Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.05.2015, 15:34
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Perusasetus

Ehkä tuo kehämitta oli liian vahva sana tässä yhteydessä, se kun on liian tieteellinen

Olisko niin ettei kulutuspinta renkaassa matalapaineisena enään kulje ympyrän kehällä vaan menee mutkalle, ikään kuin "oikaisee" ympyrän kehän näin ollen lyhentäen kuljettua matkaa per kierros?

Tai sitten vain kulku hidastuu pyörimisvastuksen kasvaessa.

Äh en mä osaa selittää

Pitänee lähteä kokeilemaan pihalle...

__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.05.2015, 18:31
make.suzuki make.suzuki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 09.08.13
Sijainti: nilsiä
Viestit: 217
Perusasetus

ajatus oli että ajetaan aatolla siinä kunnossa kun se maastoajossa on. eli ne renkaat alla millä ajetaan maastossa ja niillä paineilla mitkä sillon on. eli ajetaan aatolla siinä kunnossa ku oltas lähössä mehtään. ja kaekki voep siätee tyhjäkäännin sinne mikä tuntuu hyvälle. itellä suzu männöö 11 m minutissa pienimmällä pykälällä tyhjäkäännillä...
onko se nii vaekeeta ajjoo minuutti ja kahtoo paljoko etenöö???? ee kaekkee tarvii aena laskee...

Viimeksi muokannut make.suzuki : 09.05.2015 18:37
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.05.2015, 00:20
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja make.suzuki Näytä viesti
onko se nii vaekeeta ajjoo minuutti ja kahtoo paljoko etenöö???? ee kaekkee tarvii aena laskee...
Ei pysty mittaamaan kaikilla autoilla. Jos on automaattivaihteisto ja matalapaineiset isot renkaat, niin ei etene mihinkään tyhjäkäynnillä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.05.2015, 18:57
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Perusasetus

Edit: tämä testattu ja osin kirjoitettu ennen kuin make.suzuki ehti tuon edellisen mittaustavan laittaa. Pitänee kokeilla tuokin.

Tässä pikainen testin tulos. Testauksella ei ollut valvojia muita kuin minä. Samasta syystä en kuvannut videota. Anteeksi jos menee hieman ohi topikin.

Harmaa meisseli lähtömerkkinä.
Rengaspaine 2bar:



Pyöritetty viisi kierrosta.
2 bar. Keltainen meisseli. 14 m:



Paine pudotettu 0.16 bar:iin, vasen takapyörä:



Lähtö, harmaa meisseli
0.16 bar
Rengas litissä:



Viiden kierroksen jälkeen pyörinyt 85 cm vähemmän 0.16 bar:in paineella kuin 2 bar:in paineella.
Pudotettu vain vasemman takarenkaan paine. Punainen meisseli:



Kaikki neljä rengasta 0.16 bar.
Lähtö:



12,55 m / 0.16 bar / 4 rengasta:



Eli viidellä kierroksella 37x13,5x15" baja claw liikkuu 1,45metriä lyhyemmän matkan 0.16 bar:in paineilla kuin 2 bar:in paineella kuvan kaltaisessa maastossa ja puolta hitaammin



Puhelimen hieman tässä tapauksessa epätarkan nopeusnäytön mukaan 2 bar:in paineella kuvan alustalla nopeus oli noin 2 km/h tyhjäkäynnillä.
Ja 0.16 bar:in paineella (kuvassa) nopeus noin 1 km/h tyhjäkäynnillä:

__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)

Viimeksi muokannut ZeiZei : 09.05.2015 19:00
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.05.2015, 20:09
timppat timppat ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 02.02.07
Sijainti: jämsänkoski, Finland.
Viestit: 516
Perusasetus

mulla mokki ei pienimmällä etanavaihteella me metriäkään vaikka olis kaasu pohjassa!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.05.2015, 20:22
piippu piippu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.05.05
Sijainti: Härmä & Jokioinen
Viestit: 316
Perusasetus

Loistavaa ZeiZei! Juuri tällaista ennakkoluulottoman pelotonta käytännön kokemusta kaipailin Eli edelleen ja ehkä jopa vieläkin voimakkaammin pysyn alkuperäisessä kannassani, että vajaapaineinen rengas joutuu pyörimään kovempaa pysyäkseen muiden samassa kulkuneuvossa pyörivien renkaiden matkassa! Eli jos vielä joku eri mieltä, niin saa perustella kuinka se pienempi säteinen voisi kulkea hitaammin samassa vehkeessä, jos kolme isompi säteistä vie omalla vauhdillaan?

