![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() http://www.hevosvoima.com/shop/index...oducts_id=6373 Tuolla on tollasia pillejä putkeen, tiedä sitten aiheuttaako imua kuten luvataan.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Itellä paikallaan tollainen. Tosin laitoin hanan letkuun tuon ja huohotinpöntön välille. Normi ajossa toimii tosi hyvin, mutta sillon jos lähtee kiihdyttelee rankemmalla kädellä tai antaa tossua enemmän, niin dieselissä tulee niin paljon savua että se linja muuttuu ylipaineiseksi ja työntää savut huohotinpönttöön. ![]()
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Viimein sain hiacen toimimaan, kyllä meinas oikein hymyilyttää koeajolla. Pakosarjan teko oli projektissa aika haastavaa ja muutenkin osien sovittaminen, kun ei hiacessa oikein ylimääräistä tilaa ole. Vielä kaipaa säätöä ja tavaratilan puoleista moottorinkoppaa pitää muokata/tehdä uusi. Ahdot ajattelin säätää n. 0,7 baariin ja sitten pumppu savutuksen mukaan kohdilleen. Nyt paine nousee niin kauan ko uskaltaa kaasua painaa.
Kokeilin tehdä itse tuollaista pakoputkihuohotinta, mutta kovemmin kaasuttaessa sieltä puski savua, joten hylkäsin sen. Voi olla, että loppuputkessa on liikaa vastapainetta, tai en sitten vain osaa. Jokatapauksessa laitoin huohotuksen imulle ennen turboa. Aiemmin minulla on ollut vain letkunpätkä suoraan ulkoilmaan, katsotaan vähentääkö tuo öljyntiputusta. Turbon paluuöljylle tein liittimen öljypohjaan öljypinnan anturin paikalle, se kun oli jo valmiiksi rikki. Vähän säästi vaivaa, kun ei tarvinnut irrottaa öljypohjaa. Sitä anturia ei vain taida hiluxeissa olla. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Iloitsin liian aikaisin. Taas alkoi pakosarjan ja kannen välistä pukkaamaan savua. Saa nähä millä sen saa pitämään. Se on varmaan vähän mutkalla, tai vääntyy lämmetessään.
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Hitsasitko sarjan irrallaan kasaan?
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Joo, mutta kyllä se hiottiin sen jälkeen muka suoraksi.
Voi olla, että pakoputkikin ahdistaa liikaa, kun oli turbon ja pakosarjan välistäkin vuotanu ja vähän turbon ja downpipen kartioliitoksesta. Ensimmäiset koeajot tein suoralla putkella, silloin en ainakaan huomannut, että olisi vuotanu mistään. Pitää vielä kattoa, tarviiko sitä hio lisää ja laitan enemmän pultteja, kun kannessa on jo kierteet valmiina. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Jos ei jo ole, niin kannattaa leikata laippa pyttyjen väleistä poikki. antaa ilmeisesti kierouksia vähän anteeks. Oma pakosarja alkoi tuolla konstin pitämään savut sisällään.
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
Käytin pakosarjan taas irti. Pari tuntia hioin sitä, enimmät rälläkän lamellilaikalla ja tiivisteen kohdalta nauhahiomakoneella. Vatupassilla mittailin, että millon on suora. Lisäksi vaihdoin uuden tiivisteen. Muutaman kilometrin koeajon kävin ja tuntuu pitävän. Huomenna käyn vähän pitemmän reissun vielä, ennen ko kasaan moottorin kopat yms.
Tein pakosarja laipan 100*100*10 kulmaraudasta. Toiseen puoleen reiät kohilleen ja toista kanttia pienensin ehkä n. 5 senttiseksi ja tein reiät mistä mahtuu yläpultit kirimään kiintoavaimella. Kantta vasten olevaa osaa en kaventanut yhtään, joten oli aika homma hiomakoneella sitä suoristaa, mutta tuntu se onnistuvan. Tein nuin järeän, kun ajttelin, että se ei lämmetessään niin vääntyilisi, siksi en myöskään halua sitä leikellä, kuten edellinen kirjoittaja ehdotti. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Lainaus:
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Tuommonen tuli ko aikansa väkersi. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=158097
Heti parempi, ko en itse yrittäny hitsata. Nyt pitää ja virtaa ihan erilailla kuin ensimmäinen versio. Tehonmittaus ja katsastuskin on suoritettu. 110,6 heppaa n. 0,6 bar ahdoilla ja 261 Nm. Ennen päästömittausta väänsin syöttöruuvia puoli kierrosta pienemmälle. Savutusarvoksi kone näytti 2 ja 3 korkein sallittu, joten luultavasti olisi mennyt läpi säätämättäkin. Autossa siis on alkuperäinen pumppu. Jokunen tuhat kilometriä on jo takana turbotettuna ja täytyy sanoa, että kyllä kannatti vaikka siitä vaivaa oliki. Onhan tässä kyllä pumpun vaihto käynyt mielessä, vaikka lisäteholle ei todellista tarvetta olekkaan... |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
Muutama kyselly yv:llä näitä kuvia, niin laitan ny tännekkin linkin jos joku niitä sattuu tarvimaan.
