Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.01.2014, 15:12
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 903
Perusasetus

Pikkupoikana olin kesähommissa eräällä maatilalla ja fordista hajosi etuperästä toinen ristikko. Uutta ei yllättäen ollut heti saatavilla joten nurkasta sankollinen vanhoja kerran jo vaihdettuja ja niistä sitten se paras. Muuten hyvä mutta yhtä neulaa vaille jäi osat. Popniitin varresta pätkä sivuleikkureilla, ja eikun paikalleen rasvan kanssa. Heinät tuli tehtyä pois ja homma toimi. Uskoisin että pieni heppi kuppiin ei sitä lööjää niin pahasti että haittaa mitään.
Omassa pihakoneessa on etuvedon kardaanin nivelen kupit olleet hitsillä kiinni niin kauan kun laitos on mulla ollut, taitaa tulla kohta 7 vuotta. Siellä se liepottaa vähän miten sattuu, mutta ihmetellä pitää että kestää. On ne hitsitkin siinä vähän kotikutoisen näköisiä.
Valukappaleiden hitsauksissa on aina pikkuriski että jos se hiuishalkeama siihen hitsin viereen jää. Silloin on riski että kardaanin pää tulee kurkkaamaan maton alta.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.01.2014, 10:22
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 903
Perusasetus

Täältä löytyy selventäviä juttuja korjauksista kuvien kanssa:
http://www.therangerstation.com/Maga...08/ujoints.htm

Tässä linkki kuvaan jossa on pistehitsi oikeassa paikassa haarukkaa:
http://www.therangerstation.com/Maga...weldedcap1.gif
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.01.2014, 15:24
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Kuvassa näkyvä hitsi auttaa jos halutaan varmistaa ehjän kokoonpanon kasassa pysyminen. Jos reikä on väljä niin ei pysy kolmella eikä viidelläkään tuollaisella.

Ja valuterästä on nuo haarukat, niiden hitsaaminen ei ole yhtä vaikeaa kuin valuraudan.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.01.2014, 21:35
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 903
Perusasetus

Netin syövereistä löytyy tämmönen juttu haarukan hitsaamisesta:
http://www.ifitjams.com/ujoint.htm
Edelleen sitä mieltä että ei kannata katkoa ihan pieneen hätään. Aina kun hitsataan, tapahtuu metallille jotakin, ja se jotakin voi olla huono juttu tuolla kohtaa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.01.2014, 21:41
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 903
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Ja valuterästä on nuo haarukat, niiden hitsaaminen ei ole yhtä vaikeaa kuin valuraudan.
Joo, hitsattavissa ne varmasti on. Toisesta päästä putkikin on hitsattu valukappaleeseen kiinni. On noita tullut askarreltua.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.01.2014, 23:02
Teme74:n Avatar
Teme74 Teme74 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.11
Sijainti: Salo/Pertteli
Viestit: 882
Perusasetus

Joskus aikoinaan kun olin yhden vuoden hommissa moottorikoneistamossa. Siellä tuli aika paljon noiden kardaanien kanssa painittua kasaamisesta tasapainoitukseen.
Väljään "kupinreikään" pieni lämmittävä hefti hitsaamalla, niin reikä kutistuu ihan hyvin. Sen jälkeen oikean kokoisen kalvaimen kanssa reikä oikeaan mittaan.
Jossain kardaanimalleissa missä se laakerikuppi ei tullut ihan tasan sen kardaanin pinnan kanssa, niin silloin sinne koloon laitettiin prikka kummallekkin puolelle ennen hitsaamista. Eli se prikka puristettiin kiinni laakerikupin päälle ja hitsattiin se kiinni. Näin ei tarvinnut hitsata laakerikuppia. Aika vaikea selittää tässä, mutta toivottavasti joku edes ymmärsi?
Yleensä kun ristikkonivel vaihdettiin, niin käytin siellä sellaista kardaanin kasaamiseen tarkoitettua krymppäystyökalua. Se puristi pienet pykälät ristikkonivelen kupin päihin ettei se päässyt liikkumaan sivusuunnassa.
Yritin joskus jälkeenpäin sellaista krymppäyssettiä hankkia itselleni, mutta en mistään löytänyt sellaista...
__________________
____________________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Digikameratietoutta korjaaminen Jhl Chit-Chat 1 09.04.2013 15:21
Trooperin ohjaustehostimen korjaaminen Heguli Tekniikka & Jutustelu 28 17.11.2011 11:35
Hoojiin takarungon korjaaminen Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 6 05.10.2010 07:45
Kattoverhoilun korjaaminen Td5 Tekniikka & Jutustelu 3 10.08.2008 21:23
Kyljellään korjaaminen kumilusmu Tekniikka & Jutustelu 11 29.04.2004 22:59


Sivu luotu: 00:07 (GMT +2).