![]() |
kysymys remmiahtimesta tai pikemmin sen remmin kireyden tarpeesta
eli kertokaas viisaammat tyhmälle että miten kireä remmiahtimen remmi tarttee olla ettei luista,, verrataan vaikka auton laturin remmiin joka kiristyy jousella..
ajatus tosta mondeosta ottaa ilmastointi pois käytöstä ja kompuran tilalle sovittaa eaton :D:D:D :rolleyes: |
suhta kireälle, mutta siihen vaikuttaa kuinka paljon hihnalla on kosketuspintaa.
meillä on koneen päässä vähän noin puolet hihnapyöräsät ja ylhäällä pienen hihnapyörän takia ohjuri painaa niin, että köytössä noin 80% kosketuspintaa käytössä ps. tajuaakohan kukaan mitä tarkoitan:) pss. kovalla rasituksella silti välillä vinkaisee |
Eikös noi remmit monesti ole toteutettu hammashihnalla eikä moniurahihnalla, ainakin siis tehokkaammissa härveleissä?
Tosin onhan se moniurahihnankin pito melkoinen, kunhan on riittävästi kosketuspintaa ja tarpeeksi kireällä. |
Itellä tuohon valintaan vaikutti se, että semmosia hammashihnapyöriä ei ole missään myynnissä, mitä oisin halunnu ja koneistus ois tullu turhan tyyriiksi :rolleyes:
|
Lainaus:
Amg mersuissa on vielä moniurahihnalla. |
Toyotassa on remmiahdin kiilahihnalla ... Oliko joku kuu-autoPrevia tai vastaava
SC 14 Mulla ainakin kesti kiilahihnalla 3B:n kyljessä tuo SC 14 , heti kun sai linjauksen kohdalleen . Eihän tuolla mitään "älyttömiä" ahdettu , maks 0,6- 0,8 kiloo Aika perkeleesti toi kiilahihnakin kestää tehoo , vertaa vaikka tuulettajan siipiä suokuravellin sisässä :) |
Lainaus:
|
Eipä taida olla missään tehdastekoisessa remmi-vetoisessa ahtimessa hammashihnaa? Detroit Dieselissäkin sitä ahdinta (huuhtelupumppua) pyöritetään hammaspyörillä.
Niinkuin Matti sanoi, niin laita hihnankiristin. Sen vaan pidät huoli, että kiristysvara riittää, ja että se kiristää oikeaan suuntaan. Ja tietysti kiristin täytyy olla remmin "löysällä puolella". |
Jaguaarissa oli ihan manuaalisesti ruuvattava ahtimen moniurahihna, eikä sitä uskaltanu niin kireälle vetää, ettei se olis ulahellu... Vähä epäilen, et jousikiristin sais vedettyä hihnaa riittävän kireälle. Tai sehän riippuu, miten paljon sitä voimaa pitää välittää.
|
Moniko urainen remmi oli jaggessa?
Töissä on 4, 6, 8, 12, ja 14 uraisia remmejä käytetty. Puimurin yli metrinen tuuletin vie muistaakseni 20 kW voimaa. Hihnankiristimillä ovat varustettuja. |
Lainaus:
|
Mulla on remmiahdettu G60 volkkari ja siinä on ihan alkuperänen systeemi, et 6-urainen remmi pyörittää ahdinta laturia ja ilmastointia, jousikuormitteisella kiritinpyörällä. Ei oo ulissu, vaikka ahtimen hhnapyörääkin on pienennetty ja ahtoja parhaimmillaan 1,2 bar. Ja kone on 1,8L.
|
niin itsekin päättelin ennen kuin tänne mitn laitoin että tuo oma kiristin riittää.. :)
mitä raati on mieltä tuosta eaton m45 ahtimesta 2.0 koneessa.. ?? oisko liian pieni :confused::confused::confused: |
Itellä on 2,0 eaton M112 jaguaarista 8 uraisella moniurahihnalla ja manuaalisella kiristimellä( tai siis nyt se on 2,4 litrainen). 0,5 bar heti kun kaasuläppä aukeaa.
