Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Hilux syöttöpumpun säätö (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=120549)

jupasierra 06.02.2014 11:24

Hilux syöttöpumpun säätö
 
Hommasin -94 2,4D hiluxin ja edellinen omistaja sanoi että syöttöpumppua on ruuvattu, ja että nyt kuluttaa enemmän. Haluaisin sen kuitenkin alkuperäisiin säätöihin, eli onnistuuko itse säätämällä kunnon neuvoilla, vai pitääkö viedä kalliiseen diesel huoltoon ?!

Ja mistä saan tuohon hehkut ostettua. Googlettaminen antoi huonoja tuloksia...

Kiitos

jesse89 07.02.2014 01:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jupasierra (Viesti 1100730)
Hommasin -94 2,4D hiluxin ja edellinen omistaja sanoi että syöttöpumppua on ruuvattu, ja että nyt kuluttaa enemmän. Haluaisin sen kuitenkin alkuperäisiin säätöihin, eli onnistuuko itse säätämällä kunnon neuvoilla, vai pitääkö viedä kalliiseen diesel huoltoon ?!

Ja mistä saan tuohon hehkut ostettua. Googlettaminen antoi huonoja tuloksia...

Kiitos

Oletan että kyseessä on 2lt kone jos on niin helpoin tapa on kun ottaa sen kaasuvivuston irti 3 pulttia 12mm kannalla ja sit siihen menee sellainen metalli tanko joka on painamalla kiinni siinä sellainen kuula tsydeemi. Tämän jälkeen toiseksi viimeinen pultti moottorin lohkoon päin sen polttoaine paluu linjan nipan heti seuraava tanko 6mm lenkki käy siihen päähän ja 12mm avaimella lukitus auki tämän jälkeen kierrät auki päin sitä. Huom pystyt tarkistamaan mikäli myyjä on puhunut totta siinä on sinetti alkuperäiseltään jonka näkee joka estää ettei sitä tankoa pysty kääntämään kiinnipäin. Kun ruuvvaat aukipäin syötön ruuvia samalla joudut ruuvaamaan sisäänpäin tyhjäkäyntiä se on ensimmäinen kierretanko joka menee koko pumpun rungon lävitse ja kohtaa kaasuvivustoon siinä pumpun päällä. Olisko siinä ollut 12mm lukitus ja sitten 9mm avaimella kääntö jos ei käsin jaksa pyöritellä. Ja silloin tiedät aina kun syöttöä lähtee pois kun koneen kierrokset tippuu alemmas ja vastaavasti taas toisinpäin jos kääntää syöttöä lisään :)

Hailux 07.02.2014 03:31

Mä olettasin että 2L2

jupasierra 07.02.2014 05:54

Mistä erottaa 2LT ja 2L2 moottorin, ja tapahtuuko säätö samalla tavalla molemmissa ?

2,4TD 07.02.2014 06:06

Tiedä noista hieman vanhemmista mutta LN 170 koppaisesta on ruuvattu syöttöjä kaasuvivustoja ym irroittamatta. Pikkuisen eksoottisessa paikassahan se syöttäruuvi on, helpottaa kun pikkuisen muokkaa avaimia, 12mm sopii ainakin tuossa lukitukseen ja 6mm siihen tapin päähän

2,4TD 07.02.2014 06:08

Mutta paljonkos se sun hilu kuluttaa ja paljonko savuttaa?
Kovin paljoa ei taida hyödyttää vaparista ruuvailla syöttöjä.

Hailux 07.02.2014 07:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jupasierra (Viesti 1101001)
Mistä erottaa 2LT ja 2L2 moottorin, ja tapahtuuko säätö samalla tavalla molemmissa ?

