Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   iskarin kiinnitys? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=23957)

petrool 12.08.2006 10:10

iskarin kiinnitys?
 
taoin tuossa patrollin jousia ja jäi iskarit lyhyeks.saako iskunvaimentajan kiinnikkeitä muuttaa,kun ois iskarit valmiina mutta on kiinnitykset eripäin mitä alkuperäisessä,ja katsastus lähenee.


IironSika 12.08.2006 10:35

Saa


junnu78 12.08.2006 11:03

mutta muista millasia voimia sielä on... ja edes takasin.

-Team rattopojat-
ahdin määrää tahdin ja neliveto suunnan...

Heikki L 02.10.2009 23:52

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=41591

Kestääkö tuo iskarin alapään kiinnitys samalla pultilla kun alavarsi?
Ei ihan noin pitkällä pultilla tuu mutta lykkäsin väliin mitä käteen sattu että sain hollille.
Tai pitäsko laittaa 3 lappu mutterin päähän vielä? Pultti on 16mm

haittaako jos alhaalla tappi poikittain ja ylhäällä pitkittäin?
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=41592

Ei oikeen jääny järkevästi tilaa kun piti se perkeleen mekaaninenkin tunkea tonne väliin:(

make-lj 03.10.2009 01:41

muuten kestäis takuuvarmasti, MUTTA molemmat tapit pitkittäin! noin saat iskarit hajalle..

Kartse1 03.10.2009 10:24

Ei muuta kuin nippuun vaan ja testailemaan.

Nyt kun sulla on iskarin molemmat päät on erisuuntiin, niin silloin iskarin taipuminen banaaniksi on tehokkaasti estetty.
Toinen pää antaa iskarin kiertyä pitkittäin ja toinen pää poikittain. Tosin antaahan se vapaasti pyörivä mäntäkin siellä iskarin sisällä vähän pelivaraa.

Ajatellaanpa nyt sitä tilannetta, että iskarin molemmat kiinnityspultit on pitkittäin:

Akseli nousee ja laskee ihan normaalisti, mutta iskariin tulee joka liikahduksessa kovat taivutusvoimat ja se pyrkii taipumaan kaarelle (tai taivuttamaan kiinnityspulttejaan).
Varsinkin silloin, kun iskarit ovat pystyasennossa. Jokin paikka pettää ihan varmasti.

Yleensä se on tuo liikkuva männän varsi, joka vääntyy niin paljon,
että ei enää mene iskarin sisään ja sen jälkeen ratkee iskarin kiinnitykset heikoimmasta kohtaa.

Heikki L 03.10.2009 21:52

Tuli sitten laitettua pultit pitkittäin, yläkiinnitykset jäi vielä kiinnittämättä.
Näytti että menis aika vinoon mutta ei se nyt niin vinossa ollu.
Huomenna täytyy tehdä yläpäähän kunnon tuet vielä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=41720
Tollaset kiinnikkeet alhaalla 16mm pultti joka holkitettu niin että iskari sopivassa kohdassa eikä ota kiinni mihkää, ylhääl kans 16mm pultti

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=41721
Ei niin vinossa kun näytti

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=41719
Tuli samalla vahvistettuu panhardin kiinnike, kai se pysyy.
Jousikiinnike ei tullu jäädäkseen;)

petr 08.08.2014 13:30

Jatketaas tätä säijettä. Eli pitäis tehdä iskarin kiinnitykset taakse uusiksi. Iskarit on lenkki-lenkki mallia. Ja asennus tulee siten, että iskarit ovat hieman etuviistoon (30 astetta tai jotain, alle 45 astetta kuitenkin) ja auton keskipistettä kohti kallellaan myös. Iskarin iskunpituus on n. 26cm.

Kumminpäin nuo korvakot oikeen laitetaan? Eli laitetaanko kiinnityspultit ns. akselin suuntaisesti eli auton menosuuntaan nähden "poikittain" (alkuperäinen alakiinnitys on näin, ylhäällä on tappikiinnitys). Vaiko poikittain kuten tässä säikeessä on laitettu? ja ylä ja alapää tieten saman suuntaisesti. Onko näillä kovin iso seksuaalinen merkitys joustoihin tai kestävyyteen.

Mitään megajoustoja ei ole tarkoitus hakea.

BJ-40/76 08.08.2014 22:33

Minä laittaisin tuon alapään pulttikiinnityksen semmoiseen kulmaan, että pultin sisässä oleva oleva pusla vääntyisi mahd. vähän iskariputken suhteen. siis pyörimistä kestää paremmin.
Ja tuo vääntyminenhän on erilaista akselin ylös-alas joustossa, kuin ristiriipunnassa.

Ja pultit ehdottomasti tasapaksuja, ei rautakaupan kilopultteja joissa uuma on jopa millin kapeampi, kuin kierre.

-MaTTi- 09.08.2014 00:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja petr (Viesti 1151128)
Kumminpäin nuo korvakot oikeen laitetaan? Eli laitetaanko kiinnityspultit ns. akselin suuntaisesti eli auton menosuuntaan nähden "poikittain" (alkuperäinen alakiinnitys on näin, ylhäällä on tappikiinnitys). Vaiko poikittain kuten tässä säikeessä on laitettu? ja ylä ja alapää tieten saman suuntaisesti. Onko näillä kovin iso seksuaalinen merkitys joustoihin tai kestävyyteen.

Tietysti pitkittäin! Niinhän nuo oli laitettukin kuvissa, Kartse1 ei oikein näemmä hahmottanut tilannetta. Ristiriipunnassa silmukka on äkkiä irti jos tappi on poikittain, pituussuunnassakin vääntöä tulee, mutta paljon vähemmän ja kumit joustaa sen verran.

