Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 05.03.2015, 21:17
JuHem JuHem ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.01.05
Sijainti: Kuopio
Viestit: 47
Perusasetus

Miten minusta tuntuu, että moni innostuu turhan hätäiseen tässä.
Kuten joku jo tuolla mainitsikin, niin eihän 20% tehosääntö näyttäisi poistuvan. Iskutilavuussääntö vain vaihtuu vääntömomenttiin. 25% iskutilavuuden kasvamisen sijaan voi vääntö kasvaa 20%

Matin laittamassa lainauksessahan lukee:
"Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:

b) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;

c) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita vääntömomentiltaan suuremman moottorin vääntömomentti on korkeintaan 20 % suurempi kuin vääntömomentiltaan suurimman vertailumoottorin vääntömomentti;"

Eli kaikkien (myös muiden kuin noiden kahden) pykälien on täytyttävä. Ei vain yhden.

Tuo muutos auttaa varmaankin niiden lussujen V8:en leimaamista joihinkin, mutta mitenkäs käy turbojen kanssa? Taitaa väännössä tulla aika äkkiä kasvua yli tuon 20 prosentin, jos vertailumoottoreissa ei ole yhtään turbomallia... (puhdasta mutuilua.)

10% säännön poistuminen painon osalta on varmasti hyvä juttu ja antaa lisää vapauksia.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 05.03.2015, 21:32
Mutis:n Avatar
Mutis Mutis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 08.04.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 1.176
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JuHem Näytä viesti
Miten minusta tuntuu, että moni innostuu turhan hätäiseen tässä.
Kuten joku jo tuolla mainitsikin, niin eihän 20% tehosääntö näyttäisi poistuvan. Iskutilavuussääntö vain vaihtuu vääntömomenttiin. 25% iskutilavuuden kasvamisen sijaan voi vääntö kasvaa 20%

Matin laittamassa lainauksessahan lukee:
"Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:

b) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;

c) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita vääntömomentiltaan suuremman moottorin vääntömomentti on korkeintaan 20 % suurempi kuin vääntömomentiltaan suurimman vertailumoottorin vääntömomentti;"

Eli kaikkien (myös muiden kuin noiden kahden) pykälien on täytyttävä. Ei vain yhden.

Tuo muutos auttaa varmaankin niiden lussujen V8:en leimaamista joihinkin, mutta mitenkäs käy turbojen kanssa? Taitaa väännössä tulla aika äkkiä kasvua yli tuon 20 prosentin, jos vertailumoottoreissa ei ole yhtään turbomallia... (puhdasta mutuilua.)

10% säännön poistuminen painon osalta on varmasti hyvä juttu ja antaa lisää vapauksia.
Tätä minäkin olen pohdiskellut. Tuohon sj410 jotain puhdikkaampaa konetta miettinyt, mutta joku sopivan lussu 1.6 kone saattaa nykyään olla helpompi leimata. Jälkeenpäin ahdettu vaatii dynolaput, mutta senhän saa sorvattua sopivaksi, jos lähtökohtana on tarpeeksi tehoton moottori. Painoa taitaa vieläkin rajoittaa etuakselimassa.
__________________
RASOR
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.03.2015, 21:37
Divi Divi ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 12.02.15
Sijainti: Seinäjoki
Viestit: 21
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JuHem Näytä viesti
mutta mitenkäs käy turbojen kanssa? Taitaa väännössä tulla aika äkkiä kasvua yli tuon 20 prosentin, jos vertailumoottoreissa ei ole yhtään turbomallia... (puhdasta mutuilua.)
Eihän niitä turbomuutoksia ole ennenkään voinu kunnon ahdoilla leimata. Kadulle ja radalle omat säädöt..