2LT:ssä on kukkopilli kyljessä

Krisse 07.02.2014 07:54

Olen ollu siinä käsityksessä että jos haluaa syötöt prikulleen tehtaan spekseihin niin pumppu pitäisi ihan irroittaa ja viedä tiiselipajaan jossa pumppua pyöritetään speksien mukaisella kierrosluvulla ja mitataan paljonko sitä tavaraa tulee ulos, mutta voin toki olla väärässäkin.

Mutta voihan sitä syöttöä säätää siitä ruuvista iha perstuntumaltakin. Senkun kääntää pienemmälle, sitten funtsii että tyydyttääkö kulku- ja savutuspuoli ja jos ei niin sitten vaan ruuvaa haluttuun suuntaan. Aika monta kertaa piti käydä itsekin pellin alla että löytyi sopiva kompromissi kulun ja savutuksen suhteen kun edellinen omistaja oli vähän ruuvaillu.

toyota4x4 07.02.2014 09:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jupasierra (Viesti 1101001)
Mistä erottaa 2LT ja 2L2 moottorin, ja tapahtuuko säätö samalla tavalla molemmissa ?

toyotan moottorissa t= pakokaasu ahdin ,myös moottorissa voi lukea turbo teksti ahto putkissa. ja moottorin virallinen koodi jos on jälki turbotettu on lohkon etureunassa imusarjan alapuolella, ahdetussa on hieman erilainen pumppuja ja säätökin perus ja ahdonalainen

Krisse 07.02.2014 09:28

Ja sit voidaan ehkä vielä huomioida toi kakkonen tossa moottorin tyypin lopussa. 2L/2LT = vanhempi moottorityyppi, venakoppa kiinni kolmella pultilla keskeltä ja 2L2/2LT2 = uudempi malli jossa venakoppa kiinni monella pienellä reunoista.

jesse89 07.02.2014 12:49

Tietty kaikkein tarkimmanhan sais kun ostais kokonaan uuden sen syöttöruuvin kierretangon jossa on sinetti paikallaan niin aika läheelle pitäis silloin olla alkuperäistä asetusta. Omassa kun oli sinetti paikallaan 2Lt kone siis niin pysty syöttöä lisätä melkein puolikierrosta.

jupasierra 09.02.2014 12:39

Tässä kuva josta selviää missä asennossa syöttöpumpun vivut ovat kun auto käy tyhjäkäyntiä. Ainoa säätö mikä on vivustoa vasten auton käydessä on tuo mitä epäilen tyhjäkäynniksi. Kaikki muut säädöt ovat irti vivustosta auton käydessä. Eli onko nyt joku pielessä kuvan perusteella, auto käynnistyy hyvin ja käy tasaisesti eikä savuta eikä syö mielestäni mitenkään liikaa ?!

http://i17.photobucket.com/albums/b8...er/v4kopio.jpg

Jappi 09.02.2014 15:30

Tuo langalla sinetöity ruuvi on max. kierrosten säätö, kaasuvivussa oleva on samaan vaikuttava karkea säätö. Kuvassa alimmaisena korotetun tyhjäkäynnin säätö, eli kylmässä moottorissa nostaa tyhjäkäyntiä jos vahapatruuna on kunnossa.

Muuthan tuossa oli oikein valmiiksi.

Jappi 09.02.2014 15:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jesse89 (Viesti 1101090)
Tietty kaikkein tarkimmanhan sais kun ostais kokonaan uuden sen syöttöruuvin kierretangon jossa on sinetti paikallaan niin aika läheelle pitäis silloin olla alkuperäistä asetusta. Omassa kun oli sinetti paikallaan 2Lt kone siis niin pysty syöttöä lisätä melkein puolikierrosta.

No se sinetti laitetaan siihen kun pumppu on säädetty, eikä toisesta pumpusta otetun ruuvin sinetti ole oikealla kohdalla...

jupasierra 09.02.2014 16:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 1101842)
Tuo langalla sinetöity ruuvi on max. kierrosten säätö, kaasuvivussa oleva on samaan vaikuttava karkea säätö. Kuvassa alimmaisena korotetun tyhjäkäynnin säätö, eli kylmässä moottorissa nostaa tyhjäkäyntiä jos vahapatruuna on kunnossa.

