Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Sovitekappaleet? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=118438)

RankeriLeke 12.12.2013 22:42

Sovitekappaleet?
 
Minkä vuoksi vanteille tarjotaan soviterenkaita?

Jos pulttijako on oikea ja vanteen keskireiän halkaisija on isompi kuin tarvittava, niin mihin tarvitaan nuita sovitteita.

Käsitänkö väärin, kun kartiopultit tai -mutterit on kiristetty järjestyksessä ristiin, niin tuolla keskireiällä ei ole mitään tekemistä enää valssin ja akselin välisessä kantavuudessa.

RIPAX 12.12.2013 22:55

Juupeli juu.
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RankeriLeke (Viesti 1077724)
Minkä vuoksi vanteille tarjotaan soviterenkaita?

Jos pulttijako on oikea ja vanteen keskireiän halkaisija on isompi kuin tarvittava, niin mihin tarvitaan nuita sovitteita.

Käsitänkö väärin, kun kartiopultit tai -mutterit on kiristetty järjestyksessä ristiin, niin tuolla keskireiällä ei ole mitään tekemistä enää valssin ja akselin välisessä kantavuudessa.

Ei kyl se soviterengas tarkoittaa sitä keskireikään tulevaa rinkulaa,sen reijän pitää olla jämpti,jos ei oo ni ei taho kiristyä keskelle varsinkaan viispulttisissa. Nyrkkisääntö on et aina se soviterengas tarvitaan paitsi kuus pulttisissa,joskus niissäkin. Ja yleensä sen rinkulan puuttumisen huomaa.

Late_ 12.12.2013 23:12

Aivan oikein. Kaikki normaali-ihmiset tarvii soviterenkaat ihmisautoihin jotta pyörät keskittyy kunnolla. Tietenkin pois lukien kaikki Pelle Pelottomat ja Puuha-Petet ketkä osaa ja tietää kaiken.

Viipo 12.12.2013 23:15

oon varmaan erilainen nuori, kun en oo huomannu moisten tarvetta :/

Tosin, oon jo tottunu siihen, et boggerit on äärimmäisen hyvät talvirenkaat käyttöautossa...

Nuhapumppu 12.12.2013 23:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RankeriLeke (Viesti 1077724)
Minkä vuoksi vanteille tarjotaan soviterenkaita?

Jos pulttijako on oikea ja vanteen keskireiän halkaisija on isompi kuin tarvittava, niin mihin tarvitaan nuita sovitteita.

Käsitänkö väärin, kun kartiopultit tai -mutterit on kiristetty järjestyksessä ristiin, niin tuolla keskireiällä ei ole mitään tekemistä enää valssin ja akselin välisessä kantavuudessa.

Kyllä sillä on tekemistä vanteen ja akselin välisessä kantavuudessakin. Muutenhan se voima on pelkästään pulteilla kun tuon soviterenkaan ansiosta se on myös navalla. Ja jossei sillä olisi merkitystä,niin miksi auton valmistajat tekee vanteista navoille tyköistuvat,eikö se riittäisi kunhan on vähän sinnepäin?

Viipo 12.12.2013 23:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu (Viesti 1077738)
Kyllä sillä on tekemistä vanteen ja akselin välisessä kantavuudessakin. Muutenhan se voima on pelkästään pulteilla kun tuon soviterenkaan ansiosta se on myös navalla. Ja jossei sillä olisi merkitystä,niin miksi auton valmistajat tekee vanteista navoille tyköistuvat,eikö se riittäisi kunhan on vähän sinnepäin?

Eikös se kuorma oo ihan sen vanteen ja navan välisessä kitkassa, jonka aikaansaa pulteilla kiristäminen sitä napaa vasten.
Ja noi keskireiäthän on ainakin peltivanteissa "sinnepäin" eli välystä on millejä, joskus useita. Ellei sitten erehy laittamaan mersuun audin vanteita, tai corollaan volkkarin vanteita...

Nii, ja se pulttijakokin, sekin riittää, et se on sinnepäin. On mulla ollu mersussa ooppelin alumiinivanteet ja ooppelissa mersun peltivanteet.

RankeriLeke 12.12.2013 23:57

Tulipahan taas nähtyä, että 'tietäjiä' löytyy. Höhöö Ajatelkaa. Paljonko se sovitekiekko kiristää vannetta akselin/navan laippaa vasten? Ei yhtään. Vaan pultit/mutterit sen tekee.

