Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Kardaanin korjaaminen (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=119972)

boolz 21.01.2014 14:08

Kardaanin korjaaminen
 
Särkypä taas kardaanista laatikonpuoleinen ristinivel, vuoden kesti.

Tuntuu nuo haarukoissa olevat reiät (johon nivelkupit tulevat) melko löysiltä, onko kenelläkään hajua missä nuo saisi Oulun seudulla korjattua järkihintaan?
Tai onko jippoa miten sais ite fiksattua.
Pajakulmasta kysyin jo, hintaa tulis ~260e + nivelet, briteistä sais teetettyä n. 200e:llä sis. nivelet.

Oletettavasti se vaikuttaa nivelen kestoikään melko radikaalisti kun niitä ei saa keskitetysti paikoilleen, vai miten on?
Jotain Loctitea suositteli viimeksi raskaskonekorjaaja, joten sillä ne viime talvena laitettiin.

rocky86 21.01.2014 14:47

Minkähän auton kartaani kyseessä.
Jos ei mikään harvinainen niin kannatas varmaan ostaa uusi kartaani.

Timo_L 21.01.2014 14:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja boolz (Viesti 1094663)
Oletettavasti se vaikuttaa nivelen kestoikään melko radikaalisti kun niitä ei saa keskitetysti paikoilleen, vai miten on?
Jotain Loctitea suositteli viimeksi raskaskonekorjaaja, joten sillä ne viime talvena laitettiin.

Minkä auton kardaanissa on ristikot niin, ettei niille ole keskitystä? Millainen on kardaanikulma, sekin vaikuttaa oleellisesti. Tavallisilla ristikoilla n.10 astetta alkaa olla siinä rajoilla että on jo liian jyrkkä. Toimii kyllä jyrkemmälläkin kulmalla (yleensä) kummemmin täristämättä/ jyristämättä, mutta vaikuttaa radikaalisti kestoikään.

boolz 21.01.2014 15:10

Aijoo, Daihatsu Rocky kyseessä!

Timo_L: Meinasin siis sitä, että ne kupinreiät ovat niin holoja ettei ne kupit pysy paikallaan, eli oletettavasti nivelkin pääsee liikkumaan.
Ehkä vähän huono sanavalinta tuo keskitys, toivottavasti ymmärrätte mitä ajan takaa.

rocky86 21.01.2014 15:16

Onko etu vai taka jostaani kyseessä.
Mul on vielä yksi tohatsun taka kartaani voin kattoa missä kunnossa siinä on nuo ristikon silmät.

boolz 21.01.2014 15:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja rocky86 (Viesti 1094683)
Onko etu vai taka jostaani kyseessä.
Mul on vielä yksi tohatsun taka kartaani voin kattoa missä kunnossa siinä on nuo ristikon silmät.

Etummainen. Sulta sillon viime talvena taisinki tuon ostaa!
Onkohan ihan mahoton ajatus että sorvais isommaksi nuo reiät ja laittas ylikoon nivelet?

Jappi 21.01.2014 15:22

Ite meinasin kokeilla että olisi lämmöllä kutistanut niitä reikiä mutta meni jo maailmalle se auto mihin suunnittelin niin jäi testaamatta.

Suosittele en silti kenellekään, omalla vastuulla saa ajatusta kokeilla.

tdi 23.01.2014 12:53

Jos se ei vielä ihan mahdottoman horo ole uudella nivelelle ni saisko sen jollain laakerilukitteella tilkittyä?

TsKo 23.01.2014 16:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 1094686)
Ite meinasin kokeilla että olisi lämmöllä kutistanut niitä reikiä mutta meni jo maailmalle se auto mihin suunnittelin niin jäi testaamatta.

Suosittele en silti kenellekään, omalla vastuulla saa ajatusta kokeilla.

Tollai korjasin L200 Mitsun etukardaanin jokunen vuosi sitten, Katkasulaikalla ajoin uran siihen silmukkaan, ei kuitenkaan läpi asti ja sitte hitsasin uran täyteen, ainakin siitä tuli toimiva. Mutta joo omalla vastuulla kokeilkoon ken haluaa ja ei oo mun vika jos tulee lattiaan reikä jos menee jortaani lootanpäästä vauhdissa poikki:D

Samppa79 23.01.2014 20:08

Lukite yleensä toimii noissa ihan hyvin. Valitsee lukitteen täyttökyvyn mukaan jos on kovin väljä reikä. Tai lukite on ehkä väärä termi, olisko se kiinnite joka toimisi parhaiten. Tentulla ensin paikat puhtaaksi. Tiedän monen tehneen ja taloudessa taitaa olla tällä hetkelläkin yksi jordaani jossa on kupit hitsillä kiinni. Purkaminen menee sitten ihan eri kaavalla jos ne hitsaa. En lähtisi silpomaan tai lämmöllä kutistelemaan kun ei siitä materiaalista ole tarkkaa tietoa.