Muuthan tuossa oli oikein valmiiksi.

Ok. Siinä syötön säädössä ei ole mitään sinettiä, kuuluuko olla. Ja mikä on se mutterilla varustettu säätö siinä vasemmassa reunassa ?

Jappi 10.02.2014 01:10

Se kaasuvivun osien keskinäinen karkeasäätö, vaikuttaa samaan kuin max kierrosten säätö.

Syöttöruuvissa on alunperin joko samanlainen kuin tuossa maksimikierrosten ruuvissa tai sitten muovihattu ruuvikannan päällä. Eli on sitä ruuvattu, mitään toiminnallista merkitystä sillä sinetillä ei ole.

jupasierra 10.02.2014 12:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 1102038)
Se kaasuvivun osien keskinäinen karkeasäätö, vaikuttaa samaan kuin max kierrosten säätö.

Syöttöruuvissa on alunperin joko samanlainen kuin tuossa maksimikierrosten ruuvissa tai sitten muovihattu ruuvikannan päällä. Eli on sitä ruuvattu, mitään toiminnallista merkitystä sillä sinetillä ei ole.

Selvä juttu ja kiitoksia. Kokeillaan säädellä ja laskea tarkkaan mitä tekee ettei tule mokailtua pahemmin.

tekniikkamies 10.02.2014 14:08

Toyotan 1980 mallin 2,2 dieselistä syötön ruuvamisessa ei ollut mitään epäselvää joskin turbottomana hyötyä ei paljoa ollut.

Nyt tästä 2LT2:sesta en ole kyllä kunnolla tajunnut kun tuntuu niin helvetin monimutkaiselta kun netistä löytyy selostuksia kaiken maailman karojen muokkaamisesta.

Tuota en oikein ymmärrä kun puhutaan kulutuksista ja jos autolla ajetaan 5:sella vaikka 90 kilsaa tunnissa, millä tavoin kulutukseen vaikuttaa syötön säätö kun kaasu säätä sen johonkin jolloin auto kulkee 90 km/h ja ilmaa tungetaan koneeseen niin kuin sinne menee?

Meneekö syötön ajoitus jotenkin perseelleen kun minun järjen mukaan isommalla dieselmäärällä auto kulkisi kovempaa eikä kulutusvaikutusta pitäisi olla jos nopeus sama ja ajoitus sama?

Jappi 11.02.2014 00:07

Ne on ahdonalaisen syötön karoja joita muokataan. Se kara vaikuttaa samaan mekanismiin kuin syöttöruuvikin ja idea on että pienillä ahtopaineilla kartiomainen kara rajoittaa enemmän syöttöä kuin täysillä ahtopaineilla.

Sitten kun joillekkin ahneille ei riitä se asetus mitä tuolla saadaan, niin ohennetaan karaa entisestään siltä ohuelta kohtaa jolloin määränsäätömekanismi saa lisää liikkumavaraa ja kone lisää ruokaa.

Ja kyllä, ruuvia pyörittämällä syötön ajoitus menee perseelleen, tai siis se lisääntynyt syötön osa jää myöhäiselle ja tuottaa lähinnä lämpöä. Pikkuisen voi kompensoida aikaistamalla ajoitusta mutta ei paljoa, oikea tapa on rakentaa pumppu isommalle annokselle joko nestepää vaihtamalla ja/tai korkeanostoisemmalla nokkalevyllä.

tekniikkamies 11.02.2014 18:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 1102395)
Ne on ahdonalaisen syötön karoja joita muokataan. Se kara vaikuttaa samaan mekanismiin kuin syöttöruuvikin ja idea on että pienillä ahtopaineilla kartiomainen kara rajoittaa enemmän syöttöä kuin täysillä ahtopaineilla.

