Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.01.2014, 02:31
Kettu_:n Avatar
Kettu_ Kettu_ ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 11.07.10
Sijainti: Vantaa Off City
Viestit: 794
Perusasetus

onkos muuten mitään väliä nuilla ulkoisilla kaarilla että ovatko hitsatut kiinteästi koppaan vai pitääkö olla pulteilla? ajattelin jos visioisi kaaria. lähinnä katsuria ajatellen. ja viisammaat varmaan osaa sanoa onko tuommonen vakio syöttöpumpun avaus kova homma? tuntuu tihkivän jonnin verran jostain pumpun kylestä ainetta. itse ymmärsin ettei pumppua irti tarvisi käyttää jos vaihtelee stefoja?

__________________
Datsuki sj410 a15+jatco 3n71b
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.01.2014, 15:49
Luoppis Luoppis on kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.155
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kettu_ Näytä viesti
tuntuu tihkivän jonnin verran jostain pumpun kylestä ainetta. itse ymmärsin ettei pumppua irti tarvisi käyttää jos vaihtelee stefoja?
On noita vanhempia pumppuja jotku varmaa kotonaaki availlu. Jos on nestepään tiiviste, mikä vuotaa, niin sitä ei kyllä pumppu koneen kyljessä taieta availla. Jos pystyy paikallistamaan, että se on se pumpun kannen tiiviste, niin sitä jotku kehuu availleensa paikallaankin. Ite tein keittiön pöydällä ja siellä on semmonen pikkiriikkinen jousi ja viel sitä pienempi kiila mitkä voi jollai hassulla tuurilla pudota pumpun syövereihin. Mulla vuoti toi kannen tiiviste, vaihoin sen ja nyttemmin alko tihuttamaa nestepään tiivisteestä.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.01.2014, 15:55
MMF MMF ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.12.10
Sijainti: Sipoo
Viestit: 76
Perusasetus

Missä on porukat noita pumppuvuotoja huollattanut pääkaupunkiseudulla? Ja paljonko se on maksanut?

Omassa -92 4wd Hiacessa vuotaa pumpun ja koneen välistä, oikein näkee kun se suihkuttaa. Soitin yhteen dieselhuoltoon ja sanoi että 700€ ennenkuin pumppu on edes pöydällä, siihen varaosat sun muut niin loppulasku on yli 1000€ reilusti. Toki siinä olis sitten kaikki laitettu uutta.

Aika kova paukku tommoseen vanhaan hiaceen laittaa yli 1000€, vaikka onkin vaan 120tkm ajettu.

Edit. Jos täältä löytyy joku joka noita osaa kohtuuhinnalla laittaa kuntoon niin saa ottaa yhteyttä.

Viimeksi muokannut MMF : 27.01.2014 17:37
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 27.01.2014, 19:51
Pölli Pölli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.13
Sijainti: Orivesi Finland
Viestit: 102
Perusasetus

Tere, hassu kysymys ln65 hilukista että onkos teillä muilla paisuntasäiliöö noissa ? Omas vekottimes on vaa korkista letku jäähdyttimen viereen ja nyt pakkas keleillä oli vähän ainetta hävinnyt. Akselin päällä oli nestettä ja syyläristä puuttu noin litra. Tietysti kylmänä se pinta on varmaa korkista katottuna vähän alempana jos lämpösenä täynnä mutta olis kiva tietää kuuluuko tosa olla paisuntasäiliö ? Tai tekeekö sillä mitään muutaku ei puhalla maahan ylimääräsiä aineita ? Sit onko kellään heittää tuntomerkkejä mistä tunnistaa onko 2LT kone CT20 ahtimella Cresdasta vai onko muita vaihtoehtoja ?Editti: haku kertoi että LJ:ssä on tuota myllyä kanssa käytetty enemmänkin.

