Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.12.2014, 22:26
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.494
Perusasetus

Kolmas pohjapiirrustus


Pähkäilin lisää tuota nosturia, ja tulin lopputulokseen että suurimman osa tehtävistä saa hoidettua yhdellä pitkittäisellä nosturilinjalla. Ongelmaksi tulee että nosturilla ei saa nostettua tavaraa parvelle, ja esim. maastorenkaiden nostaminen 2,5 m korkeuteen on taatusti aika työlästä. Ajattelin vaihtoehtoa että tälläisellä nosturilla voisin nostaa kamat ensin jeepin katolle ja rullata siitä n. 50 cm korkeuteen parvelle. Toinen vaihtoehto olisi kehittää kuvanmukainen kiskoilla/pyörillä kulkeva silta. Pituutta sille tulee melkoisesti, mutta jos sille saa parisen sataa kantavuutta niin pitäisi riittää. Ja jos sillan pohjan tekee rappurallista niin valokin pääsee siitä läpi.

Niin ja nosturin vaihdoin taas saksinosturiin. Kun haluan hitsata auton helmoja niin rakentelen nostolelyjen päälle kiinnitettävän 3 m pitkän ajosillan jolla auto voidaan nostaa renkaista niin kuin nelipilarinostimella.

Ajatuksia?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.12.2014, 23:32
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Mitekäs olet ajatellut tuon parven toteuttaa?
Toinen reuna tietysti seinään kiinni mutta mites tuon ulkoreunan kanssa? Jotain tolppia alle?

Kuinkas suuri haitta ne sitten loppupeleissä ovat riippuu tietty sijainnista ja määrästä.
Katostakin tietty voi riiputtaa mutta rasitus alkaa tulla melkoiseksi jos parven lisäksi nosturikin on katossa kiinni.

Eikös tavarat saa nosturilla vietyä parvelle tuolta päädystä? Kaiteeseen irroitettava pala kiskon kohdalle , nosturilla siitä kamat parvelle ja pyörittämällä/kantamalla paikalleen.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.12.2014, 00:02
macro:n Avatar
macro macro ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 03.06.07
Sijainti: Kempele, Finland.
Viestit: 537
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Toinen vaihtoehto olisi kehittää kuvanmukainen kiskoilla/pyörillä kulkeva silta. Pituutta sille tulee melkoisesti, mutta jos sille saa parisen sataa kantavuutta niin pitäisi riittää. Ja jos sillan pohjan tekee rappurallista niin valokin pääsee siitä läpi.
Ajatuksia?
Lähinnä utopiaa tuollaisilla kuormituksilla. Uudisrakennus kun on kyseessä, niin kaikki mitoitetaan eurokoodien mukaan. Kansallinen normi oli vain hieman eurokoodia lievempi, mutta sen käyttö kiellettiin muutama kuukausi sitten. Ulkoa en noita muista, varmennetaan aina kirjoista, mutta lonkalta heitän, että 200...300kg/m2 pitää olla mitoituskuormat, parvelle samaa luokkaa (näille vielä varmuutta 1.5) + rakenteiden omapaino (näille varmuutta 1.15) -> melkoiset rakenteet.

Pohjan materiaalin suhteen taas tulee työturvallisuussäännökset vastaan -> umpipohja.

Omat viritykset erikseen, mutta mitä rakenne/lupakuvissa näkyy, niin normien ja asetusten mukaan nuo joutuu toteuttaan, ellei rakennushankkeen viralliset tahot (suunnittelija, valvonta) ole ihan pihalla.

https://www.youtube.com/watch?v=z20tjHiae5U
Yksi esimerkki, syksyllä Oulun työturvapuistossa noita silmäilin, ja aiheeseen liittyen kannattaa telineiden kulkutasoihin kiinnittää huomiota, liukastumisen esto on hoidettu, mutta toisaalta tasolta ei pääse mitään tipahtamaan. Itseasiassa rakennustelineenä todella nerokas järjestelmä.

