Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #26  
Vanha 13.01.2015, 19:44
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kellukka Näytä viesti
Joensuussa oon nähny olikohan patrolli liikenteessä kahella taka akselilla. ja varma tieto että leimassakin vielä.
Jottei kuitenki HJ? Tapsahan se aikanaan rakenteli pari Pick-up HJ:ta ja yhen 6x6 lavamallin. Sitä kolmiakselista hojoa näin nurmeksen absilla viime kesänä, kun oli saanu uuden värin pintaansa. Jossain on mulla kuviakin siitä laitteesta, mut onhan näitä nähty :P
Vastaa lainaten
  #27  
Vanha 13.01.2015, 20:01
kellukka kellukka ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 14.01.13
Sijainti: joensuu(Uimaharju)
Viestit: 1.074
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Jottei kuitenki HJ? Tapsahan se aikanaan rakenteli pari Pick-up HJ:ta ja yhen 6x6 lavamallin. Sitä kolmiakselista hojoa näin nurmeksen absilla viime kesänä, kun oli saanu uuden värin pintaansa. Jossain on mulla kuviakin siitä laitteesta, mut onhan näitä nähty :P
Joo,voi olla.. on niin pitkä aika kun viimeks sen näin.
Vastaa lainaten
  #28  
Vanha 13.01.2015, 20:22
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.066
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH Näytä viesti
Tarvii jos ei mallisarjan puitteissa pysty muuttamaan.
Ei tarvii vaikka ei valmistajan väleillä oliskaan, mut valmistajan ohjeiden mukaan: http://www.trafi.fi/filebank/a/14145...emuutokset.pdf
Vastaa lainaten
  #29  
Vanha 13.01.2015, 20:34
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Ei tarvii vaikka ei valmistajan väleillä oliskaan, mut valmistajan ohjeiden mukaan: http://www.trafi.fi/filebank/a/14145...emuutokset.pdf
Valmistajan ohjeiden mukaan JOS sellaiset on saatavilla. Tähän mennessä ei oo ollu, joten ihan on tehty oman mielen mukaan ja hyvä on tullu.
Vastaa lainaten
  #30  
Vanha 13.01.2015, 20:57
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.066
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Valmistajan ohjeiden mukaan JOS sellaiset on saatavilla. Tähän mennessä ei oo ollu, joten ihan on tehty oman mielen mukaan ja hyvä on tullu.
Joo, rakennemuutosasetuksessa on tuo "jos", mut tossa ohjeessa ei.
Vastaa lainaten
  #31  
Vanha 13.01.2015, 21:09
TeaM-PKR:n Avatar
TeaM-PKR TeaM-PKR ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.05.10
Sijainti: Viitasaari
Viestit: 401
Perusasetus

Olikos se poikkeuslupalysti jotain 500€ yhteensä? Kannattaako / pystyykö yhessä luvassa hakemaan montaa muutosta? Olis kiinnostava tietää millä perustein lisäakselille on lupa saatu.
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata
Vastaa lainaten
  #32  
Vanha 13.01.2015, 21:50
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.066
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TeaM-PKR Näytä viesti
Olikos se poikkeuslupalysti jotain 500€ yhteensä? Kannattaako / pystyykö yhessä luvassa hakemaan montaa muutosta? Olis kiinnostava tietää millä perustein lisäakselille on lupa saatu.
380€ maksaa, mutta et varmasti saa lisäakselille Hiluxiin lupaa tänä päivänä Trafista. Ihan utopistinen päiväuni. 90-luvulla on kaikki ollut helpompaa ja paljon.
Vastaa lainaten
  #33  
Vanha 14.01.2015, 17:27
Shortie:n Avatar
Shortie Shortie ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.11
Sijainti: Tervola
Viestit: 81
Perusasetus