-MaTTi- 13.12.2013 00:08

Henkilöautoissa yleensä hyvinkin tarpeelliset, aluvanne ei vaan keskity neljällä-viidelläkään kartiopultilla/mutterilla tarpeeks hyvin. Jo parin kymmenesosan heitto keskityksessä tekee tasapainoitukseen selvän virheen. Maasturin kokoluokan pyörissä ei niin nuukaa, joku (erillisripustuksella oleva) automalli voi olla nirsompi kuin valtaosa muista.

Rytari 13.12.2013 00:09

aluvanteet on enemmän niitä mihin niitä soviterenkaita on, ja useissa tavisautoissa niitä joutuu käyttämään, kaverilla rengasliike ei ole ihan yks ja kaks audi ja mersukuskia kun on palannut niitä soviterenkaita osteleen kun auto tuppaa ravistamaan tienpäällä, puttinreiät ja kartiot ei kuiteskaan ole niin hyvin keskittäviä etteikö jotkut herkemmät autot siitä ilmoittaisi, boggereissa eri juttu kun voi olla 10-15mm selkäheittoa jo renkaassakin.


toinen asia sitte taas on 5 pulttiset peltivanteet, jotkut yleismankelit ja 10mm liian iso keskireikä niin käyny vaneissa ainakin vähän samaa kun vatroissa nevahommissa että mennyt pyöränpultteja poikki raskaammalla kuormalla ei pultti kanna sivusuunnassa juurikaan mitään ja jos ei navasta tue niin se homma menee ihan sen navan ja vanteen välisellä kitkalla joka ei pellivanteessa ole järin suuri sen prässätyn rakenteen takia.

RIPAX 13.12.2013 00:12

Ei hyvän tähen....
 
Noille kahdelle edelliselle sanoisin vielä et perehtykääpä hieman asiaan vielä. Ja antakaa omien autojenne renkaan/vanteen vaihdot ammattimiehille,älkää vaan itse ryhtykö hommaan kun se on väärin tehtynä jopa vaarallista. Kirjastostakin löytyy oppimateriaalia näihin perus asioihin.:eek::eek::eek::eek: Korjaan siis rankeri-lekelle ja viipolle.

sisua45 13.12.2013 01:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1077744)

Nii, ja se pulttijakokin, sekin riittää, et se on sinnepäin. On mulla ollu mersussa ooppelin alumiinivanteet ja ooppelissa mersun peltivanteet.

5x112-5x110mm, ja 5x110-5x112mm.

Kiristelitkö pultteja kuinka taajaan? Milli per pultti on melko paljon, ite en tiellä (enää aikuisella iällä) uskaltais ajaa.

Kavereilla oli 90-luvulla ladan/fiatin vanteita jääräta ooppeleissa, 4x98-4x100mm. Niitä sai ainakin koko ajan kiristellä. Sitten kun pultit taipui muotoonsa, niin alkoi pysymään kireällä.

dirtysalami 13.12.2013 08:38

Renkaita tarvitaan vanteen keskittämiseen kiinnityksen aikana joissain autoissa, ei kaikissa. Joissain autoissa ei ole navassa edes olaketta, millä keskittää.

Omien havaintojen mukaan kun pyörä kiinnitetään pultilla, tahtoo kierteissä olla sen verran väljää, ettei vanne keskity pelkillä pulteilla ilman armotonta ristiin kiristämisen ja kokeilemisen tuskaa. Justiinsa laitoin eukon volvoon sovitusrenkulat ja päästiin eroon vapinoista.

Topi1982 13.12.2013 09:26

Vahan isompi vika mutta sama syy.
Mobiilinosturi Lokomo 25 t "Aku Ankka" katkoi pyoranpullttejaan aika usein.
Pultit oli Sisun kuorma-auto varaosia, oisko olleet 12.0 kovia.
Tehtiin sovitelaippa napaan (tiivis sovite vanteelle) ja vaiva katosi.
Ei riittany nahtavasti kitkat vanteen ja navan valissa, vaikka olivat oikeissa
kiristysarvoissa.

iikkoo 13.12.2013 09:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jyty (Viesti 1077814)
Vahan isompi vika mutta sama syy.
Mobiilinosturi Lokomo 25 t "Aku Ankka" katkoi pyoranpullttejaan aika usein.
Pultit oli Sisun kuorma-auto varaosia, oisko olleet 12.0 kovia.
Tehtiin sovitelaippa napaan (tiivis sovite vanteelle) ja vaiva katosi.
Ei riittany nahtavasti kitkat vanteen ja navan valissa, vaikka olivat oikeissa
kiristysarvoissa.

