![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Tässä kuva josta selviää missä asennossa syöttöpumpun vivut ovat kun auto käy tyhjäkäyntiä. Ainoa säätö mikä on vivustoa vasten auton käydessä on tuo mitä epäilen tyhjäkäynniksi. Kaikki muut säädöt ovat irti vivustosta auton käydessä. Eli onko nyt joku pielessä kuvan perusteella, auto käynnistyy hyvin ja käy tasaisesti eikä savuta eikä syö mielestäni mitenkään liikaa ?! ![]()
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Tuo langalla sinetöity ruuvi on max. kierrosten säätö, kaasuvivussa oleva on samaan vaikuttava karkea säätö. Kuvassa alimmaisena korotetun tyhjäkäynnin säätö, eli kylmässä moottorissa nostaa tyhjäkäyntiä jos vahapatruuna on kunnossa.
Muuthan tuossa oli oikein valmiiksi.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Se kaasuvivun osien keskinäinen karkeasäätö, vaikuttaa samaan kuin max kierrosten säätö.
Syöttöruuvissa on alunperin joko samanlainen kuin tuossa maksimikierrosten ruuvissa tai sitten muovihattu ruuvikannan päällä. Eli on sitä ruuvattu, mitään toiminnallista merkitystä sillä sinetillä ei ole.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Toyotan 1980 mallin 2,2 dieselistä syötön ruuvamisessa ei ollut mitään epäselvää joskin turbottomana hyötyä ei paljoa ollut.
Nyt tästä 2LT2:sesta en ole kyllä kunnolla tajunnut kun tuntuu niin helvetin monimutkaiselta kun netistä löytyy selostuksia kaiken maailman karojen muokkaamisesta. Tuota en oikein ymmärrä kun puhutaan kulutuksista ja jos autolla ajetaan 5:sella vaikka 90 kilsaa tunnissa, millä tavoin kulutukseen vaikuttaa syötön säätö kun kaasu säätä sen johonkin jolloin auto kulkee 90 km/h ja ilmaa tungetaan koneeseen niin kuin sinne menee? Meneekö syötön ajoitus jotenkin perseelleen kun minun järjen mukaan isommalla dieselmäärällä auto kulkisi kovempaa eikä kulutusvaikutusta pitäisi olla jos nopeus sama ja ajoitus sama? |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Ne on ahdonalaisen syötön karoja joita muokataan. Se kara vaikuttaa samaan mekanismiin kuin syöttöruuvikin ja idea on että pienillä ahtopaineilla kartiomainen kara rajoittaa enemmän syöttöä kuin täysillä ahtopaineilla.
Sitten kun joillekkin ahneille ei riitä se asetus mitä tuolla saadaan, niin ohennetaan karaa entisestään siltä ohuelta kohtaa jolloin määränsäätömekanismi saa lisää liikkumavaraa ja kone lisää ruokaa. Ja kyllä, ruuvia pyörittämällä syötön ajoitus menee perseelleen, tai siis se lisääntynyt syötön osa jää myöhäiselle ja tuottaa lähinnä lämpöä. Pikkuisen voi kompensoida aikaistamalla ajoitusta mutta ei paljoa, oikea tapa on rakentaa pumppu isommalle annokselle joko nestepää vaihtamalla ja/tai korkeanostoisemmalla nokkalevyllä.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#8
|
||||
|
||||
![]() Entäpäs tämä, ruuvasin syöttöä vähän reilummaksi, mutta tyhjäkäyntiä säätäessä ei tapahtunut mitään? Eli tuo tyhjäkäynnin kohdalle merkityn pultin pyörittely ei auttanut tyhjäkäynnin säätöön. Toki sen sai korkeammaksi, muttei pienemmäksi. Mites sen sitten säätäisi pienemmäksi? |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Jos ruuvaat liikaa syöttöä, ei riitä enää säätömekanismin varat pumpussa ja tyhjäkäynti nousee vaikka tuo ruuvi olisi irti vivusta, tosin silloin on pari muutakin syytä palauttaa syötönsäätöä...
Ja tarkista ettei ole tuo kylmäkäyntinopeuden säätöruuvi joka pitää tyhjäkäyntiä korkealla (alareunassa kuvaa).
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Hilux 2.4TD pumpun säätö | karisa | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 19.06.2013 07:46 |
Syöttöpumpun lukitseminen | Nevakiitäjä | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 15.03.2011 06:28 |
LJ:n syöttöpumpun säätö | kihi | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 12.12.2009 11:11 |
hj syöttöpumpun ennakon säätö? | Jani E | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 14.10.2007 17:04 |
syöttöpumpun säätö BJ...s | turpolaattori | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 11.05.2007 20:53 |