Viimeksi muokannut Pölli : 27.01.2014 20:43
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.01.2014, 20:56
Kettu_:n Avatar
Kettu_ Kettu_ ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 11.07.10
Sijainti: Vantaa Off City
Viestit: 794
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pölli Näytä viesti
Tere, hassu kysymys ln65 hilukista että onkos teillä muilla paisuntasäiliöö noissa ? Omas vekottimes on vaa korkista letku jäähdyttimen viereen ja nyt pakkas keleillä oli vähän ainetta hävinnyt. Akselin päällä oli nestettä ja syyläristä puuttu noin litra. Tietysti kylmänä se pinta on varmaa korkista katottuna vähän alempana jos lämpösenä täynnä mutta olis kiva tietää kuuluuko tosa olla paisuntasäiliö ? Tai tekeekö sillä mitään muutaku ei puhalla maahan ylimääräsiä aineita ? Sit onko kellään heittää tuntomerkkejä mistä tunnistaa onko 2LT kone CT20 ahtimella Cresdasta vai onko muita vaihtoehtoja ?Editti: haku kertoi että LJ:ssä on tuota myllyä kanssa käytetty enemmänkin.
en tiiä kuuluuko olla säiliötä mutta omassa on pullo toimittamassa sitä virkaa, tuskin ovat tehtaalla atelleet että mahaan pitäs valutella yli tulevat.
__________________
Datsuki sj410 a15+jatco 3n71b
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.01.2014, 21:01
Kettu_:n Avatar
Kettu_ Kettu_ ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 11.07.10
Sijainti: Vantaa Off City
Viestit: 794
Perusasetus

edittinä tuohon kaari asiaan. kävin sitä tuossa katsurilta kyselemässä niin ei tarvitse olla pulteilla saa hitsata kiinteästi, ja samoiten tuli puhetta että saako hiluun 33¨ renkaat niin ei kuulemma saa? suurin korotus on 51mm ellei ole esittää dokumenttia että mailmalla on tieliikenteessä vastaavaa kokonaisuutta 33 tahi 35¨ renkailla. ja eikä kuulemma auta vaikka kaverillakin olisi otteessa 33¨, meni hiukka monimutkaiseksi konttorilla katsurin kanssa keskustellessa, puhu myös ettei verrokkiautona voi käyttää muita autoja, sano jotenkin että jos kaverilla on kaverinkautta saatu 33¨ tai 35¨ otteeseen laittomasti niin ei tarkoita että saisin itse, ja korosti viellä että ameriikan rengastus ei kelpaa euroopan kriteereihin.
__________________
Datsuki sj410 a15+jatco 3n71b
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 27.01.2014, 21:51
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Puoliks oikeessa tuossa rengasasiassa jos kyse ln65 hilusta. Siihen ei saa lailisesti 33 otteeseen.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 28.01.2014, 19:38
Pölli Pölli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.13
Sijainti: Orivesi Finland
Viestit: 102
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kettu_ Näytä viesti
edittinä tuohon kaari asiaan. kävin sitä tuossa katsurilta kyselemässä niin ei tarvitse olla pulteilla saa hitsata kiinteästi, ja samoiten tuli puhetta että saako hiluun 33¨ renkaat niin ei kuulemma saa? suurin korotus on 51mm ellei ole esittää dokumenttia että mailmalla on tieliikenteessä vastaavaa kokonaisuutta 33 tahi 35¨ renkailla. ja eikä kuulemma auta vaikka kaverillakin olisi otteessa 33¨, meni hiukka monimutkaiseksi konttorilla katsurin kanssa keskustellessa, puhu myös ettei verrokkiautona voi käyttää muita autoja, sano jotenkin että jos kaverilla on kaverinkautta saatu 33¨ tai 35¨ otteeseen laittomasti niin ei tarkoita että saisin itse, ja korosti viellä että ameriikan rengastus ei kelpaa euroopan kriteereihin.
Jep ei saa LN65 :seen 33" leimattua koska rekisteriotteessa on alkuperäisinä renkaina rengas koko X, josta muutos 33" renkaisiin on x millimetriä liikaa. 31" renkaisiin muutos on vielä lain mukainen. Ja ne harvat missä sattu olee 33" papereis niin on vissii joskus joku katsuri mennyt vahingossa sen sinne kirjoittelemaan. Oli kyl itelläkin pettymys kun kävin selvittelemässä syksyllä asiaa... kesällä menee toki silti 35" alle leimaamise jälke taas...
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 28.01.2014, 14:30
Luoppis Luoppis on kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.155
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pölli Näytä viesti
Tere, hassu kysymys ln65 hilukista että onkos teillä muilla paisuntasäiliöö noissa ? Omas vekottimes on vaa korkista letku jäähdyttimen viereen ja nyt pakkas keleillä oli vähän ainetta hävinnyt. Tai tekeekö sillä mitään muutaku ei puhalla maahan ylimääräsiä aineita ?
Kyl 2L koneessa kuuluis semmonen pienen pieni paisuntasäiliö olla. Sen purkin varsinainen hyöty on just toi, että koneen jäähtyessä se saa vedettyä sieltä paisarista nestettä, kun ne jäähdytysnesteet kutistuu, eikä näin ollen vähene nesteet ajan mittaan tai mene ilmaa väliin. Saman asian saa ajettua vaikka jollai sopivalla muovipullolla, mikä ei ole täysin ilmatiivis.