Viimeksi muokannut macro : 20.12.2014 00:04
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.12.2014, 01:01
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.494
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rölli Näytä viesti
Mitekäs olet ajatellut tuon parven toteuttaa?
Toinen reuna tietysti seinään kiinni mutta mites tuon ulkoreunan kanssa? Jotain tolppia alle?
Minä ajattelin katosta riiputtamista, mutta ei aavistustakaan kuinka järeäksi kattotuolit pitää tehdä. Maahan tulevat tolpat olisivat sen verran pahasti tielle että haluan välttää niitä.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rölli Näytä viesti
Eikös tavarat saa nosturilla vietyä parvelle tuolta päädystä? Kaiteeseen irroitettava pala kiskon kohdalle , nosturilla siitä kamat parvelle ja pyörittämällä/kantamalla paikalleen.
Päätyyn saa, mutta tavaroiden liikuttaminen on aika epäkäytännöllistä kun parvi on niin kapea. Käyttäisin parven mieluummin tavaroiden säilyttämiseen lastaamalla sitä reunan yli kuin että jättää kulkuväylän jo valmiiksi kapealle hyllylle.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja macro Näytä viesti
Lähinnä utopiaa tuollaisilla kuormituksilla. Uudisrakennus kun on kyseessä, niin kaikki mitoitetaan eurokoodien mukaan. Kansallinen normi oli vain hieman eurokoodia lievempi, mutta sen käyttö kiellettiin muutama kuukausi sitten. Ulkoa en noita muista, varmennetaan aina kirjoista, mutta lonkalta heitän, että 200...300kg/m2 pitää olla mitoituskuormat, parvelle samaa luokkaa (näille vielä varmuutta 1.5) + rakenteiden omapaino (näille varmuutta 1.15) -> melkoiset rakenteet.
Niin siis mikä on utopiaa? En tiedä tälläisistä normeista mitään. 200-300 kg per neliö olisi ihan hyvä kantavuus, mutta ei taas aavistustakaan kuinka järeää hyllyä se tarkoittaa.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja macro Näytä viesti
Pohjan materiaalin suhteen taas tulee työturvallisuussäännökset vastaan -> umpipohja.

Omat viritykset erikseen, mutta mitä rakenne/lupakuvissa näkyy, niin normien ja asetusten mukaan nuo joutuu toteuttaan, ellei rakennushankkeen viralliset tahot (suunnittelija, valvonta) ole ihan pihalla.
Tuo riippusilta tuossa välissä oli kyllä sellainen että en sitä meinannut mihinkään piirroksiin laittaa. Parvi-/hyllyrakenteen kyllä meinasin kyllä ihan virallisesti rakentaa. Osaatko sanoa mitä asetuksia on olemassa mitä tuossa pitää ottaa huomioon?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.12.2014, 02:42
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Niin siis mikä on utopiaa? En tiedä tälläisistä normeista mitään. 200-300 kg per neliö olisi ihan hyvä kantavuus, mutta ei taas aavistustakaan kuinka järeää hyllyä se tarkoittaa.
Ei se hylly mitään älyttämän järeää välttämättä tartte noille kuormille olla. Kattoristikoille aiheuttaa tietty lisäkuormaa, mutta sekin on kohtuudella hoidettavissa. Vähän aikaa sitten suunnittelin yhden hallin, johon laitettiin kattoon keskilinjan ja seinän puoliväliin kiskot, joiden kuormaksi määritettiin 2 kN/m. Jänneväli taisi olla 8 metriä. Ristikoissa niiden valmistaja sitten sen huomioi ja mitoitti ja se ei paljon vaikuttanut rakenteeseen eikä hintaan. Tuossa sinun parvessa kuormitus ulkoreuna ristikoista ripustettuna olisi suunnilleen sama noilla kuormilla.

Enemmän ongelmaa voi aiheuttaa nosturi, jos sen palkki ripustetaan kattoristikoihin. Kuorma kun on pistemäinen, siinä missä taakka sattuu olemaan, niin sitä ei saa jaettua tasaisesti kaikille ristikoille. Siinä tapauksessa pitää ehkä harkita pilareita nosturipalkin päihin, eikä ollenkaan ripustusta ristikoihin, mikä tietty kasvattaa palkkia ja nostaa hintaa, mutta ei sitten kattoristikoista tee ihan mahdottoman kokoisia. Tuo selviää, kun pyydät tarjoukset ristikoista määrittelemilläsi kuormilla niiden valmistajalta ja vaikka noilla kahdella eri vaihtoehdolla.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.12.2014, 10:20
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Perusasetus

Omassa tallissa on tuollainen palkki melkein keskellä tallia kannattamassa yläpohjaa.
HEA300 i-palkki 6800mm pitkänä ja päissä kannatinpalkit muistaakseni jotain 200mm leveä kotelopalkki
Tuollaiset raudat maksoi koneistettuna, puhallettuna ja maalattuna paikalle tuotuna tonnin muutama vuosi sitten. Talli sisältä 6,8m x 9,6m, ovet pitkällä sivulla, ja tuo palkki kahden oven välissä.
__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 20.12.2014, 10:44
88 88 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 29.07.06
Sijainti: Lappi TL, .
Viestit: 913
Perusasetus

