Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.10.2014, 22:35
JERKKU:n Avatar
JERKKU JERKKU ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.01.04
Sijainti: VANTAA
Viestit: 972
Perusasetus

http://www.jeepforum.com/forum/f310/...guide-1271979/

Täällä on kyllä perustavaa laatua olevaa infoa WJ kökkäreestä.
Jos vaan Lontoo taipuu

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja fomoko Näytä viesti
Morjesta kysellään vielä samaisesta aiheesta kun sattui valmis ketju löytymään. Eli alustavia kauppoja hierottu vm 2000 wj:ta bensa kutosella, kumpiko nelivetojärjestelmä tälläisessa nyt on?(sen verran tiedän että on kahta erilaista). Mitä kandee bensakoneisessa tutkia koeajolla kun ei autoa voi pitää tuntitolkulla tutkittavana? miten esim näistä katellaan vikakoodit tai onko edes mahdollista ilman lisälaitteita? onko näissä vikavaloja kuten jenkeissä yleensä? kuten arvata saattaa jeepeistä ei minkäänlaista omakohtaista kokemusta eli kaikki apu on tarpeen(sen jo tiedänkin että kasissa olisi voimaa ja joillekin se on ainoa oikea moottori näissä).

__________________
Maastossa se on mukavinta


www.4x4parts.fi - EI TARVITSE KATUA -
www.facebook.com/4x4parts.fi
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.10.2014, 23:06
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Jos ne suutin onGelmat on samanlaisia kuin mersuissa niinkuin olettais, on yleisin homma se pohjatiivisteen ulospäin kuseminen, jolloin dieselin ja noen yhdistelmä pikkuhiljaa hiipii ylöspäin suuttimen kylkeä, ja palaaa vihaisesti kiinni. Alkuvaiheessa korjattuna helppo ja yksinkertainen homma, suutin ylös, pohjatiiviste ylös, pohjan kalvaminen oikealla työkalulla ja suutin takas uudella pultilla rasvattuna ja momenttiin.

Yleensä tätä ei tehdä heti, niin homma moninkertaistuu.

Hiukan uudemmasta mutta periaatteeltaan samanlaisesta moottorista vaihdettiin pari viikkoa sitten kaks suutinta, 15 min työtä per kpl. Toinen ääripää on koneen ja kannen irroitus epäonnistuneen suuttimen irroituksen seurauksena.

Toinen murhe on sitten suuttimien sisäinen ohivuoto, jolloin yhteispaineruiskutuksen valvonta puuttuu peliin, kun lukee rail paineen romahtavan, ja viheltää pelin poikki, tavallaan ihan fiksusti ennenkuin korkeapainepumppu kuivahtaa ja hajoaa, sama diaGnoosi tulee sitten monesta muustakin syystä, peruste ja seuraus sama.

Suuttimet ei maltaita maksa vaikka käsityönä tehtynäkään, toki kannattaa hiukan kattella mistä ja mitä tilaa

WJ ssä vissiin riesana tilanahtaus em. puuhasteluille ??
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 31.10.2014, 00:30
rane58:n Avatar
rane58 rane58 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.11
Sijainti: Espoo
Viestit: 2.377
Cool

V8 ja pensa.


-Eli kandee unohtaa nuo löpövehkeet...?
__________________
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95.

Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66

Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98

MYYTÄVÄNÄ:
https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.11.2014, 13:40
TsKo TsKo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 02.05.09
Sijainti: Loppi
Viestit: 208
Perusasetus

Laitetaan ny tänne tosta wj crd koneen suutin asiasta.

Eli juuri kuin edellä kirjoiteltukin, vika on sama kaikissa mersun cdi tyypin koneissa, suutin on yhdellä pitkällä 6millisellä venyvällä pultilla kiinnityshaarukan kanssa painettu kantta vasten kupariprikka tiivisteenään. Ajan saatossa alkaa se pohjatiiviste vuotamaan palotilasta painetta ulospäin ja karsta liimaa sen suuttimen sinne poteroonsa todella kovaa kiinni.

Se kuinka nopeasti tämä ongelma alkaa on mahdotonta ennustaa, voi alkaa alle sadassa tonnissa, tai niinku mulla joskus vitossa alko 160tkm ajettuna, ei voi tietää. Helpottaa kun ei kauaa aja vuotavalla suuttimella, aina helpompi irroittaa kun pikeä on vielä vähän suuttimen ympärillä.

