![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
||||
|
||||
![]() Jääkö täyttö vähän vajaaksi vai hämääkö kamerakuva heijastuksella? Itse tässä vasta 2 viikkoa säätänyt tulostusta, hankala kun pitää tulostaa keskeneräisellä loput osat koneeseen. Toisaalta opintokäyrä on koholla tällä tekniikalla ja vielä kiinnostaa niin, että delta mallin konetta vähän harkinnu vakavamielisesti ja semmoseen kokoluokkaan että mahtuu pöydällekin jo jotain ![]()
|
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ei tuo tulostaminen kyllä mitään ihan helppoa hommaa ole, kun kantapään kautta pitää opetella kaikki! ![]()
|
||||
|
||||
![]()
Säätämistä riittää tosiaan ja kerran kun onnistuisi edes ekalla, sitä kertaa odotellessa
![]() ![]() Alunperin suuri ongelma oli kun lämpimällä lasilla ei pysyny muovi kiinni (musta PLA) mutta sekin on nyt selätetty. Intterwepissä kovin puhutaan mihin tarttuu ja mihin ei, mutta asia ei olekaan niin yksioikonen. Julistetaan kovin yhtä ainoaa asiaa joka parantaa kiinni pysymistä. Minun muovi valikoimani saattaa olla ihmeellinen tai jotain, kun sama konsti ei toimi kaikille. Jokaiselle värille olen kokeilemalla hakenut sen parhaan pidon, kaikki on PLA muovia. Musta pysyy paperiliimahunnussa, sininen tarraa pelkkään lasiin ja vaaleanpunanen tykkää kovin ihan tavallisesta maalarinteipistä. Musta pysyy myös bilteman pakkausteipissä, mutta paremmin paperiliimalla kuitenkin. Kaptonia en ole tarjonnut kuin mustalle, joka sitä suorastaan hylki, samoten hiuslakka. Arsenaali mihin tarttuu on kutakuinkin sama, mikä löytyy jokapaikasta, mutta millään ei voi tietää mihin mikäkin väri parhaiten tarttuu, palstoilla ja reprap wikissä kun kovin mielellään yleistetään. |
|
||||
|
||||
![]()
Mulla on pysynyt kyllä kaikki värit, sekä ABS että PLA kiinni sinisessä 3M teipissä, ja PLA:n kanssa en lämmitä petiä yhtään. Jos ei pysy kiinni, niin sitten ei ole kyllä peti enään suorassa/oikealla etäisyydellä suuttimesta.
Ekan kerroksen tulostan muutenkin tosi hitaasti, ja noin 55% paksuudesta, eli suutin työntää 100% lankaa tuohon 55% rakoon, niin tulee kovempi pintapaine ja ottaa paremmin kiinni alustaan. Mutta kyllä nuo muut asetukset sitten saattaa paljonkin vaihdella eri värien kesken, kun joku PLA saattaa tulostua hienosti jo 180 asteessa, kun taas toinen saattaa vaatia jopa 230 ennen kun tulee hyvää jälkeä. Ja samaten pedin lämpö ABS:ää tulostaessa, vaihtelee ihan 80-110 astetta. Eli kyllä tässä opeteltavaa tuntuu piisaavaan! ![]()
|
||||
|
||||
![]()
Pitänee siis sinistäkin teippiä tilailla, alotus on hitaalla mutta pitääkin katsoa tuleeko muovia enemmän. Toisaalta jos teipille tulostaa niin levyhän on lähempänä suutinta ja muovia tulee enemmän automatic. Ei muuta kuin harjottelua lisää
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kalibrointi kannattaa muutenkin suorittaa kahteen kertaan, että varmasti tulee suora. Ja paperin palan kanssa testata välys, niin kuin varmaan tiedätkin kyllä jo. ![]() Itse käytän Simplify3D:tä tulostamiseen, ja sieltä saa säädeltyä tuota ekan kerroksen paksuutta ja nopeutta melko hyvin, juurikin noin miten sanoin, eli saa 100% lankaa työnnettyä pienempään rakoon, tai sitten voi laittaa asetukseksi vaikka 150%, niin silloin tulee langan syöttöä lisää, eli 150% ylisyöttöä lankaa 100% rakoon. Itse olen kuitenkin todennut paremmaksi syöttää sen 100% lankaa pienempään rakoon.
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Mitenkäs, onnistuukos noilla vehkeillä tekemää väritöntä, tai siis läpinäkyvää tuotetta? |
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() |
![]() |
Luokat |
3d, 3d-tulostin, 3d-tulostus, printer, tulostus |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |