähän tässä nyt on sitte? Laturi? Säädin? Akut? Kaikki ne? Vain jotkut? Akuissa on nestettä. Laturi ja säädin on tosiaan tänä vuonna laitettuja ja kiiltelee uutuuttaan. Auto on -89 ln110. Kun osais mittailla ja tutkia, mutta nää on mulle niin hepreaa nää autojen sähköhommat voi hyvänen aika. Liekö ajettava koko paska korjaamolle.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.07.2015, 11:50
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.391
Blog Entries: 5
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja juuri Näytä viesti

Mitähän tässä nyt on sitte? Laturi? Säädin? Akut? Kaikki ne? Vain jotkut? Akuissa on nestettä. Laturi ja säädin on tosiaan tänä vuonna laitettuja ja kiiltelee uutuuttaan. Auto on -89 ln110. Kun osais mittailla ja tutkia, mutta nää on mulle niin hepreaa nää autojen sähköhommat voi hyvänen aika. Liekö ajettava koko paska korjaamolle.
Juniorin bensahilussa '89 / 110 oli kans latausongelma tossa aikasemmin, siihen vaihdettiin kans latausrele ja sitäkin vähän säädeltiin. Hetken toimi, mutta lopulta korjaantu vasta kun vaihdettiin laturi. Sitäkin tuli mitattua yleismittarilla ja skoopilla, mutta ei niiden mukaan ollut vikaa kun kaikki näytti mitatessa OK. Mut laturi se kuitenkin oli. Tietysti akku pitää olla kans kunnossa.

EDIT: tarkista että maadotukset on kunnossa koriin ja moottoriin, jos ei ole jo tehty....
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.07.2015, 15:58
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja juuri Näytä viesti
Tapahtui seuraavaa: Pistin toisen auton virralla Hiluxin käyntiin ja pidin reilulla tyhjäkäynnillä ja seurasin akun navoista mitattua virtaa, eli latausjännitettä? Näinhän se meni? Oli onnettoman pien, eli noin 8,4, mutta kävi kuitenkin nätisti, eli jakso pitää solenoidin auki.. Pikkuhiljaa se lähti siitä nousemaan 8,6:een, jonka jälkeen uskalsin lähteä ajelemaan, jotta pääsisi kunnon kierroksilla latautumaan. Joulukuusi-ilmiö mittaristossa valaisi edelleen tunnelmallisesti.. Mutta: se hävisi pari kertaa ripeemmän kiihdytyksen aikana. Mutta tuli kuitenkin aina takaisin, ja lopulta ei hävinnyt edes kiihdytyksissä. Sitten pysäytin tien poskeen tarkistaakseni latausjännitteen, ja sehän oli hyvänen aika pienempi ku lähtiessä! Kiireenvilkkaa kotio, ja parkkiin päästyäni mittasin taas -> sama; sammutin koneen, mittasin taas navat -> alko nousemaan! Nousi noin yhdeksään volttiin. Tänään on alle 8,5.

Mitähän tässä nyt on sitte? Laturi? Säädin? Akut? Kaikki ne? Vain jotkut? Akuissa on nestettä. Laturi ja säädin on tosiaan tänä vuonna laitettuja ja kiiltelee uutuuttaan. Auto on -89 ln110. Kun osais mittailla ja tutkia, mutta nää on mulle niin hepreaa nää autojen sähköhommat voi hyvänen aika. Liekö ajettava koko paska korjaamolle.
Akkujännite on kuin leluautosta, liian alhainen. Aloita lataamalla akut ihan akkulaturilla. Sitten mittaat jännitteen sillä tasajännite Voltti-asteikolla. Pitää olla yli 12,6. Jos alle tuon, niin akut on moro...
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 04.07.2015, 16:15
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Kyllä pitäs jännitteet hypätä heti huomattavasti korkeammalle, kun heittää jälkihehkutuksen pois.....
Voisko Hehkutus olla jäänyt päälle? Jos laturi on kunnossa, niin minnekkään muualle ei oikein voi kulua tuommoista sähkömäärää....
Tuo, että kierroksia lisäämällä alkaa jännitemittarin lukema nousta, tarkoittaa sitä, että laturi lataa ainakin jotenkin.

