Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #101  
Vanha 08.04.2014, 15:28
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Täysin sivusta; siis sinulla on turbon pakosarjan laippa L-teräksestä, siis 50mm laippa pelkästään "tukena", ja tuossa 100mm laipassa on pakoputkien reiät, johon turbolle menevät putket on hitsattu kiinni?
Ja nuo kannen/turbon väliset putket käy niin kuumana, että "niissä on valot", ja samalla ne lämmittää tuota laippaa, mihin ne on hitsattu kiinni, Mutta rauta on niin huono lämmönjohde, että tuo Ylimääräinen 50 x10mm laippa ei lämpeä lähellekkään samaa tahtia, varsinkin kun siinä on niitä "avaimen koloja" -> siis sinun pakosarja vääntelee jatkuvasti edestakaisin kahteen suuntaan banaanille, ja en yhtään ihmettele miksi tiiviste ei kestä.

Siis minä leikkaisin tuon pakosarjan laipan (kulmarauta) pelkäksi "lattaraudaksi", ja vielä pikkasen muotoilisin ... ja katkaisisin keskeltä, mikäli mahdollista, mutta homma ei varmaan menisi pilalle, vaikka leikkaisi 3 osaan? -> siis kun alkaa lämpenemään, niin myös putket lämpeää, ja mutkalla olevat putket joustaa....

p.s tuolla lämpölaajenemisella on sellaiset voimat, että (varsinkin tuossa pakosarjan tapauksessa) paljon helpompi oppia elämään niiden kanssa, kuin kokeilla estää...
Nojoo, oma ajatus oli, että kun tuo laippa on niin paljon järeämpää ainetta kuin putket, niin putkien kuumuminen ei vääntäisi laippaa. Kokemusta ei tosiaan etukäteen näistä hommista ole, joten ajatus voi olla väärä. Laippa on tosiaan L-mallinen ja jokasuuntaan reilusti iso.
Nyt sillä on ajettu n. 80 km eikä vuoda. Pitää muuttaa, jos se alkaa vuotamaan. Kovin mahdottomia lämpöjä tuossa kuitenkaan ole, syötöt verraten pienet(alkuperäinen pumppu, eikä sekään loppuun asti ruuvattu), tehoihin nähden iso turbo, ja toistaiseksi pakoputkena suora 2,5", jota vain loppupäästä hieman supistettu. Mittasin infrapunamittarilla p-sarjan pinnasta lämpöjä matka-ajon jälkeen, laippa ja alkuputket n.150 astetta, turbon laippa hieman yli 200. Pakolämpö- eikä pakopainemittaria ole.
Jos tämä(kin) projekti jossain vaiheessa karkaa käsistä ja pitää alkaa kovempia tehoja tavoittelemaan, niin varmaan teen kokonaan uuden pakosarja, nykyinen kun ei ole virtausten kannalta mitenkään hyvä. Jäi teräviä kulmia ym. Tuossa kyllä tilanpuute rajoittaa aika paljon, koko sarjan leveys on n. 8cm. Mutta voisi se silti vähän parempi olla.

Seuraavaksi olisi pakoputken teko. Päteekös näihinkin se nyrkkisääntö, että vastapaineela saadan lisää vääntöä huipputehojen kustannuksella? Nyt on tosiaan paikallaan 2,5" putki, turbolta mitattuna pituutta alle 50 cm, eikä vaimenninta ollenkaan. Muuten toimii ihan ok, mutta ääni on aika hirveä. Aiemmin oli liitetty alkuperäiseen putkeen, mutta tuntui ahdistavan aivan liikaa. Eli tuohon pitäisi saada sopiva vaimennin, valkkaanko vain bilteman kuvastosta 2,5" liitoksilla olevan yleisvaimentimen? Onko kokemuksia, ahdistaako ne minkä verran? "Pörinäpönttö", eli läpivirtaava tuuninki vaimennin vois toimia muuten, mutta taitaa jäädä aika äänekkääksi? Traktoreissa on monesti pitkiä suoria vaimentimia, onko niitä kukaan käyttäny autossa? Jotain tuon tyyppistä => http://www.traktorimies.fi/tuote/128...aimennin-vaaka
Vai pitäiskö sekin tehä ite?
Vastaa lainaten
  #102  
Vanha 11.05.2014, 21:11
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Täysin sivusta; siis sinulla on turbon pakosarjan laippa L-teräksestä, siis 50mm laippa pelkästään "tukena", ja tuossa 100mm laipassa on pakoputkien reiät, johon turbolle menevät putket on hitsattu kiinni?
Ja nuo kannen/turbon väliset putket käy niin kuumana, että "niissä on valot", ja samalla ne lämmittää tuota laippaa, mihin ne on hitsattu kiinni, Mutta rauta on niin huono lämmönjohde, että tuo Ylimääräinen 50 x10mm laippa ei lämpeä lähellekkään samaa tahtia, varsinkin kun siinä on niitä "avaimen koloja" -> siis sinun pakosarja vääntelee jatkuvasti edestakaisin kahteen suuntaan banaanille, ja en yhtään ihmettele miksi tiiviste ei kestä.

