Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.08.2014, 13:30
petr:n Avatar
petr petr ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.01.04
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 1.282
Perusasetus

Jatketaas tätä säijettä. Eli pitäis tehdä iskarin kiinnitykset taakse uusiksi. Iskarit on lenkki-lenkki mallia. Ja asennus tulee siten, että iskarit ovat hieman etuviistoon (30 astetta tai jotain, alle 45 astetta kuitenkin) ja auton keskipistettä kohti kallellaan myös. Iskarin iskunpituus on n. 26cm.

Kumminpäin nuo korvakot oikeen laitetaan? Eli laitetaanko kiinnityspultit ns. akselin suuntaisesti eli auton menosuuntaan nähden "poikittain" (alkuperäinen alakiinnitys on näin, ylhäällä on tappikiinnitys). Vaiko poikittain kuten tässä säikeessä on laitettu? ja ylä ja alapää tieten saman suuntaisesti. Onko näillä kovin iso seksuaalinen merkitys joustoihin tai kestävyyteen.

Mitään megajoustoja ei ole tarkoitus hakea.

__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja...
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.08.2014, 22:33
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Minä laittaisin tuon alapään pulttikiinnityksen semmoiseen kulmaan, että pultin sisässä oleva oleva pusla vääntyisi mahd. vähän iskariputken suhteen. siis pyörimistä kestää paremmin.
Ja tuo vääntyminenhän on erilaista akselin ylös-alas joustossa, kuin ristiriipunnassa.

Ja pultit ehdottomasti tasapaksuja, ei rautakaupan kilopultteja joissa uuma on jopa millin kapeampi, kuin kierre.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.08.2014, 00:21
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja petr Näytä viesti
Kumminpäin nuo korvakot oikeen laitetaan? Eli laitetaanko kiinnityspultit ns. akselin suuntaisesti eli auton menosuuntaan nähden "poikittain" (alkuperäinen alakiinnitys on näin, ylhäällä on tappikiinnitys). Vaiko poikittain kuten tässä säikeessä on laitettu? ja ylä ja alapää tieten saman suuntaisesti. Onko näillä kovin iso seksuaalinen merkitys joustoihin tai kestävyyteen.
Tietysti pitkittäin! Niinhän nuo oli laitettukin kuvissa, Kartse1 ei oikein näemmä hahmottanut tilannetta. Ristiriipunnassa silmukka on äkkiä irti jos tappi on poikittain, pituussuunnassakin vääntöä tulee, mutta paljon vähemmän ja kumit joustaa sen verran.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.08.2014, 07:19
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Liekkö tuolla niin isoa merkitystä? siksihän siellä se kumi on antamassa periksi?

Aika monissa autoissa on iskarin kiinnitykset ihan tehtaalta lähtiessään tälleen:

Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.08.2014, 08:54
Ponssekuski:n Avatar
Ponssekuski Ponssekuski ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 06.01.11
Sijainti: Siilinjärvi
Viestit: 720
Perusasetus

Pitkittäin laittaisin, jos joustoa aikoo ottaa vakiota enemmän.
Iskari irti ja auto ristijoustoon, siis sellaiseen joustoon kuin tarkoitus olisi saada. Sit vaan iskari kiinni toisesta päästä ja vääntämään käsin toinen pää niille kohdille, kuin sen olis tarkoitus tulla. Kumpikin pää kandee kokeilla erikseen.
Kyllä sen sitten järki sanoo, jos tuohon tarvitaan "liikaa" voimaa
Ja vaikuttaahan tuohon myös se, kuinka tiukkaan tuon iskarin kirii.. Liian löysälle kun jättää, niin antaahan se periksi vaikka kuinka (ei ehkä suositeltava vaihtoehto)
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.08.2014, 10:04
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Liekkö tuolla niin isoa merkitystä? siksihän siellä se kumi on antamassa periksi?

Aika monissa autoissa on iskarin kiinnitykset ihan tehtaalta lähtiessään tälleen:
Se ei noin pienen silmukan kumi kyllä kymmentä astetta enempää anna kohtuudella periks, jos aina sitäkään. Riittää ehkä just vakioalustalle, mutta ei yhtään joustavemmalle. Ja jos ne tehdasasennuksena poikittain on niin toinen pää on yleensä anteeksiantavampi tappikiinnitys.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.08.2014, 21:08
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

kiinnitysasento: väärin päin?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Liekkö tuolla niin isoa merkitystä? siksihän siellä se kumi on antamassa periksi?

