![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Jos peräkärryn jarrut toimisi sähköllä, miten autosta saisi otettua niille luotettavasti ohjauksen, pitäs varmaan olla jotain teollisuusluokan komponentteja ja ei paljon mitään liitoksia... jos kuitenkin kärryn ja auton väliin tulis liitos, kai siinä pitäs olla mukana jotain älyä, joka testaa toimiiko liitos ja ilmoittaa heti jos ei kaikki kohdallaan? Tästä kaikesta tulee mieleen, eikö peräkärryn jarrut toimisi nesteellä tai paineilmalla toimintavarmemmin kuin sähköllä?
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Sähköliittimestä saadaan tehtyä semmonen, että se tarkastaa tiedonkulun. Paineilmasta vähän melkeen saadaan semmonen, tai ainakin siis jos kuski tajuaa vahtia vajuuko paine vai ei... Milläs kytket nesteputken sillain, että sen vaan tökkää siihen eikä tule kuplia? Peräkärryhän kytketään ja irrotetaan ja mitä helpommin ja varmemmin tän saa tehtyä ilman erikoiskoulutusta, sen parempi. Vielä ajossa olisi tärkeetä että jarrua voi painaa vähän, paljon, ihan hevonvitusti tai aivan höyhenellä. Jos näiden hyvien lisäksi ois toivoa liittää abs jollain tapaa mukaan, on sähköliitäntä jotakuinkin ainoa. Semmosella saataisiin siirretyksi pyörintäanturien tieto autolle ja autolta vastaavasti halutun jarruvoiman tieto viiveettä kärrylle. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Ainakin sähköllä toteutettuna liitin pitäs olla paljon fiksumpi kuin vaikkapa ne peräkärryn valoliittimet ja se todellakin tarvis, että siinä kulkis tietoa järjestelmän toiminnasta - pitäskö olla digitaalitekniikalla toteutus? Huonona puolena monimutkaisuus ja sitä kautta vika-alttius.
Tuolla olis jotain näkökulmaa vaikka traktorien perävaunujen jarruihin: http://www.koneviesti.fi/videot/fi_FI/jarrutesti/ |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Mitä sen kummempaa tarvitsee perävaunun sähköjarruihin? Oikeastaan vieläkin yksinkertaisempana riittäisi, kun kärryn kontrolliyksikkö mikä on autossa ärähtäisi, jos on yhteys kärryyn mennyt poikki. Tietäisi pysähtyä ja tarkistaa missä vika.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Pyörää ei kannata keksiä uudestaan jos se on keksitty. Itsellä on kevyistä perävaunuista oli niissä jarrut tai ei kokemuksena, että autojen ja vaunujen sähköasiat on kerrassa heikossa jamassa. Ainakin huomattavasti parempaa tasoa tarvitaan kuin valojen sähköhommat. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Siitä olen kyllä ihan samaa mieltä, että peräkärryn valoliitin on jonkun tyhjäpäisen insinöörin todellinen aivopieru. Ei niin huonoa liitintä luulisi voivan kehittää vaikka kuinka yrittää
![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
onhan noissa kärryn pistokkeissa menty parempaan suuntaan.. henkilöautois tuo 13-napainen lukittuu kyl hyvin ja toimii paljon paremmin kun vanhan ajan 7-napainen. omaa trailerin veturii sekä traileriin on hommattuna jo nuo uudemmat pistokkeet, saa samalla työvaloille ja majakoille virrat samasta pistokkeesta..
ja mitä tulee tuohon sähköjarruihin niin ainakin tohon omaan avalancheen saa hommattua digitaalisen ohjausboxin trailerin jarruille..
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4 Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla -Dodge Ramcharger (offi-projekti) -Nissan Patrol SOA vm-88 -Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS" +liuta muita harraste ajoneuvoja WUOKSI OFFROAD |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ja tuo "äly" niinkin surkealla tasolla, noissa vanhoissa; jarrupoljin pelkkä hana, tai ainakin siltä tuntuu, ja äly tulee kuljettajasta: painat jarrua niin pitkään että linjassa "sopiva" paine, ja sitten nostat sen verran, että paine ei enää kasva! siis kaikilla pyörillä sama jarrupaine, sitten noissa uudemmissa (olisko jotain -80?) tulee mukaan nuo alpit yms. Ja tuota sähköjarrujen "älyä" en tiedä, mutta ainakin se jenkki traileri, mitä minä vedin, oli suomiauton perässä seuraavanlainen: kun jarruvalot paloi, niin jarrutti kokoajan voimakkaammin ja voimakkaammin, ja kun löysäsi jalan jarrulta, niin jarrut löysäsi itsestään. Siis vois toimia tosi hyvin, jos kärry painas aina saman verran, ja nimenomaan paljon enemmän kuin veturi, jarrupolkimella jarruttaisi normaaliajossa vain kärryn jarruilla, ja sitten paniikissa painaa pedaalin pohjaan, kärryn jarrut tulisi mukaan muutaman sekunnin viiveellä täysjarrutukseen... ![]() Lainaus:
siis jos esim. pistorasia/tulppa maksaa hyllyssä "halpispaskana" 4 euroa, ja laadukkaana 8 euroa, niin 9 ostajaa 10:stä ostaa paskan! ja kalliimman liittimen varaston kierto on silloin 1/10 halpiksesta jne... siitä se valmistuskustannusten vajaan euron ero kertaantuu. Ja sitten se käyttö: pistorasia auton perässä suola/paskasumussa, ja kun ei haluta ostaa sitä laadukasta, niin paskasumu tunkeentuu liittimeen takapuoleltakin, kun tulee 50 senttiä halvemmaksi tehdä ilman mitään tiivisteitä... ja materiaali on halvinta mahdollista, ja mittatarkkuus on mitä sattuu ja materiaalissa tapahtuu hapettumista/syöpymistä, eikä vähiten sen takia että siellä pistorasiassa on sähköt päällä aina ajattaessa... ja pistotulpat monesti makaa jossain paskalammikossa ja puhdistetaan jäästä ja paskasta kopistelemalla vetokoukun kylkeen... Ja sitten niitä psitotulppia/rasioita kytketään yleensä ristiin rastiin miten sattuu, ja vielä väännellään voimalla ylos alas.... Toivottavasti tässä uudempaan vaihdossa ei käy samoin, kuin lokilämppärin liitosjohdossa: UUSI hieno minipistotulppa kestää sisätilan lämppärin kanssa huolellisella käytöllä ehkä 5v, huonolla käytöllä ja tehokkaalla sisätilanlämmittimellä vuoden... Ja se vanha, kaikki merkit ristiin sopiva kesti 30 vuotta, kun pisti semmoiseen asentoon, ettei vesi päässyt täyttämään kannetonta (viimmeistään 15v kohdalla joku yleensä tönäsi lumikolalla tms. läpän rikki..) |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään / Vaihdetaan Henkilö auton Vanteita ja renkuloita tarjolla !!! | rekisteröimätön | O/M/V Renkaat ja vanteet | 3 | 14.01.2011 11:49 |
Ostetaan Rekan perävaunu iso ja halpa | ORR | O/M/V Muut | 7 | 18.08.2009 14:50 |
M/V: rengassarja pakettiautoon yms (ei off?) | VonLeka | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 29.06.2007 07:08 |
Myydään 4x4 ja henkilö/muut erikseen | Jare | Chit-Chat | 9 | 22.04.2007 18:53 |
"M" Jeep Cherokee ltd 90/Vaihto pakettiautoon! | HEKULIINI | O/M/V Muut | 38 | 16.09.2005 07:23 |