Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja smgt
minkälaisia pumppuja rallimiehet käyttää? muistelen jostain lukeneeni että vakio pumpuista ottaavat siipipyörät pois ja johonki sähkönen tilalle...
|
Nuo "rallimiehet" ajaa varmaan vaan sileää asfalttia, ja sitäkin vaan himppu reilu 200/400 metriä....
En lukenut (nyt) koko topiikkia läpi... siis ei muistikuvaa muutoksista, esim. moottori...
Mutta tuohon "kattosyyläri-" toteutukseen: tuo ilmaaminen/mahd. paineistus ja putkittaminen: Minä tekisin semmoisen järjestelmän reippaan kokoisilla putkilla, esim. 50 mm pakoputkesta, ja jos pelkästään OFFikäytössä, niin siirtäisin varmaan termostaatin katolle (!) siis "paluuputki kylmänä" olisi 3. putkena varmaan noin 20mm halkaisijaltaan, joka menee esim. lämppärille, vaatii varmaan noin 10-30 watin sähköpumpun tehostamaan kiertoa talvipakkasella... Ja tuo termostaattiyksikkö on "aikapaljon vartijana", siis jos moottorilämpöä EI säädetä pelkästään Flektejä pyörittämällä, niin virtausaukoiltaan reippaan kokoinen, ja tuo OHIKIERTO pitää sulkeutua tiiviisti!
Ja tuohon ilmaamiseen/ilman poistoon: ilma/kaasu/jopa vesihöyry kuplat erottaisin esim. jauhesammuttimen kokoisessa "ilmanerottimessa".
JOS tuo orkkis syyläri vain korvataan kattosyylärillä, niin epäilen, että raskaassa offikäytössä tuo lisääntynyt kierrätysvastus aiheuttaa lämpöongelmia, vaikka kuuma jäähdytysneste on huomattavasti keveämää kuin kylmä, siis ns. luonnonkierto... toki lisäpumppu, joko mekaaninen taikka sähköinen, asennettuna esim. läppäventtiitin rinnalle tehostamaan kiertoa esim. silloin, kun kaasu on puolessavälissä, ja/tai lämmöt on koholla...
Ja noista lämpömittareista: Itse voisin laittaa tuonne kattosyylärille menevään/palaavaan putkeen mittauksen, siis tietäisi mm. että neste jäähtyy, ja kuinka paljon...
p.s Pari isoa sähköflektiä (+mahd kiertovesipumppu) kaipaa yllättävän paljon sähköä, ja tyhjäkäynnillä/pienillä kierroksilla sitä ei todellakaan tule sitä määrää, mitä laturissa lukee....