Sitten kun joillekkin ahneille ei riitä se asetus mitä tuolla saadaan, niin ohennetaan karaa entisestään siltä ohuelta kohtaa jolloin määränsäätömekanismi saa lisää liikkumavaraa ja kone lisää ruokaa.

Ja kyllä, ruuvia pyörittämällä syötön ajoitus menee perseelleen, tai siis se lisääntynyt syötön osa jää myöhäiselle ja tuottaa lähinnä lämpöä. Pikkuisen voi kompensoida aikaistamalla ajoitusta mutta ei paljoa, oikea tapa on rakentaa pumppu isommalle annokselle joko nestepää vaihtamalla ja/tai korkeanostoisemmalla nokkalevyllä.

Tossa tuntus yhdeltä hyvältä vaihtoehdolta, että itse pohjustas ennen säätöä parempaa tehoa vaihtamalla joitain helposti vaihdettavia osia kuten paksumpaa putkea, välijäähdytintä ja ehkä turboa ja sitten maksas osaavammalle, joka säätää pumpun. Tuntus, että kannattas myös mitata jollain menetelmällä, vaikka kiihdytys samalla vaihteella ja ottaa ajan vai pitääkö penkissä mitata.

Vinkit vaikutti hyviltä!

jupasierra 12.02.2014 18:10

Säädin tänään pumppua puoli kierrosta auki, ja nostin tyhjäkäyntiä. En huomannut ajossa mitään, ainakaan tuollaisessa pikku pyörityksessä. En uskaltanut säätää enempää, kun ei ole tietoa miten paljon edellinen omistaja on sitä ruuvannut. Miten vaikuttaa jos säätää liikaa laihemmalle, loppuuko vedot vai käykö jotain tuhoa jossain ?!

Jappi 12.02.2014 22:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jupasierra (Viesti 1102967)
Säädin tänään pumppua puoli kierrosta auki, ja nostin tyhjäkäyntiä. En huomannut ajossa mitään, ainakaan tuollaisessa pikku pyörityksessä. En uskaltanut säätää enempää, kun ei ole tietoa miten paljon edellinen omistaja on sitä ruuvannut. Miten vaikuttaa jos säätää liikaa laihemmalle, loppuuko vedot vai käykö jotain tuhoa jossain ?!

Loppuu vedot ja käynnistyminen vaikeutuu. Diesel käy normaalistikin aina isolla ilmaylimäärällä joten "laihalla" käyminen (jos nyt moista termiä voi yleensäkään dieselin yhteydessä edes käyttää...) ei riko mitään.

jesse89 15.02.2014 20:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 1103086)
Loppuu vedot ja käynnistyminen vaikeutuu. Diesel käy normaalistikin aina isolla ilmaylimäärällä joten "laihalla" käyminen (jos nyt moista termiä voi yleensäkään dieselin yhteydessä edes käyttää...) ei riko mitään.

Leima miehen saa ainakin ihmetteleen kummasti päästöjä mitatessa kun mittari antaa arvon 0,02 tosin todella laiskan puoleiseksi tuo oma kosla meni ja käynnistyvyys oli vähän vaikeeta :D

Jappi 16.02.2014 01:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jesse89 (Viesti 1104010)
Leima miehen saa ainakin ihmetteleen kummasti päästöjä mitatessa kun mittari antaa arvon 0,02 tosin todella laiskan puoleiseksi tuo oma kosla meni ja käynnistyvyys oli vähän vaikeeta :D

Se todellakin käy, Cressida pisti L koneella 0,06 luvut, katsuri vaan epäili että on sitte ruuvattu... :D

Kala92 16.02.2014 09:04

Säätää pumppua myöhäsemmälle kun laskee syöttöjä, niin voi saada 0.01 paprut. Tosin katsuri kyselee sillon, että missä se putken toinen pää on :D


Sivu luotu: 10:12 (GMT +2).