Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.12.2013, 17:33
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RankeriLeke Näytä viesti
Alumiinivanteiden pulteille kiristysmomentit ovat niin pienet, että voiman kohdistuminen keskireiälle on todellakin mahdollista, jolloin näitä soviterenkaita on syytä käyttää.
Teräsvanteiden pulttien momentti voi olla huomattavasti suurempi, sovitteet eivät välttämättä ole tarpeellisia.
Missä olet nähnyt annettavan tuollaista tietoa? Siis, että pyöränpultit / -mutterit pitää vetää aluvanteille xxx Nm momenttiin ja teräsvanteille voi sitten vääntää huomattavasti suurempia?

Kyllä se momentti määräytyy niistä pulteista / muttereista! Esim. M12 12.9 kierreliitokselle suurin sallittu momentti on 160 Nm ja 10.9 tapauksessa vajaa 140 Nm ja 8.8 alle 100 Nm.

Minä olen nähnyt vaan henkilöautokokoluokassa ainakin annettavan vaan kiristysarvot pyöränpulteille tai muttereille ja ne ovat olleet luokkaa 100 - 140 Nm autosta riippuen. Kuitenkaan ei ole näkynyt erikseen alu- ja teräsvanne arvoja.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.12.2013, 18:30
RankeriLeke RankeriLeke ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.09.13
Sijainti: Suomi
Viestit: 33
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Missä olet nähnyt annettavan tuollaista tietoa? Siis, että pyöränpultit / -mutterit pitää vetää aluvanteille xxx Nm momenttiin ja teräsvanteille voi sitten vääntää huomattavasti suurempia?

Kyllä se momentti määräytyy niistä pulteista / muttereista! Esim. M12 12.9 kierreliitokselle suurin sallittu momentti on 160 Nm ja 10.9 tapauksessa vajaa 140 Nm ja 8.8 alle 100 Nm.

Minä olen nähnyt vaan henkilöautokokoluokassa ainakin annettavan vaan kiristysarvot pyöränpulteille tai muttereille ja ne ovat olleet luokkaa 100 - 140 Nm autosta riippuen. Kuitenkaan ei ole näkynyt erikseen alu- ja teräsvanne arvoja.
Ok, asia alkaa selvitä.

Olen nähnyt alumiini- ja teräsvanteille erilaiset pultit tai mutterit.

Aluvannepulteissa on ollut huomattavasti jyrkempi kartio. Eli ne ovat kiristäneet vannetta laippaa vasten vähemmän samalla momentilla.

Ei tämä ole kuin yksinkertaista tekniikkaa.
Kyse on siitä kuinka asian tajuan tai ihmiset tajuaa.

Sitäpaitsi tuo 100-160 Nm on todellakin vain 'vasuri'-kireys, mitenkään vasenkätisiä halventamatta.

Lieköhän enemmänkin ongelma tuo voimankäytön hallinta.
__________________
Ja se viimeinen on, viimeinen.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.12.2013, 18:45
lavanelikko lavanelikko ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 10.04.07
Sijainti: Tampere, .
Viestit: 1.171
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RankeriLeke Näytä viesti
Sitäpaitsi tuo 100-160 Nm on todellakin vain 'vasuri'-kireys, mitenkään vasenkätisiä halventamatta.
Kuveja kehiin heti
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.12.2013, 19:08
RankeriLeke RankeriLeke ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.09.13
Sijainti: Suomi
Viestit: 33
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lavanelikko Näytä viesti
Kuveja kehiin heti
Irvaillaanpa lisää...

Siis kuvia pulteista, vanteista, avaimista vai mun vasurista?
__________________
Ja se viimeinen on, viimeinen.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.12.2013, 19:16
vilenius:n Avatar
vilenius vilenius ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 24.09.11
Sijainti: Ylivieska
Viestit: 221
Perusasetus

melkeen 10vuotta kevään ja syksyn renkaanvaihto sesongit tehneenä aika monasti huomannu et vaikka pulttikoneella laittaa jarkeä käyttäen tiukalle niin aluvanteen pultit kiristyy vielä helposti puolenmetrin vääntimellä kirrattuna.ikään en jätä pulttikoneen varaan.kauden jälkeen aina aukiaa samoista autoista helposti pultit.ehkä turhaa ehkä ei mut parempi kokeilla kuin katua
__________________
JOLMA
Jokilaakson Maastoautoilijat
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.12.2013, 19:20
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

ei ole vielä kertaakaan tarvinnu katua
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.12.2013, 21:04
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RankeriLeke Näytä viesti
Irvaillaanpa lisää...