Ja akut menee pilalle hyvin nopeasti, jos on jännitteet on alle 10 volttia.

Tarkista se sinun volttimittari jostain kunnossa olevasta autosta mittaamalla auton akun jännitteen siten että auto an ollut sammuksissa väh. 10 minuuttia.
silloin akun napajännite pitäs olla noin 12,6-12,8 volttia. (tai testaa että näyttää saman, mitä joku taatusti kunnossa oleva mittari)

Ota molemmista akuista miinuskenkä irti (auto sammuksissa) ja lataa akkulaturilla, taikka toisella autolla kaapeleilla akkuun sähköä sen verran että pystyy hakemaan tuota vikaa:

Ja sitten vian hakuun: tee halogeenihehkuun sopivat johdot, että saat kytkettyä sen akun miinusnavan ja maan(irtiolevan kengän) väliin. Jos jossain oikosulku, tai paljon kuormaa, niin hehkussa palaa valo, taikka hehkuu punaisena. (pienempiä vuotovirtoja metsästetää pienemmällä hehkulla, esim. virtakynällä, mutta silloin pitää olla kaikki kulutus pois päältä, esim. hanskakotelon valo taikka sisävalo näkyy heti)
Sitten vaan sulake kerrallaan käytät pois paikaltaan, että milloin lamppu sammuu, siis silloin on oikea sulake, kun virran meno lakkaa.

Tuon hehkutulppien sulakkeen käyttäsin ensiksi irti, onko hiluxissa erillistä sulaketta, vai onko johtosulake akun navan läheisyydessä.
(toki voi olla ajastinkin rikki, joissain autoissa silloin hehkutulppen kautta ei kulje virtaa muulloin kuin käynnissä ollessa)
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.07.2015, 22:05
juuri juuri ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.06.15
Sijainti: Lempäälä
Viestit: 48
Perusasetus

Pitikin sanoa, että testasin sen mittarin parin muun auton akuilla, ja kylle se ihan asiallisesti pelaa.

Nyt juuri latailen Kingin akuilla Hilun akkuja - tai siis yritän ladata. Vielä ei oo Hilun akut ottneet mitään vastaan. Kattoo nyt saisko ne heräteltyä vielä henkiin, vai onko seuraava etappi akkukaupoilla.

Nii, ja maadotuksia on tarkasteltu ja paranneltu matkan varrella ahkerasti. Akkulaturin saan hyppysiini huomenna. Se vio tosiaan olla, että tyhmyyksissäni päästin vaan akut liian tyhjiksi, eikä enää onnistu lataamaan sen takia. Sen nyt ainakin tarkastan ennenku alan laturia irrottamaan.

Viimeksi muokannut juuri : 04.07.2015 22:10
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.07.2015, 13:56
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 903
Perusasetus

Sulla on melko monta muuttujaa nyt tuossa ja sähkö ei tarvii kuin yhden niin homma kusee. Jos ei ala selviämään niin varmistu että laturi on sopiva ulkoiselle säätimelle. Sitten sen kytkennät että varmasti on kaikki kunnossa, sulaneita sulakepohjia ei ole mulla olleissa toyotissa tavattu, se ei kuulu asiaan. Johtosarjoissa saattaa esiintyä sellaisia häiriösuodattimia piuhojen välissä, musta litteä piirilevyn palanen jossakin kutsarin tapaisessa. Voi olla oikarissa koska hapettuuvat ajan kanssa. Jos ei sittenkään pelaa niin purkaamolta esim. opelin laturi sisäisellä säätimellä, uusi latauksen merkkivalo kabiiniin ja erotat koko lataus-systeemin alkuperäisestä. Näinkin on tehty kun ei muuten ruvennut pelaamaan.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 05.07.2015, 14:54
HILTOY HILTOY ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.10.13
Sijainti: uusimaa
Viestit: 58
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Samppa79 Näytä viesti
Sulla on melko monta muuttujaa nyt tuossa ja sähkö ei tarvii kuin yhden niin homma kusee. Jos ei ala selviämään niin varmistu että laturi on sopiva ulkoiselle säätimelle. Sitten sen kytkennät että varmasti on kaikki kunnossa, sulaneita sulakepohjia ei ole mulla olleissa toyotissa tavattu, se ei kuulu asiaan. Johtosarjoissa saattaa esiintyä sellaisia häiriösuodattimia piuhojen välissä, musta litteä piirilevyn palanen jossakin kutsarin tapaisessa. Voi olla oikarissa koska hapettuuvat ajan kanssa. Jos ei sittenkään pelaa niin purkaamolta esim. opelin laturi sisäisellä säätimellä, uusi latauksen merkkivalo kabiiniin ja erotat koko lataus-systeemin alkuperäisestä. Näinkin on tehty kun ei muuten ruvennut pelaamaan.
Kaikki olisi helppoa mutta kun laturissa on pumppu perseessä ja silloin on hommattava eri pumppu. Jos sellaisen vaikka sähköisen löytäisi sopivasti niin laturi voisi olla mikä vaan ja tietysti toinen rajoitin on se että nippon pojat kun ovat säöästäneet piuhoissa niin hekun toiminta menee jäänitesäätimen kautta jollain konstilla. Silloin tarvitaan sekä erillinen pumppu että nappiheku tai tuppla laturi mistä alkuperäinen vain pyörittää pummppua ja virta puoli uudella ja heku napilla. Puh!!
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 05.07.2015, 21:09
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Talking

