![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() laakerit sen kuorman ottaa, jotka kuormittuu enemmän, mutta aika marginaalinen taitaa olla kesto ikien ero
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Eikä nuo erot voimissa ihan pieniä valttämättä ole. Parikymmentä kiloa eroa painossa voi olla kymmenien prosenttien ero alkuperäisrenkaaseen, tai halkaisijan kasvatus jostain 30 -> 35 renkaaksi. Vaikka ajaisi suoraan, renkaan kautta tulee aina vääntövaikutuksia napaan ja laakereille. Ja aika hassua kuvitella, että eihän se ero ole iso ajaessa orkkisrenkailla mutkaan vs. isoilla koska ei aja mutkaan kovaa. Tuskin sillä maastueilla on lappu lattiassa ennenkään mutkaan ajanut, eli kyllä se kuormitus kasvaa aika reilustikin isoilla renkailla ajaessa. Se, kauanko navat tai laakerit kestää riippukin sitten ihan siitä kuinka järeät ne on alunperin. Jonkun ison jenkkipickupin akselin navat kestää hemmetisti jonkun pienen auton alla isoilla renkailla, kun on tehty isoille massoille. Kun taas johonkin suitsan (tai Jeepin ![]() ..ja tästä taas päästäänkin siihen, että kokonaismassaltaan suht samansuuruisen auton alla on voinut olla 37 renkaat (Volvo), mutta samoille akseleille muun auton alla ei saa laittaa kuin vaikkapa 31 tai 33 renkaat. Älytöntähän se. Eli pitäisi Trafin vähintään ajatella edes sitä mistä mihin akseleita vaihdetaan ja mitä akselit on suunniteltu kestämään. Mutta Suomessahan ei virkamiehet tunnetusti saa ajatella järjellä, vaan ainoastaan niillä byrokraatin erikoisilla aivoilla jotka eivät tunne tavallisen ihmisen logiikkaa ja järjenkäyttöä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Ja ihan pieni vääntö syntyy suoraankin ajaessa siitä että Suomessa tie on yleensä hieman kallellaan ojaan päin eli napaan ei kohdistukkaan pystysuoraa kuormitusta oli et mikä tahansa, ja korkeammalla renkaalla se vääntö on tietysti suurempi. Ei ehkä tuke ensimmäisenä mieleen mutta sekin vaikuttaa pitemmällä ajalla.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
bj rengaskoko | timppat | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 03.07.2012 19:00 |
Ostettu Mönkijä työkäyttöön Tervolassa | Joske | O/M/V Muut | 0 | 02.07.2010 10:26 |
rengaskoko asiaa | timppa253 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 28.10.2008 02:31 |
Oma vai firman auto työkäyttöön? | SukiSuki | Chit-Chat | 12 | 20.11.2007 21:50 |
rengaskoko?! | ari | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 17.10.2005 17:05 |