Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.01.2014, 14:48
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Nää vaijerivetoiset kärryt on usein aika jäykkätoimisia ruostuneine vaijereineen, pakkasella sit vielä herkästi jäässäkin. Ei ihme jos meinaa työntää autoa liukkaalla hentoisessa jarrutuksessa. Nestetoimiset työntöjarrut tuntuu eri hyviltä vaijeritoimisiin verrattuna, sellaset sopis tällaseen täysperävaunuun paljon paremmin. Yksakselisen kanssa helpompi elää vaijereillakin, saa helpommin säädettyä eikä oo nii paljoo jumivia osia.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.01.2014, 14:58
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Nää vaijerivetoiset kärryt on usein aika jäykkätoimisia ruostuneine vaijereineen, pakkasella sit vielä herkästi jäässäkin. Ei ihme jos meinaa työntää autoa liukkaalla hentoisessa jarrutuksessa. Nestetoimiset työntöjarrut tuntuu eri hyviltä vaijeritoimisiin verrattuna, sellaset sopis tällaseen täysperävaunuun paljon paremmin. Yksakselisen kanssa helpompi elää vaijereillakin, saa helpommin säädettyä eikä oo nii paljoo jumivia osia.
Jos kuljetuksia haluttas tehä kevyemmäl kalustolle, mun mielestä pitäs kuiteskin jarrujen suhteen ottaa mallia järeämmästä kalustosta.

Monesti noilla työntöjarrusilla tai jarruttomilla kärryillä käyttöaste on niin pieni, että ehkä se suojaa onnettomuuksilta ja ei olla liikkeellä yleensä pahimmilla keleillä.

Jos haluttas kevyttä ammattimaiseen kuljettamiseen sopivaa kalustoa, parempi jarru on tervetullut.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.01.2014, 14:59
VeeWee:n Avatar
VeeWee VeeWee ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 27.04.10
Sijainti: Salo
Viestit: 258
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Omasta mielestä hyvä olisi jos työntöjarrulle saataisiin joku professionaalimpi vaihtoehto - miksei jarrut voisi olla kuin oikeissa rekoissa?
Ei kai ketään estä rakentelemasta autoon kompressoria ja jarruventiiliä perävaunulle,aika työlääksi vaan saattaa käydä,eikä ehkä niin halvaksikaan

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Nää vaijerivetoiset kärryt on usein aika jäykkätoimisia ruostuneine vaijereineen, pakkasella sit vielä herkästi jäässäkin. Ei ihme jos meinaa työntää autoa liukkaalla hentoisessa jarrutuksessa. Nestetoimiset työntöjarrut tuntuu eri hyviltä vaijeritoimisiin verrattuna, sellaset sopis tällaseen täysperävaunuun paljon paremmin. Yksakselisen kanssa helpompi elää vaijereillakin, saa helpommin säädettyä eikä oo nii paljoo jumivia osia.
Millä perusteella nestejarrut aikanaan kiellettiin perävaunuista? Luulis todellakin olevan herkemmät ja tehokkaammat
__________________
Liian monta ikuisuusprojektia...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.01.2014, 15:46
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VeeWee Näytä viesti
Millä perusteella nestejarrut aikanaan kiellettiin perävaunuista? Luulis todellakin olevan herkemmät ja tehokkaammat
Ei niitä oo kielletty, ainoastaan auton jarruista tehdyt omavalmisteet ei kelpaa 1.4.2000 uudempaan kärryyn. AL-KO:lla ja Knottilla ainakin on nestejarrullinen työntöpää/jarrut, muutamassa Böckmannin hevoskopissa nähnyt. Ja saapa vielä rumpujen tilalle levyjäkin: http://www.alko.com.au/uploads/2008/...-Brake-ad2.pdf
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.01.2014, 16:05
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
. AL-KO:lla ja Knottilla ainakin on nestejarrullinen työntöpää/jarrut, muutamassa Böckmannin hevoskopissa nähnyt. Ja saapa vielä rumpujen tilalle levyjäkin: http://www.alko.com.au/uploads/2008/...-Brake-ad2.pdf


Mitenhän lie toimii nykyään, ainoot kommentit mitä oon nestetyöntö jarrusista kuullut, et ne nyökkii eikä oikeen kunnolla toimi
vaan onko siinä ollut enemmän veturin käyttäjässä kuin kärryn jarruissa vikaa
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.01.2014, 17:11
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Noista sähköjarruista:


Milloin ne on muuttuneet älykkäiksi? siis ainakin tuo minun vetämä jenkkien tekemä venetraileri sähköjarruilla (jotain -80 luvun tuotantoa varmaan) oli aivan toivoton esitys; siinä jarrutus tapahtui jarruvalon johdon sähköllä, ja veti jarruja sitä tiukemmalle mitä pitempään jarrutti-> siis venepäällä jarrutti huomattavan hitaasti, ja jarruvoima oli säädetty(?) niin heikko, että ainakaan laillisesta nopeudesta ei saanut jarruja hiekallakaan suttiin vene päällä. (kokeilin paikallaan polttaa jarruvaloja tovin, ja sitten jalka jarrulla kytkintä ylos-> kärryn renkaat pyöri hiekkakentällä)
Tyhjällä trailerilla kyllä lukitsi jarrut hyvinkin tönköksi.
-> Täysin käsittämätön konstruktio, vähintään kuormituksen mukaan säätyvä pitäisi olla suomen olosuhteissa, ABS:sät lisäksi, niin vois toimiakkin....