Siis minä leikkaisin tuon pakosarjan laipan (kulmarauta) pelkäksi "lattaraudaksi", ja vielä pikkasen muotoilisin ... ja katkaisisin keskeltä, mikäli mahdollista, mutta homma ei varmaan menisi pilalle, vaikka leikkaisi 3 osaan? -> siis kun alkaa lämpenemään, niin myös putket lämpeää, ja mutkalla olevat putket joustaa....

p.s tuolla lämpölaajenemisella on sellaiset voimat, että (varsinkin tuossa pakosarjan tapauksessa) paljon helpompi oppia elämään niiden kanssa, kuin kokeilla estää...
Olihan se alkanu vuotamaan, ei sen vertaa että ajaessa huomaisi, mutta kuitenkin. Leikkasin nyt ohjeidesi mukaan, eli lataksi ja kolmeen osaan. Muotoilin myös vähän. Keskimmäisistä rei'istä ei ollu vuotanu, joten en niile tehnyt mitään.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JoneHJ Näytä viesti
http://www.hevosvoima.com/shop/index...oducts_id=6373

Tuolla on tollasia pillejä putkeen, tiedä sitten aiheuttaako imua kuten luvataan.
Yritin itse tehdä tuollaista, mutta ei toiminu. Pakokaasua tuli letkusta, en tiedä mikä meni vikaan. Pilli on heti ensimmäisessä mutkassa, sen jälkeen on joustoletku ja vaimennin. Vaimennin on kuitenki ns. läpivirtaava malli ja koko putkisto on 2,5" joten vastapainettakaan ei pitäisi olla.
Vastaa lainaten
  #103  
Vanha 29.06.2014, 20:21
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Tuommonen tuli ko aikansa väkersi. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=158097
Heti parempi, ko en itse yrittäny hitsata. Nyt pitää ja virtaa ihan erilailla kuin ensimmäinen versio.
Tehonmittaus ja katsastuskin on suoritettu. 110,6 heppaa n. 0,6 bar ahdoilla ja 261 Nm. Ennen päästömittausta väänsin syöttöruuvia puoli kierrosta pienemmälle. Savutusarvoksi kone näytti 2 ja 3 korkein sallittu, joten luultavasti olisi mennyt läpi säätämättäkin. Autossa siis on alkuperäinen pumppu. Jokunen tuhat kilometriä on jo takana turbotettuna ja täytyy sanoa, että kyllä kannatti vaikka siitä vaivaa oliki.
Onhan tässä kyllä pumpun vaihto käynyt mielessä, vaikka lisäteholle ei todellista tarvetta olekkaan...
Vastaa lainaten
  #104  
Vanha 30.06.2014, 21:34
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 Näytä viesti
Tuommonen tuli ko aikansa väkersi. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=158097
Heti parempi, ko en itse yrittäny hitsata. Nyt pitää ja virtaa ihan erilailla kuin ensimmäinen versio.
alkuperäistä teräsvalusarjaa olen itse suosinut virtaa ihan hyvin,ja pakosarjan tiivistekkään ei ala vuotamaan helposti. hitsaamalla olen saanut t3 laipan esim 10mm levystä leikattuna pysymään kiinni.
Vastaa lainaten
  #105  
Vanha 01.07.2014, 19:24
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

Muutama kyselly yv:llä näitä kuvia, niin laitan ny tännekkin linkin jos joku niitä sattuu tarvimaan.
Näkyy ainakin tuo öljynpaluun reikä lohkoon tehtäessä.

http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Muutamia+konekuvia/Hilux/