Kuinka porukoilla on kestäny mettäs offikikottimis pultit? En yhtäkkiä muista että kellään olis katkennu vaikka tuskin kellään on sovitelaippoja. Ittellä ei oo ollu ikinä mihinää pirssis ja täs ollahan viäläki. Tarkootus ei oo kyseenalaistaa vaan kysyä ja todeta.

H&K 13.12.2013 09:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja iikkoo (Viesti 1077816)
Kuinka porukoilla on kestäny mettäs offikikottimis pultit? En yhtäkkiä muista että kellään olis katkennu vaikka tuskin kellään on sovitelaippoja. Ittellä ei oo ollu ikinä mihinää pirssis ja täs ollahan viäläki. Tarkootus ei oo kyseenalaistaa vaan kysyä ja todeta.

Volvon 6- pulttisiksi muutetuista navoista on katkeillu pultteja useissakin suunnistuskisoissa.

sos 13.12.2013 09:40

suikkaan ostin oikeat talvirenkaat ja ravistus alkoi, epäilen että alut ei ole keskittyny kunnolla, siis pultit ainoastaan keskittää. pitää löysätä ja kirrailla pikkuhiljaa ristiinrastiin

Smäkä 13.12.2013 09:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 1077818)
suikkaan ostin oikeat talvirenkaat ja ravistus alkoi, epäilen että alut ei ole keskittyny kunnolla, siis pultit ainoastaan keskittää. pitää löysätä ja kirrailla pikkuhiljaa ristiinrastiin

Minullakin ollut 3 eri Suzukia ( Samu, Jimny ja Vitara), yhdessäkään ei ollut olaketta mihin soviterengasta keskittäisi, pelkillä pulteilla pakko tehä.

Jos oli hopussa sen kyllä ajossa huomasi.

RankeriLeke 13.12.2013 15:13

Palataanpa sitten niihin perusasioihin, joita RipaX kaipaili.

Pultti-/ruuviliitos on huonosti suunniteltu ja/tai toteutettu, jos pultti joutuu ottamaan vastaan kuormitusta liitospintojen kitkavoiman sijasta.

Alumiinivanteiden pulteille kiristysmomentit ovat niin pienet, että voiman kohdistuminen keskireiälle on todellakin mahdollista, jolloin näitä soviterenkaita on syytä käyttää.
Teräsvanteiden pulttien momentti voi olla huomattavasti suurempi, sovitteet eivät välttämättä ole tarpeellisia.

Momenteista puheenollen, liika kireys on todnäk syy pulttien katkeamiseen.

Se vanha niksi, että ensin pultti poikki ja sitten puolikierrosta takaisin, ei oikein toimi.

P.s. Ei tarvinnu mennä kirjastoon :)

vilenius 13.12.2013 15:35

no oot sää josai käyny perehtyyn asiaan:)kun itse itsellesi vastasit.
pultilla olevat vanteet pääsee liikkuun koska se pultti pääsee kierteessä menee vähä vinoon painon tullessa vanteelle.pinna pultti/mutteri kiinnityksessä näin ei ole plus sitte vielä ne hapettuneet aluvanteiden pinnat mitkä vastaa napaan. on vielä muitakin seikkoja mitkä vaikuttaa tähän, alu vs pelti.
ite olen todennu että peltivanteisiin ei välttämättä tarvi keskireijän olla tinki mutta aluvanteissa ja eritoten pultti kiinnityksellä ehdottomasti tinki.

Samppa79 13.12.2013 16:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1077737)
oon varmaan erilainen nuori, kun en oo huomannu moisten tarvetta :/

Tosin, oon jo tottunu siihen, et boggerit on äärimmäisen hyvät talvirenkaat käyttöautossa...

Omissa kiikuttimissa on aina keskittynyt hienosti ilman soviterenkaita. Neljä pulttiset alut keskityi ongelmitta wolkkariin samoin kuin 6-pulttiset LJ:n alle. Taitaa nissanissa olla tällä hetkelläkin alut joista puuttuu keskirenkaat ja hyvin keskittyi. TML:n teräsvanteetkin on melko väljät RJ:n napaan. Jatkan samalla mallilla kunnes huomaan renkulat tarpeelliseksi. Ennemmin kantaisin huolta siitä että käytettävissä vanteissa on niihin tarkoitetut sopivat pultit/mutterit.

RankeriLeke 13.12.2013 16:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vilenius (Viesti 1077905)
no oot sää josai käyny perehtyyn asiaan:)kun itse itsellesi vastasit.

No enkä käyny :)

Satuin vain muistamaan kuinka pienet ne momentit aluvanteille on.
Nehän saa aikaseksi huonomman käden parilla sormella.