Poikkeusluvan kanssa muistaakseni oli niin että jos vaikuttaa ettei mene läpi niin olisi mahdollisuus perua hakemus niin ettei joudu maksamaan.
Saahan rodimiehetkin lupia tunkea pikkulohkon 30-lukulaiseen pärekoriin kunhan perustelut (muut muutokset, esim. jarrut) on kunnossa.
Yrityksen käyttöön tuleva erikois-auto saa varmasti helpommin luvat kuin harrastelija jonka lähtökohtana on "koska pystyn"
__________________
And under the light of the Sun I shall slay Giants.
Vastaa lainaten
  #34  
Vanha 14.01.2015, 18:11
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.066
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Shortie Näytä viesti
Saahan rodimiehetkin lupia tunkea pikkulohkon 30-lukulaiseen pärekoriin kunhan perustelut (muut muutokset, esim. jarrut) on kunnossa.
Yrityksen käyttöön tuleva erikois-auto saa varmasti helpommin luvat kuin harrastelija jonka lähtökohtana on "koska pystyn"
Sen kun näkis. Ei meinaa nykyään roditkaan kelvata. 100-heppasena ja erillisjousituskeulalla vielä lupia saa, mut jäykällä akselilla ei kelpaa.
Vastaa lainaten
  #35  
Vanha 16.01.2015, 08:54
TeaM-PKR:n Avatar
TeaM-PKR TeaM-PKR ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.05.10
Sijainti: Viitasaari
Viestit: 401
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Valmistajan ohjeiden mukaan JOS sellaiset on saatavilla. Tähän mennessä ei oo ollu, joten ihan on tehty oman mielen mukaan ja hyvä on tullu.
Eli... Meneekö ln65 akselivälin pidennys muutos katsastuksella otteeseen?
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata
Vastaa lainaten
  #36  
Vanha 16.01.2015, 11:08
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.066
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TeaM-PKR Näytä viesti
Eli... Meneekö ln65 akselivälin pidennys muutos katsastuksella otteeseen?
Menee tehtaan jos akseliväli vastaa jotakin tehtaan ilmoittamaa akseliväliä.
Vastaa lainaten
  #37  
Vanha 22.01.2015, 00:06
TeaM-PKR:n Avatar
TeaM-PKR TeaM-PKR ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.05.10
Sijainti: Viitasaari
Viestit: 401
Perusasetus

Soitinpa trafille. Parin insinöörin kanssa juttelin ja molemmat tuumasivat että äkkiseltään ei pitäisi olla mitään estettä kun on toteutuksesta selvät suunnitelmat kuinka toteutetaan. Mmm. Jarruista kysäsin että riittääkö tehostin ja ja jarrupääsylinteri, niin toteutuksen vertailumallina voidaan soveltaa saman kokoluokan 6x6/ 4x4 erimerkkistäkin mallisarjaa. Onko siis tai jotain saman kokoluokan autoa tehty 4x4 ja 6x6 versiona? Esim. g mersu?? Kysyin rungon pidennyksestä... Vastaus oli että mallia voi ottaa esim. hyväksytysti pidennetystä raskaan kaluston rungosta.. Valokuvat, merkintä otteessa. Takaripustukseen tarjosin lj:n hiluja, jakarit, vakaajat, panhard... Saa nähä, riittääkö aika ja inspiraatio...
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata
Vastaa lainaten
  #38  
Vanha 22.01.2015, 11:21
Kala92:n Avatar
Kala92 Kala92 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.414
Perusasetus

Voitko saada tuon lausuman kirjallisena? Vois olla mielenkiintoinen projekti lyödä johonkin jenkkiin kolmas akseli.
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään.
Vastaa lainaten
  #39  
Vanha 22.01.2015, 11:24
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Ainakin kermeedestä ja fiudea on tehty 3-akselisena. Tosin vetämättömillä taka-akseleilla luultavasti, mut kuitenkin. Joensuussa torin nurkalla pyörii viikonloppuisin 3-akselinen kebaasikioski, ja leppävirralta vähä kuopioon päin on pitkään ollu myynnissä 3-akselinen pakettimersu.
Vastaa lainaten
  #40  
Vanha 22.01.2015, 11:51
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 Näytä viesti
Voitko saada tuon lausuman kirjallisena? Vois olla mielenkiintoinen projekti lyödä johonkin jenkkiin kolmas akseli.
Sepä se, saahan sitä puhelimessa jutella mukavia, mutta kirjallisena nuo olis saatava niin konttorilla onnistuu homma paremmin kun on mustaa valkoisella. Mutta paremmin se homma luonaa jo suunnitteluvaiheessa kun laittaa paperille kaikki tehtävät muutokset, mitä osia käytetään ja miten rakenteita muutetaan (akselien tuenta, jousitus, kolmanne akselin veto jne.), ja menee sit konttorille neuvottelemaan asiasta.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #41  
Vanha 22.01.2015, 12:26
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.066
Perusasetus