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HILTOY Näytä viesti
Kaikki olisi helppoa mutta kun laturissa on pumppu perseessä ja silloin on hommattava eri pumppu. Jos sellaisen vaikka sähköisen löytäisi sopivasti niin laturi voisi olla mikä vaan ja tietysti toinen rajoitin on se että nippon pojat kun ovat säöästäneet piuhoissa niin hekun toiminta menee jäänitesäätimen kautta jollain konstilla. Silloin tarvitaan sekä erillinen pumppu että nappiheku tai tuppla laturi mistä alkuperäinen vain pyörittää pummppua ja virta puoli uudella ja heku napilla. Puh!!
Motonetistä sai ainakin viime vuoden puolella ihan tehdaskunnostetun hilun laturin, jossa on pumppu p**ssä.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.

Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 05.07.2015 21:11
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 06.07.2015, 09:30
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.253
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja juuri Näytä viesti
Pitikin sanoa, että testasin sen mittarin parin muun auton akuilla, ja kylle se ihan asiallisesti pelaa.

Nyt juuri latailen Kingin akuilla Hilun akkuja - tai siis yritän ladata. Vielä ei oo Hilun akut ottneet mitään vastaan. Kattoo nyt saisko ne heräteltyä vielä henkiin, vai onko seuraava etappi akkukaupoilla.

Nii, ja maadotuksia on tarkasteltu ja paranneltu matkan varrella ahkerasti. Akkulaturin saan hyppysiini huomenna. Se vio tosiaan olla, että tyhmyyksissäni päästin vaan akut liian tyhjiksi, eikä enää onnistu lataamaan sen takia. Sen nyt ainakin tarkastan ennenku alan laturia irrottamaan.
Jos siulla on jännitteet 8.5 Volttia niin akku on täysin paskana,kuollu,dead,eli romua. Eikä akkua voi ladata millään toisella akulla. Apuvirtaa voi antaa toisella mutta ei muuta.

Ehjän akun napajännite on 12.7 tms. Ja jos on alle sen niin se on joko tyhjä tai vainaa alle 12 volttia tarkoittaa että ainakin yksi kenno on mykkänä. Tämä siis ilman kuormaa,ja joko muutama tunti latauksen jälkeen tai muuten vaan ilman että sitä on esim.startattu kuiviin.

Ennen investointia uuteen akkuun tarkista siitä vedet jos mahdollista ja lisää sitä. Kennoissa on jonniilaiset merkit jotka näyttää oikean tason.

Jos se purkaa akun esim.yön aikana , niin yksi syyllinen on laturin palanu diodi.