Valitaan vaan lohko aihioksi se lussu vapari, joka leimataan sitten ahtimen kanssa omavalmisteena penkkilapulla joka on vaparia hitusen tehokkaampi 0,xbar ahdoilla. Radalla tai metsässä ruuvataan sitten ahdot ylös ja otetaan ne konit ulos. Tietty muistetaan (ehkä) tiputtaa ahdot takasin rekisteröinnin mukaisiin arvoihin kun palataan tielle.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.03.2015, 21:43
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.696
Perusasetus

Vääntö homma voi tulla vastaan tiiselöinnissä.
Aikanaan kun 240 volvoon kyllästyin bensaa ostaa laitoin audin tdi moottorin. Molemmat oli 115hv mutta vääntö nousi varmaan 100nm. En toki tiiä onko siellä tarpeeksi tehokasta vertailu mallia kun sillo ei tarvinu kattoa.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 05.03.2015, 22:14
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja smgt Näytä viesti
Vääntö homma voi tulla vastaan tiiselöinnissä.
Aikanaan kun 240 volvoon kyllästyin bensaa ostaa laitoin audin tdi moottorin. Molemmat oli 115hv mutta vääntö nousi varmaan 100nm. En toki tiiä onko siellä tarpeeksi tehokasta vertailu mallia kun sillo ei tarvinu kattoa.
Volvo 240 Turbo -84, moottorina B19ETIC
170hv 250Nm
Riittää kivasti uudemmille Roverin kaseille, ainakin 3.5 ja 3.9 ruiskut
__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.03.2015, 22:17
Divi Divi ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 12.02.15
Sijainti: Seinäjoki
Viestit: 21
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ZeiZei Näytä viesti
Volvo 240 Turbo -84, moottorina B19ETIC
170hv 250Nm
Riittää kivasti uudemmille Roverin kaseille, ainakin 3.5 ja 3.9 ruiskut
Nykysäännön mukaan se tyssää tuohon hieman 3,5l yläpuolelle kun tilavuudeltaan suurin vertailumoottori on B28E.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 05.03.2015, 22:38
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Divi Näytä viesti
Nykysäännön mukaan se tyssää tuohon hieman 3,5l yläpuolelle kun tilavuudeltaan suurin vertailumoottori on B28E.
Kyse onkin tulevaisuudesta. Tosin nuo Roverin kasit ei polta dieseliä, niin kuin oli kyse tuossa smgt:n kysymyksessä.
__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 08.03.2015, 19:17
Fruehauf-CJ Fruehauf-CJ ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.09.05
Sijainti: Rämpsälä, Finland.
Viestit: 605
Perusasetus

Ompahan taas laitettu kaikki politbyroon "tietämys" ajoneuvoista ja tekniikasta samaan nippuun.

Alun myötähäpeän tuntemus muuttuu huoleksi kun oivaltaa mitä tässä haetaan.

Näiden mietintöjen tarkoitus on työllistää itsensä ja jatkaa hallintoalamaisten kyykyttämistä tekemällä näennäisiä parannuksia.

Poikkeuslupia jouduttaisiin hakemaan kuten tähänkin asti (lienee 1-2 vuoden jono)

Rakennemuutospäätöksen epäselvien ja vanhentuneiden säännösten päivittämisen sijasta säännökset pitäisi poistaa haitallisina (Eli tämä harhainen pilkun jyystö "20% lisää tehoa ruiskulla") ja luoda vain suuntaviivat ajoneuvon teknisiin parannuksiin.


-Tätä tehdään verovaroista-
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Rajat kiinni ja äkkiä!! Lars Society 3 09.02.2016 19:31
Kylla ne kohta autoihinkin tarkat rajat... Korpikumpu Chit-Chat 16 19.12.2009 20:38
LJ 70 rengasmuutoksen paperit PikkuPeikko Tekniikka & Jutustelu 5 06.02.2008 06:49
Onko pykälät lavan pituudesta muuttumassa? _Metal_ Tekniikka & Jutustelu 25 09.07.2007 10:34


Sivu luotu: 23:33 (GMT +2).