Olisko pitkissä lattiakaivoissa autopaikan molemmille puolille ajatusta? Eli lattian kaadot kohti seiniä. Monesti lattiakaivo on siinä auton alla ja sitte ittekin touhuaa just siinä kaivon kohdalla. Lattiavaluun muutaman metrin iipalkinpätkä siten että yläpinta jää näkyviin. Siihen on tarpeentullen mukava kiinnittää hitsaamalla jotain. Vaikka oiottava runko.
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 20.12.2014, 20:04
macro:n Avatar
macro macro ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 03.06.07
Sijainti: Kempele, Finland.
Viestit: 537
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Niin siis mikä on utopiaa? En tiedä tälläisistä normeista mitään. 200-300 kg per neliö olisi ihan hyvä kantavuus, mutta ei taas aavistustakaan kuinka järeää hyllyä se tarkoittaa.

Tuo riippusilta tuossa välissä oli kyllä sellainen että en sitä meinannut mihinkään piirroksiin laittaa. Parvi-/hyllyrakenteen kyllä meinasin kyllä ihan virallisesti rakentaa. Osaatko sanoa mitä asetuksia on olemassa mitä tuossa pitää ottaa huomioon?
Lähinnä sitä, kun ajattelin että mietit "riippusiltaa" vaikka 300kg kokonaiskuormalle, mutta normien mukaan tuon verran joutuu ottamaan kuormitusta neliötä kohti ja sen varmuuden huomioiden joutuu tekemään aikalailla järeämmillä rakenteilla. Mutta jos aiot omatoimisesti sen toteuttaa niin ei merkitystä, kuin ehkä sitten jos vahinko sattuu...

En nopealla googletuksella löytänyt vapaasti saatavilla olevia säädöksiä parvirakenteista, joka opuksesta haluavat mokomat rahastaa... Työmaalta nuita löytäs, mutta ko vapaata vielä jatkuu...
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 20.12.2014, 23:22
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.653
Perusasetus

Kun suunnittelin tallia niin tarkoitus oli laittaa kattoon Koneen nostokisko profiilit. Eli molemmille sivuille pitkittäin profiilit ja niiden väliin poikittain profiili. Eli sellainen siltanosturi. Saa siirrellä tavaraa minne lystää. Tätä varten kattotuolit suunniteltiin siten että kukin kattotuoli kantaa noin 3m etäisyydeltä seinästä noin 500kg kuorman. Lisäksi kattotuolien on kannettava hyötykuormaa sen 2kN/m2, koska vintille tuli käyttöullakko romuja varten. Ohessa piirustus millaiset kattotuolit tuo vaatii. 300mm kertopuuta alapaarteet. Nosturi tosin lojuu vielä tallin lattialla kun projektit syö aikaa
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	kattotuolit.JPG‎
Views:	2130
Size:	53,4 Kt
ID:	55480  
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 21.12.2014, 07:41
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Käytetty kaasu- tai sähkötrukki hoitaa nostot.
Kohtuullisella nostopuomilla yltää kaikki henkilöautoihin liittyvät nostot tekemään,
Piikeillä lastailet parvelle tulevat kamppeet ja ne voit hakea pihalta vaikka rekan kyydistä.
Jotkut pellepelottomat niillä jopa aurailee pihojaankin.
Hintaa tulee vähemmän kuin kunnolliselle siltanosturille ja rakenteiden vahvistamiselle. Katsastus/vakuutus nostolaitteille
kannattaa myös selvittää, jos jottain vaikka sattuu, toivottavasti ei. Tsemmpiä hankkeelle.
Itsellä hallin 8x10m lattia valettiin perjantaina, katto valmistuu maassa ja nostetaan tolppien päähän tiistaina.
kokonaisena
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 21.12.2014, 09:21
Taisto:n Avatar
Taisto Taisto ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.11.04
Sijainti: Nurmijärvi, .
Viestit: 1.003
Perusasetus