Eli jos 2bar mentiin 5kierroksella 14m ja 0,16bar samalla 5kierroksella 13,15m, niin että tuo vajaa kulkisi saman 14m kuin täysi rengas, joutuu se pyörimään useamman kierroksen, eli jos vauhdin määrää ne 2bar renkaat, niin se yksinäinen vajaaa joutuu pyöriä kovempaa!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.05.2015, 20:58
make.suzuki make.suzuki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 09.08.13
Sijainti: nilsiä
Viestit: 217
Perusasetus

ee taeja ihmiset osata ajjoo aatolla tyhjäkäännillä yhtä minuuttia joten eeköhän lopetata tämä paskan jaahanta...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.05.2015, 21:27
timppat timppat ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 02.02.07
Sijainti: jämsänkoski, Finland.
Viestit: 516
Perusasetus

mäpäs piruuttaan mittaan huomenna montako minuuttia menee metriin
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 09.05.2015, 21:34
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja make.suzuki Näytä viesti
ee taeja ihmiset osata ajjoo aatolla tyhjäkäännillä yhtä minuuttia joten eeköhän lopetata tämä paskan jaahanta...
Nyt vasta ymmärsin (tai arvasin) tuon alkuperäisen kysymyksen idean:

Kokeilempa tuonkin huomenna jos löytyy ylimääräinen minuutti.

Tai oikeastaan kokeilinkin jo huomaamattani: "noin 1 km/h" = 16,7m / min

Ps heitä tuo "murteella" kirjoittaminen sikseen, kukaan saa selvää...
__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 09.05.2015, 23:35
Hautalintu Hautalintu ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 15.01.08
Sijainti: Vanha-Ulvila, Western Finland
Viestit: 704
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ZeiZei Näytä viesti
Nyt vasta ymmärsin (tai arvasin) tuon alkuperäisen kysymyksen idean:

Kokeilempa tuonkin huomenna jos löytyy ylimääräinen minuutti.

Tai oikeastaan kokeilinkin jo huomaamattani: "noin 1 km/h" = 16,7m / min

Ps heitä tuo "murteella" kirjoittaminen sikseen, kukaan saa selvää...
Jätä sinäkin tuo oulun murteen viljely vittuun kun muita kehoitat murteettomaan kirjoitusasuun!
eikä niitä herneitä sinne sieraimeen!


Sitten asiaan, miksi täällä keskustellaan rengaspaineen vaikutuksesta vierintäkehän pituuteen kun alkujaan kysyttiin helppoa kysymystä: "montako metriä minuutissa autosi kulkee" lisättäisiinkö tähän perään 1000 vai 1500rpm? Helpottaisi niiden välitysten vertailua kun olisi tietty kierrosluku jolla niitä metrejä mittailtas!
__________________
GMC Suburban 6.5td -95
Chevrolet Blazer 6.2d -86 "The Black Pearl"
Suzuki SJ413 -86

"Muut tekee mitä osaavat, meillä offareilla on ollu tapana tehä mitä tahdotaan!"

The reason i sin is because there is a stairway to heaven and a Highway to hell and i sure as hell ain't climbing no stairs!!!
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 09.05.2015, 21:37
JanneBlomgren JanneBlomgren ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Sipoo
Viestit: 995
Perusasetus

Ookei eli ZeiZei käytännössä kokeili sen josta me, ainakin minä, vain teoriota esitetään.

Ja aika reippaalla paineenpudotuksella saadaan aikaan noin 6,5% vaikutus välitykseen, ja tiuhempaan suuntaan mikä ei liene kellekään yllätys.

