![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Ehkä tuo kehämitta oli liian vahva sana tässä yhteydessä, se kun on liian tieteellinen ![]() Olisko niin ettei kulutuspinta renkaassa matalapaineisena enään kulje ympyrän kehällä vaan menee mutkalle, ikään kuin "oikaisee" ympyrän kehän näin ollen lyhentäen kuljettua matkaa per kierros? Tai sitten vain kulku hidastuu pyörimisvastuksen kasvaessa. Äh en mä osaa selittää Pitänee lähteä kokeilemaan pihalle...
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
#2
|
|||
|
|||
![]()
ajatus oli että ajetaan aatolla siinä kunnossa kun se maastoajossa on. eli ne renkaat alla millä ajetaan maastossa ja niillä paineilla mitkä sillon on. eli ajetaan aatolla siinä kunnossa ku oltas lähössä mehtään. ja kaekki voep siätee tyhjäkäännin sinne mikä tuntuu hyvälle. itellä suzu männöö 11 m minutissa pienimmällä pykälällä tyhjäkäännillä...
onko se nii vaekeeta ajjoo minuutti ja kahtoo paljoko etenöö???? ee kaekkee tarvii aena laskee... Viimeksi muokannut make.suzuki : 09.05.2015 18:37 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Ei pysty mittaamaan kaikilla autoilla. Jos on automaattivaihteisto ja matalapaineiset isot renkaat, niin ei etene mihinkään tyhjäkäynnillä.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Edit: tämä testattu ja osin kirjoitettu ennen kuin make.suzuki ehti tuon edellisen mittaustavan laittaa. Pitänee kokeilla tuokin.
Tässä pikainen testin tulos. Testauksella ei ollut valvojia muita kuin minä. Samasta syystä en kuvannut videota. Anteeksi jos menee hieman ohi topikin. Harmaa meisseli lähtömerkkinä. Rengaspaine 2bar: ![]() Pyöritetty viisi kierrosta. 2 bar. Keltainen meisseli. 14 m: ![]() Paine pudotettu 0.16 bar:iin, vasen takapyörä: ![]() Lähtö, harmaa meisseli 0.16 bar Rengas litissä: ![]() Viiden kierroksen jälkeen pyörinyt 85 cm vähemmän 0.16 bar:in paineella kuin 2 bar:in paineella. Pudotettu vain vasemman takarenkaan paine. Punainen meisseli: ![]() Kaikki neljä rengasta 0.16 bar. Lähtö: ![]() 12,55 m / 0.16 bar / 4 rengasta: ![]() Eli viidellä kierroksella 37x13,5x15" baja claw liikkuu 1,45metriä lyhyemmän matkan 0.16 bar:in paineilla kuin 2 bar:in paineella kuvan kaltaisessa maastossa ja puolta hitaammin ![]() ![]() Puhelimen hieman tässä tapauksessa epätarkan nopeusnäytön mukaan 2 bar:in paineella kuvan alustalla nopeus oli noin 2 km/h tyhjäkäynnillä. Ja 0.16 bar:in paineella (kuvassa) nopeus noin 1 km/h tyhjäkäynnillä: ![]()
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) Viimeksi muokannut ZeiZei : 09.05.2015 19:00 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
mulla mokki ei pienimmällä etanavaihteella me metriäkään vaikka olis kaasu pohjassa!
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Loistavaa ZeiZei! Juuri tällaista ennakkoluulottoman pelotonta käytännön kokemusta kaipailin
![]() ![]() Eli jos 2bar mentiin 5kierroksella 14m ja 0,16bar samalla 5kierroksella 13,15m, niin että tuo vajaa kulkisi saman 14m kuin täysi rengas, joutuu se pyörimään useamman kierroksen, eli jos vauhdin määrää ne 2bar renkaat, niin se yksinäinen vajaaa joutuu pyöriä kovempaa! ![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]()
ee taeja ihmiset osata ajjoo aatolla tyhjäkäännillä yhtä minuuttia joten eeköhän lopetata tämä paskan jaahanta...
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
mäpäs piruuttaan mittaan huomenna montako minuuttia menee metriin
|
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kokeilempa tuonkin huomenna jos löytyy ylimääräinen minuutti. Tai oikeastaan kokeilinkin jo huomaamattani: "noin 1 km/h" = 16,7m / min Ps heitä tuo "murteella" kirjoittaminen sikseen, kukaan saa selvää...
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() eikä niitä herneitä sinne sieraimeen! ![]() Sitten asiaan, miksi täällä keskustellaan rengaspaineen vaikutuksesta vierintäkehän pituuteen kun alkujaan kysyttiin helppoa kysymystä: "montako metriä minuutissa autosi kulkee" lisättäisiinkö tähän perään 1000 vai 1500rpm? Helpottaisi niiden välitysten vertailua kun olisi tietty kierrosluku jolla niitä metrejä mittailtas!
__________________
GMC Suburban 6.5td -95 Chevrolet Blazer 6.2d -86 "The Black Pearl" Suzuki SJ413 -86 "Muut tekee mitä osaavat, meillä offareilla on ollu tapana tehä mitä tahdotaan!" The reason i sin is because there is a stairway to heaven and a Highway to hell and i sure as hell ain't climbing no stairs!!! |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Ookei eli ZeiZei käytännössä kokeili sen josta me, ainakin minä, vain teoriota esitetään.
Ja aika reippaalla paineenpudotuksella saadaan aikaan noin 6,5% vaikutus välitykseen, ja tiuhempaan suuntaan mikä ei liene kellekään yllätys. Tältä osin olin kyllä väärässä, mutta vaikutus ei ole kovin suuri, ei liene ihan aistittavissa oleva? Ja henkilöautossa, ihan tavan nykyautossa jolla ajetaan pääasiassa asfaltilla, olen edelleen samaa mieltä että renkaassa jossa on alhainen paine keskipakoisvoima työntää kulutuspintaa ulospäin jolloin sen ei tarvitse pyöriä niin lujaa kuin rengas oikealla paineella. ZeiZein testi ei päde tässä koska rengas pyöri aivan liian hitaasti. |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() 2km/h >1km/h
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tuosta tulikin mieleeni... paljonkohan tarvitaan maanopeutta jotta auto kohoaisi keskipakovoiman vaikutuksesta ilmaan... kukaties sinkoutuisi avaruuteen? ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Välityksiä | OFFIDIRTY | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 01.10.2012 15:20 |
toyotaan välityksiä? | ventora | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 16.01.2011 10:44 |
Ostetaan sj410 välityksiä? | jölli | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 01.12.2010 17:06 |
GR välityksiä | tdic-89 | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 18.08.2010 20:40 |
M/V/O välityksiä | Eskimo | O/M/V Muut | 5 | 14.06.2005 11:53 |