Mutta 1. Tarkista akun vesitilanne 2.lataa se. Jos ei auta niin. 3 hommaa uusi akku. 4 jos ja kun lataus ongelmat jatkuu ja hommaat uuden laturin niin osta samalla uusi säädinkin. Ihan vaan siksi että sillä saa katkaistua noidan kehän joka aiheutuu kun viallinen laturi rikkoo säätimen joka rikkoo uuden laturin joka rikkoo takuuseen vaihdetun säätimen joka rikkoo takuuseen vaihdetun laturin ja muutaman kierroksen jälkeen menee vielä osaputkan tiskillä nenähommiksi ja poliisi antaa lopuksi viimeisen apuvirtapiikin etä lamauttimella...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 06.07.2015, 17:17
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Talking

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Jos siulla on jännitteet 8.5 Volttia niin akku on täysin paskana,kuollu,dead,eli romua. Eikä akkua voi ladata millään toisella akulla. Apuvirtaa voi antaa toisella mutta ei muuta.

Ehjän akun napajännite on 12.7 tms. Ja jos on alle sen niin se on joko tyhjä tai vainaa alle 12 volttia tarkoittaa että ainakin yksi kenno on mykkänä. Tämä siis ilman kuormaa,ja joko muutama tunti latauksen jälkeen tai muuten vaan ilman että sitä on esim.startattu kuiviin.

Ennen investointia uuteen akkuun tarkista siitä vedet jos mahdollista ja lisää sitä. Kennoissa on jonniilaiset merkit jotka näyttää oikean tason.

Jos se purkaa akun esim.yön aikana , niin yksi syyllinen on laturin palanu diodi.

Mutta 1. Tarkista akun vesitilanne 2.lataa se. Jos ei auta niin. 3 hommaa uusi akku. 4 jos ja kun lataus ongelmat jatkuu ja hommaat uuden laturin niin osta samalla uusi säädinkin. Ihan vaan siksi että sillä saa katkaistua noidan kehän joka aiheutuu kun viallinen laturi rikkoo säätimen joka rikkoo uuden laturin joka rikkoo takuuseen vaihdetun säätimen joka rikkoo takuuseen vaihdetun laturin ja muutaman kierroksen jälkeen menee vielä osaputkan tiskillä nenähommiksi ja poliisi antaa lopuksi viimeisen apuvirtapiikin etä lamauttimella...
Jees. Oikeat ohjeet Antsalta. Tuo akun lataaminen toisella akulla on kyllä ihan luova ratkaisu, ja tuolla jännite-erolla jotain näkyvää saattaa syntyäkin, mutta lopputulos on todennäköisimmin ladatun akun sijaan kaksi huonosti ladattua akkua...

Etälamautinvaiheen välttämiseksi on ehjäysprosedyyri hyvä aloittaa akun kuntoharjoitteilla...
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 06.07.2015, 20:04
juuri juuri ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.06.15
Sijainti: Lempäälä
Viestit: 48
Perusasetus

Höpö höpö, kyllä tollasen koomaan vaipuneen akun saa heräteltyä henkiin hyvällä ehjällä akulla ilman että ehjä akku on millänsäkään. Ainakin mä niin tein. Kun älykäs akkulaturi ei suostunut alkaa lataamaan, niin toisella akulla vähän älytöntä virtaa väkisin, ni johan kohta älykkäämpikin laturi tunnisti akun ja rupesi lataamaan. Toinen akku on nyt ladattu ja pitää latauksensa ainakin vuorokauden. Nyt on toinen akku latauksessa. Ja veikkaan, että ku lyön auton piuhat kii, ni alkaa taas purkamaan, että on se varmaan laturikaupoille lähettävä. Ja juu, otetaan säädin samalla vaivalla. Mutta ei ihan vielä. Eka nyt yritetään vielä kahdella täydella akulla huomenna, josko kuitenkin kaikki olisi hyvin!

EDIT: vedet toki oon kattonut akuista.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hiluxin rengassota Karhu67 Tekniikka & Jutustelu 17 25.04.2009 21:45
M hiluxin jouset tjl O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 14.01.2008 15:26
M: Hiluxin levikkeet ohvipete O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 09.11.2007 21:26
Paljonko BJ-40:n latausjännite? p3ku Tekniikka & Jutustelu 6 09.02.2006 22:36
hiluxin tankki Karhu67 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 31.01.2006 19:38


Sivu luotu: 19:55 (GMT +2).