Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.02.2014, 12:39
jupasierra jupasierra ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotka
Viestit: 114
Perusasetus

Tässä kuva josta selviää missä asennossa syöttöpumpun vivut ovat kun auto käy tyhjäkäyntiä. Ainoa säätö mikä on vivustoa vasten auton käydessä on tuo mitä epäilen tyhjäkäynniksi. Kaikki muut säädöt ovat irti vivustosta auton käydessä. Eli onko nyt joku pielessä kuvan perusteella, auto käynnistyy hyvin ja käy tasaisesti eikä savuta eikä syö mielestäni mitenkään liikaa ?!

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.02.2014, 15:30
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Tuo langalla sinetöity ruuvi on max. kierrosten säätö, kaasuvivussa oleva on samaan vaikuttava karkea säätö. Kuvassa alimmaisena korotetun tyhjäkäynnin säätö, eli kylmässä moottorissa nostaa tyhjäkäyntiä jos vahapatruuna on kunnossa.

Muuthan tuossa oli oikein valmiiksi.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.02.2014, 16:18
jupasierra jupasierra ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotka
Viestit: 114
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Tuo langalla sinetöity ruuvi on max. kierrosten säätö, kaasuvivussa oleva on samaan vaikuttava karkea säätö. Kuvassa alimmaisena korotetun tyhjäkäynnin säätö, eli kylmässä moottorissa nostaa tyhjäkäyntiä jos vahapatruuna on kunnossa.

Muuthan tuossa oli oikein valmiiksi.
Ok. Siinä syötön säädössä ei ole mitään sinettiä, kuuluuko olla. Ja mikä on se mutterilla varustettu säätö siinä vasemmassa reunassa ?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.02.2014, 01:10
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Se kaasuvivun osien keskinäinen karkeasäätö, vaikuttaa samaan kuin max kierrosten säätö.

Syöttöruuvissa on alunperin joko samanlainen kuin tuossa maksimikierrosten ruuvissa tai sitten muovihattu ruuvikannan päällä. Eli on sitä ruuvattu, mitään toiminnallista merkitystä sillä sinetillä ei ole.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.02.2014, 12:48
jupasierra jupasierra ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotka
Viestit: 114
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Se kaasuvivun osien keskinäinen karkeasäätö, vaikuttaa samaan kuin max kierrosten säätö.

Syöttöruuvissa on alunperin joko samanlainen kuin tuossa maksimikierrosten ruuvissa tai sitten muovihattu ruuvikannan päällä. Eli on sitä ruuvattu, mitään toiminnallista merkitystä sillä sinetillä ei ole.
Selvä juttu ja kiitoksia. Kokeillaan säädellä ja laskea tarkkaan mitä tekee ettei tule mokailtua pahemmin.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.02.2014, 14:08
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Toyotan 1980 mallin 2,2 dieselistä syötön ruuvamisessa ei ollut mitään epäselvää joskin turbottomana hyötyä ei paljoa ollut.

Nyt tästä 2LT2:sesta en ole kyllä kunnolla tajunnut kun tuntuu niin helvetin monimutkaiselta kun netistä löytyy selostuksia kaiken maailman karojen muokkaamisesta.

Tuota en oikein ymmärrä kun puhutaan kulutuksista ja jos autolla ajetaan 5:sella vaikka 90 kilsaa tunnissa, millä tavoin kulutukseen vaikuttaa syötön säätö kun kaasu säätä sen johonkin jolloin auto kulkee 90 km/h ja ilmaa tungetaan koneeseen niin kuin sinne menee?

Meneekö syötön ajoitus jotenkin perseelleen kun minun järjen mukaan isommalla dieselmäärällä auto kulkisi kovempaa eikä kulutusvaikutusta pitäisi olla jos nopeus sama ja ajoitus sama?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.02.2014, 00:07
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Ne on ahdonalaisen syötön karoja joita muokataan. Se kara vaikuttaa samaan mekanismiin kuin syöttöruuvikin ja idea on että pienillä ahtopaineilla kartiomainen kara rajoittaa enemmän syöttöä kuin täysillä ahtopaineilla.

