![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Jatketaas tätä säijettä. Eli pitäis tehdä iskarin kiinnitykset taakse uusiksi. Iskarit on lenkki-lenkki mallia. Ja asennus tulee siten, että iskarit ovat hieman etuviistoon (30 astetta tai jotain, alle 45 astetta kuitenkin) ja auton keskipistettä kohti kallellaan myös. Iskarin iskunpituus on n. 26cm. Kumminpäin nuo korvakot oikeen laitetaan? Eli laitetaanko kiinnityspultit ns. akselin suuntaisesti eli auton menosuuntaan nähden "poikittain" (alkuperäinen alakiinnitys on näin, ylhäällä on tappikiinnitys). Vaiko poikittain kuten tässä säikeessä on laitettu? ja ylä ja alapää tieten saman suuntaisesti. Onko näillä kovin iso seksuaalinen merkitys joustoihin tai kestävyyteen. Mitään megajoustoja ei ole tarkoitus hakea.
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja... |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Minä laittaisin tuon alapään pulttikiinnityksen semmoiseen kulmaan, että pultin sisässä oleva oleva pusla vääntyisi mahd. vähän iskariputken suhteen. siis pyörimistä kestää paremmin.
Ja tuo vääntyminenhän on erilaista akselin ylös-alas joustossa, kuin ristiriipunnassa. Ja pultit ehdottomasti tasapaksuja, ei rautakaupan kilopultteja joissa uuma on jopa millin kapeampi, kuin kierre. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Liekkö tuolla niin isoa merkitystä? siksihän siellä se kumi on antamassa periksi?
Aika monissa autoissa on iskarin kiinnitykset ihan tehtaalta lähtiessään tälleen: ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Pitkittäin laittaisin, jos joustoa aikoo ottaa vakiota enemmän.
Iskari irti ja auto ristijoustoon, siis sellaiseen joustoon kuin tarkoitus olisi saada. Sit vaan iskari kiinni toisesta päästä ja vääntämään käsin toinen pää niille kohdille, kuin sen olis tarkoitus tulla. Kumpikin pää kandee kokeilla erikseen. Kyllä sen sitten järki sanoo, jos tuohon tarvitaan "liikaa" voimaa ![]() Ja vaikuttaahan tuohon myös se, kuinka tiukkaan tuon iskarin kirii.. Liian löysälle kun jättää, niin antaahan se periksi vaikka kuinka (ei ehkä suositeltava vaihtoehto) ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Se ei noin pienen silmukan kumi kyllä kymmentä astetta enempää anna kohtuudella periks, jos aina sitäkään. Riittää ehkä just vakioalustalle, mutta ei yhtään joustavemmalle. Ja jos ne tehdasasennuksena poikittain on niin toinen pää on yleensä anteeksiantavampi tappikiinnitys.
|
#7
|
|||
|
|||
![]() kiinnitysasento: väärin päin?Lainaus:
Sitten on aivan eri asia, jos on joku "erikoisiskari", jossa kaasu ja öljy on eri tiloissa. Taannoin yksi vanha rallikuski ilmasi iskarit pumppaamalla käsin siten, että sisäänpainaminen tapahtui päällään, pari-kolme ensimmäistä ulosvetämistä n. 5cm päällään, ja luput oikeassa asennossa. Ja kertoi, että jos pienikin kaasukupla jää, niin iskarin ikä lyhenee... Em. oppia olen omissa iskareissa käyttänyt, ja pitkäikäisiä ovat olleet. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Tolleenpäi mun FJ:n mallikohtaiset tavalliset Bilsteinitkin (5100) on.
Tekasin tollaset siirto/jatkopalikat rungonpään kiinnitykseen, melko kovaan jännitykseen olis jääny jo pyörillään ollessa ulosjoustotilanteesta puhumattakaan. Ylätukivarret kun on lyhyemmät niin akseli pysyy vaakasuorassa eli iskunvaimentimen kulma pienenisi, nyt asento alkuperäisen kaltainen 3" korotuksella pyörillään ollessa. Ulos joustaa jonku matkaa vakiota enempi. ![]() Viimeksi muokannut -MaTTi- : 10.08.2014 21:27 |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kyllä minä laittaisin pitkittäin jos on tappimallin kiinnitys..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
o: iskarin jalka bj:hin | kala | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 19.02.2007 20:02 |
Ohjausvarren iskarin vaihto | SKO | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 28.08.2006 17:35 |
hj:n iskarin pituus? | jaiksis | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 14.06.2006 15:54 |
HJ iskarin kiinnikkeet? | HJ85 | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 22.05.2006 22:13 |
Iskarin hitsaaminen? | baxxter | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 27.04.2004 14:29 |