Eaton vastustaa aika paljon isoilla kierroksilla ja jos hihna on vähänkin löysällä niin läpän sulkeutuessa bypass ei aukea tarpeeksi nopeasti että hihna ei alkaisi luistamaan. |
Lainaus:
Mutta riippuu tietysti, montako sataa heppaa on tarkoitus koittaa repiä. :D |
Moniurahihna riittää yleensä kilpipeliin
Lainaus:
Mulla on sellainen muistinvarainen mielikuva eaton 90 tehontarpeesta, että tuolla "maksimipaine-erolla maksimikierroksilla" tarvii suuruusluokkaa yli 9 kW tehoa? ja seuraava arvaus: ilmastointi tarvii huomattavasti vähemmän tehoa, toki maksimivääntömomentti voi olla yllättävän suuri, mutta veikkaisin, että "siviili" mondeo ja eaton 45 toimii hyvin tuolla ilmastoinnin serpentiinillä vakio kiristimellä, jos on sähkö ohjaus. ja käsistään kätevä virittelee kiristimellä ahtopaine kiristyksen, taikka jopa oman remmin kampiakselin päästä. Ja jos ahdin pyörii jatkuvasti, niin kulutus nousee normiajossa "taivaaseen", siis ahdin työntää ahtopainetta kaasuläppää vasten, ja imusarjassa alipaine, siis aina kun kuormitustila on sama, kuin ennen ahtamista kaasupohjassa... Aikanaan suunnittelin noita mekaanisia ahtimia veneeseen, ja tuo mersun 200 diesel (om601) olisi ollut aika sopiva pyörittämään ahtimia, jotka tuuppaa ilmaa MB om603/605/606 taikka toytota 12h-t koneparille. siis sillon kun sai ajaa Löpö:llä, ja se oli halpaa vrt. bensiini. (nyt tuntuu, että "kerkiää hyvin" reilusti alle 10 L/h kulutuksella:o) Siis tuo om601 oli suunnitelmissa jo hydrauliikan/generaattorin/lämmityksen takia; siis samaan "valta-akseliin" generaattorin ja hydraulipumpun (ohjailupotkurit yms) pari mekaanista ahdinta, siis eatonilla aika vaatimattomat "sallitut" paineet venekäyttöön, mutta maailmalla on esim. noita 90 ajettu huomattavilla paineilla. |
Lainaus:
kaveri vaan laski että jos toi matelia ahdin tuupataaann mondeoon niin noilla laskelmilla tollla sais 165hv pihalle.... no eihän sitä tietenkään voi tietää.. :eek::eek: |
Lainaus:
siis oikeesti aivan inhimillinen/naurettava määrä..v!!!!! kuitenkin pieni piristys kärryn vetämis kapasiteettiin.. :rolleyes: |
Lainaus:
|
sama vapautus on myös mersun kompuroissa osassa, itelläki hyllyssä eaton M63 missä mersun logot kupeessa ja moniurasella se on autossa olluna, tosin varmaan suht "järkevillä" asetuksilla. moniuranen pitää sen verran hyvin et esmes chevy astro stumppas kun seinään ko laturin laakeri leikkas kiinni n 2000rpm kohdilta, eli kyl siinä helvetillinen pito on :D
|
Joo , Toyotan remmiahtimessa on käyttöpyörässä mangneettikytkimellä toteutettu vedonkatkasu tyhjäkäynnillä/pienillä kierroksilla.
En ainakaan minä saanut sitä toimimaan kunnolla ...oli joko vapaalla taikka sitten veto päällä kokoajan ...purin murikan pois kokonaan ja teetin kiinteän hihnapyörän tilalle . Toi bybass-venttiili oli mulla liian hitaasti reagoiva , täyskaasulta kun polkas kytkimen pohjaan niin ahdot kävi 2-3 kilon korvilla ...ennen coolerin asennusta yleensä jostain poiki ahtoputki :) Toyotasta ( bj-75 )en saanut riittävää alipainetta oikeen mistään imusarjasta , jolla olis tuota bybassia ohjannu vaihtotilanteessa . Rakentelin "budjettiosista" kytkinpolkimelle tunnistimen jolla sain ohjattua auton oman alipainepumpun alipaineen bybassin jousenpuolelle "keventämään/avaamaan venttiilin. Tämän jälkeen ajelin remminahtimen kanssa vissiin 6-7 tkm ilman mitään suurempia ongelmia . Herkka systeemihän tuo on suoupotuksissa , koska remmin väliin menee aina jotakin mujua ...eli jousikiristin olisi maastoajossa ainakin todella hyvä . Antaisi "löysiä" tarvittaessa remmille , kun välliin menee vaikka juuri taikka puukeppi Ei muuta rohkeesti vaan kokeileen ...ainakin tohon BJ:n kotteroon tuli vääntöä aivan pirusti lisää alakierroksille ...Bonnuksena tulee vollotus ja vaihtotilanteessa kuuluva PPSIIIIIHHH - ääni :) |
juu kokeilla meinaan,, toiveissa ois pieni plussa juurikin alakierroksille.....
ja saattaa käydä jopa niin että ilmastoinninkompuran annan olla paikallaan,, sijoitan ahtimen "ujosti" koneen taakse piiloon ja haen vaan pidemmän moniuraremmin.. :D:D:D:D:D:D:D :cool::cool::cool: ;) |
nii ja jos jollain on 110% EHJÄ 45 eaton halvalla niin saa vaikka yv:llä vihjata. :)
|
Lainaus:
|
kerralla se tehotavote kohilleen ja tuollanen M62/63 sinne.. kysymyshän kuuluu et mitä haluat maksaa tuosta miun riimakuntosesta? :D
|
Sivu luotu: 12:27 (GMT +2). |