Käytännön tasolla kantavuus loppuu autosta äkkiä kesken lisätyllä akselilla/jatketulla rungolla/lavalla, kokonaismassaa kun ei voi muuttaa vaikka akselit kestäisikin reippaasti enemmän.
Vastaa lainaten
  #42  
Vanha 22.01.2015, 12:31
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L on kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

Näistä kun nyt on puhe, niin tällainen juuri eilen tuli laivassa Suomeen. En tiedä onko jäämässä tänne vai meneekö itänaapuriin, mutta ainakin se on selkeästi palokunnan kalustoa Jäi kiireessä katsomatta, oliko taaimmainenkin akseli vetävä, mutta ainakin etu- ja keskiakseli oli. Onhan MB:llä G:tä 6 x 6 versiona eli läpivetävä akseli löytyisi.

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #43  
Vanha 22.01.2015, 12:35
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L on kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Käytännön tasolla kantavuus loppuu autosta äkkiä kesken lisätyllä akselilla/jatketulla rungolla/lavalla, kokonaismassaa kun ei voi muuttaa vaikka akselit kestäisikin reippaasti enemmän.
Tämäkin on muuten hassu juttu, että auton alle lisätty akseli kutistaa kantavuutta, kun sehän oikeasti lisää sitä ..toki siis olettaen, että runko/ kori kestää akseleiden lisärasituksen. Äkkiäkös runkoonkin hitsaa kylkeen vaikka 3mm L- palkista vahvikkeet..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #44  
Vanha 22.01.2015, 13:20
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Joskus pohdittiin tuota lisäaskelin asennusta, että laki ei kiellä asentamasta autoon vararengastelinettä, ja mikään ei estä, että tässä vararengastelineessä olisi myös kyky pyörittää näitä varapyöriä.
Eli nostoteli vaan auton perään. Tiellä joutuisi ajamaan sitten teli ylhäällä.
Vastaa lainaten
  #45  
Vanha 22.01.2015, 13:56
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Käytännön tasolla kantavuus loppuu autosta äkkiä kesken lisätyllä akselilla/jatketulla rungolla/lavalla, kokonaismassaa kun ei voi muuttaa vaikka akselit kestäisikin reippaasti enemmän.
Eli käytännössä joku 3500-alustainen Dodge/Ford/Chevy ois sellasia missä jäis vielä tolkun kantavuus, vähän toista tonnia.

