![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
suikkaan ostin oikeat talvirenkaat ja ravistus alkoi, epäilen että alut ei ole keskittyny kunnolla, siis pultit ainoastaan keskittää. pitää löysätä ja kirrailla pikkuhiljaa ristiinrastiin
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jos oli hopussa sen kyllä ajossa huomasi. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Palataanpa sitten niihin perusasioihin, joita RipaX kaipaili.
Pultti-/ruuviliitos on huonosti suunniteltu ja/tai toteutettu, jos pultti joutuu ottamaan vastaan kuormitusta liitospintojen kitkavoiman sijasta. Alumiinivanteiden pulteille kiristysmomentit ovat niin pienet, että voiman kohdistuminen keskireiälle on todellakin mahdollista, jolloin näitä soviterenkaita on syytä käyttää. Teräsvanteiden pulttien momentti voi olla huomattavasti suurempi, sovitteet eivät välttämättä ole tarpeellisia. Momenteista puheenollen, liika kireys on todnäk syy pulttien katkeamiseen. Se vanha niksi, että ensin pultti poikki ja sitten puolikierrosta takaisin, ei oikein toimi. P.s. Ei tarvinnu mennä kirjastoon ![]()
__________________
Ja se viimeinen on, viimeinen. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
no oot sää josai käyny perehtyyn asiaan
![]() pultilla olevat vanteet pääsee liikkuun koska se pultti pääsee kierteessä menee vähä vinoon painon tullessa vanteelle.pinna pultti/mutteri kiinnityksessä näin ei ole plus sitte vielä ne hapettuneet aluvanteiden pinnat mitkä vastaa napaan. on vielä muitakin seikkoja mitkä vaikuttaa tähän, alu vs pelti. ite olen todennu että peltivanteisiin ei välttämättä tarvi keskireijän olla tinki mutta aluvanteissa ja eritoten pultti kiinnityksellä ehdottomasti tinki.
__________________
JOLMA Jokilaakson Maastoautoilijat |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Satuin vain muistamaan kuinka pienet ne momentit aluvanteille on. Nehän saa aikaseksi huonomman käden parilla sormella. Eipä tästä ole kuin 2-3 viikkoa, kun näin työkaverin vaihtamassa renkaita. Alla oli liikkeen asentamat alumiinivanteet. Jätkä tartti metristä jatkovartta pulttien aukaisuun. Siinä samassa näin kuinka nämä muoviset soviterenkaat oli murjottu. Eipä ole joka paikassa luottamista ammattitaitoon. Onhan näitä 'AMMATTI'miehiä nähty ennenkin. Muuten, mitkäs ne momentit aluvanteille tarkalleen ovat? Kuten sanoin, sen muistan, että ne on pienet. No, ite joudun veteleen usein pultteja/muttereita 430 Nm:n kireyteen eikä ne ole renkaissa. ![]() Momenttiavainkin on pikkusen isompi.
__________________
Ja se viimeinen on, viimeinen. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kyllä se momentti määräytyy niistä pulteista / muttereista! Esim. M12 12.9 kierreliitokselle suurin sallittu momentti on 160 Nm ja 10.9 tapauksessa vajaa 140 Nm ja 8.8 alle 100 Nm. Minä olen nähnyt vaan henkilöautokokoluokassa ainakin annettavan vaan kiristysarvot pyöränpulteille tai muttereille ja ne ovat olleet luokkaa 100 - 140 Nm autosta riippuen. Kuitenkaan ei ole näkynyt erikseen alu- ja teräsvanne arvoja. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Olen nähnyt alumiini- ja teräsvanteille erilaiset pultit tai mutterit. Aluvannepulteissa on ollut huomattavasti jyrkempi kartio. Eli ne ovat kiristäneet vannetta laippaa vasten vähemmän samalla momentilla. Ei tämä ole kuin yksinkertaista tekniikkaa. Kyse on siitä kuinka asian tajuan tai ihmiset tajuaa. Sitäpaitsi tuo 100-160 Nm on todellakin vain 'vasuri'-kireys, mitenkään vasenkätisiä halventamatta. ![]() Lieköhän enemmänkin ongelma tuo voimankäytön hallinta.
__________________
Ja se viimeinen on, viimeinen. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Empä ole keskitys renkaita omiin autoihin kaipaillut, mut tarvike vanteita avensikseen laittaessa ne mukana tulleet kiekot paikalleen laitoin 2-jako vanteissa mutsin t4 volkkarissa ei ole kunnolliset kartiot vanteissa ja hyvin keskityy kun käyttää ajatusta ![]() Ensimmäinen pulttimopolla 1;sellä kiinni sit seuraava sekä kolmas sitten ensimmäinen auki ja 2 ja 3 kiristäen lisää jo 3;sella ja sit loput kiinni pyöräytetään jos ei vippaa niin vielä kierros 4;sella ja se on siinä ![]() Nyky seat;iin kun sovitin länsisaksalaiset vanteen kartiot niin päivittäin piti kiriä ![]() ![]() Ja momentti ei ole apinanraivolla idiootin innolla ![]() ![]()
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
aikoinaan kaikki vanteet wurthin puolentuuman pulttipyssyllä 4sella kiinni, nykyään luottaa jo 3sella ei ole tarvinnu jälkikiristellä, nyt nuo suikan aluvanteet vaatii kiristyksen pikkuhiljaa, että keskittää
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
#14
|
|||
|
|||
![]() Perusasioita.Lainaus:
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja osa ei uskaltais ees ajaa sj:llä jos näkis miten takajarrurumpu kaikkine pyöränpultteineen on kiinni vetoakselissa ![]() ![]()
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Ja osa ei uskaltais ees ajaa sj:llä jos näkis miten takajarrurumpu kaikkine pyöränpultteineen on kiinni vetoakselissa
![]() ![]() reissussa rähjääntyy... Kaverini oli sj 410 supijahti keikalla ja huomautti auton omistajalle et taka pyörästä kuuluu ääntä menomatkalla... ![]() Tulomatkalla vika selvisi..? Suikan ohitti Rengas jossa oli vetoakseli kiinni.. ![]() ![]() Viimeksi muokannut hunter hdj : 20.12.2013 22:18 |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Huomasin tuossa renkaita vaihellessa, et subarussa ei myöskään oo minkaanlaista sovitetta vanteelle, eli navassa ei oo minkaanlaista uloketta. Vanne keskittyy vain muttereilla. Kovasti noilla silti rallia ajetaan.
|
#18
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Ei varsinkaa sen jälkee ku näkee ekankerran ku sellanen purkenee vauhdissa
![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty MF590 turbo sis. sovitekappaleet yms. | mikkohen | O/M/V Muut | 0 | 22.04.2012 18:12 |