Sitten kun joillekkin ahneille ei riitä se asetus mitä tuolla saadaan, niin ohennetaan karaa entisestään siltä ohuelta kohtaa jolloin määränsäätömekanismi saa lisää liikkumavaraa ja kone lisää ruokaa.

Ja kyllä, ruuvia pyörittämällä syötön ajoitus menee perseelleen, tai siis se lisääntynyt syötön osa jää myöhäiselle ja tuottaa lähinnä lämpöä. Pikkuisen voi kompensoida aikaistamalla ajoitusta mutta ei paljoa, oikea tapa on rakentaa pumppu isommalle annokselle joko nestepää vaihtamalla ja/tai korkeanostoisemmalla nokkalevyllä.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 25.03.2014, 18:17
Ab3:n Avatar
Ab3 Ab3 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 28.02.14
Sijainti: Joensuu
Viestit: 775
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jupasierra Näytä viesti


Entäpäs tämä, ruuvasin syöttöä vähän reilummaksi, mutta tyhjäkäyntiä säätäessä ei tapahtunut mitään? Eli tuo tyhjäkäynnin kohdalle merkityn pultin pyörittely ei auttanut tyhjäkäynnin säätöön.
Toki sen sai korkeammaksi, muttei pienemmäksi. Mites sen sitten säätäisi pienemmäksi?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 25.03.2014, 20:33
Pölli Pölli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.13
Sijainti: Orivesi Finland
Viestit: 102
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ab3 Näytä viesti
Entäpäs tämä, ruuvasin syöttöä vähän reilummaksi, mutta tyhjäkäyntiä säätäessä ei tapahtunut mitään? Eli tuo tyhjäkäynnin kohdalle merkityn pultin pyörittely ei auttanut tyhjäkäynnin säätöön.
Toki sen sai korkeammaksi, muttei pienemmäksi. Mites sen sitten säätäisi pienemmäksi?
Tarkista onko sulla sielä kajuutassa se "ryypppy" vipu (käsikaasu) pikkasen vedettynä ulos? Jos on, niin tuo kaasumekanismi ei laske tota säätöruuvia vasten ja ei vaikuta säätö.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 25.03.2014, 21:36
Ab3:n Avatar
Ab3 Ab3 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 28.02.14
Sijainti: Joensuu
Viestit: 775
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pölli Näytä viesti
Tarkista onko sulla sielä kajuutassa se "ryypppy" vipu (käsikaasu) pikkasen vedettynä ulos? Jos on, niin tuo kaasumekanismi ei laske tota säätöruuvia vasten ja ei vaikuta säätö.
Kiitos neuvosta, kokeilen huomenna jahka kerkiän.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 25.03.2014, 22:58
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Jos ruuvaat liikaa syöttöä, ei riitä enää säätömekanismin varat pumpussa ja tyhjäkäynti nousee vaikka tuo ruuvi olisi irti vivusta, tosin silloin on pari muutakin syytä palauttaa syötönsäätöä...

Ja tarkista ettei ole tuo kylmäkäyntinopeuden säätöruuvi joka pitää tyhjäkäyntiä korkealla (alareunassa kuvaa).
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hilux 2.4TD pumpun säätö karisa Tekniikka & Jutustelu 8 19.06.2013 07:46
Syöttöpumpun lukitseminen Nevakiitäjä Tekniikka & Jutustelu 6 15.03.2011 06:28
LJ:n syöttöpumpun säätö kihi Tekniikka & Jutustelu 1 12.12.2009 11:11
hj syöttöpumpun ennakon säätö? Jani E Tekniikka & Jutustelu 1 14.10.2007 17:04
syöttöpumpun säätö BJ...s turpolaattori Tekniikka & Jutustelu 1 11.05.2007 20:53


Sivu luotu: 21:42 (GMT +2).