Eipä tästä ole kuin 2-3 viikkoa, kun näin työkaverin vaihtamassa renkaita. Alla oli liikkeen asentamat alumiinivanteet.
Jätkä tartti metristä jatkovartta pulttien aukaisuun.
Siinä samassa näin kuinka nämä muoviset soviterenkaat oli murjottu.

Eipä ole joka paikassa luottamista ammattitaitoon.
Onhan näitä 'AMMATTI'miehiä nähty ennenkin.

Muuten, mitkäs ne momentit aluvanteille tarkalleen ovat?
Kuten sanoin, sen muistan, että ne on pienet.

No, ite joudun veteleen usein pultteja/muttereita 430 Nm:n kireyteen eikä ne ole renkaissa. :)
Momenttiavainkin on pikkusen isompi.

Arpe 13.12.2013 17:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 1077818)
suikkaan ostin oikeat talvirenkaat ja ravistus alkoi, epäilen että alut ei ole keskittyny kunnolla, siis pultit ainoastaan keskittää. pitää löysätä ja kirrailla pikkuhiljaa ristiinrastiin

Eipä keskitä suikissa keskireikä,pakko pärjätä pelkillä pulteilla.
Ja osa ei uskaltais ees ajaa sj:llä jos näkis miten takajarrurumpu kaikkine pyöränpultteineen on kiinni vetoakselissa:D:D

vmt 13.12.2013 17:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RankeriLeke (Viesti 1077900)
Alumiinivanteiden pulteille kiristysmomentit ovat niin pienet, että voiman kohdistuminen keskireiälle on todellakin mahdollista, jolloin näitä soviterenkaita on syytä käyttää.
Teräsvanteiden pulttien momentti voi olla huomattavasti suurempi, sovitteet eivät välttämättä ole tarpeellisia.

Missä olet nähnyt annettavan tuollaista tietoa? Siis, että pyöränpultit / -mutterit pitää vetää aluvanteille xxx Nm momenttiin ja teräsvanteille voi sitten vääntää huomattavasti suurempia?

Kyllä se momentti määräytyy niistä pulteista / muttereista! Esim. M12 12.9 kierreliitokselle suurin sallittu momentti on 160 Nm ja 10.9 tapauksessa vajaa 140 Nm ja 8.8 alle 100 Nm.

Minä olen nähnyt vaan henkilöautokokoluokassa ainakin annettavan vaan kiristysarvot pyöränpulteille tai muttereille ja ne ovat olleet luokkaa 100 - 140 Nm autosta riippuen. Kuitenkaan ei ole näkynyt erikseen alu- ja teräsvanne arvoja.

RankeriLeke 13.12.2013 18:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vmt (Viesti 1077948)
Missä olet nähnyt annettavan tuollaista tietoa? Siis, että pyöränpultit / -mutterit pitää vetää aluvanteille xxx Nm momenttiin ja teräsvanteille voi sitten vääntää huomattavasti suurempia?

Kyllä se momentti määräytyy niistä pulteista / muttereista! Esim. M12 12.9 kierreliitokselle suurin sallittu momentti on 160 Nm ja 10.9 tapauksessa vajaa 140 Nm ja 8.8 alle 100 Nm.

Minä olen nähnyt vaan henkilöautokokoluokassa ainakin annettavan vaan kiristysarvot pyöränpulteille tai muttereille ja ne ovat olleet luokkaa 100 - 140 Nm autosta riippuen. Kuitenkaan ei ole näkynyt erikseen alu- ja teräsvanne arvoja.

Ok, asia alkaa selvitä.

Olen nähnyt alumiini- ja teräsvanteille erilaiset pultit tai mutterit.

Aluvannepulteissa on ollut huomattavasti jyrkempi kartio. Eli ne ovat kiristäneet vannetta laippaa vasten vähemmän samalla momentilla.

Ei tämä ole kuin yksinkertaista tekniikkaa.
Kyse on siitä kuinka asian tajuan tai ihmiset tajuaa.

Sitäpaitsi tuo 100-160 Nm on todellakin vain 'vasuri'-kireys, mitenkään vasenkätisiä halventamatta. :)

Lieköhän enemmänkin ongelma tuo voimankäytön hallinta.

lavanelikko 13.12.2013 18:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RankeriLeke (Viesti 1077974)
Sitäpaitsi tuo 100-160 Nm on todellakin vain 'vasuri'-kireys, mitenkään vasenkätisiä halventamatta. :)

Kuveja kehiin heti:D


Sivu luotu: 05:22 (GMT +2).