Pari huomiota omasta tallista, jonka rakentamisesta tulee nyt 7 vuotta.
8mx10m. Kaksi nosto-ovea 8m seinällä ja erillinen käyntiovi pitkälläseinällä. Kulmassa 4x4 metrinen varasto leveällä kulkuaukolla,jossa korkeet hyllyt ja tilaa esim. moottoripyörälle. Loput tallista on yhteinäistä tilaa. Varastohuoneen vieressä "puolikkaassa" on sorvi,pylväspora ja 4m työpöytä.
Ei vessaa. Vain käsienpesuallas. Talolle matkaa 10m joten paskalle ehtii sinnekkin. Talliin tulee vain kylmävesi+lattialäm.putket talosta ja tallissa on erillinen 60l varaaja lämpimälle pesuvedelle.
Omassa vesikiertoinen lattialämmitys. Tosi mukava, mutta näin jälkikäteen esim. pilarinosturin pulttauslattiaan riskaabelia. Olisi pitänyt laittaa metallilappuja lattiaan varalle tai piirtää todella tarkat kuvat niiden sijainnista.
Lattiakaivo(öljynerostus) toisen autopaikan alla. Tällä puolella maltilliset kaadot kaivolle. Toisen puolen lattia suora. Mahdollinen sulamisvesi lastalla kaivolle. Suorallapuolella voi lattialla hitsailla rakenteita yms. Kaivopaikka ns. drive-in paikka ajoautolle. Nyt myöhemmin ostin saksinostorin kaivopaikalle. Kaatojen tasaus onnistui lattaraudan pätkillä.
Saksinosturi olisi ollut täydellinen jos se olisi upotettu rakennusaikana valun sisään. Nyt ongelmana oli sen kiinnitys, koska pienikin määrä hiekkaa sen alla aiheutti sen siirtymistä. Onneksi öljynerotuskaivo oli sellainen noitapata valurautakannella, niin sen kanteen sai pultattua nosturin.
Vähän sähköistä... Johdotin oman tallin valovirtapistorasiat MMJ 5x2.5S. Nyt myöhemmin kun konekanta muuttuu/lisääntyy saa jokaisesta pistorasiasta myös 3-vaihe pistorasian ja koneiden sijoittelu on helpompaa.
Kylmää varastotilaa tarvitaan myös. Silloin saa renkaat yms. pois varsinaisesta työtilasta. Oma talli täyttynyt roinasta joka viihtyisi mainioisti myös kylmässä lukitussa tilassa. Saisiko tallinpäätyyn valettua laattaa ja tehtyä kylmää varastoa?
Ovien eteen asfaltti/valettulaatta. Pihallakin on joskus kiva ruuvata kun kelit on kohdillaan.
Nämä vain omia hajatelmia, nyt kun tallissa on ruuvailtu jo jonkin aikaa.
Onnea projektiin!
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 21.12.2014, 12:59
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.494
Perusasetus

Voisiko trukilla korvata kattonosturin?


-
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyty Näytä viesti
Käytetty kaasu- tai sähkötrukki hoLitaa nostot.
Kohtuullisella nostopuomilla yltää kaikki henkilöautoihin liittyvät nostot tekemään,
Piikeillä lastailet parvelle tulevat kamppeet ja ne voit hakea pihalta vaikka rekan kyydistä.
Jotkut pellepelottomat niillä jopa aurailee pihojaankin.
Hintaa tulee vähemmän kuin kunnolliselle siltanosturille ja rakenteiden vahvistamiselle. Katsastus/vakuutus nostolaitteille
Hyvä huomio, otetaanpa tähän väliin pieni sivujuonne trukeista. Minä olen ajanut trukkia viimeksi 90-luvulla kesätöissä, joten en tiedä niistäkään juuri mitään. Hämeenlinnan miesten 600 neliöisessä(?) hallissa oli iso diesel-trukki joka hoiti autonosturin ja yleiskoneen virkaa. Isossa hallissa tuo oli varsin kätevä, mutta pienemmässä 100-neliöisessä trukin pitäisi olla aika paljon ketterämpi että se olisi toimiva kokonaisuus.

Trukilla pitää pystyä nostamaan tuotteita vähintään 2,5 m korkeuteen parvelle ja lattiapinta-ala pitäisi olla mahdollisimman pieni, koska tilaa on rajoitetusti. Luulisin että trukki jolla pystyy nostamaan jeepin tms. auton helman alta ilmaan on fyysisesti turhan iso, joten 1,5 tonnin kokoluokka on varmaan riittävä että pystyy nostamaan auton pystyyn tai venyttämään joustot maksimiin. Tavaroiden siirtäminen pihalta sisälle ja lattialta parvelle on trukilla varmasti kätevää, ja siitä voisi olla hyötyä rakennushommissakin.

Nyt kun mietin normaalia auton rakentamista ja huoltoa, niin kuvittelisin että kattonosturi on kätevämpi suurimmassa osassa tapauksia. Trukki olisi parempi lähinnä parvelle lastaamiseen ja tavaroiden siirtämiseen. En varmaankaan siirtele isoja tavaroita parvelta lattialle kovin usein, joten näkisin että trukki on vähän overkill autotallikäyttöön.