Tältä osin olin kyllä väärässä, mutta vaikutus ei ole kovin suuri, ei liene ihan aistittavissa oleva?

Ja henkilöautossa, ihan tavan nykyautossa jolla ajetaan pääasiassa asfaltilla, olen edelleen samaa mieltä että renkaassa jossa on alhainen paine keskipakoisvoima työntää kulutuspintaa ulospäin jolloin sen ei tarvitse pyöriä niin lujaa kuin rengas oikealla paineella.
ZeiZein testi ei päde tässä koska rengas pyöri aivan liian hitaasti.
__________________
http://jangren.fi/

Tänään tehdään pönttö!

Kyllä jenkki on jees!
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 09.05.2015, 21:53
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Talking

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JanneBlomgren Näytä viesti
Tältä osin olin kyllä väärässä, mutta vaikutus ei ole kovin suuri, ei liene ihan aistittavissa oleva?
Olihan se puolta hitaampi
2km/h >1km/h
__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 09.05.2015, 21:57
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JanneBlomgren Näytä viesti
ZeiZein testi ei päde tässä koska rengas pyöri aivan liian hitaasti.
ZeiZein pitää siis tehdä toi sama testi, mutta nopeutta pitää olla vähintään 100km/h
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 09.05.2015, 22:03
piippu piippu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.05.05
Sijainti: Härmä & Jokioinen
Viestit: 316
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JanneBlomgren Näytä viesti
Ookei eli ZeiZei käytännössä kokeili sen josta me, ainakin minä, vain teoriota esitetään.

Ja henkilöautossa, ihan tavan nykyautossa jolla ajetaan pääasiassa asfaltilla, olen edelleen samaa mieltä että renkaassa jossa on alhainen paine keskipakoisvoima työntää kulutuspintaa ulospäin jolloin sen ei tarvitse pyöriä niin lujaa kuin rengas oikealla paineella.
ZeiZein testi ei päde tässä koska rengas pyöri aivan liian hitaasti.
No tämä pitää kyllä kokeilla itsekkin, kunhan saan testerini takaisin piiiitkästä lainasta kaverilta ja kokeilla henkilöautossani…sillä näkee jokaisen pyörän pyörintänopeuden ABS-kanturien kautta, niin jos tyhjempi rengas pyörii 100km/h vauhdissa hitaammin kuin normaalipaineessa olevat, niin haukkaan hatullisen pashaa
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 09.05.2015, 22:10
paavojaelvis paavojaelvis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 30.08.14
Sijainti: Kauvatsa, Länsi-Suomi
Viestit: 287
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JanneBlomgren Näytä viesti
Ja henkilöautossa, ihan tavan nykyautossa jolla ajetaan pääasiassa asfaltilla, olen edelleen samaa mieltä että renkaassa jossa on alhainen paine keskipakoisvoima työntää kulutuspintaa ulospäin jolloin sen ei tarvitse pyöriä niin lujaa kuin rengas oikealla paineella.
ZeiZein testi ei päde tässä koska rengas pyöri aivan liian hitaasti.
Pyörii maantienopeuksillakin liian hitaasti. Kulutuspinnan massa on liian pieni kumotakseen maan vetovoiman.

Tuosta tulikin mieleeni... paljonkohan tarvitaan maanopeutta jotta auto kohoaisi keskipakovoiman vaikutuksesta ilmaan... kukaties sinkoutuisi avaruuteen?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Välityksiä OFFIDIRTY Tekniikka & Jutustelu 1 01.10.2012 15:20
toyotaan välityksiä? ventora Tekniikka & Jutustelu 0 16.01.2011 10:44
Ostetaan sj410 välityksiä? jölli O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 01.12.2010 17:06
GR välityksiä tdic-89 Tekniikka & Jutustelu 1 18.08.2010 20:40
M/V/O välityksiä Eskimo O/M/V Muut 5 14.06.2005 11:53


Sivu luotu: 01:03 (GMT +2).