Ja aina, tekniikasta riippumatta, kärryn jarruja täytyy huoltaa, ja jokaisessa järjestelmässä on omat huonot puolensa; kuten tuossa työntöjarrussa liukkaalla kelillä, huonosti rasvatun vetopään toimimattomuus raskaasti aisapainoitetussa kärryssä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 18.01.2014, 17:18
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Jos peräkärryn jarrut toimisi sähköllä, miten autosta saisi otettua niille luotettavasti ohjauksen, pitäs varmaan olla jotain teollisuusluokan komponentteja ja ei paljon mitään liitoksia... jos kuitenkin kärryn ja auton väliin tulis liitos, kai siinä pitäs olla mukana jotain älyä, joka testaa toimiiko liitos ja ilmoittaa heti jos ei kaikki kohdallaan?

Tästä kaikesta tulee mieleen, eikö peräkärryn jarrut toimisi nesteellä tai paineilmalla toimintavarmemmin kuin sähköllä?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 18.01.2014, 18:10
temmi_hoo temmi_hoo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Jokikunta, Vihti, Suomi
Viestit: 553
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Jos peräkärryn jarrut toimisi sähköllä, miten autosta saisi otettua niille luotettavasti ohjauksen, pitäs varmaan olla jotain teollisuusluokan komponentteja ja ei paljon mitään liitoksia... jos kuitenkin kärryn ja auton väliin tulis liitos, kai siinä pitäs olla mukana jotain älyä, joka testaa toimiiko liitos ja ilmoittaa heti jos ei kaikki kohdallaan?

Tästä kaikesta tulee mieleen, eikö peräkärryn jarrut toimisi nesteellä tai paineilmalla toimintavarmemmin kuin sähköllä?

Sähköliittimestä saadaan tehtyä semmonen, että se tarkastaa tiedonkulun. Paineilmasta vähän melkeen saadaan semmonen, tai ainakin siis jos kuski tajuaa vahtia vajuuko paine vai ei... Milläs kytket nesteputken sillain, että sen vaan tökkää siihen eikä tule kuplia?

Peräkärryhän kytketään ja irrotetaan ja mitä helpommin ja varmemmin tän saa tehtyä ilman erikoiskoulutusta, sen parempi.

Vielä ajossa olisi tärkeetä että jarrua voi painaa vähän, paljon, ihan hevonvitusti tai aivan höyhenellä. Jos näiden hyvien lisäksi ois toivoa liittää abs jollain tapaa mukaan, on sähköliitäntä jotakuinkin ainoa. Semmosella saataisiin siirretyksi pyörintäanturien tieto autolle ja autolta vastaavasti halutun jarruvoiman tieto viiveettä kärrylle.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 18.01.2014, 18:29
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Milloin ne on muuttuneet älykkäiksi? siis ainakin tuo minun vetämä jenkkien tekemä venetraileri sähköjarruilla (jotain -80 luvun tuotantoa varmaan) oli aivan toivoton esitys; siinä jarrutus tapahtui jarruvalon johdon sähköllä, ja veti jarruja sitä tiukemmalle mitä pitempään jarrutti-> siis venepäällä jarrutti huomattavan hitaasti, ja jarruvoima oli säädetty(?) niin heikko, että ainakaan laillisesta nopeudesta ei saanut jarruja hiekallakaan suttiin vene päällä. (kokeilin paikallaan polttaa jarruvaloja tovin, ja sitten jalka jarrulla kytkintä ylos-> kärryn renkaat pyöri hiekkakentällä)
Tyhjällä trailerilla kyllä lukitsi jarrut hyvinkin tönköksi.
-> Täysin käsittämätön konstruktio, vähintään kuormituksen mukaan säätyvä pitäisi olla suomen olosuhteissa, ABS:sät lisäksi, niin vois toimiakkin....
Oliko sulla sitä säätö potikkaa autossa jolla annetaan arvot jarrutus voimalle?

Yks sanoi, et sen kun osaa käyttää niin mailman parhaat jarrut

Oli kuulemma jenkeistä länsirannikolta pikkarinsa hakiessa kiskonut 4000kg traileria (asuntoauto+traileri) koko jenkkien halki itärannikolle palatessaan, eikä ongelmia ollut ollut kunhan joku harvahampainen oli matkalla neuvonut et miten se potikka hänen autossa säädetään oikein

Muistaakseni jotenkin et ensin määriteltiin lukko jarrutus eli jarruvaloa ja sit vaihteella nykäisy jos ei pidä niin lisää nappulasta ja sit kun pitää niin jarru päällä höllättiin, että nahkeesti pyöri ja säätö oli tehty-
nopeasti polkastessa kuulemma lukkoon oli traileri kerrasta napsahtanut
ja rauhallisesti jarruttaessa kuulemma tunti selvästi, et traileri rupesi jarruttamaan, sit kysyin et kuin pitk se viive oli niin sanoi, et jarrua ja trailerissa jarruttaa eli mitään tekemätön, mut huomattavissa


Abs;it kun sekaan sotkisi vois olla helvatin hyvätkin jarrut kun haistelisi hidastuvuudet samaksi autossa ja trailerissa
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan Henkilö auton Vanteita ja renkuloita tarjolla !!! rekisteröimätön O/M/V Renkaat ja vanteet 3 14.01.2011 11:49
Ostetaan Rekan perävaunu iso ja halpa ORR O/M/V Muut 7 18.08.2009 14:50
M/V: rengassarja pakettiautoon yms (ei off?) VonLeka O/M/V Renkaat ja vanteet 1 29.06.2007 07:08
Myydään 4x4 ja henkilö/muut erikseen Jare Chit-Chat 9 22.04.2007 18:53
"M" Jeep Cherokee ltd 90/Vaihto pakettiautoon! HEKULIINI O/M/V Muut 38 16.09.2005 07:23


Sivu luotu: 03:29 (GMT +2).