Toisaalta ei vanhoissa traktoreissakaan ole paisuntasäiliöitä...
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 28.01.2014, 19:41
Pölli Pölli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.13
Sijainti: Orivesi Finland
Viestit: 102
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis Näytä viesti
Kyl 2L koneessa kuuluis semmonen pienen pieni paisuntasäiliö olla. Sen purkin varsinainen hyöty on just toi, että koneen jäähtyessä se saa vedettyä sieltä paisarista nestettä, kun ne jäähdytysnesteet kutistuu, eikä näin ollen vähene nesteet ajan mittaan tai mene ilmaa väliin. Saman asian saa ajettua vaikka jollai sopivalla muovipullolla, mikä ei ole täysin ilmatiivis.

Toisaalta ei vanhoissa traktoreissakaan ole paisuntasäiliöitä...
Joo näin aattelinkin, täytyy väsätä sinne joku pullo ettei oo puoli moottoria ihan liemessä...
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 28.01.2014, 21:11
Ipa Ipa ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 10.01.14
Sijainti: Imatra, Suomi
Viestit: 7
Perusasetus

Hehe, mulla Renkaat 205R16 ja vaihtoehtoinen rengaskoko 33X12.50R15LT otteessa.. Perävaunumassat on aika erikoisii 3650kg jarruilla ja 450kg ilman jarruja
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 28.01.2014, 14:34
Luoppis Luoppis on kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.155
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MMF Näytä viesti
Soitin yhteen dieselhuoltoon ja sanoi että 700€ ennenkuin pumppu on edes pöydällä, siihen varaosat sun muut niin loppulasku on yli 1000€ reilusti.
Tulee varmaan paljon halvemmaksi, jos irrotat pumpun ite ja viet sen irrallisena laitettavaksi. Kuitenkin siitä konehuoneen puolella tehtävästä operoinnista tulee aika iso kakku niissä työtunneissa ja loppulaskussa.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 28.01.2014, 15:30
Esko90:n Avatar
Esko90 Esko90 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 15.01.13
Sijainti: Orivesi
Viestit: 333
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis Näytä viesti
Tulee varmaan paljon halvemmaksi, jos irrotat pumpun ite ja viet sen irrallisena laitettavaksi. Kuitenkin siitä konehuoneen puolella tehtävästä operoinnista tulee aika iso kakku niissä työtunneissa ja loppulaskussa.
soita vaikka tonne diesepojat tampereelle sarankulmaan. kaveri käytti siellä läjän pumpun korjattavana (vei koko auton) niin olivat ottaneet tiivisteistä ja työstä n. 200€
En kyllä ymmärrä millä järjellä, viikkoo aikasemmin sain oman läjän tammerdieselin samasta viasta johtuen ja mulla kustansi reilut 800€
Loppujen jopuksi molemmilla pelaa pumput kuin unelma eikä vuoda.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 28.01.2014, 15:53
MMF MMF ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.12.10
Sijainti: Sipoo
Viestit: 76
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis Näytä viesti
Tulee varmaan paljon halvemmaksi, jos irrotat pumpun ite ja viet sen irrallisena laitettavaksi. Kuitenkin siitä konehuoneen puolella tehtävästä operoinnista tulee aika iso kakku niissä työtunneissa ja loppulaskussa.
No mutta kun olen saanut käsityksen että on joku tarkkaakin tarkempi homma se pumpun irroitus ja kiinnitys? Ja kaikki jakopään osat kannattaa laittaa samalla?