Avainasemassa vuotavan suuttimen irroituksessa on se, että moottori on lämmin niin se piki on huomattavasti pehmeämpää. Sitten kiinnityspulttia kierros auki ja auto käymään hetkeksi niin se suutin nousee hiukka ylöspäin, näin sen voi saada kohtuudella pois.
Seuraavana onkin edessä siivousurakka, kun se piki on melko tiukassa siellä kannessa ja ne keinot sen poistamiseen on rajalliset. Hyväksi havaittu keino on louhia ruuvarilla enimmät kokkareet pois ja liotella tiivisteenpoistospraylla loput pois, crc gasket remover on hyväksi havaittu aine.
Sitte sopivalla kalvaimella putsaa sen kannen suutinpoteron pohjan suoraksi ja kierretapilla puhdistaa kiinnityspultin kierteen huolella ja paineilmaa perään.
Suuttimeen kannattaa kiinnittää huomiota puhdistuksen yhteydessä siihen suutinkärkeä kiinni pitävään holkkimutteriin, missä on se tiivistepinta kanteen. Se kun palaa herkästi piloille kanssa se holkki ja sen holkin reikä myös pyrkii suurenemaan ja tiivistepinta menee vaan kapeemmaksi entisestään. Se holkki maksaa jotain parinkympin luokkaa ja löytyy yleensä dieselkorjaamolta hyllystä samalla kun hakee pultteja ja tiivisteitä ja asennusrasvaa.
Sitten ei muutakun suutin rasvattuna uudella prikalla ja pultilla momenttiin ja taas pääsee jonkun hetken ilman murheita siltäosin.

Toki suuttimen sisäisestä ohivuodosta johtuvaa ongelmaakin esiintyy vanhemmiten ihan samalla lailla kuin missä tahansa commonrail moottorissa, mutta toi pohjatiivisteen vuoto on yleisin ongelma näissä mersun koneissa.

Jeepissä nelos ja vitos sylinterien suuttimien vuodon korjaus on kaikkein haastavin tilanahtaudesta johtuen. On kaksi koulukuntaa, toiset irrottaa moottorin ja jotain muuta tavaraa niinpaljon, että se mahtuu laskemaan ja kallistumaan sen verran se moottori, että saa tilaa tehdä kyseisen homman.
Toiset taas sahaa aukon sinne pyyhkijävivuston kaukaloon ja tekee sen homman sieltä. Tossa omassa oli tehtynä se reikä jo silloin kun auto tuli mulle ja olisin itse tehnyt sen hieman eri tavalla, kun siinä täytyy poistaa yksi pyyhkijänvivuston kiinnityspiste. Jossain ulkolaisella foorumilla oli siihenkin fiksut ohjeet, missä oli pistehitsit porattu auki siististi, eikä vaan riehuttu rälläkällä kaikkea rikki niinkun tohon mun autoon oli se reikä tehty jossain korjaamossa.
Toki se luukkuhan pitää lain mukaan hitsata samoilla vaatimuksilla kiinni kun esimerkiksi itsekantavalla korilla olevan auton helmakotelokin, mutta jokainen tehköön kuten parhaaksi katsoo.

Se huoltoluukku ku on kerralla tehty tarpeeksi leveeksi niin sitäkautta voi purkaa vaikka koko kannen pois moottoria irroittamatta niinkun mulla on meneillään nyt
__________________
-95 Dodge Ram 2500 4x4 5.9cummins td
-Miekka ja nakki risa polkupyörä kuskista ainakin tulee neliveto jossainkohtaa iltaa
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.11.2014, 20:29
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Joku vois laittaa tähänkin kuvat sellaisesta huoltoluukusta
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 06.11.2014, 21:01
TsKo TsKo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 02.05.09
Sijainti: Loppi
Viestit: 208
Perusasetus

http://www.jeepforum.de/topic/68678-...oren-wechseln/

Tuolla on hyvät kuvat aiheesta.
__________________
-95 Dodge Ram 2500 4x4 5.9cummins td
-Miekka ja nakki risa polkupyörä kuskista ainakin tulee neliveto jossainkohtaa iltaa
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.11.2014, 22:45
Rocker:n Avatar
Rocker Rocker ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 30.01.10
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 206
Perusasetus

Unohtu kokonaan tämä threaddi kun eksyin kuitenkin sinne mersupalstalle

Jeepin kävin hakemassa(2,7 crd), eikä ollu iso yllätys että orastavaa suutinvikaa oli. Suuttimen liekkirenkaat oli ehjät, eikä supsuttanu konehuoneeseen mitään, mutta sahatutti käymään, eikä tahtonu lähteä kylmänä silläkään kuin roikan nokasta. Auto kotia ja analyysia.
Reilu ohivuoto yhdessä suuttimessa, kahdessa muussa vähempi ja muissa ei nimeksikkään. Pahin vuotaja vuoti ilman että auto oli edes käynnissä. Runko voipi kuulemma olla halki.

Uus suutin 200e mersuliikkeestä. Jääpä tuo 1 harjotuskappaleeksi jos innostus ite vaihtelemaan muihin suuttimiin teflon renkaat

Muuten pirun hyvä auto ajaa ja laatikko vaihtaa kuin ajatus. Ulkonäkökin hivelee silmää

Yritän tehdä tästä jotain expedition tyylistä norjan kalastusreissuille, mutta tehdään sille oma topicci kun rahapussi antaa myöten rakentaa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
jeep cherokee kokemuksia fj40 mörö Tekniikka & Jutustelu 8 22.08.2011 20:14
kokemuksia grand cherokee 3.1 d v99-03?? höpöhöpö Tekniikka & Jutustelu 5 08.07.2011 22:51
Tietoa/kokemuksia Jeep Grand Cherokee TOPPAHOUSU Tekniikka & Jutustelu 1 20.01.2009 18:13
cherokee tai grand cherokee kokemuksia Chit-Chat 8 16.05.2007 18:55
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50


Sivu luotu: 12:26 (GMT +2).