Onko trukkikuskeilla mielipidettä? Voisiko trukilla korvata kattonosturin järkevästi?
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 20.12.2014, 01:37
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Valitettavasti tämä on tätä... (sorry lipeämisestä ulos topiikista)


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja macro Näytä viesti
Lähinnä utopiaa tuollaisilla kuormituksilla. Uudisrakennus kun on kyseessä, niin kaikki mitoitetaan eurokoodien mukaan. Kansallinen normi oli vain hieman eurokoodia lievempi, mutta sen käyttö kiellettiin muutama kuukausi sitten. Ulkoa en noita muista, varmennetaan aina kirjoista, mutta lonkalta heitän, että 200...300kg/m2 pitää olla mitoituskuormat, parvelle samaa luokkaa (näille vielä varmuutta 1.5) + rakenteiden omapaino (näille varmuutta 1.15) -> melkoiset rakenteet.

Pohjan materiaalin suhteen taas tulee työturvallisuussäännökset vastaan -> umpipohja.

Omat viritykset erikseen, mutta mitä rakenne/lupakuvissa näkyy, niin normien ja asetusten mukaan nuo joutuu toteuttaan, ellei rakennushankkeen viralliset tahot (suunnittelija, valvonta) ole ihan pihalla.

https://www.youtube.com/watch?v=z20tjHiae5U
Yksi esimerkki, syksyllä Oulun työturvapuistossa noita silmäilin, ja aiheeseen liittyen kannattaa telineiden kulkutasoihin kiinnittää huomiota, liukastumisen esto on hoidettu, mutta toisaalta tasolta ei pääse mitään tipahtamaan. Itseasiassa rakennustelineenä todella nerokas järjestelmä.
Siis nykyään rakentaminen(ja moni muu...) on tätä: kaikki pitää tehdä siten, että ylimpää viranhaltijaa ei voi perustellusti syyttää, jos joku tumpelo/kännikäla/katkeroitunut loukkaa itsensä/aiheuttaa häiriötä/aiheuttaa vaurioita tms.

Ja tuohon topiikin aiheeseen: kannattas tehdä talli ensin valmiiksi, ja lopputarkastaa se; ja sitten "viritellä" omaan käyttöön omaa tahtoa noudattaen... ja nimenomaan maallikkona.

Ja noista parvista ja nostureista: kattokannakkeet kannattaa ehkä jättää rauhaan, vaikka käsittääkseni viimmeisin versio oli tallin sisäpuolinen? teräsrunko? Siis jos nosturin tms. kuormitus aiheuttaa vaikka millin(taikka muutaman) jouston kattorakenteessa (ja seinissä) niin se tekee aikamoista tuhoa Metalli-Metalli liitoksessa aikojen saatossa...
-> kysy neuvoa taholta, joka osaa keskustella () tuon rakennusvalvonnan kanssa. JA kerro tuo visiosi tarkasti k.o "nimmarin kirjoittajalle"

(minun tallissa tuli taannoin odottamaton ylläri: kattotuolit/kannakkeet tehtiin naulaamalla, ja mittakuviin merkittiin senco:n "liimanaulat"; ja silloin juna/rakennuslupa tökkäsi: k.o nauloille, millä kaikki kantavat naulataan kasaan, ei löytynyt vajaa? 10v sitten rakennusvalvonnan vaatimaa hyväksyntää: siis jo olisin naulannut halpakaupan nauloilla, niin jokaiselle naulalle olisi saanut puolet lisää lujuutta, mukaanluettuna? tuo viimmeinen isku... no, jostain histotiasta löyty joku viittaus noihin rautakaupan nauloihin... ja/tai/ No, nyt tallin yläpohjassa "huoltotaso"....
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
autonostin, autotalli, autotalliprojekti, lattialämmitys, maalämpö, nosturi, pitkästä rakentaminen, rakennusohje, rakentaminen, siltanosturi, talliprojekti, vilp


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hj-61 käynnissä pysymis ongelma! datsun 3.3d Tekniikka & Jutustelu 20 10.07.2014 21:36
OHI: 11.10. Hakumoottorin uudelleenindeksointi käynnissä Lars Uutiset 0 11.10.2012 04:53
Jeep 2.1 TD ei pysy käynnissä Mikedeus21 Tekniikka & Jutustelu 4 02.10.2009 16:33
salainen operaatio käynnissä poliisilla ja puolustus voimilla suomen ilmatilassa toyota4x4 Chit-Chat 5 14.06.2009 09:47
Range 3.5 efi, lievä notkahdus käynnissä Paavo Tekniikka & Jutustelu 15 24.05.2006 16:22


Sivu luotu: 11:28 (GMT +2).