Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L
Eikös noi remmit monesti ole toteutettu hammashihnalla eikä moniurahihnalla, ainakin siis tehokkaammissa härveleissä?
Tosin onhan se moniurahihnankin pito melkoinen, kunhan on riittävästi kosketuspintaa ja tarpeeksi kireällä.
|
Siis kuten jo todettiin, nuo tieliikenteessä olevat vehkeet ei käytä/tarvi? hammashihnaa; nuo harrastevehkeet, siis esim. yli 1000 hv taikka joilla huoltoväli on alle 1000 km... on hammashihnalla
Mulla on sellainen muistinvarainen mielikuva eaton 90 tehontarpeesta, että tuolla "maksimipaine-erolla maksimikierroksilla" tarvii suuruusluokkaa yli 9 kW tehoa? ja seuraava arvaus: ilmastointi tarvii huomattavasti vähemmän tehoa, toki maksimivääntömomentti voi olla yllättävän suuri, mutta veikkaisin, että "siviili" mondeo ja eaton 45 toimii hyvin tuolla ilmastoinnin serpentiinillä vakio kiristimellä, jos on sähkö ohjaus. ja käsistään kätevä virittelee kiristimellä ahtopaine kiristyksen, taikka jopa oman remmin kampiakselin päästä. Ja jos ahdin pyörii jatkuvasti, niin kulutus nousee normiajossa "taivaaseen", siis ahdin työntää ahtopainetta kaasuläppää vasten, ja imusarjassa alipaine, siis aina kun kuormitustila on sama, kuin ennen ahtamista kaasupohjassa...
Aikanaan suunnittelin noita mekaanisia ahtimia veneeseen, ja tuo mersun 200 diesel (om601) olisi ollut aika sopiva pyörittämään ahtimia, jotka tuuppaa ilmaa MB om603/605/606 taikka toytota 12h-t koneparille. siis sillon kun sai ajaa Löpö:llä, ja se oli halpaa vrt. bensiini. (nyt tuntuu, että "kerkiää hyvin" reilusti alle 10 L/h kulutuksella

)
Siis tuo om601 oli suunnitelmissa jo hydrauliikan/generaattorin/lämmityksen takia; siis samaan "valta-akseliin" generaattorin ja hydraulipumpun (ohjailupotkurit yms) pari mekaanista ahdinta, siis eatonilla aika vaatimattomat "sallitut" paineet venekäyttöön, mutta maailmalla on esim. noita 90 ajettu huomattavilla paineilla.