![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#27
|
||||
|
||||
![]()
Mulla oli purussa tollanen -87 lj70 joka oli leimattu työkoneeksi jokunen vuosi sitten.
|
#28
|
|||
|
|||
![]() Jotkut uskaltaa ajaa Työkonepolttoöljyllä....Lainaus:
Vai oliko "niin paljon veroja maksamatta", että papereita/identiteettiä ei ollut? Siis vaikka olisi pikkuisen laho tms. niin kannattaisi elvyttää tuon työkone statuksen takia, sillä jos esim. pienellä komperessorilla/aggrikaatilla, niin huomattavan helppo varustaa maastokäyttöön. Ja tuohon Työkone ja Polttoöljy- yhtälöön: Siis Lämmitysöljy ja Moottoripolttoöljy on aivan eri tavaraa! En muista tarkkaa, (ja aikaisemminkin olen erehtynyt ![]() On ollut monia käsityksiä siitä, mitä saa tehdä ja mitä ei: Siis esim. siltoja hiekkapuhaltava firma oli ongelmissa, kun hinasi Matkailuvaunua kompressori/hiekkapuhallus kuoppurilla, mutta käsittääkseni järki voitti, kun pitäähän tuolla puhaltajalla olla WC/pesutilat/vaatekaappi mukana. ja matkailuvaunusta hävisi rekisterikilpi ja telkkari "yhdessä yössä", samoin kuin sängyksi sopivat sohvat -> muuttui hinattavaksi laitteeksi, mallia sosiaali/wc tila. (nyt pitää rekisteröidä tuo vaunu uudestaan, kun hinattavan laitteen määräykset muuttuu) Siis polttoöljyllä toimiva 2.auto/offiauto on aika riskialtis käyttää, toki tuo Moottoripolttoöljy /dsl hintaero on niin pieni, että kannattaako riskeerata? Kärjistetty esimerkki: Ilman kirjallista tilausta, letka maastureita, ja sitten tästä agrekaattiautosta löytyy jotain tuohon työhön kuulumatonta, esim. viinapullo.... Itselläni Traktori, mutta kun en ole Maa / Metsätalouden harjoittaja, enkä urakoi, niin Bellessä on dieselit tankissa ![]() Mutta jokainen tekee mitä parhaaksi näkee. (siis eikö olisi helpompi tankata henkilöautoon tuota Moottoripolttoöljyä, taikka hakea kärryllä/lavalla 2-400 litraa kerralla?) P.S jos tuolla offi? vehkeellä ajaa vuodessa 500 litraa, niin paljonko kalliiksi tulee DSL? Ja sitten vielä se, että jos "kärähtää" polttoöljystä, niin vaikka poltat keksinnön, niin maksat! Toki tuo Minä/Verottaja suhde on toiminut siedettävästi, mutta noissa verojutuissa pitää pitää mielessä se, että lasku laukeaa todettaessa! Siis esim. Maalla joku ystävällinen ihminen myy vanhan, kolaroidun DSL auton eurolla 15v tulevalle autoasentajalle, ja tämä tekee siitä "jokkis" auton naapurin pakettipellolle, kuten naapurin 15v veljekset bensa autoistaan. Ja kun kätevä käsistään/osaa ajaa, niin julkisuus... tulli kiinnostuu tuosta autosta ![]() Mutta MPö tankissa, ja auto: pistetään muutama tonni laskua/ulosottoon. Siis maalaisjärjellä väärin, mutta verokarhu anonyymi..... -> (Moottori-) Polttoöljyä en ole ostanut muutamaan vuoteen.... siis silloin kun se kiellettiin huviveneistä. Ja sorry, että "saarnaan", mutta tuo vero?????? rike? torppaa tehokkaasti nuoren eteenpäin pyrkimisen; siis jos ulosotto velkaa muutama tonni, niin aika moni nuori ajattelee, että tuota paskaa on hämmennetty, niin v**ut. Nuorella ihmisellä vuoden parin korvaus on ikuisuus -> siis talouden suunnittelu 2 vuoden päähän.... |
#29
|
|||
|
|||
![]()
Nämä ajatukset menee jo vähän ohi otsikosta, mutta liittyy kyllä siihen kuinka auton kanssa voi hommia tehdä.
