![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Jeep ISORY |
#3
|
|||
|
|||
![]()
No niin puoli talvea wrankulla pärjätty ja osa ominaisuuksista alkaa olemaan selvillä. Onko porukalla kokemuksia katon tiivistelystä? näkyy nyt sohjokeleillä tiputtavan molempien ovien kohdalta lattiamatoille vettä. Toinen tämän sortin ominaisuus on tiivisteiden ns humina joka alkaa jo tuossa 70-80km/h tehden radion tarpeettomaksi matka ajossa. Jos joku nyt yleensä näillä talvella ajelee ja on törmänny samoihin juttuihin niihin jotenkin puuttuen olisin kiitollinen kommenteista mitä asialle voi ja kannattaa tehdä.
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Uudet tiivisteet löytyy Jamantilta tai Rockautosta
__________________
Jeep ISORY |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Voihan vitura etten paremmin sano, nyt tuli aloittelijamaisesti sössittyä uutena innokkaana wrankku harrastajana ja nyt olis hyvät neuvot tarpeen. Korottamisesta innostuneena löysin käytetyn 3,5" korotussarjan valmiine pakkoineen ja tottahan toki se oli heti ostettava. Sen enenpää googlettelematta eikun tunkemaan korotussarjaa alle ja helpostihan sen sinne kaverin avustuksella tunki. Kotimatkalla hallilla kotiin alkoi tuntua että nyt ei kaikki ole kunnossa kun välillä koko auton koppi resonoi ja jurisee ja sama homma moottori jarrutuksessa. Tänään sitten työlomassa alkoi se googlettelu ja hupsista enpäs onneksi ollut ainut tähän "ominaisuuteen" törmännyt. Soitto ja pikaselvitys jamantille vahvisti asian, hän kertoi että osat löytyy hyllystä muttei muistanut niille hintaa. Päivällä googletellessä sitten satuin myös jamantin sivuilla käymään ne hinnat tarkistamassa ja toinen hupsis eliminator kitti 338e ja siihen kardaani 600e. Näitähän ei siis tosiaankaan ollut tähän korotusprojektiin budjetoitu joten onko kellään kokemuksia mitä hajoaa ja miten nopeasti jos ajelen näin vaikka auto hiukan juristaakin. Päivän ajeluiden jälkeen joko pehmeni tai jo totuin siihen ettei se näin työmatkakäytössä juuri haittaa. Toinen vaihtoentohan on tässä tilanteessa lähteä päivän korotusten jälkeen taikaisin madaltamaan joka nyt ei itselleni olisi se ykkös vaihtoehto, tosin pakkohan se on jos on mahdollista hajota hetkenä minä hyvänsä. Nyt jälkiviisaana jälkikäteen noita ketjuja lukeneena tähän ei tainnut kiertotietä löytyä 1000e osien ostolle.
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
SYE- kitti + uusi/ kätetty tuplaristikollinen kardaani on tarpeen.
Jos haluat budjettiversion, niin laitat sinne niin kutsutun "hack 'n tap"- SYE- kitin, ja ostat vaikka XJ:stä etukardaanin jonka lyhennytät sopivaan mittaan autosi taakse. Hack 'n tap SYE on n.150$, purkaamolta tms. jos löydät XJ:n etukardaanin niin se on jotain 50-100€ luokkaa, lyhennys + tasapainotus on suunnilleen saman verran. ..ja muistat sitten SYE:n kanssa, että taka pinioni pitää saada pönöttämään lähes suoraan kohti jakolaatikon häntää. Eli joko kiilapala akselin ja jousipakan väliin, tai mielummin rälläköit akselista jousipedit irti, käännät akselin oikeaan asentoon, ja hitsaat pedit takaisin kiinni. Toki YJ:ssä tai TJ:ssä takakardaanin ollessa valmiiksi varsin lyhyt, on nuo paljon kalliimmat "HD extra short SYE"- paketit käteviä, koska ne käytännössä kasvattaa kardaanin käytettävissä olevaa pituutta useilla senteillä, parhaimillaan jopa n.15cm (jakolaatikon häntä lyhenee -> pidempi kardaani), joten kardaanikulmakin loivenee. Ajamalla liian jyrkässä kulmassa olevalla (taka)kardaanilla voit helposti rikkoa mm. ristikot sekä jakolaatikon ja pinionin laakerit. Paskalla tuurilla katkeaa kardaani ristikon pettäessä, jolloin tuho on pahimmillaan iso ja vähintäänkin kohtalainen. Jos etupää ei täristä, niin ota takakardaani irti, laita nopea neliveto päälle ja ajat etuvetona. Jakolaatikon hännän tiivistykseen käy vaikka sopivasta kohti kaulasta katkaistu 1/2 litran limupullo + jeesusteippi (jos jakoaskin häntä on internal slip yoke- tyyppinen, kuten YJ:ssä pitäisi olla).
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 26.03.2015 16:37 |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Kerran kävi takakardaanin kanssa poks, kun ei ollut kulmat oikein ja vibrasi... Vauhdissa vid.ullinen pamaus ja jakiksen päästä kardanin ristikko mäsäx.
Kumma, kun ei muuta särkyny. Onni onnettomuudessa, että oli 8mm lenkki mukana, jotta sai ruuvattua loput kolisevat osat irti ja pääsi etuvedolla jatkamaan matkaa.. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Killing time is not murder |
#9
|
||||
|
||||
![]()
..ja tässä tuplanivel kardaani ja slipyoken asennus:https://www.youtube.com/watch?v=eiTpIHIh2yA
__________________
Jeep ISORY |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
vitaran suurin rengas | BryGgi | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 09.03.2013 15:33 |
suurin mahdollinen rengas rockyyn?! | jonza | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 05.11.2011 18:39 |
Suurin sallittu rengas koko Pajeroon? | Osmo87 | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 02.10.2008 18:39 |
LN65L Hilux suurin sallittu rengas? | p3ku | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 29.11.2006 09:45 |
Useampi rengaskoko otteeseen muutoskatsastamalla | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 11.02.2006 09:37 |