Viipo 10.08.2014 07:19

Liekkö tuolla niin isoa merkitystä? siksihän siellä se kumi on antamassa periksi?

Aika monissa autoissa on iskarin kiinnitykset ihan tehtaalta lähtiessään tälleen:

http://i14.photobucket.com/albums/a3...em/shock-1.jpg

Ponssekuski 10.08.2014 08:54

Pitkittäin laittaisin, jos joustoa aikoo ottaa vakiota enemmän.
Iskari irti ja auto ristijoustoon, siis sellaiseen joustoon kuin tarkoitus olisi saada. Sit vaan iskari kiinni toisesta päästä ja vääntämään käsin toinen pää niille kohdille, kuin sen olis tarkoitus tulla. Kumpikin pää kandee kokeilla erikseen.
Kyllä sen sitten järki sanoo, jos tuohon tarvitaan "liikaa" voimaa :D
Ja vaikuttaahan tuohon myös se, kuinka tiukkaan tuon iskarin kirii.. Liian löysälle kun jättää, niin antaahan se periksi vaikka kuinka (ei ehkä suositeltava vaihtoehto):rolleyes:

-MaTTi- 10.08.2014 10:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1151473)
Liekkö tuolla niin isoa merkitystä? siksihän siellä se kumi on antamassa periksi?

Aika monissa autoissa on iskarin kiinnitykset ihan tehtaalta lähtiessään tälleen:

Se ei noin pienen silmukan kumi kyllä kymmentä astetta enempää anna kohtuudella periks, jos aina sitäkään. Riittää ehkä just vakioalustalle, mutta ei yhtään joustavemmalle. Ja jos ne tehdasasennuksena poikittain on niin toinen pää on yleensä anteeksiantavampi tappikiinnitys.

BJ-40/76 10.08.2014 21:08

kiinnitysasento: väärin päin?
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1151473)
Liekkö tuolla niin isoa merkitystä? siksihän siellä se kumi on antamassa periksi?

Aika monissa autoissa on iskarin kiinnitykset ihan tehtaalta lähtiessään tälleen:

http://i14.photobucket.com/albums/a3...em/shock-1.jpg

Kestääkö iskarin olla päällään? siis perinteinen 2-putki iskarissa tuo maalattau paksu putki on vaan tukirakenne ja öljysäiliö, ja öljy/ilmakuplat poistuu tuolta paksummassa päässä olevasta venttiilistä: ja jos iskari on varsipää alaspäin, niin silloin ulosjoustossa vetää ilmaa/kaasua, ja sisäänjouston vaimennus alkaa ilmalla/kaasulla.

Sitten on aivan eri asia, jos on joku "erikoisiskari", jossa kaasu ja öljy on eri tiloissa.

Taannoin yksi vanha rallikuski ilmasi iskarit pumppaamalla käsin siten, että sisäänpainaminen tapahtui päällään, pari-kolme ensimmäistä ulosvetämistä n. 5cm päällään, ja luput oikeassa asennossa.
Ja kertoi, että jos pienikin kaasukupla jää, niin iskarin ikä lyhenee...
Em. oppia olen omissa iskareissa käyttänyt, ja pitkäikäisiä ovat olleet.

-MaTTi- 10.08.2014 21:11

Tolleenpäi mun FJ:n mallikohtaiset tavalliset Bilsteinitkin (5100) on.
Tekasin tollaset siirto/jatkopalikat rungonpään kiinnitykseen, melko kovaan jännitykseen olis jääny jo pyörillään ollessa ulosjoustotilanteesta puhumattakaan. Ylätukivarret kun on lyhyemmät niin akseli pysyy vaakasuorassa eli iskunvaimentimen kulma pienenisi, nyt asento alkuperäisen kaltainen 3" korotuksella pyörillään ollessa. Ulos joustaa jonku matkaa vakiota enempi. http://img856.imageshack.us/img856/8951/xkjl.jpg

Timo_L 11.08.2014 14:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1151473)
Liekkö tuolla niin isoa merkitystä? siksihän siellä se kumi on antamassa periksi?

Aika monissa autoissa on iskarin kiinnitykset ihan tehtaalta lähtiessään tälleen:

http://i14.photobucket.com/albums/a3...em/shock-1.jpg

Esim ZJ- mallin Grand Cherokeessa on tällä tavalla takaiskarit, ja iskarin ala- ja yläpään puslia joutuu vaihtamaan pari kertaa vuodessa jos käy 1-2kk välein rymyämässä metsässä. Iskarit 250mm:n iskulla josta käytössä n.230mm. Muuta vikaahan tuossa kiinnityksessä sinällään ei ole kuin pusliin kohdistuva aika iso rasitus jos on elävä alusta.

Kyllä minä laittaisin pitkittäin jos on tappimallin kiinnitys..

Jappi 11.08.2014 15:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1151673)
Kestääkö iskarin olla päällään? siis perinteinen 2-putki iskarissa tuo maalattau paksu putki on vaan tukirakenne ja öljysäiliö, ja öljy/ilmakuplat poistuu tuolta paksummassa päässä olevasta venttiilistä: ja jos iskari on varsipää alaspäin, niin silloin ulosjoustossa vetää ilmaa/kaasua, ja sisäänjouston vaimennus alkaa ilmalla/kaasulla.

Sitten on aivan eri asia, jos on joku "erikoisiskari", jossa kaasu ja öljy on eri tiloissa.

Yksiputkinen kaasuiskari kestää olla päällään, ja jos on vielä välimännällinen kuten noissa kevyemmissä (kelkat, crossit, mönkkärit) laitteissa monesti on, niin voi olla vaikka kyljellään.


Sivu luotu: 15:10 (GMT +2).