Lainaus:
Ollessani kokematon kompressoriritouhuissa, pyöritin traktorilla traktori Hydoria. Huomio oli suunnattu muualle ja kierrokset oli jäänyt liian alas. Nivelakseli katkesi ja rupesi kieppumaan inhottavasti hakaten. Nyt itellä on ikioma Atlas Copco BT4E, joka mahtuu vaikka Hiluxin lavalle tekemäni alustan kanssa. Sitä on ollut tarkoitus pyörittää taajuumuuttajalla, joskin sopia töpseleitä on harmillisen vähän. Lisäksi on n. 2 kuutiota tuottava Hydori ja siinä mulla on jo nyt kiinni sähkömoottorin lisäksi traktorin PTO ulosoton näköinen kohta nivelakselia varten. Tollakin kompressorilla saa auton laitossa tarvittavan hiekkapuhalluksen onnistumaan. Nämä olis omasta mielestä ihan vakavastiotettavia työkoneita jos autoon sais vaikka kunnollisen voimavirtageneraattorin. Silloin sais tehtyä vaikka tehokkaan painepesuauton. Ja isot renkaat sopii tietysti myös kuvaan kun ne kantaa pieniä renkaita paremmin rojujen painon ![]() |
#30
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tuossahan pelaisi semmonen jenkkimallin palopumppukytkin eli lootan ja kardaani väliin kytkin kappale millä katkaistaan takaveto pistetään voima menemään vaikka kiilahihnoilla ylös lavalle. Tai jos siellä on genu niin sehän saa pyöriä vaikka kokoajan.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#31
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#32
|
||||
|
||||
![]()
N. 10 heppaa siirtää yksi hihna. Tuli kokeiltua tuon mönklärin lingon kanssa. Siinä on 20 heppanen kone. Yksi hihna lenti viiden minuutin koekäytön jälkeen hitoille. Tuplahihnat on kestäny koko talven.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#33
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Mitenkä nykyään on tämä? Nykyinen talo syö pelkkää sähköä, niin ei ole tarvinnut pöötä tilailla. Tuo moottoripolttoöljy on tehty lähinnä uudemmille common-rail koneille. Rivi ja jakajapumppu koneet käydä raksuttaa ihan samalla tavalla tupaöljyllä, kuin tähänkin asti.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#34
|
|||
|
|||
![]()
Joskus tullut nähtyä et ainakin vanhoissa bj/hj-45:ssa mistä oli tehty kompura-autoja niin kardaani oli sellasella pikakiinnikkeellä ja vaihdettiin vaan laatikon päähän se mitä sillä hetkellä tarvittiin.