Näkyy ainakin tuo öljynpaluun reikä lohkoon tehtäessä. http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Muutamia+konekuvia/Hilux/ Meil oli U-palkissa pakosarjan laippa kii mihin ruvettii mutkia heppaa kiinni, sitten ympäriinsä hitsaus sieltätäältä, sen jälkeen lasinpäällä hiottii laippaa niin että hionta jäljet näky jokapuolella, sen jälkeen nuotioon jossa KUUMAKSI sen jälkeen hiekkakasaan jäähtymään hitaasti, koskaan ei havainnu vuotoja.
__________________
PäHäMa Pamaas SLCK Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980 Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982 Ex. Suzuki Jimny 2006 Ex. Toyota Landcruiser RJ70 Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981 Ex. Hilux LN65 Ex. Volvo C303 Ex. Hilux LN65 Ex. Suzuki 413 Ex. Range 3.5L +hj akselit Ex. L200 |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Varmaan virtaa aivan hyvin, jos laittaa turbon siihen, mistä alunperin pakoputki lähtee, alaviistoon taaksepäin. Se vain ei hiacessa sovi siihen mitenkään, pyörittelin sitä kyllä pitkään, mutta ei vain käy. Eikä mahdu alkuperäisen turbonkaan pakosarja. Sovitus on niin tarkka, että tuollakin pakosarjalla joutui moottorinkoppaan tekemään vähän lisää tilaa kompurapesän kohdalle, jos olisi sentinkin edempänä, niin olisi joutunut vänkärin penkin kiinnityksen tekemään uusiksi. Taaksepäin ei mahdu, pakoputken lähtö koskee jo takakopan eristevillaan. Alaspäinkään ei ole tilaa, ahtoputken lähtö osuu jo alipainepumpun öljynpaluuletkuun. Oikeallakaan ei ole tilaa, siellä tulee vaihdevivut ja auton runko vastaan. Lisäksi yläkoppaa olisi pitänyt muokata vielä enemmän. Lähempänä moottoria mahtuisi olemaan, mutta ei juuri tuon kapeampaa pakosarjaa voi tehdä.
|
#15
|
|||
|
|||
![]()
Mistäs 2L koneesta kannattaa ottaa öljyntulo ahtimelle ja mitä kaikkea tarvitsen? Kaikki muu onkin suunnilleen tiedossa.
|
#16
|
||||
|
||||
![]()
Kuva sivusto maissa jostain syystä, mutta voin ottaa omasta 2L kuvan illallalla jos tarvit.
Muistelen että on banjoliittimellä haarotettu ehkä samasta letkusta kun mistä lähtee alipaine pumpullekkin öljy tms. Tarvit siis ainakin pitemmän panjopultin ja kupari rikat väliin.
__________________
PäHäMa Pamaas SLCK Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980 Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982 Ex. Suzuki Jimny 2006 Ex. Toyota Landcruiser RJ70 Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981 Ex. Hilux LN65 Ex. Volvo C303 Ex. Hilux LN65 Ex. Suzuki 413 Ex. Range 3.5L +hj akselit Ex. L200 |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Pakosarjan alta lohkosta löytyy tulpattuja reikiä. Itse otin öljyn takimmaisesta. Hyvin on garretti suhissu muutaman 10tkm. Muistaakseni löytyi suoraan joku hydrauli-nippa, joka kävi tuohon jenkaan ja toinen pää letkuun.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hj-60 turbotus | Toni.k | Tekniikka & Jutustelu | 33 | 12.10.2009 08:16 |
HJ-60 turbotus | Nerd-O | Maasturiprojektit | 64 | 17.03.2009 18:14 |
l-200:sen turbotus | maasteri | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 16.11.2006 22:09 |
3B turbotus | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 27.09.2006 10:28 | |
Turbotus | jansku | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 07.12.2003 19:28 |