![]() |
TIUHOJA VÄLITYKSIÄ
miten tihheetä välityksiä löötyy foorumin lukijoiden aatoesta?
mittana voes olla metriä/ minuutti... |
Lainaus:
Parempi olisi kokonaisvälityksen ilmoittaminen, olikohan täällä jossain vanhaa juttua.. |
Millä kierroksilla tuo ilmoitetaan?
Helpompi varmaan kysyä kokonaisvälitystä ku sen pystyy laskemaan sohvalta käsin :) Alkuperäiseen kysymykseen en osaa vastata kun en tiedä mutta kokonaisvälitys on jotain 92.5 |
Kokonaisvälitys jeepissä vielä viime kesänä 203.35, nykyään enää 137.77
|
Hitaastihan tässä yritetään liikkua ja siihen vaikuttaa tietenkin tuo vaihteiston kokonaisvälitys, myös rengaskoko, joka on se viimeinen "välitys" . Tuon lisäksi vaikuttaa renkaissa käytetty ilmanpaine = renkaan kehä. Ja lopuksi moottorin käyntinopeus.
Ai niin, Minulla Rangessa kokonaisvälitys 4,07x3,32x4,75= 64,2 |
Katsotaan saadaanko tästä(kin) väittely aikaan:D
Minun mielestä rengaspaine ei vaikuta, paitsi ehkä jos ihan nollapaineella mennään, kokonaisvälitykseen. Eli ratkaisevaa on renkaan oikea kehä, ei etäisyys navasta maahan. Vai mitä? |
Lainaus:
Puhutaan staattisesta ja dynaamisesta vierintäkehästä, dynaaminen on se todellinen ajonaikainen, siihen vaikuttaa nopeuskin tietyissä tapauksissa, etenkin ristikudosrenkailla. |
Löytyykö Matti faktaa tuosta että se alipainen pyörii nopeammin.
En löydä muuta kuin että passiivinen vahti huomaa pyörintänopeuden eron. Miten muuten kuluu alipainen nykyrengas, eli tarkoitan matalaprofiilista henkilöauton rengasta? |
Mulla samat kuin ZeiZein Rooverissa. Taitaa olla muutoinkin aika identtiset?
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=167522 |
Lainaus:
Tuleehan siinä jo jonkinlaista eroa pyörähdyksissä, jos vertaa esim. 60cm säteellä pyörivää 50cm säteellä pyörivään kiekkoon samalla kiinteällä 1km matkalla …ja nuo ABS anturit on vain meleko tarkkoja havaitsemaan nopeuseroja ihan jo muutaman millin kulumiserolla renkaissa etu ja taka-akselin välillä, puhumattakaan siitä että jokin kumi tosiaan tyhjä. Mutta tämä väittely oli siis siinä, että toinen puoli vänkääjistä väitti tyhjän renkaan pyörivän hitaammin kuin täysi, joka ei täällä kyllä uppoa ihan pienelläkään päähän takomisella :) JanneBlomgren paine kysymykseen….jos oikein pilkkua n*ssitaan, niin en tiedä miten 0bar ali mennessä saisi edes renkaan pysymään vanteella kumin sisällä vallitsevan alipaineen takia :D Mutta asiallisesti vastattuna liian alhaisella paineella ajettaessa "nykyrengas" kuluu keskeltä…eikä niinkuin moni wanha jäärä edelleen luulee painetta olleen liikaa keskeltä kulumisen takia ja vähentää edelleen painetta->virhe! |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Piipulle joo tiedän kyllä mitä alipaine on:), vaatis varmaan tuplabedlockit?
Ja matalapaineinen rengas pyörii hitaammin koska keskipakovoima työntää kulutuspintaa ulospäin, isommalle kehälle. |
Ehkä tuo kehämitta oli liian vahva sana tässä yhteydessä, se kun on liian tieteellinen :)
Olisko niin ettei kulutuspinta renkaassa matalapaineisena enään kulje ympyrän kehällä vaan menee mutkalle, ikään kuin "oikaisee" ympyrän kehän näin ollen lyhentäen kuljettua matkaa per kierros? Tai sitten vain kulku hidastuu pyörimisvastuksen kasvaessa. Äh en mä osaa selittää Pitänee lähteä kokeilemaan pihalle... |
ajatus oli että ajetaan aatolla siinä kunnossa kun se maastoajossa on. eli ne renkaat alla millä ajetaan maastossa ja niillä paineilla mitkä sillon on. eli ajetaan aatolla siinä kunnossa ku oltas lähössä mehtään. ja kaekki voep siätee tyhjäkäännin sinne mikä tuntuu hyvälle. itellä suzu männöö 11 m minutissa pienimmällä pykälällä tyhjäkäännillä...
onko se nii vaekeeta ajjoo minuutti ja kahtoo paljoko etenöö???? ee kaekkee tarvii aena laskee... |
Edit: tämä testattu ja osin kirjoitettu ennen kuin make.suzuki ehti tuon edellisen mittaustavan laittaa. Pitänee kokeilla tuokin.