|
#35
|
|||
|
|||
![]() Kannattaa tarkastaa että on "hyväksytty" moottorikäyttöön.Lainaus:
Teboilin nettisivuilta opiskeltu? Taikasana on tuo "EN590" hyväksyntä. Siis ainakin -29/-34 Teboilin Diesel/motor-lämmitys öljy saman kamaa: ainoat poikkeamat on väri ja polyaromaattien määrä p-%: polttoöljyllä tyypillisesti 3, ja dieselillä tyyp. 2, max raja 8 ![]() Siis samassa laivassa kulkee, ja samassa tankissa; vasta "tullirajalla" lirutetaan merkkiaine sekaan, siis lämmitysöljyyn. Siis MoPo = diesel merkkiaineella, mutta Kevyt Polttoöljy voi olla aivan muuta. Siis ainakin jokapaikassa käsketään käyttämään MoPo:a dieseleissä, ja silloin kun tuli tuo MoPo, niin jos traktoreissa yms. oli jotain käyntiongelmia, niin takuukysymyksissa aina ottivat polttoainenäytteen maahantuojan piikkiin, vaikka ei ollut Common rail. Ja tuon tupaöljyn voiteluominaisuudet: Öljy-yhtiöt ei lupaa oikeastaan mitään. Johonkin museoikäiseen rivipumpulliseen romuun voisin harkita, mutta jakajapumpulliseen en missään nimessä. p.s ainakin teboililla on talvilaatu "tupaöljyä" http://www.teboil.fi/page.asp?path=1;1510;1505;5007 , toki samalla Moottoripolttoöljyä, kuten kaikki muu tb:n kevyt polttoöljy nyt näyttäisi olevan ![]() Siis teboilin lämmitysöljy -29/-34 käy common rail koneisiin yhtä hyvin kuin diesel ![]() |
#36
|
||||
|
||||
![]()
Eikun mä olen dieselmoottoritehtaassa töissä.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#37
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Sen verran että toiminimelle hain ja ihan aikuisten oikeesti oli työhön liittyvää perustelua, lyhyesti niin että metsäkoneiden ja maatalouskoneiden vauriotarkastelussa ja korjaushitsauksessa täytyy mennä paikanpäälle työkalujen ja tarvikkeiden kanssa. ja se takoittaa sitä että paljon tavaraa mukana ja korjaukset usein tapahtuu "keskellä ei mitään".
__________________
Elämä on kovaa... Mut ilman kovaa ei oo elämää! ![]() Arctic Rhino ***Noormarkun Off Road Team*** |
#38
|
|||
|
|||
![]()
Tarkoitin että itse olen suurimmaksi osaksi koostanut allaolevan tb:n sivuilta.
|
#39
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() |
#40
|
|||
|
|||
![]()
Onkos tuo muutoskatsastus renkaille yhtä tyyris normaalin katsastuksen yhteydessä? Alla on 35"set ja leimalle ajelen normirenkailla.
Sitten toinen kyssäri; kun tuossa hojossa tosiaan tuo kardaanivinssi, niin saako siitä ulosottoa esim.klapikoneelle? Semmoisia mitä traktoreilla käytetään? Tulin jostain lukeneeksi, että tuo perus 7t:n valovirta-klapikone haukkaa aika lailla sähköä... |
#41
|
||||
|
||||
![]()
Ei appiukon klapimasiina inahtanutkaan 10 A nallilla tänään, laukoi vaan nallia ylös. Jäykät öljyt joo, mutta kesälläkin räpsii välillä ylös....
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen. |
#42
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
En tiedä mikä niitä pellejä siellä risoo... Oikein perus perse toimintaa... Vituttaa edes ajatus että sinne taas soittaisin... Ajelen sitten ilman mitään lupia, maksan sen satunnaisen sakon sitten vaikka... Kun ei tolla autolla ihan hupiajoa tulla ajeleen kuitenkaan. -Joel
__________________
Elämä on kovaa... Mut ilman kovaa ei oo elämää! ![]() Arctic Rhino ***Noormarkun Off Road Team*** |
#43
|
|||
|
|||
![]()
Onko joku muuten saanut sakkoja isommista renkaista mitä otteelle on merkattu? Minkälaisia seuraamuksia tälläisestä rikkeestä on odotettavissa, rikesakko, päiväsakkoja, kilvet pois??
|
#44
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=1445 |
#45
|
|||
|
|||
![]()
Kun huonoja teitä maailmassa kuitenkin on aika paljon, mieleen tulis eikö olisi kysyntää tehdä tehdastekoinen isorenkainen auto...