Jappi 23.01.2014 22:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja TsKo (Viesti 1095575)
Tollai korjasin L200 Mitsun etukardaanin jokunen vuosi sitten, Katkasulaikalla ajoin uran siihen silmukkaan, ei kuitenkaan läpi asti ja sitte hitsasin uran täyteen, ainakin siitä tuli toimiva. Mutta joo omalla vastuulla kokeilkoon ken haluaa ja ei oo mun vika jos tulee lattiaan reikä jos menee jortaani lootanpäästä vauhdissa poikki:D

Ei sitä tarvii edes laikata, sauman lämpö kutistaa sitä pienemmäksi kun jäähtyy.

E: Samppa79, miten sitä uskaltaa hitsata kupit kiinni jos ei tiedä materiaalia? Sen tietää ettei ole pitkäikäinen ristikko kun laakerit hehkutetaan. Pisteillä ei pysy jos on väljät reiät.

OPA 24.01.2014 00:10

meillä offiautosta hitsattiin kiinteäksä kupit, kun olivat väljät. kaveri ei laittanut vaseliinia lisää ja minä safaarille... 100km kesti syttyi tuleen! lopussa. sammutettiin ja 100m pääsi ja mega jytkis. Itse hitsaisin lenkin ympäri reilulla virralla tai hommaisin uuden käytetyn.

Samppa79 24.01.2014 09:50

Ajattelin että pienempi paha se että kuppi kuluu ehkä nopeammin kuin se että haarukka leviää vetopäällä tuhannen kappaleiksi. Jokainen saa tietenkin tehdä niin kuin tulee hyvä, Uutta vastaavaa siitä ei taatusti tule kummallakaan menetelmällä. Jos käyttöautosta kyse niin uusi kardaani tai jos uutta ei saa, sovittaa sinne jonkin toisen vehkeen kunnossa olevan.

Bj Andy 24.01.2014 13:21

Vuosi on ihan normaalin kestoajan sisällä. Eli uutta ristikkoa peliin,lukitteela kiinni ja kovaa ajoa. Tietty jos on kovin väljät niin sitten tarvii jotain keksiä...

Jappi 24.01.2014 15:10

Samppa, tarkoitin että samaa osaa siinä hitsataan, ja aikalailla samasta kohtaa.

Itse olen jonkun kardaanin totaalituhon nähnyt noissa kilpa-ajoneuvoissa ja ei se turvalenkki vaikka lattaraudasta ympärille vaikuta ollenkaan huonolta idealta...

Samppa79 24.01.2014 15:12

Pikkupoikana olin kesähommissa eräällä maatilalla ja fordista hajosi etuperästä toinen ristikko. Uutta ei yllättäen ollut heti saatavilla joten nurkasta sankollinen vanhoja kerran jo vaihdettuja ja niistä sitten se paras. Muuten hyvä mutta yhtä neulaa vaille jäi osat. Popniitin varresta pätkä sivuleikkureilla, ja eikun paikalleen rasvan kanssa. Heinät tuli tehtyä pois ja homma toimi. Uskoisin että pieni heppi kuppiin ei sitä lööjää niin pahasti että haittaa mitään.
Omassa pihakoneessa on etuvedon kardaanin nivelen kupit olleet hitsillä kiinni niin kauan kun laitos on mulla ollut, taitaa tulla kohta 7 vuotta. Siellä se liepottaa vähän miten sattuu, mutta ihmetellä pitää että kestää. On ne hitsitkin siinä vähän kotikutoisen näköisiä.
Valukappaleiden hitsauksissa on aina pikkuriski että jos se hiuishalkeama siihen hitsin viereen jää. Silloin on riski että kardaanin pää tulee kurkkaamaan maton alta.

Samppa79 25.01.2014 10:22

Täältä löytyy selventäviä juttuja korjauksista kuvien kanssa:
http://www.therangerstation.com/Maga...08/ujoints.htm

Tässä linkki kuvaan jossa on pistehitsi oikeassa paikassa haarukkaa:
http://www.therangerstation.com/Maga...weldedcap1.gif

Jappi 25.01.2014 15:24

Kuvassa näkyvä hitsi auttaa jos halutaan varmistaa ehjän kokoonpanon kasassa pysyminen. Jos reikä on väljä niin ei pysy kolmella eikä viidelläkään tuollaisella.

Ja valuterästä on nuo haarukat, niiden hitsaaminen ei ole yhtä vaikeaa kuin valuraudan.