Tässä pikainen testin tulos. Testauksella ei ollut valvojia muita kuin minä. Samasta syystä en kuvannut videota. Anteeksi jos menee hieman ohi topikin. Harmaa meisseli lähtömerkkinä. Rengaspaine 2bar: https://lh3.googleusercontent.com/-A..._00_49_Pro.jpg Pyöritetty viisi kierrosta. 2 bar. Keltainen meisseli. 14 m: https://lh3.googleusercontent.com/-f..._03_16_Pro.jpg Paine pudotettu 0.16 bar:iin, vasen takapyörä: https://lh3.googleusercontent.com/-z..._23_42_Pro.jpg Lähtö, harmaa meisseli 0.16 bar Rengas litissä: https://lh3.googleusercontent.com/-a..._24_20_Pro.jpg Viiden kierroksen jälkeen pyörinyt 85 cm vähemmän 0.16 bar:in paineella kuin 2 bar:in paineella. Pudotettu vain vasemman takarenkaan paine. Punainen meisseli: https://lh3.googleusercontent.com/-C..._26_39_Pro.jpg Kaikki neljä rengasta 0.16 bar. Lähtö: https://lh3.googleusercontent.com/-_..._46_51_Pro.jpg 12,55 m / 0.16 bar / 4 rengasta: https://lh3.googleusercontent.com/-L..._49_49_Pro.jpg Eli viidellä kierroksella 37x13,5x15" baja claw liikkuu 1,45metriä lyhyemmän matkan 0.16 bar:in paineilla kuin 2 bar:in paineella kuvan kaltaisessa maastossa ja puolta hitaammin :) https://lh3.googleusercontent.com/-4..._50_12_Pro.jpg Puhelimen hieman tässä tapauksessa epätarkan nopeusnäytön mukaan 2 bar:in paineella kuvan alustalla nopeus oli noin 2 km/h tyhjäkäynnillä. Ja 0.16 bar:in paineella (kuvassa) nopeus noin 1 km/h tyhjäkäynnillä: https://lh3.googleusercontent.com/-U..._53_17_Pro.jpg |
mulla mokki ei pienimmällä etanavaihteella me metriäkään vaikka olis kaasu pohjassa!
|
Loistavaa ZeiZei! Juuri tällaista ennakkoluulottoman pelotonta käytännön kokemusta kaipailin :) Eli edelleen ja ehkä jopa vieläkin voimakkaammin pysyn alkuperäisessä kannassani, että vajaapaineinen rengas joutuu pyörimään kovempaa pysyäkseen muiden samassa kulkuneuvossa pyörivien renkaiden matkassa! ;) Eli jos vielä joku eri mieltä, niin saa perustella kuinka se pienempi säteinen voisi kulkea hitaammin samassa vehkeessä, jos kolme isompi säteistä vie omalla vauhdillaan?
Eli jos 2bar mentiin 5kierroksella 14m ja 0,16bar samalla 5kierroksella 13,15m, niin että tuo vajaa kulkisi saman 14m kuin täysi rengas, joutuu se pyörimään useamman kierroksen, eli jos vauhdin määrää ne 2bar renkaat, niin se yksinäinen vajaaa joutuu pyöriä kovempaa! :D |
ee taeja ihmiset osata ajjoo aatolla tyhjäkäännillä yhtä minuuttia joten eeköhän lopetata tämä paskan jaahanta...
|
mäpäs piruuttaan mittaan huomenna montako minuuttia menee metriin
|
Lainaus:
Kokeilempa tuonkin huomenna jos löytyy ylimääräinen minuutti. Tai oikeastaan kokeilinkin jo huomaamattani: "noin 1 km/h" = 16,7m / min Ps heitä tuo "murteella" kirjoittaminen sikseen, kukaan saa selvää... |
Ookei eli ZeiZei käytännössä kokeili sen josta me, ainakin minä, vain teoriota esitetään.
Ja aika reippaalla paineenpudotuksella saadaan aikaan noin 6,5% vaikutus välitykseen, ja tiuhempaan suuntaan mikä ei liene kellekään yllätys. Tältä osin olin kyllä väärässä, mutta vaikutus ei ole kovin suuri, ei liene ihan aistittavissa oleva? Ja henkilöautossa, ihan tavan nykyautossa jolla ajetaan pääasiassa asfaltilla, olen edelleen samaa mieltä että renkaassa jossa on alhainen paine keskipakoisvoima työntää kulutuspintaa ulospäin jolloin sen ei tarvitse pyöriä niin lujaa kuin rengas oikealla paineella. ZeiZein testi ei päde tässä koska rengas pyöri aivan liian hitaasti. |
Lainaus:
2km/h >1km/h |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 07:15 (GMT +2). |