Aika monissa autoissa on iskarin kiinnitykset ihan tehtaalta lähtiessään tälleen:

Kestääkö iskarin olla päällään? siis perinteinen 2-putki iskarissa tuo maalattau paksu putki on vaan tukirakenne ja öljysäiliö, ja öljy/ilmakuplat poistuu tuolta paksummassa päässä olevasta venttiilistä: ja jos iskari on varsipää alaspäin, niin silloin ulosjoustossa vetää ilmaa/kaasua, ja sisäänjouston vaimennus alkaa ilmalla/kaasulla.

Sitten on aivan eri asia, jos on joku "erikoisiskari", jossa kaasu ja öljy on eri tiloissa.

Taannoin yksi vanha rallikuski ilmasi iskarit pumppaamalla käsin siten, että sisäänpainaminen tapahtui päällään, pari-kolme ensimmäistä ulosvetämistä n. 5cm päällään, ja luput oikeassa asennossa.
Ja kertoi, että jos pienikin kaasukupla jää, niin iskarin ikä lyhenee...
Em. oppia olen omissa iskareissa käyttänyt, ja pitkäikäisiä ovat olleet.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 10.08.2014, 21:11
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Tolleenpäi mun FJ:n mallikohtaiset tavalliset Bilsteinitkin (5100) on.
Tekasin tollaset siirto/jatkopalikat rungonpään kiinnitykseen, melko kovaan jännitykseen olis jääny jo pyörillään ollessa ulosjoustotilanteesta puhumattakaan. Ylätukivarret kun on lyhyemmät niin akseli pysyy vaakasuorassa eli iskunvaimentimen kulma pienenisi, nyt asento alkuperäisen kaltainen 3" korotuksella pyörillään ollessa. Ulos joustaa jonku matkaa vakiota enempi.

Viimeksi muokannut -MaTTi- : 10.08.2014 21:27
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 11.08.2014, 15:16
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Kestääkö iskarin olla päällään? siis perinteinen 2-putki iskarissa tuo maalattau paksu putki on vaan tukirakenne ja öljysäiliö, ja öljy/ilmakuplat poistuu tuolta paksummassa päässä olevasta venttiilistä: ja jos iskari on varsipää alaspäin, niin silloin ulosjoustossa vetää ilmaa/kaasua, ja sisäänjouston vaimennus alkaa ilmalla/kaasulla.

Sitten on aivan eri asia, jos on joku "erikoisiskari", jossa kaasu ja öljy on eri tiloissa.
Yksiputkinen kaasuiskari kestää olla päällään, ja jos on vielä välimännällinen kuten noissa kevyemmissä (kelkat, crossit, mönkkärit) laitteissa monesti on, niin voi olla vaikka kyljellään.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 11.08.2014, 14:44
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Liekkö tuolla niin isoa merkitystä? siksihän siellä se kumi on antamassa periksi?

Aika monissa autoissa on iskarin kiinnitykset ihan tehtaalta lähtiessään tälleen:

Esim ZJ- mallin Grand Cherokeessa on tällä tavalla takaiskarit, ja iskarin ala- ja yläpään puslia joutuu vaihtamaan pari kertaa vuodessa jos käy 1-2kk välein rymyämässä metsässä. Iskarit 250mm:n iskulla josta käytössä n.230mm. Muuta vikaahan tuossa kiinnityksessä sinällään ei ole kuin pusliin kohdistuva aika iso rasitus jos on elävä alusta.

Kyllä minä laittaisin pitkittäin jos on tappimallin kiinnitys..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
o: iskarin jalka bj:hin kala O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 19.02.2007 20:02
Ohjausvarren iskarin vaihto SKO Tekniikka & Jutustelu 5 28.08.2006 17:35
hj:n iskarin pituus? jaiksis Tekniikka & Jutustelu 0 14.06.2006 15:54
HJ iskarin kiinnikkeet? HJ85 Tekniikka & Jutustelu 6 22.05.2006 22:13
Iskarin hitsaaminen? baxxter Tekniikka & Jutustelu 14 27.04.2004 14:29


Sivu luotu: 23:37 (GMT +2).