Sitten ku tollasen tekee pitkälavaisesta, akseliväli ~4 metriä, ja laittaa ensimmäisen vetävän lyhylavaisen akselivälin mukaan ~3,5 metrin kohdalle niin eikös tuo ole aika lailla lain kirjaimen mukainen?
Säädettävillä etupään tukivarsilla tuettuna ja 2500-alustaisen lehtijousi ylös alaisin siten että norran päät ovat akselien päällä. Kolmas vetävä etuakselista ja nostettavana jopa. Aijai, nyt alkoi taas rattaat raksuttaa
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #46  
Vanha 22.01.2015, 14:47
TeaM-PKR:n Avatar
TeaM-PKR TeaM-PKR ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.05.10
Sijainti: Viitasaari
Viestit: 401
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH Näytä viesti
Sepä se, saahan sitä puhelimessa jutella mukavia, mutta kirjallisena nuo olis saatava niin konttorilla onnistuu homma paremmin kun on mustaa valkoisella. Mutta paremmin se homma luonaa jo suunnitteluvaiheessa kun laittaa paperille kaikki tehtävät muutokset, mitä osia käytetään ja miten rakenteita muutetaan (akselien tuenta, jousitus, kolmanne akselin veto jne.), ja menee sit konttorille neuvottelemaan asiasta.
Joo, ei ole millään tapaa helppo homma. Ja melkosen essee kasan vaatii trafille taustatietoa toteutuksesta ja dokumentteja ennen kuin edes poikkeuslupaa kannattaa hakea. Kantavuus käy pieneksi mutta se on vaakamiesten murhe... Mulla on kyllä perustelut mitkä muutoksen vaativat Se lähinnä yllätti että luurin päässä vastassa ei ollut Pävi Räsäs- tyyppinen vastaan otto. Vaan pyydettiin tekemään suunnitelmat ja lähettämään sähköpostilla arvioitavaksi. Voihan homma tyssätä johonkin pykälän tulkintaan, mutta sitten tyssää. Elämä jatkuu....
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata
Vastaa lainaten
  #47  
Vanha 22.01.2015, 14:52
TeaM-PKR:n Avatar
TeaM-PKR TeaM-PKR ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.05.10
Sijainti: Viitasaari
Viestit: 401
Perusasetus

Onko tietoa/ ihan dokumenttia G mersun 6x ja 4x mallin jarru osista että vastaavatko toisiaan? esim tehostin ja pääsylinteri... Ei ole meset vahvin osaamis alue..
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata
Vastaa lainaten
  #48  
Vanha 22.01.2015, 18:23
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 939
Perusasetus

Nuo taitavat kaikki tehtaan 3 akseliset olla kuorkkeja, ainakin kuudella raapivat. Pystyykö vertaamaan paku-kuorkki?
Vastaa lainaten
  #49  
Vanha 22.01.2015, 21:13
TeaM-PKR:n Avatar
TeaM-PKR TeaM-PKR ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.05.10
Sijainti: Viitasaari
Viestit: 401
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja turakki Näytä viesti
Nuo taitavat kaikki tehtaan 3 akseliset olla kuorkkeja, ainakin kuudella raapivat. Pystyykö vertaamaan paku-kuorkki?
Sitähän ei tiedä ku trafin inssit, jos nekään mutta voihan sitä tarjota verrokiks.
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata
Vastaa lainaten
  #50  
Vanha 22.01.2015, 21:31
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Minäkin kerran ajankuluksi luonnostelin bj-40 3-akseliseksi:
Siis etuakseli ja takimmainen kääntyy, ja näille kardaanit niin kuin orkkiksena.
Keskimmäinen akseli saa sitten vedon ylimääräisestä jakolaatikosta, joka on takapuskurin etupuolella, tähän jakikseen veto orkkis jakiksen pääakselilta. -> akselivälit olisi voinut pitää pienenä....

Mutta että trafi olisi alkanut palvelemaan? kuulostaa uskomattomalta aina kun olen jotain yrittänyt kysyä, niin kukaan ei osaa/uskalla ottaa kantaa muutoksiin, kohteliaasti ohjaavat katsastuskonttorille, vaikka itse toimivat käsittääkseni virkamiehinä..., (ja heillähän on käsittääkseni tiedonanto/ opastus tms. velvollisuus kansalaisia kohtaan)....

-"TeaM-PKR"- tarkista kaiven varalta, että soitit oikeaan numeroon
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu Jarruton 1-akselinen 750kg peräkärry/raato ranke O/M/V Muut 3 14.12.2014 17:03
Myydään perävaunu 2 akselinen MBG O/M/V Muut 0 25.10.2012 16:18
Myyty asuntovaunun alusta 2 akselinen jupe69 O/M/V Muut 12 29.12.2009 10:02
Jäykkä akselinen pajero? piparix Tekniikka & Jutustelu 36 02.07.2008 10:42
3 akselinen mersun maasturi nettiautossa SL O/M/V Ajoneuvot 14 09.08.2006 19:11


Sivu luotu: 01:02 (GMT +2).