Kiinnostustahan ainakin netissä on ilmeisesti herättänyt esim. Can Am 6x6 mönkijä, eikö markkinoita löytys jos tehtäs kunnolla maastokelpoinen pickup tai maasturi? http://www.arctictrucks.fi/?PageID=4720 Eikö mitenkään Suomessa saa ikäänkuin vakioksi rekattua sallaista vehjettä, jossa on maastokäyttö otettu huomioon? Tuosta puunhalkomakoneen toiminnasta tulee mieleen, että välttämättä 10 A töpseleistä ei kannata ottaa virtaa moottoreiden käynnistämiseen vaan sellaisesta töpselistä, jossa vähintaan 2,5 neliöiset piuhat ja 16 A etanasulakkeet eikä 1,5 neliön piuhaa mihinkään väliin. Kova juttu olis jos autoon sais sellasen järkevän kokoisen vehkeen joka tekis kunnollista voimavirtaa. Sillä olisi helpompi käynnistää puunhalkomahärveleitä, painepesureita tai hitsata. Omassa autossa 3000 watin invetteri käynnistää moottoreita ehkä 1500 wattiin saakka ja sitten jos on pehmokäynnistys, vähän isompiakin. |
#46
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#47
|
|||
|
|||
![]()
Toivottavasti muut ei tykkää huonoa kun menee vähän kauan rengas-asiasta, mutta asia kuitenkin omasta mielestä kiinnostava ja hyödyllinen...
Lainaus:
Mulla ei kokeilua tehdessä ollut mitkään kovin hyvät akut ja taisi olla niin, että toimi kun pidin autoa käynnissä. Nyt on parannusta asiaan tulossa ja yhteensä 3 kpl 100 Ah kokoluokkaa olevaa akkua ja yksi niistä aivan lähellä invertteriä yhteensä 120 neliötä kaapelipinta-alaa invertterille. Näin 12 voltilla. Oma invetteri joku tämän näköinen: http://www.erikoistekniikka.fi/tuote...ja/5001010339/ Mielestäni asia on helpompi ja halvempi ratkaista jos on verkkovirrat siedettävän matkan päässä. Mun oma tuntuma on, että invertterillä moottorien pyörittämisen mielekkyys menee jossain moottori n. puolet invertterin kapasiteetista. Vaatii kokeilua ja invertterin "ylimitoittamista", että toimii. Jollain kolmivaiheinvertterillä saisi asian ehkä helpommin ratkaistua. |
#48
|
|||
|
|||
![]()
Ei kuorma-autossa riittänyt laturi enää 4500w invertterille. Oliko tekniikkamiehellä tietoa mistä sais valovirtaan pehmokäynnistintä tai onko olemassa?
|
#49
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
http://ecatalogue.schneider-electric...27&navoption=1 http://ecatalogue.schneider-electric...27&navoption=1 |
#50
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
35 euroa rikesakko ja kuulemma viikko aikaa muuttaa vikakohteet autosta. Oli normaali puhallutusratsia ja kun puhalsin nollat niin "aja tohon sivuun niin jutellaan noista valoista". Kyseessä oli porin poliisista yksi ns. Ulkonäköpoliisi. Kaveri oli poliisina porissa muutama vuosi sitten ja kertoi silloin jo työparistaan mikä käski aina kääntyä perään jos vastaan tuli esim. Vaikka rekka missä oli sinertävät parkit kattopitkissä tai jos vastaan tuli tuningauto mikä oli matala niin piti mitata maavara ym. Korotuksesta ei kukaan maininnut mitään vaikka soa patrol ja alla tosiaa 35" mutikat Edittiä vielä. Niin eivätkä puhuneet urakkanupista mitään
__________________
Kyllä tosta pääsee,jos ei kävellen ni patrollilla |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
bj rengaskoko | timppat | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 03.07.2012 19:00 |
Ostettu Mönkijä työkäyttöön Tervolassa | Joske | O/M/V Muut | 0 | 02.07.2010 10:26 |
rengaskoko asiaa | timppa253 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 28.10.2008 02:31 |
Oma vai firman auto työkäyttöön? | SukiSuki | Chit-Chat | 12 | 20.11.2007 21:50 |
rengaskoko?! | ari | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 17.10.2005 17:05 |