Meil oli U-palkissa pakosarjan laippa kii mihin ruvettii mutkia heppaa kiinni, sitten ympäriinsä hitsaus sieltätäältä, sen jälkeen lasinpäällä hiottii laippaa niin että hionta jäljet näky jokapuolella, sen jälkeen nuotioon jossa KUUMAKSI sen jälkeen hiekkakasaan jäähtymään hitaasti, koskaan ei havainnu vuotoja.
__________________
PäHäMa
Pamaas
SLCK

Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980

Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982
Ex. Suzuki Jimny 2006
Ex. Toyota Landcruiser RJ70
Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981
Ex. Hilux LN65
Ex. Volvo C303
Ex. Hilux LN65
Ex. Suzuki 413
Ex. Range 3.5L +hj akselit
Ex. L200
Vastaa lainaten
  #106  
Vanha 01.07.2014, 19:29
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 Näytä viesti
alkuperäistä teräsvalusarjaa olen itse suosinut virtaa ihan hyvin,ja pakosarjan tiivistekkään ei ala vuotamaan helposti. hitsaamalla olen saanut t3 laipan esim 10mm levystä leikattuna pysymään kiinni.
Varmaan virtaa aivan hyvin, jos laittaa turbon siihen, mistä alunperin pakoputki lähtee, alaviistoon taaksepäin. Se vain ei hiacessa sovi siihen mitenkään, pyörittelin sitä kyllä pitkään, mutta ei vain käy. Eikä mahdu alkuperäisen turbonkaan pakosarja. Sovitus on niin tarkka, että tuollakin pakosarjalla joutui moottorinkoppaan tekemään vähän lisää tilaa kompurapesän kohdalle, jos olisi sentinkin edempänä, niin olisi joutunut vänkärin penkin kiinnityksen tekemään uusiksi. Taaksepäin ei mahdu, pakoputken lähtö koskee jo takakopan eristevillaan. Alaspäinkään ei ole tilaa, ahtoputken lähtö osuu jo alipainepumpun öljynpaluuletkuun. Oikeallakaan ei ole tilaa, siellä tulee vaihdevivut ja auton runko vastaan. Lisäksi yläkoppaa olisi pitänyt muokata vielä enemmän. Lähempänä moottoria mahtuisi olemaan, mutta ei juuri tuon kapeampaa pakosarjaa voi tehdä.
Vastaa lainaten
  #107  
Vanha 15.12.2014, 23:18
[-make-] [-make-] ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.12.12
Sijainti: Masku
Viestit: 122
Perusasetus

Mistäs 2L koneesta kannattaa ottaa öljyntulo ahtimelle ja mitä kaikkea tarvitsen? Kaikki muu onkin suunnilleen tiedossa.
Vastaa lainaten
  #108  
Vanha 16.12.2014, 07:06
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

Kuva sivusto maissa jostain syystä, mutta voin ottaa omasta 2L kuvan illallalla jos tarvit.
Muistelen että on banjoliittimellä haarotettu ehkä samasta letkusta kun mistä lähtee alipaine pumpullekkin öljy tms.

Tarvit siis ainakin pitemmän panjopultin ja kupari rikat väliin.
__________________
PäHäMa
Pamaas
SLCK

Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980

Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982
Ex. Suzuki Jimny 2006
Ex. Toyota Landcruiser RJ70
Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981
Ex. Hilux LN65
Ex. Volvo C303
Ex. Hilux LN65
Ex. Suzuki 413
Ex. Range 3.5L +hj akselit
Ex. L200
Vastaa lainaten
  #109  
Vanha 16.12.2014, 07:15
JSE JSE ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.08.08
Sijainti: Mikkeli
Viestit: 45
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja [-make-] Näytä viesti
Mistäs 2L koneesta kannattaa ottaa öljyntulo ahtimelle ja mitä kaikkea tarvitsen? Kaikki muu onkin suunnilleen tiedossa.
Pakosarjan alta lohkosta löytyy tulpattuja reikiä. Itse otin öljyn takimmaisesta. Hyvin on garretti suhissu muutaman 10tkm. Muistaakseni löytyi suoraan joku hydrauli-nippa, joka kävi tuohon jenkaan ja toinen pää letkuun.
Vastaa lainaten
  #110  
Vanha 16.12.2014, 08:06
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

jos en ihan väärin muista ni 1/8
Vastaa lainaten
  #111  
Vanha 16.12.2014, 12:50
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

Katoin ni mul o otettu banjolla juuri tosta samasta mistä menee laturin päätyy alipaine pumpullekki.
__________________
PäHäMa
Pamaas
SLCK

Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980

Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982
Ex. Suzuki Jimny 2006
Ex. Toyota Landcruiser RJ70
Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981
Ex. Hilux LN65
Ex. Volvo C303
Ex. Hilux LN65
Ex. Suzuki 413
Ex. Range 3.5L +hj akselit
Ex. L200
Vastaa lainaten
  #112  
Vanha 16.12.2014, 13:56
[-make-] [-make-] ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.12.12
Sijainti: Masku
Viestit: 122
Perusasetus

Asia selvä, tämä selvensi paljon. Kiitokset teille.
Vastaa lainaten
  #113  
Vanha 17.12.2014, 22:59
[-make-] [-make-] ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.12.12
Sijainti: Masku
Viestit: 122
Perusasetus

Elikkä huomenna menen teettämään letkut moottorista turboon. Millainen letku/liitin toteutus tuon öljyn paluu letkun kanssa on? Eli teen lohkon kylkeen reiän johon tuo öljyn paluu letku tulee,niin millaisen liittimen porukka on siihen laittanut ja millä tavalla turboon?

Mitäs nuo letkut on suunnilleen maksaneet, kun olette niitä käyneet teettämässä?

Viimeksi muokannut [-make-] : 17.12.2014 23:16
Vastaa lainaten
  #114  
Vanha 18.12.2014, 12:05
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

Tuolla omia turauksia... sivutki pelaa taas.
http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Muutamia+konekuvia/Hilux/

Kyllä nuo turbon pään liittimet on ihan turbokohtasia eli vaikee on sanoa muiden.
Mä hain toyotalta ton öljynpaluun nipan lohkooon... oisko ollu 22mm reikä tms johon nippa vaan lyödään.
Saatto olla joku 2l2t koneen nippa tms, 2.4L TD koneen.

Ja senkun poraa ni vähäväliä nostin terän pois ja putsasin lastut pois ettei putoo koneen sisään, reikä tuli siis väljäksi.
hommaaa siis jotain hyvää liimaa / tiivistemassaa jolla tuon tumpin liimaat paikalleen.

Letkun hinta on ehkä 30€ ilman suhteita alanliikkeeseen.

Ota banjopultti malliks moottorilta lähtevän paine liittimen hommaamiseks.
__________________
PäHäMa
Pamaas
SLCK

Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980

Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982
Ex. Suzuki Jimny 2006
Ex. Toyota Landcruiser RJ70
Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981
Ex. Hilux LN65
Ex. Volvo C303
Ex. Hilux LN65
Ex. Suzuki 413
Ex. Range 3.5L +hj akselit
Ex. L200
Vastaa lainaten
  #115  
Vanha 09.04.2015, 00:20
tieros tieros ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 21.10.12
Sijainti: sodankylä
Viestit: 229
Perusasetus

Kertokaas viisaammat miten se tuon turbo koneen muutoskatsastus menee ku mulla on jääny edellisestä autosta 2lt moottori ja omasta ln110 hilusta hajos vapari kone niin meinasin tuon turbo moottorin istuttaa tuohon hilutskiin. Mitäkä todistuksia siihe tarvii? Mistä katsastaja tietää onko moottori alkuperänen 2lt vai vaparista turbotettu?
__________________
Meni se ainaki eilen siitä...

Apostolin kyyti OY
Vastaa lainaten
  #116  
Vanha 13.04.2015, 19:11
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tieros Näytä viesti
Kertokaas viisaammat miten se tuon turbo koneen muutoskatsastus menee ku mulla on jääny edellisestä autosta 2lt moottori ja omasta ln110 hilusta hajos vapari kone niin meinasin tuon turbo moottorin istuttaa tuohon hilutskiin. Mitäkä todistuksia siihe tarvii? Mistä katsastaja tietää onko moottori alkuperänen 2lt vai vaparista turbotettu?
Lueppa tämän ketjun eka sivu.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hj-60 turbotus Toni.k Tekniikka & Jutustelu 33 12.10.2009 08:16
HJ-60 turbotus Nerd-O Maasturiprojektit 64 17.03.2009 18:14
l-200:sen turbotus maasteri Tekniikka & Jutustelu 4 16.11.2006 22:09
3B turbotus Tekniikka & Jutustelu 1 27.09.2006 10:28
Turbotus jansku Tekniikka & Jutustelu 8 07.12.2003 19:28


Sivu luotu: 00:44 (GMT +2).