Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.03.2014, 20:51
revu:n Avatar
revu revu ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.06.07
Sijainti: kuopio, Finland.
Viestit: 1.278
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kallo Näytä viesti
Empä kyllä itse enää ajelis niillä tukivarsille jos oisin valuvarteen jotain hitsaillu.. Mahtaa haurastua aika makeesti. Kierteytys varmasti paras tapa tai ihan vaan reikä keskelle tukivartta ja siitä klemmari läpi.. Ei tommonen 8mm reikä kauheesti tuota rakennetta heikennä.
ei ole noissa tukivarsissa vaan tuo valun seos ihan sama kuin vanhoissa uunin luukuissa. uskoisin että ovat ihan hitsattavaa kamaa. esim toyotan tukivarret kärsii mennä yllättävän mutkalle katkeamatta.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.03.2014, 00:09
kallo kallo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 30.12.12
Sijainti: Oulu, Suomi
Viestit: 278
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja revu Näytä viesti
ei ole noissa tukivarsissa vaan tuo valun seos ihan sama kuin vanhoissa uunin luukuissa. uskoisin että ovat ihan hitsattavaa kamaa. esim toyotan tukivarret kärsii mennä yllättävän mutkalle katkeamatta.

Jep, en väitä asiasta mitään tietäväni mutta voisin olettaa muutamia seikkoja. Tukivarsissa on käytetty lähinnä pallografiittivalurautaa (sillä 70-luvulla tuskin muuta kuin näitä kahta on ollut) jonka koostumus on suurinpiirtein sama kuin näissä "uuninluukuissa" jotka on tehty suomugrafiittivaluraudasta, ainoana erona lisätty pieni määrä magnesiumia, joka muodostaa pallomaista mikrorakennetta. Se että nämä valetut varret kärsii mennä mutkalle johtuu siitä että rauta on sitkeää niin kauan kun rakennetta ei sorkita uudelleen. Ja hitsaamallahan se rakenne muuttuu. Ei pelkästään se, että valurauta kuumennetaan ja muodostetaan se martensiittinen vyöhyke sauman ympärille vaan siihen tuodaan koostumukseltaan erilaista terästä joukkoon heikentää vartta entisestään. Tai jotain. Ehkä se jotenkin noin menee tai sitten on taas menny vuosia elämästä hukkaan.

Mutta kuitenkin mun pointti on se, että jossei tiedä mitä tekee niin en lähtis nuita hitsailemaan, taitaahan se laissakin jo lukea Se reijän poraaminen ja kierteytys taitaa vähiten tuota vartta rasittaa. Pari 5mm reikää ja kierteet ei mahda tuollaisen metallipötkön ominaisuuksiin juuri vaikuttaa, mutta aina parempi jossei tarvitse sitäkään tehdä.

Huh tulipa pitkä teksti
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.03.2014, 16:55
vilenius:n Avatar
vilenius vilenius ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 24.09.11
Sijainti: Ylivieska
Viestit: 221
Perusasetus

Mites se ny meni, nii tieto lisää tuskaa
__________________
JOLMA
Jokilaakson Maastoautoilijat
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.03.2014, 22:40
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vilenius Näytä viesti
Mites se ny meni, nii tieto lisää tuskaa
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla.
LaMaas ry
www.lamaas.fi
www.lamaas.1g.fi
https://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.03.2014, 00:51
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Tuntemattoman "valuraudan" hitsaus:


Itse olen vältellyt tuota valuraudan ja valuteräksen hitsaamista, joten epäonnistumiset/onnistumiset pyörii luokassa; tilapäiskorjaus.

Ja kauheimmillaan nuo sivusta seuratut suoritukset on olleet luokkaa: katsoppa kun tuli ... kops! siis ei kestänyt jäähtyessään omaa painoaan!

Ja aikanaan (-80 luvun lopulla?) oli ongelmana, että saab 99 pakosarjat halkesi; Niin yksi Maaseppä hitsasi kuulemma mitä vaan, ja "Essonbaarin" yms. mukaan onnistui!
No kuskiksi tuon turbosaabin omistajalle, ja kun seppä "puolituttu" oli, niin saatiin jäädä tuohon pajaan...
Seppä kasasi hirveät "roihut" ahjoon, ja lisäsi sinne kaiken maailman rautaromua,(en pannut mieleen, mitä) ja ja rälläköi halkeaman ja lopuksi lisäsi tuon pakosarjan; ja hiiliä sankollinen lisää.. ja kun pakosarja oli punainen/oranssi, niin puikolla hitsasi halkeama, ja villapaalien sydämeen noiden rautaromujen kanssa... ja huomen iltana valmis; ja mentiin hakemaan pakosarjaa,,, ja löytyi tuolta villapaalien keskeltä, kuumana...
Ja tuo saab:n pakosarja kesti, toki piti oikaista...