Siis kuvia pulteista, vanteista, avaimista vai mun vasurista?


Lie vasurista
Nimim. oikeallehan ne aukeaa
joskus hiacen mutterin halki kiristänyt ensimmäinen ristikko meni rusetille ja seuraava kesti metrin putken kanssa mutterin taas ei

Joskus oli voimaa ja nyt on hartiat kipeenä
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 13.12.2013, 22:13
lavanelikko lavanelikko ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 10.04.07
Sijainti: Tampere, .
Viestit: 1.171
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RankeriLeke Näytä viesti
Irvaillaanpa lisää...

Siis kuvia pulteista, vanteista, avaimista vai mun vasurista?
Lähinnä kiinnostaa avaimen koko ja vasuri tositöissä... Nimim. itellä ei piano piisannut n. 700Nm momenttiin vaan piti ottaa toisellä kädellä vastaan. Saapi olla aika iso äijä jos tommosia momentteja vääntelee "parilla sormella"...
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 13.12.2013, 22:26
Juippa:n Avatar
Juippa Juippa ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 07.12.06
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 549
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RankeriLeke Näytä viesti
Ok, asia alkaa selvitä.
Aluvannepulteissa on ollut huomattavasti jyrkempi kartio. Eli ne ovat kiristäneet vannetta laippaa vasten vähemmän samalla momentilla.

Ei tämä ole kuin yksinkertaista tekniikkaa.
Kyse on siitä kuinka asian tajuan tai ihmiset tajuaa.
Löytyy aluvannemuttereita/pultteja ilman kartiotakin.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 13.12.2013, 18:53
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Missä olet nähnyt annettavan tuollaista tietoa? Siis, että pyöränpultit / -mutterit pitää vetää aluvanteille xxx Nm momenttiin ja teräsvanteille voi sitten vääntää huomattavasti suurempia?

Kyllä se momentti määräytyy niistä pulteista / muttereista! Esim. M12 12.9 kierreliitokselle suurin sallittu momentti on 160 Nm ja 10.9 tapauksessa vajaa 140 Nm ja 8.8 alle 100 Nm.

Minä olen nähnyt vaan henkilöautokokoluokassa ainakin annettavan vaan kiristysarvot pyöränpulteille tai muttereille ja ne ovat olleet luokkaa 100 - 140 Nm autosta riippuen. Kuitenkaan ei ole näkynyt erikseen alu- ja teräsvanne arvoja.


Empä ole keskitys renkaita omiin autoihin kaipaillut,
mut tarvike vanteita avensikseen laittaessa ne mukana tulleet kiekot paikalleen laitoin

2-jako vanteissa mutsin t4 volkkarissa ei ole kunnolliset kartiot vanteissa ja hyvin keskityy kun käyttää ajatusta

Ensimmäinen pulttimopolla 1;sellä kiinni sit seuraava sekä kolmas sitten ensimmäinen auki ja 2 ja 3 kiristäen lisää jo 3;sella ja sit loput kiinni pyöräytetään jos ei vippaa niin vielä kierros 4;sella ja se on siinä



Nyky seat;iin kun sovitin länsisaksalaiset vanteen kartiot niin päivittäin piti kiriä ensimmäinne kuukausi sit enään joka toinen päivä loppu kesän ajan, seuraavana kesänä ei tarttenutkaan edes jälkikiristää
Ja momentti ei ole apinanraivolla idiootin innolla
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 13.12.2013, 18:59
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

aikoinaan kaikki vanteet wurthin puolentuuman pulttipyssyllä 4sella kiinni, nykyään luottaa jo 3sella ei ole tarvinnu jälkikiristellä, nyt nuo suikan aluvanteet vaatii kiristyksen pikkuhiljaa, että keskittää
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty MF590 turbo sis. sovitekappaleet yms. mikkohen O/M/V Muut 0 22.04.2012 18:12


Sivu luotu: 17:57 (GMT +2).