Samppa79 25.01.2014 21:35

Netin syövereistä löytyy tämmönen juttu haarukan hitsaamisesta:
http://www.ifitjams.com/ujoint.htm
Edelleen sitä mieltä että ei kannata katkoa ihan pieneen hätään. Aina kun hitsataan, tapahtuu metallille jotakin, ja se jotakin voi olla huono juttu tuolla kohtaa.

Samppa79 25.01.2014 21:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 1096380)
Ja valuterästä on nuo haarukat, niiden hitsaaminen ei ole yhtä vaikeaa kuin valuraudan.

Joo, hitsattavissa ne varmasti on. Toisesta päästä putkikin on hitsattu valukappaleeseen kiinni. On noita tullut askarreltua.

Teme74 25.01.2014 23:02

Joskus aikoinaan kun olin yhden vuoden hommissa moottorikoneistamossa. Siellä tuli aika paljon noiden kardaanien kanssa painittua kasaamisesta tasapainoitukseen.
Väljään "kupinreikään" pieni lämmittävä hefti hitsaamalla, niin reikä kutistuu ihan hyvin. Sen jälkeen oikean kokoisen kalvaimen kanssa reikä oikeaan mittaan.
Jossain kardaanimalleissa missä se laakerikuppi ei tullut ihan tasan sen kardaanin pinnan kanssa, niin silloin sinne koloon laitettiin prikka kummallekkin puolelle ennen hitsaamista. Eli se prikka puristettiin kiinni laakerikupin päälle ja hitsattiin se kiinni. Näin ei tarvinnut hitsata laakerikuppia. Aika vaikea selittää tässä, mutta toivottavasti joku edes ymmärsi?:D
Yleensä kun ristikkonivel vaihdettiin, niin käytin siellä sellaista kardaanin kasaamiseen tarkoitettua krymppäystyökalua. Se puristi pienet pykälät ristikkonivelen kupin päihin ettei se päässyt liikkumaan sivusuunnassa.
Yritin joskus jälkeenpäin sellaista krymppäyssettiä hankkia itselleni, mutta en mistään löytänyt sellaista...

Samppa79 25.01.2014 23:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja boolz (Viesti 1094663)
Särkypä taas kardaanista laatikonpuoleinen ristinivel, vuoden kesti.

Tuntuu nuo haarukoissa olevat reiät (johon nivelkupit tulevat) melko löysiltä, onko kenelläkään hajua missä nuo saisi Oulun seudulla korjattua järkihintaan?
Tai onko jippoa miten sais ite fiksattua.
Pajakulmasta kysyin jo, hintaa tulis ~260e + nivelet, briteistä sais teetettyä n. 200e:llä sis. nivelet.

Oletettavasti se vaikuttaa nivelen kestoikään melko radikaalisti kun niitä ei saa keskitetysti paikoilleen, vai miten on?
Jotain Loctitea suositteli viimeksi raskaskonekorjaaja, joten sillä ne viime talvena laitettiin.

Jos yritetään alkuperäiseen kysymykseen tiivistää kaikki eri variaatiot:
Jos kuppi on sen verra väljä että menee ilman naputtelua paikalleen, niin lukitteella kiinni.
Jos se on niin väljä että helisee reiässä, niin hitsaamalla kutistaa sopivaksi.
Jos haluaa hitsata kupin kiinni niin hitsaa sen mieluiten sieltä vahvemmalta puolelta
Onko raati samaa mieltä :)

Noxi 27.01.2014 10:33

Mullakin paljastu pajeron etukardaanin ristikoiden vaihdossa että ristikot oli kohtuu jees mutta yks kardaanin haarukka väljä ja sain sitte kaverilta kaks kardaania jotka oli vaan huonompia :)

No piti päästä ajopäiville.. Hitsasin sitte kuppiin pari täppää aina välissä jäähdyttäen toivoen ettei karkaisu mene aivan pilalle ja hion sitte kardaanin reikään sopivaksi. Siellä se on näin puolenki vuoden päästä ilman välystä :P Auto on myös käyttiksenä nyt ja nelivetoa on käytetty.

En tosiaan uskaltanu haarukkaa alkaa hitsaileen.. nii aattelin että tuo ois pienempi paha. Tuosta on tosiaan joskus edellisillä kardaani hajonnu ja pohjassa rumat muistot siitä.

Micco 06.04.2014 15:40

Tässä yhteydessä varmaan vois kysästä onko porukalla kokemuksia eri merkkisistä nivelistä. Mitkä valmistajat on koettu hyviksi/huonoiksi, varmasti näidenkin valmistajissa on eroja, kuten tuntuu olevan monissa muissakin osissa?
Tarttis nivelet vaihtaa käyttikseen, 90 vuosmalliseen 2wd Hiaceen.

Tomppaa_ 07.04.2014 11:50

GMB:n nivelet ainaki itellä toiminu ongelmitta..


Sivu luotu: 15:51 (GMT +2).