Aivan syystä kielletään "tärkeiden-" osien hitsaus opettelijoilta, kuten esim. minulta! ps. tieto luo tuskaa
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.03.2014, 16:32
Dectane Dectane ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.09.09
Sijainti: Liminka
Viestit: 2.940
Perusasetus

Sunnuntaiksi varmistu Ruotsiin lähtö, eli eipä tapahdu tällä saralla mitään pitkään aikaan. Jatketaan isommin tod.näköisesti ens talvena.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 27.03.2014, 16:51
Hailux:n Avatar
Hailux Hailux ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 05.11.05
Sijainti: pudasjärvi
Viestit: 1.522
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Dectane Näytä viesti
Sunnuntaiksi varmistu Ruotsiin lähtö, eli eipä tapahdu tällä saralla mitään pitkään aikaan. Jatketaan isommin tod.näköisesti ens talvena.
No tuot sieltä ruattista portot tuliaisina sitte
__________________
Pitäiskö palata takaisin,kromit sotkeentuu
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.03.2014, 22:56
Dectane Dectane ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.09.09
Sijainti: Liminka
Viestit: 2.940
Perusasetus

Ilmotetaampa tässäki, luulis tulevan tarvitsijoiden tietoon? Niille tuttaville joiden kans sillontällön soitellaan, meikäläiset saa nyt sitten väliaikaisesti eri numerosta kiinni (maanantaista lähtien, tod.näk puoli vuotta)! Tai saakait ne muutki soitella 0400212789
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.04.2014, 18:12
Dectane Dectane ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.09.09
Sijainti: Liminka
Viestit: 2.940
Perusasetus

Onkos tällä palstalla tietoa immeisillä mistä sais edullisesti hiluja tuohon om603:seen? Jos tekis varsin siihenki remontin? Tyyliin kokonainen "rebuild kit" jostain?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 24.05.2014, 01:25
Dectane Dectane ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.09.09
Sijainti: Liminka
Viestit: 2.940
Perusasetus

Kävimpä sitten kyseleen edelliseen kysymykseen liittyen mesen koneeseen hiluja oulun mottorikoneistamosta. Kaikki laakerit, täyd tiivistesatsi, männänrenkaat ja kannen oikasu karkeesti 1000e.

Tässä nyt taas pikku lomalla reissuhommista ollu niin hitsaillu akseleita nippuun, muttei kuvia oo vielä kerenny napsiin.

Lisää kyssäreitä, myykös kukaan muu suomessa tojjotaan highsteer osia ku lipponen? Jos ei keltään löydy tietoa niin pitää ottaa ens viikolla puhelin kauniiseen käteen ruottin maalla ja rueta rimpautteleen.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 24.05.2014, 13:48
D_Bar:n Avatar
D_Bar D_Bar ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 22.04.11
Sijainti: Sodankylä, Suomi
Viestit: 558
Blog Entries: 2
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Dectane Näytä viesti
Lisää kyssäreitä, myykös kukaan muu suomessa tojjotaan highsteer osia ku lipponen? Jos ei keltään löydy tietoa niin pitää ottaa ens viikolla puhelin kauniiseen käteen ruottin maalla ja rueta rimpautteleen.
Kyllä minun mielestä tuolta cros4wd:n kautta saapi semmosia...
__________________
"A Jeep,not a car,not a truck,but a Jeep"
- Grand Cherokee 5.9 Limited -
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 10.06.2014, 16:18
Dectane Dectane ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.09.09
Sijainti: Liminka
Viestit: 2.940
Perusasetus

Nyt ois cros4wd:n kans soiteltu muutamasn otteeseen..

Vielä kaipaisin vinkkiä että tuleeko nuo takavetarit kestään vakiona vai pitääkö ostaa chromoa?
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 10.06.2014, 17:10
samppas samppas ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 10.08.09
Sijainti: Helsinki
Viestit: 338
Perusasetus

Takavetarit kestänee kohtuullisesti. Pultit joilla vetari on kiinni navassa kaipaa ensin vahvistusta. Täällä palstalla on ollut juttua eri vaihtoehdoista toteutukseen.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 09.07.2014, 18:24
Dectane Dectane ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.09.09
Sijainti: Liminka
Viestit: 2.940
Perusasetus

Pistetään vähän taka-akselista kuvatusta välillä... Hirveesti ei oo kerenny taas rappaan ja kohta vielä vähemmän, alkaa vakavasti näyttään siltä että kaupat tuli uusista tiluksista. 240 neliöinen lämmin talli käy mulle

Tästähän alkaa selviään jo vähän värimaailmaa. Tämähän on maalattu pulverilla ja kasattu kaikilla uusilla tiivisteillä ja stefoilla, uudet pyöränlaakerit, kaikki jarrujen osat on uusia, niin ja tietty ne chromo tikut. Vanhaa paskaa ei jääny ku välitys ja siellä lymyilevät laakerit. Tukivarsissa tuoreet uretaanipuslat.




Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 09.07.2014, 20:58
Hailux:n Avatar
Hailux Hailux ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 05.11.05
Sijainti: pudasjärvi
Viestit: 1.522
Thumbs up

Oijoijoijoi
__________________
Pitäiskö palata takaisin,kromit sotkeentuu
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 10.07.2014, 08:12
Kekkeruusi:n Avatar
Kekkeruusi Kekkeruusi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.03.12
Sijainti: Nokia
Viestit: 1.396
Perusasetus

Näyttää melko herkulta
__________________
-MMC-
Suzuki Jimny -02
Suzuki sj 413
Ex Toyota Lj -89
Ex Suzuki sj 413i
Ex Suzuki sj 410
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 31.07.2014, 17:03
Dectane Dectane ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.09.09
Sijainti: Liminka
Viestit: 2.940
Perusasetus



aattelin kysästä ennen kiinniliimausta että oisko kulma sinnepäinkään kulmasta en tiiä mitä se on, aattelin jos menis tuollain ihan silmämääräsesti?
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 31.07.2014, 20:48
Jande Jande ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.11.06
Sijainti: Posio, Finland.
Viestit: 652
Perusasetus

kannattais laittaa akseli auton alle oikeaan ajokorkeuteen ja ensin kardaanikulma kohdilleen ja sen jälkeen navat oikeaan asentoon.

tai jos tiedät jakolaatikon päästä kardaanikulman niin voihan tuon irtoakselin laittaa lattiallekkin samaan kardaani kulmaan niin sit voi navat kääntää oikeaan asentoon.

mulla ois tuohon kätevä oikea työkalu astemittari magneetti jalalla.
__________________
Suzuki Jimny 1.9TD
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 31.07.2014, 21:49
mparty:n Avatar
mparty mparty ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.09.10
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 1.516
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Dectane Näytä viesti

aattelin kysästä ennen kiinniliimausta että oisko kulma sinnepäinkään kulmasta en tiiä mitä se on, aattelin jos menis tuollain ihan silmämääräsesti?
Multa löytyy sekä analoginen että digitaalinen astemitta tuohon hommaan lainaan jos tarttet...
__________________
Lakeuden Maastoautoilijat ry / LaMaas Offroad
http://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 31.05.2015, 18:32
Dectane Dectane ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.09.09
Sijainti: Liminka
Viestit: 2.940
Perusasetus

Ei taaskaan ihmeitä mutta hiljaa hyvä tulee

Ohjausiskari löysi paikkansa siittä, tuommosen kiinnikkeen väkersin sille.. Ohjauksen osista sen verran että 35mm chromo umpijöötää ja hdj:n päät.



Tuolviissii menee akselille jarrut, huohotus ja paineilmasylkän letkut.



Nuista lukon "katkasimista" oli johot murtunu juuresta poikki, annoin lämpöä ja kaivoin tehtaan töhnät pois, kolvasin uudet johot ja täyttelin sikaläskillä. Turhanpäivästä mutta onhan se kiva saaha lukoille merkkivalot

Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 06.06.2015, 19:54
Dectane Dectane ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.09.09
Sijainti: Liminka
Viestit: 2.940
Perusasetus

Piti välillä pyhittää pari päivää ihan siivoukselle ku tahtonu sopia käveleen... Nyt sopii taas liikkuun! Testailin sitte puhelimen panoraama ominaisuutta



Tommosen käikäleen askartelin takalukon painesylkälle



Taka-akseli sai viimen ne lisäpultit ja kasasin sitten vielä ihan kunnollisella LIIMAtiivistemassalla joka ihan oikiasti liimaa...



Kone ja laatikotki löysi tiensä taas rungon päälle... Vaikka kuinka yritin suunnitella panhardille oikian paikan niin silti se taitaa päästä ottaan öljypohjaan kiinni.................... Konetta ei liikueta tuosta mihinkään kun ei sovi liikkuun eteen eikä taakse. Panhardi on siinnä ainoassa paikassa missä se sopii oleen. Joutuu siis öljypohjan tekeen uusiksi.

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Toyota HJ61 taka ja HDJ etu murikat+muuta toyota akseli ryönää... Maajussi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 6 23.04.2013 08:57
Myydään Toyota corona MKII,Toyota FJ,Toyota crown virranjakaja Castrol O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 23.01.2013 21:48
Myydään / Vaihdetaan muutama ylimääräinen auto kaupan. toyota,toyota,renault ja taas toyota Jumppis O/M/V Ajoneuvot 1 29.06.2011 13:17
Myyty Toyota 1.6 4A-F tekniikka=>1.3? esim.Toyota 1.3 12V MiKo O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 27.03.2010 11:46
Myydään / Vaihdetaan Toyota Landcruiser HJ61 -88 (vaihto mahdollista Toyota 4Runneriin) Jooseppi O/M/V Ajoneuvot 0 11.03.2009 21:07


Sivu luotu: 02:49 (GMT +2).