Kyllä mulla jonkin verran työkalut käsissä pysyy joten jos mä osaan sen irroittaa niin sitten saan luultavasti myös sen vuotavan tiivisteen vaihdettua. Se on nimittäin juuri se siinä pumpun ja koneen välissä. Siitä näkee silmällä kun se suihkuaa. En ole vaan koskaan dieseleiden kanssa pelaillut niin ei oikein ole hajua tosta pumpun toimintaperiaatteesta.

sitten jos meikäläinen sen tossa tallissa irroittelen enkä saakaan takas niin menee trailerihommiksi siirtely...
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 29.01.2014, 12:39
Luoppis Luoppis on kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.155
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MMF Näytä viesti
No mutta kun olen saanut käsityksen että on joku tarkkaakin tarkempi homma se pumpun irroitus ja kiinnitys? Ja kaikki jakopään osat kannattaa laittaa samalla?
Mun mielestä hankalimmat hommat tossa operaatiossa on ne hihnapyörien irrottamiset. Eli Apulaitepyörän irrottaminen kampiakselin päästä ja sitten se syöttöpumpun rulla, se on varsinkin vähän semmosta ohkasempaa peltiä ja vääntyy kohtuu helposti jos kohdistaa väärin voimaa siihen. Jakopään osalta tossa koneessa on melko lailla niin yksinkertainen jakopää, kuin dieselmoottorissa vaan voi olla. Itellä ei tänäkään päivänä ole hajua niistä virallisista ajotusmerkeistä, että mihin asentoon noi pitää oikeesti käännellä, mutta pariin otteeseen oon hihnaa irrotellu ja laittanu paikallee "perstuntumalta". Pumpun irrottamisessa tarkinta on se, ettei sinne tulolinjaan pääse roskaa. Sama suutinputkien kanssa ja suuttimien kanssa. Sit pitää muistaa kattoa se pumpun ennakon merkki siitä jakopään kotelon reunasta ja pumpun reunasta viimeistää kasatessa.

Jos jakohihnassa ei oo ihan älyttömästi kilometrejä/vuosia, sen voi omalla vastuulla käyttää uusiksi, kun muistaa irroittaessa merkata sen pyörimissuunnan (Käytetyn hihnan suuntaa ei kannata muuttaa). Mutta jos saa pumpun pelittämään, niin samalla vaivalla vaihtaa uuet jakopään hilut.

Vasta-alkajalle tossa on aika paljon hommaa ja pitää purkaa paljon semmosta helppoa tavaraa pois tieltä, että pääsee sinne oikeelle pelipaikalle. Ite en noihin syöttöpumpun sisuskaluihin menisi koskemaan, siellä on liikkuvat osat jo niin pieniä, mutta muuten toi operaatio ei huolellisesti ajan kanssa tehtynä mitään aivokirurgiaa kuitenkaan ole.

Tietty jos vie auton kokonaisena pajalle, niin ainakaan et saa samalla rahalla saman tasoista autoa hankittua, kuin mitä se remontti maksaa. Ainakin toivottavasti. Kilpailuttaminenhan on kanssa nykyajan muotisana.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä

Viimeksi muokannut Luoppis : 29.01.2014 12:43
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 29.01.2014, 14:55
MMF MMF ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.12.10
Sijainti: Sipoo
Viestit: 76
Perusasetus

Kiitos kattavasta vastauksesta!

Nyt taitaa olla parempi antaa ammattilaisten hoitaa. Käyttöpelihän tuo on ja sillä on vielä kilsoja edessäpäin enemmän kuin takana joten kuntoon vaan.

Hiipi myös mieleen että olen saattanut diagnosoida väärin, vuoto taitaakin olla tuon vivuston ja pumpun välissä, ei pumpun ja koneen. Pitää mennä näyttämään jollekin tietäjälle eikä arvailla enää enempää...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hdj`iin joudet l´j 70´seen käykö?? henteri Tekniikka & Jutustelu 20 02.03.2008 20:02
LN 65 Hiluksiin korotus jouset? -Ville- Tekniikka & Jutustelu 8 20.02.2008 21:15
käykö HDJ:n jouset LJ:hin? Jari_M Tekniikka & Jutustelu 2 23.05.2007 20:24
M: HiLux LN65 jouset+muutakin, JOUSET MYYTY! A45 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 25.04.2006 18:14
MISTÄ UUDET JOUSET BJ40:seen =>Käykö Hj 60 jouset? Tekniikka & Jutustelu 7 03.12.2004 21:34


Sivu luotu: 18:30 (GMT +2).